Prøv vores nye app
Test: Livall Bling Helmet 60
29. september 2017 13:10Foto: A.S.O.
af Adam Aisen & Johan Eyrich

En almindelig og dog nytænkende hjelm med mange spændende features, der primært appellerer til de gadgetglade dele af markedet. Hjelmen egner sig til de mørke timer på vores breddegrader, men vil næppe føles som et oplagt valg for sportens æstetikere og feinschmeckere. Og så har den trods sit store udviklingspotentiale et stykke vej for at tage alle stikkene hjem.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

Fakta:

Farver: fås i hhv. sort og hvid
Størrelser: One size (54-62)
Opgivet vægt: 279g ± 5% (hjelmen)
Ventilationshuller: 21
Vejl. pris: 1.695 kr. (for tiden på tilbud til 1.295 kr.)
Fjernbetjening vejl pris: 399 kr.
Kadencemåler vejl. pris: 299 kr.

Se flere specifikationer her.


Introduktion:
”Verdens første cykelhjelm til din smartphone.” Sådan promoveres Livall Bling Helmet 60 cykelhjelmen (Livall BH 60), som tidligere er beskrevet her på siden, og som vi modtog til test.

Med features som bl.a. lys bag på hjemlen, automatisk udsendelse af SOS-signal ved styrt, højtalere og mikrofon, der gør det muligt at modtage opkald og tale i telefon eller ’walkie-talkie’-kommunikere med andre med hjelmen på - og i bevægelse på cyklen - samt høre musik, har vi absolut at gøre med en usædvanlig hjelm.

Hovedparten af de indbyggede features fungerer efter installation af en app, som naturligvis også skal være tændt, før der er ’hul igennem’.

 

Samtidig giver app’en adgang til mange af de samme GPS-baserede data, man i forvejen kender fra andre tjenester. Vi modtog også Livalls fjernbetjening, der kan styre nogle af funktionerne (og som Livall anbefaler brugen af), samt Livalls kadencemåler, der ligesom et pulsbælte kan sende yderligere data til app’en.

I den forstand er der ingen tvivl om, at det er de elektroniske funktioner, det ekstra lag af et digitalt univers, som gør Livall-hjelmen ulig andre hjelme på markedet. Hvor den ikke udmærker sig nævneværdigt ved sit design, sin vægt - begge dele er dog i den acceptable ende - er den på andre områder ganske unik.

Test:

Lad os tage det fra en ende af, der er jo nok at skrive om. Allerede fra æsken pakkes ud, og hjelmen åbenbarer sig. Også de øvrige dele viser sig at være elegant pakket ind. Det lover godt.
 


Vi kommer naturligvis ikke udenom, at hjelmen med sit synlige kontrolpanel forrest på hjelmen fremstår anderledes end de fleste andre hjelme. Også små højtalere på hjelmens sider, dog ikke særligt synlige for andre, når hjelmen sidder på hovedet, gør, at hjelmen designmæssigt skiller sig lidt ud. Alligevel kalder vi den neutral i sit design. Og også i sin spændemekanisme og sin komfort.

 



Det er en gedigen, men ret almindelig hjelm - når man altså ser bort fra de mange features, vi skal se på om et øjeblik. Yderligere at sige om selve hjelmen er blot, at den kun kommer i to farver og i én størrelse; one size fits all. Det første lever man med - og den hvide med perlemor glans giver ekstra elegance og ’bling’.

Det andet, størrelsen 54-62 cm, er mere problematisk. Hjelmen er stor og klodset, når den kommer på en rytter med et hoved i den nederste halvdel af spektret. Vi var to, som testede hjelmen, og hvor den passede rytteren, der normalt bruger hjelmstørrelse ca. 58, blev rytteren med normalt ca. 54 cm. ramt af noget, få cykelryttere bryder sig om - forfængelighed. (Foruden naturligvis en fornemmelse af, at den ikke sad ordentligt til.) 

Til de mange features, som i sandhed gør Livall-hjelmen nytænkende. Lad os starte med den, vi var mest spændte på - og til dels også imponerede over: At modtage telefonopkald og føre en samtale gennem hjelmens indbyggede mikrofon og højtaler.

For at kunne det - og for i det hele taget at kunne anvende hjelmens digitale funktioner - skal LivallRiding app’en downloades til mobilen. Det gik smertefrit på en én telefon og var lidt mere omstændeligt på en anden, hvilket kan have med indstillingerne på telefonen at gøre. Når app’en er installeret og aktiveret, kommunikerer ens telefon og hjelmen via bluetooth.

Alle dele skal desuden lades op (med kabel), før de er klar til brug. Og man kan med fordel udskifte det batteri, som allerede sidder i kadencemåleren, idet man ellers oplever, at det løber tør på de første par ture. Her er Livall forudseende og har vedlagt et ekstra batteri.

Modtage opkald over din mobiltelefon
’Telefontesten’ var overvejende positiv. Ved lav fart på cyklen var der god lyd i begge ender af røret, og funktionen synes smart og særdeles brugbar under de forhold. Ved opkald ringede det i hjelmen, og evt. musik blev afbrudt ved samme lejlighed.

Men allerede her viste der sig den første af flere udfordringer: Man kan ikke besvare opkaldet ved at trykke på fjernbetjeningen, hvad der havde været naturligt. Der skal trykkes på hjelmens frontpanel, eller telefonen skal være monteret på styret eller findes frem fra lommen/rygsækken. Her er et forbedringspotentiale.

Det samme gælder lydniveauet. Nu skrev vi, at der var god lyd, men det forudsætter, at man holder sig under ca. 20 km/t - i hvert fald i denne test -, og at der skrues helt op, hvilket også gøres på selve hjelmen og ikke som forventet på fjernbetjeningen.

Her afslører sig en yderligere udfordring sig. Ikke den, at det kræver lidt træning ’i blinde’ at betjene panelet på hjelmen, mens man kører - men at forskellen på lydniveau mellem telefonsamtale og musikafspilning er (for) stor.

Når telefonsamtalen afsluttes, og der automatisk skiftes tilbage musikafspilning (naturligvis kun såfremt man hørte musik), bliver systemet på den volumen, man benyttede til telefonsamtalen. Med det resultat, at musikken nu brager ud. Mere intelligent lydniveau, som skelner mellem musik og telefon, er at foretrække.

Hør musik via højtalerne mens du cykler - skift nummer via fjernbetjerningen

Nu gik vi i dybden med telefonopkaldsfunktionen og bevægede os også ind over det, som har med musikafspilning at gøre. Det gør, at der er mindre at skrive om her - også fordi denne funktion er mere end godkendt.

Bevares, lyden er noget flad i det, og ved høj fart på cyklen, skaber luften omkring hjelm og ører støj og forringer lydkvaliteten. Men det samme oplever man jo ved brug af høretelefoner. Overordnet fungerer musikafspilning godt og har endda den fordel, at man er lukket mindre ude fra omgivende, trafikale lyde end ved brug af høretelefoner. Samtidig støjer den ikke nævneværdigt for øvrige trafikanter, herunder andre cykelryttere, hvis evt. knirkende cykeldele afkræver mere opmærksomhed.

Og så skal det jo med, at man her, modsat hvad vi skrev om telefonopkald, kan benytte fjernbetjeningen. Til at skifte musiknumre i den playliste eller det album, man har valgt.

Åbn telefonens kamera - optag film og tag billeder under turen

Til endnu en af hjelmens smarte funktioner, eller det vil faktisk sige, at det som sådan ikke har med selve hjelmen at gøre (men med fjernbetjeningen) - nemlig at anvende mobilens kamera til at tage billeder og/eller filme. For at gøre dette, skal kameraet selvsagt være monteret på cykelstyret, og her er det smart, at fjernbetjeningen bruges til via app’en at udløse kameraet.

Men - og der er ikke bare et, men to men’er - i denne test lykkedes det os faktisk ikke at få fjernbetjeningen til at filme; kun til at tage billeder. Og for det andet, hvor stor mening giver denne funktion overhovedet, når mobilens display angiveligt anvendes som cykelcomputer, og mobilen dermed sidder i en skrå vinkel, hvorfra kameraet peget ned på forhjulet?

Mobilen kan i holderen naturligvis vinkles opad, når kameraet skal anvendes, men vi er fortsat i tvivl om anvendeligheden. Det skal også med, at Livall selv har produceret en mobilholder til styret, den har vi dog ikke haft mulighed for at teste.

 

Læs også
Trek trækker sig fra sponsorat

 

LivallRiding App’en

Den allerede omtalte app er i sig selv ikke eksklusiv for hjelmen - den kan i princippet bruges af alle - og annonceres af Livall heller ikke som en af BH 60 hjelmens ”smarte funktioner”. Men den er så essentiel for brugen af hjelmens funktioner, at vi her giver den særlig plads.

Som nævnt ovenfor indeholder den mange af de gængse GPS-baserede funktionaliteter: Man kan oprette en profil og tilføje information om udstyr, opsamle alskens data og dele med venner og via sociale medier. Som cykelcomputer viser den hastighed, distance, køretid, gennemsnitsfart - og ved brug af disse værktøjer også puls og kadence.

App’en har integration til mobilens musikbibliotek, til kameraet og google maps, så man også hele tiden kan se, hvor man kører eller følge en på forhånd downloadet rute.

Alt dette er rigtig lækkert og anvendeligt og minder meget om apps, der på forhånd findes på markedet. Tilskyndelsen til at anvende denne app bliver dog sandsynligvis integrationen til hjelmen og fjernbetjeningen. For der synes lang vej, trods alt, for at tage kampen om med andre sociale medieuniverser som hos Strava, Endomondo, Garmin Connect osv.

Når det er sagt kunne man også ønske sig, at der i LivallRiding app’en indgik endnu mere integration til fjernbetjeningen. Noget, vi allerede har været inde. Et yderligere eksempel, når man nu har denne fjernbetjening, kunne være at være i stand til at navigere rundt i kortfunktionen vha. fjernbetjeningen.

Desuden var det vores oplevelse, at visningen af aktuel kadence og puls på displayet var i den meget lille ende. Måske en detalje, men det gør ikke desto mindre app’en mindre anvendelig i træningssammenhæng, hvor netop puls og kadence for nogle indgår.

 


Kadencemåling
Nu vi er ved kadencemåleren - heller ikke i sig selv en ’smart funktion’ ved BH 60 hjelmen, men et redskab, der kan tilkøbes - modtog vi en sådan og fik dermed mulighed for at teste den.

Det faldt positivt ud. Efter relativ nem installation på kranken kommunikerer den via bluetooth med app’en og viste sig helt nøjagtig i sin måling.

Fjernbetjerning til LIVALL's cykelhjelm via bluetooth 
Vi kommer ikke udenom fjernbetjeningen, som i realiteten er et tilkøb og i princippet ikke behøves for at benytte mange af hjelmens funktioner. Men den er et kardinalpunkt i rigtig meget af det, som gør Livall-hjelmsystemet særligt - og ’smart’. Og som sådan er den i sig selv interessant og nytænkende.

En god del af de udfordringer og mindre vellykkede løsninger, vi har beskrevet ovenfor, har imidlertid med netop fjernbetjeningen at gøre: Den manglende integration til flere af hjelmens og app’ens funktioner, såsom justering af lydstyrke og bevarelse af telefonopkald.
 


Hertil kommer, at vi ikke oplever den som sønderligt elegant, snarere lidt klodset stor (kræver derfor en stor hånd) og også svær at få til at sidde på en praktisk måde, ikke mindst på en racercykel. At betjene den skulle jo meget nødigt være besværligt og på den måde påvirke styreegenskaberne og dermed trafikstikkerheden …

Med andre ord - fjernbetjeningen er måske et nyttigt redskab for at få det maksimale ud af hele hjelmsystemet, men også et redskab, vi gerne ser udviklet videre på.

Styr LED-lys på hjelmen (via app) - Angiv vejbaneskift (via fjernbetjening)

Hermed er vi fremme - tilbage - ved noget af det, som i praksis har med hjelmen at gøre, nemlig de LED-lys, som er placeret på hjelmens bagside. Otte øverst og herunder tre i hhv. højre og venstre side.

At aktivere og indstille lys-funktionen gøres på app’en, men ved hjælp af fjernbetjeningen kan der angives, om venstre eller højre side skal blinke i 10 sekunder i forbindelse med sving. Alt sammen for at øge synligheden i både lys og navnlig mørke og dermed styrke rytterens sikkerhed i trafikken. Ved blink, skal det bemærkes, lyser også de øverste lyser konstant for at signalere for bagvedliggende trafikanter, at der bremses og foretages en manøvre.

Lyset er klart og stærkt, og i det hele taget er dette en absolut glimrende funktion. Ikke mindst i et land som Danmark, hvor cykling en del af året for mange foregår i helt eller delvis mørke. En mulig anke - for ’djævelens advokater’ som os - er dog, at den slags nyskabelser som lys på hjelmen er, kræver medtrafikanternes forståelse og medvirken. De skal tolke det korrekt, ellers bliver det nyttesløst. Det har vi til gode at se i praksis.

Ikke testede funktioner og features
Afslutningsvis skal det nævnes, at vi ikke har testet den interessante Walkie-Talkie funktion, hvor flere med Livall-hjelmen kan samtale på cyklen ved at trykke på fjernbetjeningen. Det ville have krævet mere end den ene hjelm, vi modtog, men vores oplevelser med lydsystemet gør, at vi i udgangspunktet er positivt indstillede overfor funktionen.

Vi har heller ikke testet hverken SOS-funktionen i praksis eller app’ens pulsmåling, da vi ikke havde et pulsbælte til rådighed, som kunne kommunikere med app’en.

 



Konklusion:
Livall Bling Helmet 60 er essentielt en almindelig, men samtidig en nytænkende hjelm med mange spændende og velfungerende features. Den egner sig fortrinligt til dels de mange mørke timer på vores breddegrader, dels de gadgetglade dele af markedet; der hvor ny teknologi er velkomment, hvor man ser fordele i nemt at benytte og betjene sin telefon på cyklen samt øge sin synlighed og dermed (forhåbentlig) også trafiksikkerhed.

Men hjelmen opleves på mange måder som et 1. genererationsprodukt, og der er både funktions-,  betjenings- og designelementer at arbejde videre på. Navnlig vil der være meget at vinde på at øge anvendeligheden af den fjernbetjening, som fastgøres på cykelstyret. Men også af designet, som blot er én vægtig grund til, at vi næppe tror, hjelmen vil vinde hjerter blandt sportens mange æstetikere og feinschmeckere.

Samlet set er vi positive overfor Livalls futuristiske hjelm og kan se den blive brugt, primært i kraft af nytænkningen, den potentielt øgede trafiksikkerhed - og prisen, som alt i alt er rimelig de mange funktioner og muligheder taget i betragtning. Med andre ord: Et godt forsøg, men med plads til forbedring.

Sådan har vi testet:
Produktet har været testet i juni og juli måned, fortrinsvis i godt vejr, og på både racercykel og mountainbike. Som omtalt ovenfor har to personer været inde over testen, til både at teste og drøfte såvel features som oplevelser med produktet. 

Annonce

 

 

INFO
Arkiv: Beklædning og beskyttelse
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
DEL
KOMMENTARER

SENESTE

Fredag den 26. april 2024

Landevej
Lunds holdkammerat om dominans: Det er fantastisk
Landevej
UAE-komet vinder efter fænomenal nedkørsel
Landevej
UAE-dominans på regnfuld Romandiet-enkeltstart - dansker med topresultat
Landevej
Danskere holder sig til i klassementet - Franskmand vinder på hjemmebanen
Landevej
Sådan vil Pogacar lave Giro-Tour-double

Annonce

Landevej
Minut for minut: Sådan sikrede Johan Price sig et stort enkeltstartsresultat
Landevej
Hollænder vinder kongeetape - Tobias Lund mister førertrøjen
Landevej
Starttider: Enkeltstart på 3. etape af Romandiet Rundt
Landevej
Optakt: 6. etape af Presidential Tour of Türkiye

Annonce

Landevej
Optakt: 3. etape af Tour de Romandie
Landevej
Optakt: Vuelta Asturias
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Da cross leverede endnu et vidunderbarn i schweizisk modvindsfuser
Udstyr og test
Test: Elves Vanyar Pro Disc 2024

Annonce

Landevej
Spansk mester står foran stor beslutning
Landevej
Overraskende prologvinder udgår med slemt brud
Landevej
Belgisk stjerne usikker til Touren
Cross
Trek trækker sig fra sponsorat
Landevej
Tysker sejrer på åbningsetapen – rutineret dansker med fremme
Landevej
Følg Romandiet Rundt på Feltet.dk's app
Landevej
Uheldig hollandsk profil udgår
Landevej
Klassikerrytter tæt på UAE-skifte

Annonce

Landevej
Lefevere om muligt Alaphilippe-skifte: Måske vil han prøve noget andet
Udstyr og test
Køb eller bytte? Mulighederne er mange hos Bike4Sport - valget er dit!
Landevej
Giro-spillet åbnet for tilmelding

Annonce

Torsdag den 25. april 2024

Landevej
Lefevere kommenterer Asgreen og Casper P.s kontraktsituation
Landevej
Evenepoel tilbage på landevejen
Landevej
Topsprinter får debut efter lang skadesperiode

Annonce

Landevej
Danske hold uden succes i Italien
Landevej
Ny triumf til Lidl-Trek-talent
Landevej
Oversigt: Se alle danske UCI-sejre i 2024
Landevej
Vidunderbarn lykkedes med sit ”første udbrud i karrieren”
Landevej
Video i artiklenSe Lunds reaktion på ny sejr
Landevej
Lidl-Trek-udbryder trodser favoritterne på målbjerg
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lunds anden store sejr
Landevej
Total dominans af UAE
Landevej
Video i artiklenLund blev overrasket i trumfens stund: Hvad laver du her?
Landevej
Video i artiklenTobias Lund vinder for anden dag i træk
Landevej
Ayuso ser frem til enkeltstart: Perfekt på papiret
Landevej
Optakt: 5. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 2. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Da den franske plasterkrise blev endnu mere akut
Landevej
Geraint Thomas skal stå i spidsen til årets Giro d’Italia
Landevej
Kron før 2. etape: Håber på at vise noget
Landevej
Danskerduo udtaget til spansk etapeløb
Landevej
Legende: Pogacar ville være fem minutter efter Merckx
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lund triumfere i Tyrkiet
Motion
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Motion
Første cykelmagasin på gaden
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk stortalent har forelsket sig i monument: Jeg går også efter det i fremtiden
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewHjemvendt dansk talent: Fandt i hvert fald ud af, hvor jeg ikke skal køre
Landevej
Oversigt: 41 danskere i aktion i dag

Onsdag den 24. april 2024

Landevej
Officielt: Disse hold skal køre 2024 Tour de France Femmes avec Zwift
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk Lidl-Trek-sportsdirektør: Vi vil prøve noget frækt
Landevej
Overrasket Alpecin-Deceuninck-rytter reagerer på podieplads
Landevej
Dobbeltsejr i perfekt spurt - Asgreen misser podiet
Landevej
Skuffet dansker reagerer på fjerdeplads
Landevej
Tobias Lund reagerer på første professionelle sejr
Landevej
Video i artiklenDansk sprintertalent tager stor sejr
Bane
Ny arrangør af VM i banecykling fundet i 2025
Landevej
Opdateret: Giro-feltet tager form - udskiftning i deltagende danskere
Landevej
Fra arbejdsløs til guldfugl: Giro-aktuel stortalent har målsætningen klar
Landevej
Optakt: 4. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 1. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Cancellaras store dag
Landevej
Officielt: Grand Tour-vinder har fremtiden på plads
Landevej
Mørkøv får afgørende rolle i rekordforsøg
Landevej
Mads P er i verdenstoppen over flest indkørte præmiepenge i 2024
Landevej
Soudal-QuickStep skriver med ny rytter
Landevej
Emma Norsgaard udtaget til Grand Tour
Landevej
Quintana kører Giroen i en ny rolle
Landevej
Nyt hold bekræfter interesse i Asgreen og Alaphilippe
Landevej
Reserve leverede kæmpe overraskelse
Landevej
Journalist: Her er Pogacars Giro-hold

Tirsdag den 23. april 2024

Landevej
Video i artiklenSe spurten, der fik Bora-profil deklasseret
Landevej
Visma-rytter gik imod strømmen: Forstår godt de andres valg
Landevej
Favorit kommenterer afgørende fejl
Landevej
Hot seat var hårdt for dagens vinder: Værste timer i mit liv
VIS FLERE

Annonce