Test: Pirelli Velo 4S dæk
14. januar 2018 08:00 af Mads Søndergaard Jensen

Pirelli er vendt tilbage til cykelsporten og imponerer i test med et nyt allround dæk til landevejscyklen.

 

Fakta

 - Helårsdæk
 - Optimalt greb på våde og kolde veje

 - Aramid Diber + smartNet Sillica for øget punktering resistance.

 - Fås fra 700x23-700x28c

 

Vægt: 220 gram (700x25c)

Vejl. Pris: 349,-

 
Introduktion

Pirelli vil for mange være lig med Formel 1 og hurtige biler. Pirelli har nemlig i mange år været dæksponsor i motorsportens ypperste klasse. Hvad har den store dækfabrikant så med cykling at gøre? Det som mange ikke ved er, at 30 af de 49 der i året 1909 gennemførte det første Giro d ́Italia løb, kørte på ringe fra netop Pirelli.


2017 skulle så blive året hvor Pirelli vendte tilbage til cykelsporten med lanceringen af deres kollektion af landevejsdæk, PZero Velo. Pirelli kommer med tre modeller med hver deres farvekode ligesom man kender det fra deres Formel 1 dæk. Sølv for almindelig landevejsdæk, rød for dæk til tidskørsler og blå der er et helårsdæk. Det er det sidste dæk, kaldet Velo 4S vi har haft lejlighed til at teste på de danske efterårs- og vinterveje.

 

 
Test
Dækkene fra Pirelli kommer i en pakke som skiller sig ud fra mængden ved at kvaliteten af boksen næsten leder tankerne hen på en Iphone-æske.


Det særlige ved disse dæk er, at de er holdt sammen af et blåt elastik hvor på der står Pirelli. Disse elastikker kan bruges som wristbands, ligesom dem i Livestrong æren. En lille smart detalje fra Pirelli synes vi.


Efter dækkene er pakket ud, er det tid at montere dem på hjulene. Hjulene er et sæt ældre Spinergy lavet i aluminum.


Førstehåndsindtrykket af dækkene er gode. De ser fede og ikke mindst lette ud.  Monteringen af dem går også, helt uden at få ondt i fingrene eller brug af dækjern, så det må siges at være godkendt.


Denne tester har tidligere oplevet, at mere robuste helårsdæk der bruges ikke betegnelse helsårs dæk om 4S  kan være svære at montere på fælgen. Dette var ikke tilfældet her.


Dækkene blev monteret og så var det tid til første test tur - helt perfekt for der var våde veje. Lad det være sagt med det samme,  dækket imponerede denne tester. De føles næsten som et sommerdæk . Det var virkelig en god følelse med de 700x25c som giver god komfort.

 

Dækkene havde også et godt greb i sving på våde veje.


På mange tidligere vinter og helårsdæk, denne tester har kørt på, har de været mere kantede og “hårde” at køre på. Pirelli har lavet en speciel gummibelægning, der gør at selvom dækket er ekstra tykt på toppen af dækket, føles det ikke på nogen måde kantet at køre på. Virkelig en god oplevelse.

 

 

Det store spørgsmål er så, om vi er punkteret på dækket? Det er vi ikke. Vi har haft dækket til test lidt over 1 måned og har kørt 600 km på det. Er det så nok til endeligt at konkludere, at det er mere punkteringsresistent end andre dæk er? Svaret er nok nej, her skal man køre med dækket i længere tid. Men vi har testet det af på de danske cykelstier fyldt med småsten og her har der ikke været noget.
 

Men med en vægt på 220 gram og en fantastisk rullemodstand klarer dette dæk sig overraskende godt i det danske efterår og vinter.

Spørgsmålene er, om man vil have en høj rullemodstand og tungt dæk men stort set ingen chance for punktering?  Eller vil man, både efterår og vinter, rulle godt på landevejen, på et dæk der er knap så tungt og let at tage af samt montere igen og hermed leve med at det giver en til to punkteringer i løbet af vinteren? Det ville denne tester til enhver tid foretrække, men dette er selvfølelig individuelt.

 

Konklusion

Pirelli dæk på landevejen er for mange et ukendt fænomen, men med deres nye kollektion af dæk er de i den grad kommet ind på markedet med et brag. Deres bud på et helårsdæk Velo 4S er med en vægt på 220 gram et af de klart letteste helårsdæk på markedet. Dækket er 10 gram lettere end for eksempel Continental GP4000II som, for mange, er dækket der bliver brugt hele året.

 

Dette dæk skal ikke ses som et decideret vinterdæk, men som navnet antyder et dæk du kan bruge hele året rundt. Dog vil vi gerne pointere, at dækket har gjort det godt på de parametre vi har testet i det sene efterår og tidlige vinter.


Pirelli Velo 4S dækket ruller næsten lige så godt som et sommerdæk men har en gummibelægning der gør, at det uden problemer kan bruges om vinteren. Vi vil dog ikke anbefale det til sne og is, her skal du have fat i helt anden type dæk.

 

Prisen på dækket er 349,- hvilket er samme prisklasse som for eksempel Schwalbe Durano Plus, men en anelse dyre end Contiental GP4000II. Det er efter vores mening en pris man er villig til at betale for et dæk som er så alsidigt som tilfældet er her.


Dette landevejsdæk fra den “nye” spiller, Pirelli er et rigtig godt alternativ til de mere kendte dækproducenter som Continental og Schwalbe.

 

Sådan har vi testet

Dækkene fra Pirelli er blevet testet i november-december måned i våde og tørre forhold. Test- turene har haft en varighed fra 1,5-3,5 time.
 

Stillet til rådighed af: Peakbike 

Feltet.dk's vurdering:

DEL
KOMMENTARER

SENESTE

Produktnyt: Flere nyheder fra Shimano

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST

TORSDAG

Barguil droppet til VM – Geniez fik sidste franske plads

BORA arbejder på ny kontrakt til Peter Sagan

Lobato overvandt forfærdeligt år: Vigtigt for min fremtid

Optakt: Tour de l’Eurometropole

Colbrelli blev snydt af angreb: Ville ikke åbne for tidligt

Asgreen klar til VM med Quick-Step

Van Aert sagsøges af sit hold

Spanier snød favoritterne i Coppa Sabatini

Solid hjælper forlænger med Lotto Soudal

Trek Women fortsætter oprustningen

LIVE nu: Er stjernerne klar til VM?

Virtu Cycling må undvære Siggaard til VM i holdtidskørsel

Canadisk veteran fortsætter karrieren på Rally Cycling

Mikel Landa opgiver VM

Wiggins: Yates ville ikke have vundet Vueltaen med Team Sky

Italiensk enkeltstartstalent skriver under med Mitchelton-Scott

Roglic fører Slovenien an til VM

Pozzovivo tog sig af den sidste podie-plads i Giro della Toscana

Dupont efter tredjeplads: Jeg har den rette følelse igen

ONSDAG

Sagan: Cykling er en kedelig sport, og som fan ser jeg kun de sidste kilometer

Van Genechten: Brostens-rystelser gjorde mig i tvivl om sejren

Bardet efter andenplads: Formen går i den rigtige retning før VM

Medie: Denifl og Malucelli skifter til nye græsgange i næste sæson

Optakt: Coppa Sabatini

Moscon: Dunbar var spektakulær

Vital Concept-jubel i tæt spurtopgør i Belgien

Uimodståelige Moscon sejrer igen

MPCC mener ikke Froome skulle have kørt Giro

Mitchelton sikrer sig italiensk tempomaskine

Produktnyt: Ny Specialized Turbo Levo

Bora kaprer Schachmann fra Quickstep

Den værdifulde cykelbagage fra idrætsefterskolen i Ikast

Dansker-duo får mere ansvar på Cervélo-Bigla fra næste sæson

Trek-Segafredo kaprer Ciccone

Continuum Sports snupper Wiśniowski hos Team Sky

Ny agent skaber tvivl om Sosas Trek-kontrakt

Løbsberetning: Hærvejsløbet 2018

TIRSDAG

BMC jagter endnu en VM-medalje

Landa stadig uklar til VM