Prøv vores nye app
Test: Bontrager XXX-landevejssko
18. oktober 2019 19:40
af Thomas Christiansen

Den nye Bontrager Triple X er en landevejssko til den kræsne cykelrytter, der har høje krav til effektivitet. Med et stifness-index på 14 ud af 14, en præstationsoptimeret pasform, god komfort og en lav vægt er der taget højde for konkurrencerytterens ønsker og behov til en cykelsko.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

Under dette års udgave af Le Tour de France kunne skarpe blikke opfange Bontragers nyeste bud på en landevejssko til konkurrencerytteren. Skoen, som flere ryttere på Trek-Segafredo-holdet benyttede, var på det tidspunkt ikke officielt lanceret for offentligheden.

 

Nu er Bontrager XXX kommet på markedet, og Feltet.dk har testet den.

 

 

Læs også
Hollænder vinder kongeetape - Tobias Lund mister førertrøjen

 

Fakta

Størrelser: EU 36-48

Farver: Sort, hvid, Trek hvid/navy

Vægt: 265 g i størrelse 43

Pris: 2.499 kroner (vejledende pris)

 

Bontrager er et amerikansk mærke, som tilbyder en lang række kvalitetsprodukter til både landevejscykling og mountainbiking.

 

Grundlæggeren Keith Bontrager kastede sig som ung over motocross og da det var en dyr affære, og for at finansiere sin sport, begyndte han at reparere motorcykler.

Annonce

 

Gennem mange år opbyggede Keith erfaring i at reparere og arbejde med tohjulede køretøjer, og i slutningen af 1970’erne førte det til, at han hjemme i sin egen garage i Santa Cruz i Californien byggede sin første mountainbike.

 

Produktionen begyndte at tage fart, og virksomheden voksede, samtidig med at varesortimentet kom til at inkludere hjul og andre komponenter.

 

I 1990’erne begyndte Keith Bontrager at arbejde sammen med Trek Bicycles, og Trek er i dag overordnet ejer af brandet, som tilbyder alt fra sko, hjelme og beklædning til komponenter som blandt andet hjul, saddelpinde, styr, sadler og dæk.

 

Test

At udvikle en stiv landevejssko er bestemt ikke den største udfordring producenterne i dag står over for, når det komme til at lave cykelsko.

 

Men at udvikle en cykelsko, som samtidig er let, komfortabel, sidder godt og med en pasform, som ikke får ens fødder til at sove, er en større udfordring.

 

Netop disse udfordringer har Bontrager taget op, og Triple X er mærkets seneste udspil. XXX er en landevejssko, som har effektivitet og præstationsoptimeret pasform for øje, og det er derfor også på disse punkter, at skoen er blevet testet.

 

Læs også
Trek trækker sig fra sponsorat

 

Et lækkert materialevalg samt flot og funktionelt design

Tripel X kommer i et flot, simpelt og elegant design uden alt for mange unødvendige detaljer, og hvor farvekombinationerne holder sig til det enkle.

 

Skoen er blot pyntet med tre X’er, så den er ikke visuelt ”larmende” og appellerer designmæssigt bredt. XXX kommer i fire udgaver - en sort, en hvid, en ”trek hvid”, som er en anelse mere varm i nuancen og med navyblå detaljer, samt i en begrænset og mere dyr udgave i ”trek hvid” og med røde detaljer.

 

Overdelen er lavet i et TPU-materiale, som er et plastbaseret legeringsmateriale, der både er fleksibelt, robust og føles lækkert. Materialet kan fint klare regn og er nemt at holde rent, så kommer der skidt eller små stødmærker, kan disse nemt fjernes med en klud.

 

Skoen skulle jo gerne forblive hvid. Overdelen er forsynet med hulmønster, som gør skoen mere åndbar og ventilerende, mens der i sålen af skoen også lavet ventilationskanaler, som giver en god åndbarhed og udluftning.

Annonce

 

Sålen er lavet i 100 % OCLV-karbon, som er Treks egen patentbeskyttede karbon-struktur, hvorigennem der opnås en høj stivhed og samtidig en lav vægt.

 

OCLV (Optimum Compaction Low Void) indikerer en fremstillingsproces af karbon, hvor kulfiberen lægges i en række lag, der komprimeres i et ideelt fiber- og kunststofforhold (OC) samt støbt med minimalt hulrum mellem de enkelte kulfiberlag (LV). Det giver en let og stiv sål og Tripel X kommer derfor med et stivhedsindeks på 14 ud af 14 og med en vægt på blot 265 gram i størrelse 43.

 

 

XXX er forsynet med en utraditionel pløs bestående af to dele, der lægger sig over hinanden - den ene del kommer fra indersiden og lægger sig øverst mens delen fra ydersiden lægger sig nederst. Ved hjælp af et elastikbånd på indersiden af skoen bliver pløsen holdt på plads.

 

Designet fungerer rigtig godt og pløsen lægger sig behageligt over vristen, og selv med en høj vrist, som kan være problematisk i visse cykelsko, er min oplevelse, at XXX smyger sig behageligt omkring foden. Selv efter mange timer sidder skoen, som den skal og uden at klemme.

Annonce

 

Læs også
Starttider: Enkeltstart på 3. etape af Romandiet Rundt

 

Elastikbåndet, der holder pløsen på plads, gør, at skoen er lidt sværere at komme i - dette er dog blot en tilvænningssag.

 

 

Der er anvendt et asymmetrisk bindesystem, som trækker i hver side af skoen og ved hjælp af de to BOA IP1 drejeknapper, som er nemme at betjene, kan skoen tilpasses rigtig godt.

 

Den øverste drejeknap sikrer god komfort øverst på foden, mens den nederste drejeknap justerer pasform omkring den nederste del af foden, og der er god mulighed for at få en tætsiddende sko, uden at den strammer.

 

Ved hjælp af BOA IP1 drejeknapper kan skoen nemt og hurtigt finjusteres, mens der køres på cyklen. Siderne på drejeknapperne er gummibelagte, så der er et godt greb omkring dem og selv med handsker og overtrækssko fungerer det rigtig godt.

Annonce

 

Det er en cykelsko, som er bedst egnet til tørre landeveje. Skoen er god og nem at gå i og carbon-sålen bliver beskyttet af en lille hæl i plastic og en lille gummibelægning ude på snuden. Størrelsesguiden har passet godt ens normale skostørrelse kan fint overføres til XXX.

 

 

Med udformning og effekt for øje

Bontrager XXX er lavet med høj ydeevne og konkurrence for øje, og det bemærkes gennem materialevalget, men også gennem skoens udformning.

 

Bontrager’s nyudviklede læst, inForm Pro, er optimeret til konkurrence, hvor der skal køres hurtigt, sprintes og generelt køres i en mere hård og aggressiv kørestil.

 

Læs også
Optakt: 3. etape af Tour de Romandie

 

Med Bontragers læst er XXX-landevejsskoen blevet en anelse smallere og gjort mindre rummelig, for herigennem at optimere pasformen omkring foden.

Annonce

 

Det kan nok skræmme nogen, at skoen er gjort smallere og mindre rummelig, men det er dog ikke noget, som har betydning for, om der er plads til ens tæer eller til en bred fod.

 

Det er primært omkring den midterste og den bagerste del af foden, at man bemærker, at skoen er gjort smallere. Især bemærkes en god støtte omkring fodsvangen og hælen.

 

Skoen sidder godt og behageligt og med en oplevelse af, at den bliver siddende og giver støtte i såvel roligt som hurtigt tempo samt ved sprint eller under bjergkørsel, helt uden at klemme og med en fornemmelse af at skoen overfører alle de watt, der produceres.

 

Hælkappen er nydesignet og lavet til at køre mere aggressivt. På ydersiden af skoen er skoen forsynet med et mere stift materiale, der sikrer en fast og holdbar pasform, mens der på indersiden er et specielt for, som giver øget friktion i området omkring hælen.

 

Til sammen giver det en oplevelse af en sko, som sidder godt, og som er meget responsiv og effektiv - især når der accelereres, køres bakker eller sprintes, hvor hælen holdes godt på plads i skoen.

Annonce

 

 

Den ergonomiske inForm indersål giver en god komfort og støtte til de lange ture og er af en standard, som det kan forventes.

 

Den gør det rigtig godt, men er ikke noget ud over det sædvanlige - så ønsker man at optimere skoen til det yderste, kan en individuelt tilpasset indersål, måske give det sidste.

 

Læs også
LIVE nu: Price i næstbedste tid på stor enkeltstart

 

Konklusion

XXX landevejsskoen kommer i et flot og minimalistisk design, som følger med trenden inden for cykelverdenens moderetning.

 

Bontrager lever fuldt ud op til de forventninger, man kan have til en sko fra øverste hylde, og skoen er optimeret til høj ydeevne samt præstation.

Annonce

 

XXX er let, stiv, sidder godt og er yderst responsiv, når der skal køres hurtigt. Man får en sko, som udnytter ens fulde potentiale, og som får det optimale ud af den energi, man producerer, i såvel tråd som træk.

 

Især ved accelerationer, spurter eller på bakker vil man opleve en sko, som sidder godt omkring hælen, og som gør trækket mere effektivt.

 

XXX henvender sig til den erfarne og kvalitetsbevidste supermotionist eller konkurrencerytter, som har styrken til at køre en meget stiv sko, og som ønsker at optimere på alle fronter for at køre fra de andre i feltet.

                  

Sådan har vi testet

Bontrager XXX landevejssko er blevet testet gennem en måneds tid i forskelligt terræn og vejr. Skoen er blevet udfordret med ture på over 100 kilometer, på en del af Vejles stejle og udfordrende bakker samt til cykelløb med accelerationer og sprints.

 

Stillet til rådighed af: Trek Danmark

 

TESTRAPPORT

Brand: Bontrager

Model: XXX

Annonce

 

Hvad er skoen lavet til?

Landevejscykling og med konkurrenceryttere som målgruppe

 

Hvilke særlige tekniske features har skoen?

OCLV-karbonsål, nyudviklet hælkappe med specielt for med øget friktionsevne samt nydesignet pløs til øget komfort og pasform.
 

Bedøm skoens konstruktion

Høj og i bedste kvalitet.

 

Læs også
Klassikerrytter tæt på UAE-skifte

 

Bedøm ydeevnen

Høj effektivitet og en fornemmelse af at skoen udnytter rytterens fulde potentiale - især ved accelerationer, på bakker og i sprint.

 

Bedøm kvalitet/holdbarhed

Skoen er lavet i godt og holdbart materiale.

 

Bedøm pasform

God plads omkring forfoden og tær, mens et mere smalt og tætsiddende fit omkring svang og hæl. 

 

Pløsen får skoen til at tæt, men samtidig behagelig over vristen.

 

Bedøm størrelse

Normal i størrelsen - passer med samme skostørrelse som du normalt bruger i sko.

 

Bedøm vægt

Let

 

Bedøm komfort

Komfortabel

 

Bedøm ’Value-for-money’

Pris og kvalitet stemmer godt overens

 

Hvad kunne du især lide ved produktet?

Et fantastisk fit og greb omkring hælen og skoens evne til at respondere på accelerationer

 

Var det noget som du ikke kunne lide?

Indersålen kunne godt optimeres lidt.

 

Hvordan er prisen sammenlignet med andre, tilsvarende produkter?

Prisen er meget normal i forhold en kvalitetssko fra øverste hylde

 

Konklusion

Nød du at køre med skoene?

 

Det har været en fornøjelse at køre med Bontragers XXX landevejssko. Oplevelsen af en responsiv sko, der giver en oplevelse af fuldt udbytte og kraftoverførsel af såvel tråd og træk. Især i accelerationer eller på bakker, hvor der et større træk, grundet øget aktivering af hasemusklerne, gør skoen en stor forskel. 

 

Om testeren:

Alder: 27 år
Højde: 180 cm
Vægt: 68 kg

Jeg har cyklet i:  12 år
Så ofte cykler jeg: 2-3 gange om unge

Jeg kører disse discipliner: Landevejscykling og mountainbike

Feltet.dk's vurdering

(9/10)

Se mere om Feltet.dk's test kriterier

INFO
Arkiv: Beklædning og beskyttelse
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Fredag den 26. april 2024

Landevej
LIVE nu: Price i næstbedste tid på stor enkeltstart
Landevej
Optakt: 6. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: Vuelta Asturias
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Da cross leverede endnu et vidunderbarn i schweizisk modvindsfuser
Udstyr og test
Test: Elves Vanyar Pro Disc 2024
Landevej
Spansk mester står foran stor beslutning
Landevej
Overraskende prologvinder udgår med slemt brud
Landevej
Belgisk stjerne usikker til Touren
Cross
Trek trækker sig fra sponsorat
Landevej
Tysker sejrer på åbningsetapen – rutineret dansker med fremme
Landevej
Følg Romandiet Rundt på Feltet.dk's app
Landevej
Uheldig hollandsk profil udgår
Landevej
Klassikerrytter tæt på UAE-skifte
Landevej
Lefevere om muligt Alaphilippe-skifte: Måske vil han prøve noget andet
Udstyr og test
Køb eller bytte? Mulighederne er mange hos Bike4Sport - valget er dit!
Landevej
Giro-spillet åbnet for tilmelding

Torsdag den 25. april 2024

Landevej
Lefevere kommenterer Asgreen og Casper P.s kontraktsituation
Landevej
Evenepoel tilbage på landevejen
Landevej
Topsprinter får debut efter lang skadesperiode
Landevej
Danske hold uden succes i Italien
Landevej
Ny triumf til Lidl-Trek-talent
Landevej
Oversigt: Se alle danske UCI-sejre i 2024
Landevej
Vidunderbarn lykkedes med sit ”første udbrud i karrieren”
Landevej
Video i artiklenSe Lunds reaktion på ny sejr
Landevej
Lidl-Trek-udbryder trodser favoritterne på målbjerg
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lunds anden store sejr
Landevej
Total dominans af UAE
Landevej
Video i artiklenLund blev overrasket i trumfens stund: Hvad laver du her?
Landevej
Video i artiklenTobias Lund vinder for anden dag i træk
Landevej
Ayuso ser frem til enkeltstart: Perfekt på papiret
Landevej
Optakt: 5. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 2. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Da den franske plasterkrise blev endnu mere akut
Landevej
Geraint Thomas skal stå i spidsen til årets Giro d’Italia
Landevej
Kron før 2. etape: Håber på at vise noget
Landevej
Danskerduo udtaget til spansk etapeløb
Landevej
Legende: Pogacar ville være fem minutter efter Merckx
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lund triumfere i Tyrkiet
Motion
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Motion
Første cykelmagasin på gaden
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk stortalent har forelsket sig i monument: Jeg går også efter det i fremtiden
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewHjemvendt dansk talent: Fandt i hvert fald ud af, hvor jeg ikke skal køre
Landevej
Oversigt: 41 danskere i aktion i dag

Onsdag den 24. april 2024

Landevej
Officielt: Disse hold skal køre 2024 Tour de France Femmes avec Zwift
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk Lidl-Trek-sportsdirektør: Vi vil prøve noget frækt
Landevej
Overrasket Alpecin-Deceuninck-rytter reagerer på podieplads
Landevej
Dobbeltsejr i perfekt spurt - Asgreen misser podiet
Landevej
Skuffet dansker reagerer på fjerdeplads
Landevej
Tobias Lund reagerer på første professionelle sejr
Landevej
Video i artiklenDansk sprintertalent tager stor sejr
Bane
Ny arrangør af VM i banecykling fundet i 2025
Landevej
Opdateret: Giro-feltet tager form - udskiftning i deltagende danskere
Landevej
Fra arbejdsløs til guldfugl: Giro-aktuel stortalent har målsætningen klar
Landevej
Optakt: 4. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 1. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Cancellaras store dag
Landevej
Officielt: Grand Tour-vinder har fremtiden på plads
Landevej
Mørkøv får afgørende rolle i rekordforsøg
Landevej
Mads P er i verdenstoppen over flest indkørte præmiepenge i 2024
Landevej
Soudal-QuickStep skriver med ny rytter
Landevej
Emma Norsgaard udtaget til Grand Tour
Landevej
Quintana kører Giroen i en ny rolle
Landevej
Nyt hold bekræfter interesse i Asgreen og Alaphilippe
Landevej
Reserve leverede kæmpe overraskelse
Landevej
Journalist: Her er Pogacars Giro-hold

Tirsdag den 23. april 2024

Landevej
Video i artiklenSe spurten, der fik Bora-profil deklasseret
Landevej
Visma-rytter gik imod strømmen: Forstår godt de andres valg
Landevej
Favorit kommenterer afgørende fejl
Landevej
Hot seat var hårdt for dagens vinder: Værste timer i mit liv
Landevej
Sensationel hollænder stryger til tops på teknisk Romandiet-prolog
Landevej
Van Aert tilbage på cyklen - Visma teaser for flere nyheder
Landevej
Lefevere afviser: Selvfølgelig havde han sidste ord
Landevej
Bora-profil fratages sejr efter italiensk protest
Udstyr og test
Video i artiklenProduktnyt: Cannondales nye Scalpel er bygget til at begejstre
Landevej
Optakt: 3. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Starttider: Prolog til Romandiet Rundt 2024
Landevej
Optakt: Prolog til Tour de Romandie
VIS FLERE

Annonce