Prøv vores nye app
Optakt: VM i landevejsløb - herreelite 2016
16. oktober 2016 08:00Foto: Paumer Kare Dhelie Thorstad
af Mads de Wolff

Så er vi her. I Doha, Qatar, hvor der venter varme, vind og usikkerhed. Varmen fik taget på enkelte ryttere under enkeltstarterne, men nu venter der timevis i den varme ørkensol. Hvordan er vi endt her - og hvordan ender det?

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

For første gang nogensinde køres der VM i landsvejsløb i Mellemøsten. Det sker søndag. Det er på sin vis skønt og fint for cykelsportens globalisering. At vi er endt i Qatar er heller ingen tilfældighed. Det var soleklart, at vi ville ende her, for cykelsporten er ikke anderledes end de andre sportsgrene. Faktisk er det mest underlige, at det har taget så længe, for Qatar satser stort på sport og cykelsporten spurter om nogen hen, hvor pengene er.

 

VM i Qatar kan ikke komme bag på nogen. Der ligger et langt, hedt forspil bag. Første spadeskridt blev taget i 2002, hvor første udgave af Tour of Qatar blev kørt. Tour of Qatar er et samarbejde med lokale aktører og ASO, der også arrangerer Tour de France. Siden er Tour of Qatar blevet et stort optaktsløb for diverse hold, der bruger løbet til at varme op til den nye sæson i vintermånederne. Langsomt, men sikkert, har Qatars magthavere således forført cykelsportens interessenter. I 2012 blev VM endelig tildelt Qatar. Det var meget forudsigeligt.

 

Problemet er, at der er stor forskel på, om man cykler rundt i Qatars golde ørkenlandskab i vinteren eller efteråret. Samtidig er der stor forskel på, hvad man forventer sig af et løb i forsæsonen og et VM. Lad os tage disse dilemmaer én for én.

 

Læs også
Trek trækker sig fra sponsorat

 

Vejret: Om vinteren er Qatar varmt, men behageligt. Det er et oplagt sted at holde træningslejr. Europa er koldt på denne årstid og Qatar ligger slet ikke så langt væk. Men i september, hvor VM traditionelt afholdes, er der ørkenvarmt. Af samme grund har man rykket VM til oktober, men temperaturene er stadig voldsomt høje, nemlig omkring 40 grader - ofte mere. Det er varmt. Heri består et af de store spændingsmomenter ved årets landevejsløb, men samtidig også et af de store kritikpunkter. Er det overhovedet sikkert? Det finder vi snart ud af. Derudover: hvilken indflydelse vil de høje temperaturer få på rytternes kørsel? Vil holdene forsøge at knække hinanden i varmen, eller vil man se et afventende, bange løb? Bliver det nødvendigt at forkorte løbet til blot 107 kilometer for rytternes sikkerhed, som UCIs regler tillader? Der er megen usikkerhed.

 

Ruten: Fra Tour of Qatar ved vi, hvad der er i vente. Qatar er et relativt lille land. Vi har set det hele. Langs kysten er der rig mulighed for spændende sidevindskørsel, men etaperne ender som oftest i massespurter. Der findes ingen bakker i Qatar. Selv til VM i København eller Zolder forsøgte man at sexe det op med lidt bakker - bare fordi, det hører sig til. Man fornemmer, at arrangørerne og UCI godt vidste, at et helt fladt VM ikke ville falde i god smag, for da Qatar blev præsenteret som VM-vært, var meldingen, at man ville bygge ’falske’ bakker til lejligheden, akkurat som man havde gjort ved VM i Moskva i 1980.

 

Senere blev det meldt ud, at det ikke kunne lade sig gøre grundet alle de andre infrastrukturprojekter, der foregår i Qatar i disse dage. Så blev en ny, flad og snørklet rute primært i Doha præsenteret, inden UCI igen trådte i kraft, da man frygtede et kedeligt gadeløb. Det samme så man, da blev Qatar blev tildelt VM i fodbold: man lovede forinden, at stadions ville have aircondition, men arrangørerne skrottede siden ideen og nu forsøger man så på andre måder at tilpasse et fodbold-VM til Qatar.

Annonce

 

Så nu er vi endt, hvor vi er: der køres 150 kilometer langs Golfkysten (med mulig sidevind) og løbet afsluttes med en mere teknisk, flad rundstrækning, der køres nogle gange. Det minder meget om det, der præsenteres i Tour of Qatar hvert år, med den forskel, at løbet vil være meget varmere og længere. Sådan cirka. Det kan blive farligt, det kan blive spændende, men det kan også blive drønkedeligt. Vi venter spændt.

   

Ruten

Der skal i alt tilbagelægges 257,5 kilometer. Løbet starter i ’the Aspire Zone’, Dohas sportslige bydel. Her ligger der et væld af store, flotte sportsbygninger, lige fra sportsakademier til stadions til administrative bygninger. Herfra kan ruten deles op i to dele.

 

Fra Aspire Zonen føres rytterne gennem Doha og siden nord ud af byen. Herefter bevæger feltet sig nord på, langs kysten - men ikke helt ud til vandet - indtil man til sidst vender om og bevæger sig sydpå, nu langs vandet og igen ind til Doha. Dette svarer til omkring 150 kilometer på cyklen. Sportsligt set er dette den mest interessante del af løbet. Hvis vinden øst fra er hård, vil der være mulighed for sidevindskørsel. Det kan skabe et voldsomt spændende løb med en lang finale. Her vil de store, talstærke hold være tilgodeset.

 

Herefter kommer løbets anden del. Når rytterne igen rammer Doha, bliver de ført ind på en rundstrækning på 15,2 kilometer, der skal køres syv gange. Rundstrækningen foregår på ’The Pearl’ - en fuldstændig mandeskabt ø, som vist nok er skabt med Venedig som forbillede. Rundstrækningen indeholder relativt mange sving - ni skarpe af slagsen - hvorfor disse omgange meget vil tage sig ud som gadeløb, men hvor det samtidig er svært at gøre en forskel da, ja, det er ret fladt. På grund af de mange sving og rundstrækningens cirkulære form kan man heller ikke forvente at vinden vil få den store betydning.

 

 

Favoritterne

Årets VM kan ende med at blive særdeles interessant, særligt hvis sidevinden kommer i spil. I det tilfælde kan man forestille sig, at et eller flere af de større hold skaber ravage og at rytterne når ind til rundstrækningen i små, meget opdelte felter. Det ville være episk. Vi krydser fingre.

 

I alle scenarier er det mest sandsynlige dog, at vinderen skal findes blandt feltets sprintere. Hvis man samtidig har et stort læs hjælperyttere med sig, er man endnu bedre stillet. Derudover er det vigtigt, at man har udholdenhed og stamina efter mere end 250 kilometer.

 

Læs også
Sådan vil Pogacar lave Giro-Tour-double

 

Det føles underligt at skrive efter så mange beskedne sæsoner, men med disse betragtninger in mente er der kun en storfavorit, nemlig Mark Cavendish (Storbritannien). Cavendish var suveræn i massespurterne under årets Tour de France og støttes op af et brølstærkt hold. Cavendish har langsomt bygget formen op og virker i solid form. Vigtigst af alt, så har Cavendish mange gange vist, at han er stærk efter 250 kilometer; han vandt det sidste ’sprinter-VM’ i København og har også sejret i Milano-Sanremo. Derudover har englænderen gentagende gange vist sig kløgtig og stærk nok til at sidde med i Qatars sidevinde - det har været kilden til begge hans sejre i Tour of Qatar.

 

Men Cavendish er slet ikke urørlig, og massespurter er komplicerede og uforudsigelige. Blandt førsteudfordrerene vil vi fremhæve den lovende Fernando Gaviria (Colombia). Det colombianske fænomen er så fantastisk spændende, at han måske er den mest spændende udfordrer. Først og fremmest er Gaviria utrolig stærkt og hurtig, hvilket seneste blev cementeret i Paris-Tours, hvor han stod bag en voldsom magtdemonstration. Formen er i top, og han er Colombias bedste bud. Samtidig må man forvente, at Gaviria er vant til høje temperaturer. En neoprof som verdensmester? Underligere ting er sket.

 

Blandt de mere erfarne profiler vil vi fremhæve Arnaud Démare (Frankrig), André Greipel (Tyskland) og den forsvarende verdensmester Peter Sagan (Slovakiet).

 

Démare er interessant, fordi han er formstærk og slidstærk. Tidligere på årets vandt han Milano-Sanremo og franskmanden har gjort det godt i stort set alle optaktsløbene. Det franske hold er stærkt, og i Nacer Bouhanni har man en stærk løjtnant - men spørgsmålet er, om de kan blive enige.

Annonce

 

Lignende spørgsmålstegn kan stilles ved det tyske hold, hvor man stiller op med André Greipel, John Degenkolb og Marcel Kittel. Alle er mulige vindere, men der er anker vil alle tre kandidater. Degenkolb er beviseligt robust efter mange kilometer i sadlen, men formen er aldrig helt kommet op at ringe i en sæson, der har været plaget af skader. Kittel er et monster og nok den hurtigste af de tre - men det hele har ikke svinget i 2016, og Kittel plejer at miste topfart efter 200 kilometer på cyklen. Grepel er den mest stabile, men behøver et helt perfekt leadout før han kan vinde.

 

Og så er der Peter Sagan. Hvad skal man sige? Den forsvarende verdensmester er cykelsportens store Stjerne. Han kan det hele: han er feltets mest karismatiske, talentfulde og alsidige rytter. Årets rute er ikke ideel - en bakke eller to havde hjulpet. Uden et talstærkt hold bag sig kan Peter Sagan kun holde sig til hele dagen og blot vente, vente, vente. Kan han det? Selvfølgelig kan han det. Og efter en 250 kilometer er det ikke utænkeligt, at Sagan stadig er den hurtigste.

 

Blandt outsiderne vil vi fremhæve Giacomo Nizzolo (Italien), Alexander Kristoff (Norge), Michael Matthews (Australien), Tom Boonen (Belgien) og Dylan Groenewegen (Holland). Nizzolo, Boonen og Groenewegen er interessante, da de kommer fra store cykelnationer, som har interesse og erfaring i sidevindskørsel - men hvor de næppe vinder en massespurt. Michael Matthews er altid stærk efter et langt løb og er formentlig god til at håndtere varmen, men australierens problem er simpelthen, at ruten ikke er hård nok. Kristoff er den store joker - han er stor og stærk og hurtig, men nordmanden synes at have mistet lidt topfart.

 

De danske chancer er fine. Traditionelt er danske ryttere godt skolet i sidevindskørsel og i Magnus Cort har man et interessant bud. Cort bakkes op af Søren Kragh-Andersen, Lars Bak, Matti Breschel, Chris Juul-Jensen og Michael Mørkøv. Disse er potentielt rigtig godt rustet til sidevindskørsel og holdet indeholder også ryttere, der kan køre et solidt leadout. Problemet er blot, at Cort endnu ikke har vist sig hurtig nok til at køre med om medaljerne, men mindre kan også gøre det.

 

Feltet.dks favoritvurdering

*****: Mark Cavendish

****: Fernando Gaviria

***: Arnaud Demare, Andre Greipel, Peter Sagan

**: Giacomo Nizzolo, Alexander Kristoff, Michael Matthews

*: Tom Boonen, Magnus Cort, Nacer Bouhanni, Marcel Kittel, Dylan Groenewegen

Annonce

INFO
Optakter
Nyheder
VM - Herrer
Nyheder
DEL
KOMMENTARER

SENESTE

Fredag den 26. april 2024

Landevej
Lunds holdkammerat om dominans: Det er fantastisk
Landevej
UAE-komet vinder efter fænomenal nedkørsel
Landevej
UAE-dominans på regnfuld Romandiet-enkeltstart - dansker med topresultat
Landevej
Danskere holder sig til i klassementet - Franskmand vinder på hjemmebanen
Landevej
Sådan vil Pogacar lave Giro-Tour-double
Landevej
Minut for minut: Sådan sikrede Johan Price sig et stort enkeltstartsresultat
Landevej
Hollænder vinder kongeetape - Tobias Lund mister førertrøjen
Landevej
Starttider: Enkeltstart på 3. etape af Romandiet Rundt
Landevej
Optakt: 6. etape af Presidential Tour of Türkiye

Annonce

Landevej
Optakt: 3. etape af Tour de Romandie
Landevej
Optakt: Vuelta Asturias
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Da cross leverede endnu et vidunderbarn i schweizisk modvindsfuser
Udstyr og test
Test: Elves Vanyar Pro Disc 2024

Annonce

Landevej
Spansk mester står foran stor beslutning
Landevej
Overraskende prologvinder udgår med slemt brud
Landevej
Belgisk stjerne usikker til Touren
Cross
Trek trækker sig fra sponsorat
Landevej
Tysker sejrer på åbningsetapen – rutineret dansker med fremme
Landevej
Følg Romandiet Rundt på Feltet.dk's app
Landevej
Uheldig hollandsk profil udgår
Landevej
Klassikerrytter tæt på UAE-skifte

Annonce

Landevej
Lefevere om muligt Alaphilippe-skifte: Måske vil han prøve noget andet
Udstyr og test
Køb eller bytte? Mulighederne er mange hos Bike4Sport - valget er dit!
Landevej
Giro-spillet åbnet for tilmelding

Annonce

Torsdag den 25. april 2024

Landevej
Lefevere kommenterer Asgreen og Casper P.s kontraktsituation
Landevej
Evenepoel tilbage på landevejen
Landevej
Topsprinter får debut efter lang skadesperiode

Annonce

Landevej
Danske hold uden succes i Italien
Landevej
Ny triumf til Lidl-Trek-talent
Landevej
Oversigt: Se alle danske UCI-sejre i 2024
Landevej
Vidunderbarn lykkedes med sit ”første udbrud i karrieren”
Landevej
Video i artiklenSe Lunds reaktion på ny sejr
Landevej
Lidl-Trek-udbryder trodser favoritterne på målbjerg
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lunds anden store sejr
Landevej
Total dominans af UAE
Landevej
Video i artiklenLund blev overrasket i trumfens stund: Hvad laver du her?
Landevej
Video i artiklenTobias Lund vinder for anden dag i træk
Landevej
Ayuso ser frem til enkeltstart: Perfekt på papiret
Landevej
Optakt: 5. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 2. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Da den franske plasterkrise blev endnu mere akut
Landevej
Geraint Thomas skal stå i spidsen til årets Giro d’Italia
Landevej
Kron før 2. etape: Håber på at vise noget
Landevej
Danskerduo udtaget til spansk etapeløb
Landevej
Legende: Pogacar ville være fem minutter efter Merckx
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lund triumfere i Tyrkiet
Motion
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Motion
Første cykelmagasin på gaden
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk stortalent har forelsket sig i monument: Jeg går også efter det i fremtiden
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewHjemvendt dansk talent: Fandt i hvert fald ud af, hvor jeg ikke skal køre
Landevej
Oversigt: 41 danskere i aktion i dag

Onsdag den 24. april 2024

Landevej
Officielt: Disse hold skal køre 2024 Tour de France Femmes avec Zwift
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk Lidl-Trek-sportsdirektør: Vi vil prøve noget frækt
Landevej
Overrasket Alpecin-Deceuninck-rytter reagerer på podieplads
Landevej
Dobbeltsejr i perfekt spurt - Asgreen misser podiet
Landevej
Skuffet dansker reagerer på fjerdeplads
Landevej
Tobias Lund reagerer på første professionelle sejr
Landevej
Video i artiklenDansk sprintertalent tager stor sejr
Bane
Ny arrangør af VM i banecykling fundet i 2025
Landevej
Opdateret: Giro-feltet tager form - udskiftning i deltagende danskere
Landevej
Fra arbejdsløs til guldfugl: Giro-aktuel stortalent har målsætningen klar
Landevej
Optakt: 4. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 1. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Cancellaras store dag
Landevej
Officielt: Grand Tour-vinder har fremtiden på plads
Landevej
Mørkøv får afgørende rolle i rekordforsøg
Landevej
Mads P er i verdenstoppen over flest indkørte præmiepenge i 2024
Landevej
Soudal-QuickStep skriver med ny rytter
Landevej
Emma Norsgaard udtaget til Grand Tour
Landevej
Quintana kører Giroen i en ny rolle
Landevej
Nyt hold bekræfter interesse i Asgreen og Alaphilippe
Landevej
Reserve leverede kæmpe overraskelse
Landevej
Journalist: Her er Pogacars Giro-hold

Tirsdag den 23. april 2024

Landevej
Video i artiklenSe spurten, der fik Bora-profil deklasseret
Landevej
Visma-rytter gik imod strømmen: Forstår godt de andres valg
Landevej
Favorit kommenterer afgørende fejl
Landevej
Hot seat var hårdt for dagens vinder: Værste timer i mit liv
VIS FLERE

Annonce