Hvis du har fulgt med i World cuppen for XC MTB, har du m\u00e5ske undret dig over, hvad der var under den sorte sok, der sad rundt om overr\u00f8ret p\u00e5 Jolanda Neff\u2019s nye MTB.<\/p>","
Det har Trek nu afsl\u00f8ret, og det er vel ikke den store overraskelse, at det var et nyt affjedringssystem, nu hvor Top Fuel modellen er blevet en trail MTB i stedet for en XC race MTB.<\/p>","
Men der var nok ikke nogen, der havde forudset hvordan det nye affjedringssystem s\u00e5 ud, for Trek er g\u00e5et helt nye veje for at udvikle en effektivt affjedring p\u00e5 baghjulet, hvor dine kr\u00e6fter ikke forsvinder i affjedringen, n\u00e5r du tr\u00e6der til, men hvor den ogs\u00e5 kan takle de stadigt mere tekniske spor p\u00e5 World cuppen. Og det f\u00e5r vi forbrugere nu gl\u00e6de af.<\/p>","
Trek kalder systemet IsoStrut og det giver 60 mm affjedring, som er kontrolleret af en ny d\u00e6mper, der er udviklet i samarbejde med Fox.<\/p>","
D\u00e6mperen er gjort til en strukturel del af rammen, hvilket vil sige, at den er fastmonteret i rammen i begge ender, modsat mere traditionelle systemer, hvor den ene ende af d\u00e6mperen er fastgjort i et link, som typisk overf\u00f8rer bev\u00e6gelsen fra sadelstr\u00e6berne til d\u00e6mperen. Dette giver en del bev\u00e6gelige led, hvor der kan g\u00e5 en masse energi tabt.<\/p>","
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Trek har elimineret disse led ved at gøre dæmperen til en fast del af rammen, fremstille hele bagrammen i et stykke carbon uden nogen led, og lade sadelstræberne flexe under bevægelsen.
Bagrammen er kun ophængt i et led lidt foran og over krankboksen. For at tune affjedringen ind til de forskellige størrelser, har Trek fremstillet 4 forskellige bagrammer, som passer i flex og stivhed til de forskellige størrelser.
For at overføre kræfterne til dæmperens stempel, har Fox placeret en tværstang i dæmperen. Denne tværstang er fastgjort til bagrammen, og denne tværstang overfører bevægelsen til dæmperens stempel.
Yderligere har Trek indbygget nogle glideføringer i bagrammen, så den fungerer som en integreret del af dæmperen. Herfra fungerer dæmperen som en normal dæmper, med de normale justeringer for rebound og remote lockout.
Dæmperen giver 55 mm vandring og de sidste 5 mm kommer fra saddelstræberne som er flade og brede, således at de kan flexe i affjedringsretningen og er stive i sideværts retning, hvorved baghjulet kan holde sin linie, mens affjedringen sørger for at det ruller lettere over forhindringerne, hvorved farten bevares.
Geometrien er da også blevet opdateret, og med en sadelrørsvinkel på 74 gr. og en kronrørsvinkel på 69 gr. rammer Trek det sweetspot, hvor du får en cykel, der er både hurtig på styringen, uden at blive nervøs, og du sidder godt hen over krankboksen, så du for den korrekte vægtfordeling mellem hjulene, hvilket hjælper dig på de stejle stigninger.
Rammen benytter sig, som næsten alle moderne MTB’er i dag, af Boost standarden, dvs. 148 mm navbredde.
Supercaliber er udført i Trek’s OCLV Mountain carbon, og den vejer 1900 gr. inkl. dæmper og andet hardware, og dermed placerer den sig da også i den lettere ende for full suspension rammer.
Når man som Trek udvider grænserne for rammedesign og -teknologi, løber man tit ind i blindgyder. Det har da også taget Trek 3 år og et utal af mock-ups og prototyper, før de havde ramt det endelige design.
Når man ser på rammen som helhed, kan den godt ligne en hardtail ramme med plads til 2 normal størrelse drikkedunke, og Trek kalder det da også et paradigme skifte inden for rammeteknologi; Den er effektiv og let som en hardtail, og kan håndtere teknisk krævende spor som en fully. Det er frit oversat deres påstand.
Supercaliber kommer i 4 modeller i 6 størrelser fra S til XXL, og alle modellerne kommer med Bontrager carbon hjul og SRAM’s 12 speed Eagle grupper.
Herunder et kort resume af de forskellige modeller:
Trek Supercaliber 9.7:
Forgaffel: RockShox Reba RL, Solo Air spring
Bagdæmper: Trek IsoStrut, Fox Performance shock, air spring, DPS 2-position remote damper
Hjul: Bontrager Kovee Elite 23 carbon, Tubeless Ready
Geargruppe: SRAM NX Eagle
Bremser: Shimano MT500
Vægt: 11,24 kg (Medium)
Pris: 35.999,- kroner
Trek Supercaliber 9.8:
Forgaffel: Fox Performance 32 Step-Cast, Float EVOL air spring, GRIP 2-position damper
Bagdæmper: Trek IsoStrut, Fox Performance shock, air spring, DPS 2-position remote damper
Hjul: Bontrager Kovee Elite 30 carbon, Tubeless Ready
Geargruppe: SRAM GX Eagle
Bremser: Shimano XT M8100
Vægt: 10,54 kg (Medium)
Pris: 47.999,- kroner
Trek Supercaliber 9.9:
Forgaffel: Fox Factory 32 Step-Cast, Float EVOL air spring, FIT4 2-position damper
Bagdæmper: Trek IsoStrut, Fox Factory støddæmper, luftfjeder, DPS remote dæmper m. to indstillinger, Kashima Coat
Hjul: Bontrager Kovee XXX 30, OCLV Mountain Carbon, Tubeless Ready
Geargruppe: SRAM XX1 Eagle
Bremser: SRAM Level Ultimate
Vægt: 9,29 kg (Medium)
Pris: 74.999,- kroner
Trek Supercaliber 9.9 AXS:
Forgaffel: RockShox SID Ultimate, Solo Air fjeder, Motion Control dæmper
Bagdæmper: Trek IsoStrut, Fox Factory støddæmper, luftfjeder, DPS remote dæmper m. to indstillinger, Kashima Coat
Hjul: Bontrager Kovee XXX 30, OCLV Mountain Carbon, Tubeless Ready
Geargruppe: SRAM XX1 AXS
Bremser: SRAM Level Ultimate
Vægt: 9,40 kg (Medium)
Pris: 83.999,- kroner
Trek Supercaliber vil være tilgængelig hos forhandlerne fra november måned afhængigt af det enkelte marked.