Lyder det bekendt? Tja, det er jo s\u00e5dan det er mange steder p\u00e5 de danske spor. Men har du nogensinde t\u00e6nkt over, hvordan disse spor har f\u00e5et deres fede flow, perfekte sving og mudderhullerne er ganske f\u00e5?<\/p>","
Du ved det sikkert godt. Det er de sm\u00e5 usynlige sportrolde, der i nattens mulm og m\u00f8rke kommer med deres magi og fixer sporene..<\/p>
Det kr\u00e6ver en hulens masse arbejde at skabe et godt spor. F\u00f8rst skal I blive enige med de lokale skovmyndigheder, din lokale skovfoged fra Skov- og Naturstyrelsen, om rammerne for jeres spor; hvordan m\u00e5 forl\u00f8bet v\u00e6re, er der omr\u00e5der i skoven I ikke m\u00e5 r\u00f8re, hvor bredt m\u00e5 det v\u00e6re, hvor h\u00f8jt m\u00e5 I bygge svingene, hvor store hop m\u00e5 I lave osv.<\/p>
N\u00e5r du er blevet enig med skovfogeden, kan arbejdet begynde, og s\u00e5 dukker der nogle sp\u00f8rgsm\u00e5l op.<\/p>","
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Det første spørgsmål er i virkeligheden det letteste. IMBA (International Mountain Bike Organization) er en organisation, der varetager MTB’eres interesser globalt. Og de afholder kurser, seminarer, workshops hvor man lærer, hvordan man bygger spor, som kan holde til at blive brugt året rundt. I kan også gøre det, at I deltager på spordage, hvor nogle af de erfarne sporlaug, f.eks i Silkeborg eller Hareskoven er aktive, og hvor I kan lære en masse om at bygge spor.
Materialer og værktøj må man selv betale eller skaffe gennem sponsorer. Mange sporlaug skaffer penge gennem lokale sponsorer og Mobilepay indsamlinger, og med mindre man kender en rig, generøs sponsor må man starte i det små og over tid opbygge en værktøjssamling med hakker, river, spader, skovle, motorbør, ATV osv.
Hvad angår materialerne, kan man nogle gange få Skov- og Naturstyrelsen til at sponsorere de nødvendige materialer, der skal til at bygge et spor, der kan holde til hårdt brug, også i den våde periode af året.
Hvem skal så bygge det?, Ja det skal du og dine dedikerede MTB venner. Med mindre du har så mange penge, at du kan hyre et professionelt sporbyggerfirma til at bygge det for jer, så kan I se frem til mange timers hårdt arbejde over de næste mange måneder og år.
Det tager lang tid at bygge et godt spor, når man starter fra scratch.
Når man bygger et nyt spor, er det vigtigt at udnytte de naturlige features, der findes i skoven, som f.eks. en grøft, en gammel stub, en lille forhøjning osv. Hvis I er usikre på, hvordan forløbet på jeres spor skal være, kan det være en god ide at invitere en erfaren sporbygger med en tur i skoven, som kan komme med gode råd til, hvordan man skal udnytte terrænet.
Alt dette lyder som en stor opgave, og det er det også. Men man skal huske på, at man skal starte et sted, og jo flere man er om opgaven jo lettere bliver arbejdet. Så sørge for at samle nogle mennesker, der gerne vil gøre en indsats, og udarbejd en plan i fællesskab, og sørg for at inddrag den lokale skovfoged tidlig i processen.
Det er også en god ide at tilmelde sig Ontrail programmet, der kan rådgive omkring sporbygning og kan hjælpe med korrekt klassificering og skiltning af sporet. Se nærmere på www.ontrail.dk.
Nu er det jo ikke sikkert, at I har behov for at bygge et helt nyt spor i jeres skov. Det kan jo være der er en aktiv sporgruppe, på dit lokale spor.
Hvis der er det, kan jeg kun opfordre til, at man dropper en af weekendens træningsture, og deltager på en spordag, hvor man vedligeholder eller bygger nyt spor. Jeg kan love dig, at du ikke vil fortryde det.
For det første er det god crossfit træning (pas på ryggen), for det andet giver det en fantastisk god forståelse for hvilket kæmpe arbejde, der bliver lagt i at vedligeholde/udbygge sporet, og som det sidste tager man ansvar for sit spor, når man selv har slæbt tonsvis af granitskærver og jord frem til sporet, lagt det ud, formet svingene, stampet det osv.
På et godt spor kommer der ofte flere hundrede MTB’ere og bruger det på en weekend, men alligevel er det ofte den samme dedikerede lille kerne på 10-15 mennesker, der lægger et kæmpe stykke arbejde i at holde sporet i god stand og udvikle det.
Derfor vil jeg gerne slå et slag for, at du støtter din lokale sporgruppe, gerne med en indbetaling til deres mobilepay-konto, eller endnu bedre, brug en dag i skoven, på at hjælpe med at gøre de danske skove til et fedt sted at være MTB’er.