Den f\u00f8rste Habit kom p\u00e5 markedet i 2015, og var en full-suspension MTB, som skulle fylde hullet ud mellem en XC- og en Trail-mountainbike.<\/p>","
Den havde 120 mm affjedring for og bag, og var med dens 68 grader kronr\u00f8rvinkel lidt mere slack end de g\u00e6ngse XC-mountainsbikes, man typisk s\u00e5 i de danske skove p\u00e5 det tidspunkt.<\/p>","
Den k\u00f8rte med 27.5\u201d hjul, og det kombineret med de korte k\u00e6destr\u00e6bere, gjorde at den var ganske let at tvinge rundt p\u00e5 de sn\u00e6vre passager p\u00e5 sporet. Den ekstra affjedring og den lidt l\u00e6ngere geometri med mere slack gjorde den mere legesyg og tilgivende end de normale XC\u2019ere.<\/p>","
Udviklingen af den nye Habit har taget over to \u00e5r og er bogstaveligt talt startet med et blank stykke papir.<\/p>
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Og det var ganske interessant for Cannondale at høre, hvordan forskellige størrelse ryttere havde forskellige oplevelser på den samme cykel.
Næste skridt i udviklingen var at måle på, hvorledes cyklens og rytterens individuelle og det samlede massemidtpunkt varierede under brug i de forskellige størrelser. Samt at se på hvad skete der med dette massemidtpunkt, når man bremsede med henholdsvis for- og bagbremse.
Resultaterne af denne research har Cannondale brugt til at finde den optimale geometri/affjedringssetup for hver eneste størrelse, således at uanset om du kører på en Small eller en Extra Large, har du den samme oplevelse af cyklen.
De har justeret på ophængningspunkterne for bagdæmperen, så rytterens og cyklens massemidtpunkt, og den måde den påvirker affjedringen på, er ens for alle størrelser.
Med en kronrørsvinkel på 66 grader vil den give den fornødne stabilitet, når sporet begynder at vise tænder. Hvis du ønsker en lidt stejlere vinkel på kronrøret, kan du vende en flip-chip, der sidder i det punkt, hvor linket forbindes til sadelstræberne. Derved bliver kronrørsvinklen 0,5 grad stejlere og krankboksen hæves 5 mm.
Et mål med det nye affjedringsdesign har også været, at det skulle være nemt at tune ind for rytteren, og derfor er designet udformet således, at det fungerer godt med en simpel bagdæmper uden en masse indstillingsmuligheder, så som low- og high speed-compression.
Således havde Cannondales chefdesigner Luis Arraiz monteret en bagdæmper, hvor disse indstillinger ikke var til stede. Og han mente ikke, han kunne hente mere performance ud af affjedringen med en anden bagdæmper.
Habit 2019 er udstyret med intern kabelføring og her har Cannondale gjort det nemt for hjemmemekanikeren ved at integrere kanaler til kablerne i stellet.
Man stikker bare yderkablet ind i den ene ende, og så kommer det ud det rigtige sted til bagskifter, bremse eller dropper-post. Ud over at det er nemt, giver det også mindre vedligehold, da yderkablet løber ubrudt fra eksempelvis trigger til bagskifter, således at der er færre steder, der kan trænge vand ind.
Test ride
Hos Cannondale har de den filosofi, at vi kan snakke lige så meget om carbon-layup, rammegeometri, opsætning af affjedring, gear ratio, dækkets gummiblanding og så videre, men det er på sporet, at det virkelig gælder!
Så efter en kort præsentation, hvor Cannondales frame design engineer, Luis Arraiz (som er lidt af en legende inden for frame and suspension design) forklarede, hvordan de havde grebet opgaven an, var det tid til at smage på varerne. Vi fik derfor udleveret en Habit 2 og fik følgeskab af Jerome Clementz (Cannondale sponsoreret atlet og en af verdens bedste Enduro kørere) , da vi begav os afsted. Ud af byen mod bjergene.
Først skulle 35-40 minutters klatring ad grusveje lige overstås, hvor vi kunne teste hvor godt Habit’en kunne klatre. Det klarede den rigtigt godt i betragtning af, at det er en 130 millimeter trailbike.
Selvfølgelig er der lidt vuggen i affjedringen, men man føler ikke at der går mange kræfter tabt, og slår du lockouten til både for og bag, er den ganske effektiv.
Bevares, den sprinter ikke op som en supereffektiv XC-racer, men det er heller ikke dens boldgade.
Den første del af nedkørslen foregik på nogle lange, lige high-speed strækninger forbundet af nogle snævre switchsbacks, hvor vi virkelig kunne teste Habit’ens egenskaber ved høj hastighed på ujævnt underlag.
Selv om det går nedad med høj hastighed på dette ujævne terræn med masser af knytnæve-store sten spredt ud over det hele, gav Habit’en en følelse af stabilitet og sikkerhed, så længe man som rytter ikke bliver overmodig og presser sig selv eller dækkene ud i noget, de ikke kan klare.
Som regel er det rytterens evner og dømmekraft, der først kommer til kort.
Når man hopper på en ukendt cykel og sender den ned af en bjergside, man ikke kender, i et terræn vi ikke er vant til fra lille Danmark, så kræver det en vis tilvænning. Deres udsendte måtte da også lige en tur i gruset et par gange, ikke noget alvorligt, men nok til at fremskynde omstillingsprocessen!
Det næste stykke spor bestod af et meget varieret og til tider ganske teknisk spor med masser af flow, tekniske nedkørsler og hop. Efter danske forhold et meget krævende spor. Og som på første del af sporet er indtrykket, at cyklen er i sit es i dette terræn, hvis man ikke presser den for langt.
Er man hardcore mountainbiker, som er vant til at begå sig i dette terræn, og kan tage store hop, vil man med denne cykel møde begrænsninger, da den trods alt kun har 130 mm affjedring. Så skal man over på en decideret Enduro mountainbike.
Men på danske spor vil denne cykel vil denne cykel være et rigtigt godt match.
Specifikationer
Habit 2019 kommer i 6 forskellige modeller: Tre i carbon, to i alu, samt én damemodel i carbon.
Herunder er vist 3 eksempler med de vigtigste specifikationer og priser.
Se det fulde program på Cannondale.com.
Habit 1
Ramme: Fuld carbon
Forgaffel: Fox Float Factory 34, 140mm, FIT4 Damper
Bagdæmper: Fox Float Factory DPX2 EVOL, 130mm
Drivetrain: Shimano XTR 12 speed
Bremser: Shimano XTR Trail, 4 piston, 180/180mm RT900 rotors
Pris Kr. 53.300,-
Habit 3
Ramme: Carbon/Alu
Forgaffel: Fox Float Performance 34, 130mm, Grip Damper
Bagdæmper: Fox Float Performance DPS EVOL, 130mm
Drivetrain: SRAM GX/NX Eagle 12 speed
Bremser: SRAM Guide R disc, 180/180mm Centerline rotors
Pris Kr. 29.100,-
Habit 4
Ramme: Alu/Alu
Forgaffel: Fox Float Rhythm 34, 130mm, Grip Damper
Bagdæmper: Fox Float Performance DPS EVOL, 130mm
Drivetrain: SRAM NX Eagle 12 speed
Bremser: SRAM Guide T disc, 180/180mm Centerline rotors
Pris Kr. 21.300,-