Prøv vores nye app
Optakt: Trofeo Port d’Alcudia-Port d’Alcudia
27. januar 2022 10:20Foto: Sirotti
af Emil Axelgaard

Ventetiden er endelig ovre! På onsdag indledes den europæiske sæson for alvo, når rytterne begiver sig ud på det første af fem endagsløb i løbsserien Challenge Mallorca. De fem begivenheder er ganske vist mest en chance for at forberede sig på større mål, men deres blanding af stigninger og spurtafgørelser giver alle en chance for at fjerne noget af presset tidligt på sæsonen ved at sikre sig en vigtig sejr straks fra start.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

 DELTAG I SÆSONSPILLET 2022 (MED KAPTAJNER)
 DELTAG I SÆSONSPILLET 2022 (UDEN KAPTAJNER)

 

Løbets rolle og historie

Som vi har vænnet os til i nu næsten ti år, afvikles en af de mest populære forberedelsesbegivenheder, den fra i år igen fem dage lange løbsserie Challenge Mallorca, allerede i slutningen af januar, og dermed markerer den igen den virkelige start på den europæiske sæson, der tidligere blev indledt med GP d’Ouverture La Marseillaise i Frankrig -også selvom det tilbagevendte Classica Comunitat Valenciana i søndags skød året i gang for flere hold uden for WorldTouren. På denne tid af året er Europa egentlig ikke velegnet til cykelløb, men øen Mallorca tilbyder som regel fornuftige forhold for rytterne til deres sæsonåbning, hvor de testes med et spændende mix af fem endagsløb, der har lidt for enhver smag og med placering 1.1-kategorien tilbyder ganske mange ranglistepoint.

 

Det er ikke overraskende, at løbsserien er meget populær blandt holdene. Mallorca er et foretrukket træningssted på denne tid af året, og mange hold bruger de fem løb til at teste formen ved afslutningen på deres sidste store træningslejr forud for sæsonen. Som de fleste andre løb på denne tid af året er løbene ofte blevet aflyst eller forkortet, men generelt har vejrforholdene været gunstige. Det kan imidlertid ikke siges om den økonomiske situation, idet serien har kæmpet hårdt for overlevelse og flere gange har haft en usikker fremtid. Oprindeligt bestod den af fem løb, men udfordringerne har betydet, at vi igennem næsten et årti har vænnet os til, at der kun har været fire begivenheder.

 

Læs også
Trek trækker sig fra sponsorat

 

Det ændres der heldigvis på i år, hvor det trods coronaudfordringer, der blandt andet førte til, at serien i 2021 blev udskudt til maj, nu trives så godt, at den er tilbage i sin gamle størrelse over fem dage. Faktisk bliver der tale om den vel nok stærkest besatte udgave i mange, mange år, da aflysningerne af løbene i Australien og Argentina har betydet, at feltet i år tæller ikke færre end ni af de 18 WorldTour-løb - en markant forbedring i forhold til det, vi har set i en periode. Samtidig kan arrangørerne igen glæde sig over, at der også denne gang er adskillige stjerner, der indleder året på deres ferieø.

 

Med en voldsom kapitalindsprøjtning fra de lokale turismemyndigheder blev serien etableret i 1992, hvorefter det i tre år var en begivenhed kun for spanske hold. Det ændredes i 1995, hvor man for første gang inviterede udenlandske mandskaber, og det havde straks appel, da store hold som Telekom og TVM meldte deres ankomst. Man måtte dog vente til 1998, inden det også lykkedes at få en rytter fra et udenlandsk hold som samlet vinder, da Leon van Bon fra Rabobank sejrede. Selvom det samlede klassement aldrig nød den store prestige, viser vinderlistens store navne som Laurent Jalabert, Alex Zülle, Alejandro Valverde, Luis Leon Sanchez og Philippe Gilbert, at der har været tale om en begivenhed med en stærk appel til sportens største navne.

 

Løbsserien er ikke et etapeløb, idet holdene har en bruttotrup, hvorfra de kan udvælge rytterne til hvert enkelt løb. Det betyder, at startlisterne til de enkelte løb først er kendt mindre end 24 timer før starten, idet mange hold foretager den endelige udvælgelse i sidste øjeblik baseret på den foregående dags udfald. Der vart tidligere et klassement for de ryttere, der gennemførte alle løb, men det havde ikke meget prestige og er nu droppet. I stedet vælger rytterne de løb, der passer dem bedst, og der er altid noget for dem alle. For år tilbage var de første to løb tilpasset sprinterne, inden rytterne ramte bjergene i de sidste to løb, men sådan har det ikke været i de seneste år, hvor to kuperede dage har været omkranset af to flade sprinteraffærer.

Annonce

 

Den struktur er brudt i år, hvor der altså igen er fem løb på programmet. Sprinterne kan igen drømme om to muligheder, der denne gang kommer på anden- og femtedagen, og den første af disse kommer altså torsdag. Det sker i form af Trofeo Port d’Alcudia-Port d’Alcudia, der ligesom onsdagens Trofeo Calvia er en gammel klassiker, der blev genopfundet sidste år. Således blev et lignende løb kørt fra 2001 til 2006, men siden har der ikke været et løb med mål i Port d’Alcudia, indtil løbet blev genindført i sidste års særlige majudgave. Dengang sejrede André Greipel i en massespurt, akkurat som fem af de første seks udgaver endte i massespurter med sejre til Oscar Freire (tre gange), Isaac Galvez og Allan David, efter at Michael Boogerd havde taget en udbrudssejr i den første udgave i 2001. Denne gang har løbet dog fået et ekstra twist med en stigning i finalen, og det kan gøre det mere sandsynligt, at sprinterne får en gangs skyld ikke skal til fadet i Alcudia.

 

Det skulle de dog sidste år, da løbet vendte tilbage efter 14 års fravær, og det blev på mange måder en helt speciel begivenhed. Her lykkedes det nemlig den gamle sejrskonge André Greipel at bryde en sejrstørke på mere end to år, da han i spurten henviste Alexander Kristoff og Christophe Noppe til de nederste podiepladser. Cykelpensionisten Greipel forsvarer naturligvis ikke sin titel, og da Noppe slet ikke er rejst til Mallorca i år, bliver Kristoff eneste genganger fra sidste års podium.

 

Ruten

Trofeo Port d’Alcudia-Port d’Alcudia er som sagt ligesom onsdagens Trofeo Calvia en gammel klassiker fra begyndelsen af årtusindet, som blev genoplevet efter 14 års fravær for et år siden. Dengang var det et sprinterløb, der blev vundet i en massespurt i fem af seks af de første udgaver, og de André Greipel i maj brød sin mere end to år lange sejrstørke i den genopstandne udgave af løbet, var det også en sprinter, der sejrede. Det kan skam heller ikke udelukkes, at det igen denne gang bliver en hurtig afslutter, der vil sejre, men som et ekstra krydderi skal rytterne denne gang i finalen over den 8,7 km lange Coll de Sa Batalla, og selvom den i stejlhed ikke er noget Monte Zoncolan, tilføjer det en helt anderledes dynamik til et løb, der efter mallorcanske forhold i sidste udgave var fladere end den fladeste pandekage.

 

I alt skal der tilbagelægges 173,2 km med start og mål i Port d’Alcudia, der er en havneby helt oppe i den nordlige spids af øen. Løbet består herefter af en tur rundt på den nordøstlige del af øen, og da østsiden generelt er meget fladere end vestsiden, siger det sig selv, at der er tale om et helt anderledes fladt løb end onsdagens Trofeo Calvia, der afvikles i bjergene mod vest.

 

Fra start er det i hvert fald helt fladt, når man kører mod syd og sydøst ned langs kysten, indtil man nærmer sig et mere kuperet område, hvor det begynder at stige let op mod den første spurt, der kommer efter 23,9 km og efter en lille nedkørsel. Derefter stiger det igen let, inden man drejer mod sydvest for at passere den lille kategori 4-stigning Coll d’Arta (1,0 km, 3,7%), der har top efter 42,7 km og ikke er en opkørsel, som vil give mange udfordringer. En nedkørsel fører nu mod sydvest, inden det igen bliver fladt, når man kører ned til det sydligste punkt i Manacor, hvorfra det går mod nordvest igennem fladt terræn fem til dagens anden spurt, som er placeret efter 66,4 km.

 

Det flade terræn byder på nogle ganske små op- og nedkørsler, når man slanger sig rundt mod vest og nordøst tilbage til vandet, som nås umiddelbart syd for målbyen efter 89,8 km. I stedet for at køre langs kysten op til mål drejer man imidlertid ind i landet for at køre mod vest, sydvest, nordvest og igen sydvest igennem fladlandet frem til den næste spurt, der er placeret i Moscari efter 123,6 km på toppen af en lille opkørsel

 

Læs også
Optakt: 4. etape af Tour de Romandie

 

Den markerer afslutningen på den lette del af løbet. Kort efter drejer man nemlig mod nord for at passere kategori 2-stigningen Coll de Sa Battalla. Den stiger i gennemsnit med 5,0% over 8,7 km, men ligger generelt på 5,5-7% over de første 5 km, inden den flader ud med 2-3% over 2 km for siden at tage fat med 5,5% over de sidste 1400 m frem mod toppen, der rundes efter 137,1 km.

 

De sidste 36,1 km, indledes med et småkuperet plateau, der følges videre mod nord og ender med kategori 4-stigningen Coll de Femenia (500 m, 3,6%), der er en undseelig lille bakke med top efter 143,4 km. Nu drejer man mod nordøst for at følge den lange og kun i starten lidt tekniske nedkørsel, der leder ned til byen Pollenca, hvor den sidste spurt kommer efter 157,6 km. Herfra fortsætter man igennem fladlandet ud til kystbyen Port de Pollenca, hvor man drejer mod syd og senere sydøst for at følge den flade kystvej ind til målbyen. Her venter tre hurtige sving kort efter 3 km-mærket, inden man skal lige igennem en rundkørsel med 1600 m igen for slutteligt at dreje skarpt til venstre i en rundkørsel 800 m fra stregen. De sidste 5 km er stort set helt flade.

 

Ruten byder på i alt 1651 højdemeter mod 1202 i 2021-udgaven.

 

I forhold til sidste år er den indledende ca. 100 km uforandrede, men derefter er ruten nytænkt.

Annonce

 

 

 

 

 

Annonce

 

Læs også
Optakt: 7. etape af Presidential Tour of Türkiye

 

 

 DELTAG I SÆSONSPILLET 2022 (MED KAPTAJNER)
 DELTAG I SÆSONSPILLET 2022 (UDEN KAPTAJNER)

 

Vejret

Løbene på Mallorca har ofte været ramt af dårligt vejr, der har betydet aflysninger og ruteændringer, men i år bliver vejret slet og ret fremragende. Efter en skyfri onsdag venter en lige så skyfri torsdag, der vil byde på temperaturer i målbyen på 16 grader. Heller ikke denne gang vil det være blæsende med bare en svag til let vind (4-10 km/t) fra skiftende retninger. I finalen tyder det dog på, at rytterne vil få en nordvestlig og nordlig vind, hvilket vil give modvind fra bunden af Sa Batalla og frem til toppen af sidste stigning, hvorefter der vil være sidemed- og medvind resten af vejen, indtil man får sidevind på de sidste 800 m.

 

Favoritterne

Ligesom dagens løb er torsdagens løb som sagt en genoptagelse af en klassiker, der var fast bestanddel af løbet for mere end ti år siden, inden den kom på programmet igen sidste år. Desværre kan vi ikke rigtigt bruge de forrige udgaver som noget pejlemærke for, hvad vi skal forvente. Med beslutningen om at inkludere Sa Battalla har man nemlig afgørende forandret et eller ret forudsigeligt sprinterløb.

 

Nu er det langt fra lige så forudsigeligt, men sprinterne tror stadig på det. Det fremgår tydeligt af trupperne, hvor mange hold skifter også relativt tunge sprintere ind. Forud for ugen har mange hold også givet udtryk for, at de anså torsdagen og søndagen som de to chancer for sprinterne, mens de øvrige dage skulle være for mere klatrestærke typer.

Annonce

 

Spørgsmålet er, om ikke de bliver skuffede. Sa Battalla er altså en temmelig led sag. Ganske vist stiger den i snit blot med 5,0%, men de første 4 km er med op til 7% betydeligt stejlere. Det er også en relativt lang stigning, og dagens løb blev en god påmindelse om, hvor stor forskel der kan være på januarformen. På denne tid af året er der stor forskel på formstærke og -svage ryttere, og derfor vil stigningen formentlig skal betydeligt mere udskilning, end den ville gøre i juli.

 

Jeg tror, at den første del af løbet vil udvikle sig som et klassisk sprinterløb. Dertil må sprinterne tro nok på deres muligheder, og jeg regner derfor med en begivenhedsfattig start, hvor et chanceløst udbrud vil blive jagtet af de mest udprægede sprinterhold, hvilket kunne være Intermarché, BikeExchange, Israel-Premier Tech, UAE samt måske Trek. Til gengæld tror jeg også, at der må være hold med ambitioner om at sætte rav i den på stigningen. Man kan både forvente, at særligt BikeExchange vil forsøge at sætte så hårdt et tempo, at Michael Matthews vil være eneste overlevende sprinter.

 

Egentlig var jeg kommet til den konklusion, at Sa Battalla var så svær, at et udbrud vil kunne holde hjem, men efter at startlisten er kommet frem, ligner det nok alligevel en spurt. Næsten alle gode klatrere sidder over, og næsten alle holdene synes at ville spurte. Der vil utvivlsomt blive angrebet på stigningen, men der mangler i den grad den stærke gruppe af klatrere, der kan slå et varigt hul i en tilstrækkeligt stor gruppe.

 

Sa Battalla er dog også så svær en stigning, at jeg tror, at den vil gøre ret stor skade. De fleste sprintere sad over i dag, og derfor har vi meget lidt pejling på deres form, men de skal være velkørende, hvis de skal med hjem her. Vinden er svær at blive klog på, fordi den generelt synes at skifte retning i tide og utide, men mest peger på, at der vil være en let modvind på stigningen. Det øger sandsynligheden for en spurt, men da der er tale om svage vindforhold, burde der være basis for at skabe noget udskilning og at gå i offensiven.

 

Læs også
Ayuso er stadig mærket af kuldechok

 

Mit bud vil stadig være, at en stærk gruppe af de bedste klatrere kører væk, og herefter vil alt afhænge af graden af samarbejde. I dag var det angiveligt meget dårligt i den gruppe, der jagtede Brandon McNulty, og der er derfor en betydelig risiko for, at de kan ødelægge det for hinanden. Kan sprinterholdene organisere en jagt, er der dog i et felt med så få klatreryper stor chance for, at der bliver skabt samling, men hvis vi får en spurt, tror jeg, at mange af sprinterne vil være kommet til kort. Sa Battalla er simpelthen for svær - særligt på denne tid af året - og man må tro, at særligt BikeExchange vil gå hårdt til stålet.

Annonce

 

Med andre ord tror jeg på to mulige scenarier. Enten får vi en reduceret massespurt med fravær af mange af de hurtige folk, eller også vil en gruppe af de bedste klatrere køre væk og afgøre det, enten i en spurt eller i en taktisk finale, hvor en ellers spurtsvag rytter kan snige sig væk i fladlandet. Kan de forreste samarbejde, har de en chance for at holde hjem, men feltets sammensætning får mig til at to på en spurt.

 

I forhold til i går er vi heldigvis blevet lidt klogere på nogle rytteres form, men vi er stadig meget på bar bund - ikke mindst i forhold til sprinterne. Det er derfor også med usikkerhed, at jeg peger på Giacomo Nizzolo som min favorit. Den tidligere europamester gør debut for Israel-Premier Tech i et løb, der passer ham ganske glimrende. Spørgsmålet er bare, hvor han står. Sidste år var han formsvag fra start, men det var efter en skadesplaget vinter. Ofte har han til gengæld været stærk, senest i 2020, hvor han vandt en hårdt etape Down Under. Denne gang skulle han have haft en problemfri vinter, og er han flyvende, bør han i dette felt klare denne stigning. På papiret er han blandt de holdbare den hurtigste, men hans hold er også meget tungt, hvorfor han med en vis sandsynlighed er alene til sidst. Heldigvis er han god i positionskampen, og finalen er relativt enkel. Derfor tror jeg på, at han trods den manglende støtte kan gøre arbejdet færdigt og få en drømmedebut for sit nye hold. Deres øvrige sprintere, Rudy Barbier og Taj Jones , overlever aldrig denne stigning.

 

I dag så vi, at Michael Matthews ikke synes at have sin allerbedste form, men den er stadig så god, at han utvivlsomt er den mest holdbare sprinter i dette felt. Derfor handler det for BikeExchange om at skabe et blodbad, men desværre så holdet skidt ud i dag. Han kan derfor blive afhængige af andre hold, og der er ikke mange, der har interesse i at gøre det hårdt nok. Jeg har svært ved at se ham slå en fyr som Nizzolo, men jeg kan til gengæld sagtens se et løb, der har været så hårdt, at Matthews trods hans begrænsninger i flade finaler vil være hurtigst. Derfor må han være en af favoritterne, men det kræver, at Sa Battalla bliver kørt hårdt.

 

UAE drømmer om at fortsætte dagens drømmestart, og det er bestemt heller ikke umuligt, men det skal formentlig ske via en spurt. Holdets kaptajn er utvivlsomt Pascal Ackermann, der dog sjældent er startet alt for overbevisende. Han har også udtrykt lidt betænkelighed ved sin form, og normalt vil denne stigning være for svær. Overlever han, vil han formentlig være hurtigst - også selvom hans sidste to år har været svage - men jeg tror, at holdet har større chancer med Sebastian Molano, der som vi har set i Colombia, ofte er startet som lyn og torden. Har han samme form som i 2020, kan han overleve denne stigning, og spurter han som i 2021, er han en af favoritterne. Til gengæld er han også et wildcard, der sagtens kan blive sat undervejs. Derimod bør Ryan Gibbons sidde der, men han har næppe farten til at vinde. Normalt vil Alessandro Covi kunne køre væk i en lille gruppe, men efter dagens nedtur er det ikke sandsynligt. I stedet kan han måske spurte, hvis Gibbons giver ham chancen, og Molano og Ackermann er sat af. Joel Suter chokerede stort i dag, men det vil være helt usædvanligt, hvis han kører væk med de bedste på denne lange og svære stigning.

 

Intermarché kommer med et af de mest spændende mandskaber, fordi de reelt har tre gode bud. Der er ingen tvivl om, at Alexander Kristoff i sin debut er kaptajn, og han har som regel kørt stærkt fra start. Problemet er bare, at Kristoff ikke er som i gamle dage, og jeg tvivler på, at vinterformen rækker til så svær en stigning. Selv hvis han klarer den, vil det formentlig være i selskab med Nizzolo og måske også Molano, og med den spurtstyrke, vi så i 2021, ligner det en svær - men dog ikke umulig - opgave. Jeg tror derfor, at chancen er større, hvis det bliver et hårdt løb. I dag skuffede Biniam Ghirmay, men vi ved også, at han er meget svingende. Derfor vil det ikke undre, hvis han sidder med også i et mindre felt i morgen, og er gruppen blot tilstrækkeligt lille, vil han have en udmærket chance. Jeg anser det i hvert fald ikke som umuligt, at han slår Matthews i en flad spurt. Holdets sidste bud er Andrea Pasqualon, der kan være den mest holdbare, hvis Ghirmay fejler. For at vinde en flad spurt skal han dog have et meget hårdt løb, og det vil kræve, at han er meget formstærk fra start, hvad han sjældent er. I dag så Laurens Huys godt ud på stigningerne, men den spinkle klatrer kan umuligt vinde her.

Annonce

 

Trek kommer med en af løbets jokere i form af Jon Aberasturi. I formstærk udgave er han meget holdbar, og i dette felt vil han også være en af de hurtigste, men til gengæld kan han også være meget lidt holdbar. Desværre har det sidste oftest været tilfældet fra start, og jeg tvivler derfor på, at han kommer med hjem. Hvis det lykkes, vil han til gengæld have en reel chance for at vinde, særligt grundet sin gode positionering. Holdets anden sprinter, Matteo Moschetti, vil utvivlsomt være en af de hurtigste i dette felt, men selvom han før har vundet to flade løb på Mallorca, vil det være en meget, meget stor overraskelse, hvis han kommer med hjem her. Holdets to mest holdbare afsluttere er Alexander Kamp og den i 2021 så slemt skadede Jacopo Mosca , men i dag lignede de ikke folk, der laver et resultat i morgen, selvom man kan håbe, at Kamp trak stikket for at spare sig til i morgen.

 

Lotto kommer med to ganske gode kort. I dag manglede han det sidste, da de bedste kørte, men i dette felt ligner Andreas Kron en af de bedste på stigningerne. Jeg vil tro, at han er med, hvis en gruppe kører væk undervejs, og med sin hurtighed vil han derfor være mit nok bedste bud på en mand, der kan vinde, hvis ikke det bliver en spurt. Ender det i et samlet felt, burde det ikke være helt umuligt for den uhyre lovende sprinter Arnaud de Lie at sidde med hjem. Han er i hvert fald relativt holdbar, og har han med sin ungdommelige motivation trænet hårdt igennem vinteren, vil han have en chance. Særligt hvis de hurtigste falder fra, vil jeg slet ikke blive forundret, hvis han faktisk kan vinde i dette selskab.

 

Movistar kan meget vel have en flyvende Ivan Ramiro Sosa til start. Han plejer i hvert fald at starte uhyre overbevisende, som vi har set i Colombia og senest i Provence, hvor han sejrede i 2021. Han kan sikkert være en af de allerbedste på stigningen, men alt skal stå rigtigt, hvis en fyr som Sosa skal vinde her. Holdets eneste reelle option er formentlig at gå efter en spurt med Ivan Garcia Cortina, der normalt vil være en af favoritterne på denne rute. Han skuffede dog fælt i dag og ligner ikke en mand med formen til at overleve. Var der alene tale om en dårlig dag, vil han bestemt have en chance, men da han i forvejen ikke er bedst i en flad spurt og så skidt ud i dag, må han kun regnes som outsider.

 

Læs også
Tour de Romandie-analyse: Da det arabiske tempomirakel fortsatte

 

Bardiani kommer med et ganske interessant hold med nogle holdbare afsluttere, men deres form synes lidt som frygtet ikke at være skræmmende. I dag var Filippo Fiorelli, der ellers kunne have en reel chance i en reduceret massespurt, helt væk, og det passer meget godt med det, vi plejer at se fra ham tidligt. Det samme gjaldt for Enrico Battaglin, der skal bruge et meget hårdt løb for at vinde, og han synes ikke at have formen til at begå sig under de omstændigheder. Skal holdet vinde, skal det formentlig ske via de to øvrige sprintere, Sacha Modolo og Luca Colnaghi. Modolos form er helt ukendt, efter at han blev fanget bag styrtet forleden, men selvom han har klatret skidt de seneste år, burde han ikke være helt uden chance for at overleve. Skal sprinterfeltet være svagt nok til, at han kan vinde, vil det kræve god form, men han er før startet stærkt. Vi så sidste efterår, at han stadig kan. Holdets andet bud er den meget spændende sprinter Colnaghi, men trods hans 7. plads ved VM vil det overraske meget, hvis klatreevnerne rækker til denne lange stigning.

 

Cofidis kan ikke gøre meget andet end at satse på, at Piet Allegaert overlever til en spurt, for de kommer i en meget svag formation. Det er langt fra sikkert, at det vil lykkes, men det er bestemt realistisk. Problemet er bare, at det nok kun sker, hvis hurtigere folk også er med, men faktisk så han ud til at forbedre sin spurt betydeligt i 2021. Er han virkelig flyvende fra start, kan han måske overleve i et felt, hvor han vil have en reel chance for at vinde. Max Walscheid får til gengæld ikke de mange kilo med over denne bakke.

Annonce

 

Dette er ikke et godt løb for det sprinterløse Bora-mandskab, når de vælger at spare deres bedste klatrere. De har dog hentet Marco Haller ind til en spurt, og er han i form, hvad han dog sjældent er fra start, vil han kunne overleve, men ikke vinde. Falder han fra, kan holdet måske satse på Nils Politt, men han var ikke overbevisende i dag og mangler også den fornødne hurtighed. Skal holdet vinde, skal det nok ske via et hårdt løb og Ben Zwiehoff, der så godt ud i dag, men han er en usandsynlig vinder. Også stortalentet Cian Uijdtebroeks var stærk i dag, men har sine begrænsninger og passer ikke til denne finale. Man kan faktisk ikke helt udelukke, at en formstærk Lukas Pöstlberger vil kunne angribe i finalen, men som spurtsvag og trods alt relativt tung, vinder han næppe.

 

Euskaltel er uden en rigtig sprinter og skal derfor håbe på et knaldhårdt løb. Får de det, vil Antonio Soto kunne spurte sig til et godt resultat, hvis han er i form fra start. Han viste i hvert fald sin hurtighed i søndags, men skal han faktisk vinde, skal han nok være så formstærk, at han kan angribe på stigningen. Det kan lade sig gøre, hvis han har arbejdet hårdt i løbet af vinteren, men sandsynligt er det ikke. Holdets anden holdbare afslutter er Gotzon Martin, men han skuffede i dag og er ikke verdens hurtigste.

 

Eolo kommer desværre til løbet uden formstærke Vincenzo Albanese, der ville have været en af de helt tunge favoritter. Nu skal de satse på søndagens vinder, Giovanni Lonardi, men det er svært at tro, at han klarer denne stigning. Skulle det lykkes, er det næppe heller sandsynligt, at han vinder en spurt, for i det tilfælde vil feltet være meget stort. Mere sandsynligt er det, at veteranen Frencesco Gavazzi kommer med hjem, men han er ikke hurtig nok til at vinde.

 

Det er svært at tro på de øvrige hold. Ag2r har Lawrence Naesen til en spurt, men han kommer næppe med hjem, og derfor skal de satse på et offensivt løb fra en velkørende Jaakko Hänninen og måske unge Nicolas Prodhomme, men de kan aldrig vinde her. Caja Rural har en meget lovende sprinter i Iuri Leitao, der kan komme langt i dette felt, men han har aldrig vist en holdbarhed, der gør det muligt at overleve denne stigning. Så kan den i dag skuffende Eduard Prades måske spurte, men han har skuffet de seneste år og har ikke fordums hurtighed. Måske kan Mikel Nieve køre med de bedste på stigningen, men en sejr kræver svært usandsynlige omstændigheder. Alle Kern Pharmas klatrere skuffede i dag, og selvom Raul Garcia Pierna overraskede positivt, vinder han trods alt ikke et løb som dette. De henter til gengæld den meget lovende Jose Felix Parra, der i formstærk udgave kan være en af de bedste klatrere. Han er bar en usandsynlig vinder i en finale med så flad en finale. Holdets hurtige mand, Alex Jaime, kommer ikke med hjem på en rute som denne. Arkea kan måske køre en spurt med Romain Hardy eller Matis Louvel , der dog så skidt ud i dag, men vinde kan de ikke, og holdets klatrer, Nicolas Edet, har selv proklameret dårlig form efter sin lange skadespause. Hos Burgos kommer holdets sprinter Manuel Penalver ikke med hjem, og den halvhurtige Jesus Ezquerra kom ikke med hjem i dag. Den ligeledes ganske hurtige Oscar Pelegri har en vis holdbarhed, hvis han er i form, men han er en usandsynlig vinder, ligesom det gælder for holdets formstærke, men spurtsvage klatrer, Adria Moreno. Sport Vlaanderen får næppe Vito Braet, Sasha Weemaes eller Jules Hesters med over og skal satse på den mere holdbare Milan Frentin, der dog er helt uprøvet på så lange stigninger. I teorien kunne det hos Drone Hopper være et løb for Eduard Grosu, men med den holdbarhed han har vist de seneste sæsoner, kommer heller ikke han med hjem, og holdets anden hurtige mand, Umberto Marnengo, vinder aldig en spurt. Hos kontinentalholdene er det svært at tro, at hurtige folk som Yoeri Havik, Gil D’Heygere, Xavier Canellas, Juan Diego Hoyos, Nicola Venchiarutti eller Samuele Zambelli kommer med feltet hjem.

 

***** Giacomo Nizzolo

**** Michael Matthews, Sebastian Molano

*** Biniam Ghirmay, Alexander Kristoff, Pascal Ackermann, Jon Aberasturi, Andreas Kron

** Arnaud de Lie, Ivan Garcia Cortina, Sacha Modolo, Piet Allegaert, Andrea Pasqualon, Marco Haller, Ryan Gibbons, Alessandro Covi, Filippo Fiorelli, Antonio Soto, Luca Colnaghi

* Joel Suter, Eduard Prades, Francesco Gavazzi, Enrico Battaglin, Eduard Grosu, Ivan Ramiro Sosa, Ben Zwiehoff, Lukas Pöstlberger, Jose Felix Parra, Cian Uijdtebroeks, Nils Politt, Gotzon Martin, Romain Hardy, Jesus Ezquerra, Oscar Pelegri, Matis Louvel, Milan Frentin, Iuri Leitao, Alex Jaime, Giovanni Lonardi, Matteo Moschetti, Alexander Kamp

Annonce

 

Danskerne

Andreas Kron er til start for Lotto og er som nævnt ovenfor det måske bedste bud på en mand, der kan snyde sprintene. Som nævnt kan Alexander Kamp normalt også deltage i en reduceret spurt, hvis løbet har været så hårdt, at Jon Aberasturi og Matteo Moschetti er sat af, men dagens DNF kan som frygtet tyde på, at formen ikke er i top. Hos Trek ledsages han af Jakob Egholm, der skal støtte Aberaturi og i anden række Moschetti, for hvem løbet efter alt at dømme er for hårdt.

 

 DELTAG I SÆSONSPILLET 2022 (MED KAPTAJNER)
 DELTAG I SÆSONSPILLET 2022 (UDEN KAPTAJNER)

Feltet.dks vinderbud

Feltet.dks bud på løbets/etapens vinder.
De to største rivaler til den store favorit og begge meget sandsynlige vindere.
Op til fem ryttere, der alle må tilskrives en betydelig chance for at vinde, og som minimum bør være i spil til en top 10-placering.
Ryttere, for hvem vinderchancen er reel, men lille. Sejr er kun muligt, hvis alt flasker sig, men en top 10-placering er til gengæld ganske sandsynlig.
Ryttere, for hvem en sejr må betragtes som stærkt usandsynlig, men som alle under de rette omstændigheder kan komme i spil til en top 10-placering.
Giacomo Nizzolo
Michael Matthews, Sebastian Molano
Biniam Ghirmay, Alexander Kristoff, Pascal Ackermann, Jon Aberasturi, Andreas Kron
Arnaud de Lie, Ivan Garcia Cortina, Sacha Modolo, Piet Allegaert, Andrea Pasqualon, Marco Haller, Ryan Gibbons, Alessandro Covi, Filippo Fiorelli, Antonio Soto, Luca Colnaghi
Joel Suter, Eduard Prades, Francesco Gavazzi, Enrico Battaglin, Eduard Grosu, Ivan Ramiro Sosa, Ben Zwiehoff, Lukas Pöstlberger, Jose Felix Parra, Cian Uijdtebroeks, Nils Politt, Gotzon Martin, Romain Hardy, Jesus Ezquerra, Oscar Pelegri, Matis Louvel, Milan Frentin, Iuri Leitao, Alex Jaime, Giovanni Lonardi, Matteo Moschetti, Alexander Kamp
INFO
Optakter
Nyheder
Challenge Mallorca
Nyheder Profil Resultater
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Fredag den 26. april 2024

Landevej
Følg lørdagens tyrkiske sprinterbrag og schweiziske kongeetape
Landevej
Ayuso er stadig mærket af kuldechok
Landevej
Lunds holdkammerat om dominans: Det er fantastisk
Landevej
Efter flere dages nedtur havde McNulty overraskende gode ben
Landevej
UAE-komet vinder efter fænomenal nedkørsel
Landevej
UAE-dominans på regnfuld Romandiet-enkeltstart - dansker med topresultat
Landevej
Danskere holder sig til i klassementet - Franskmand vinder på hjemmebanen
Landevej
Sådan vil Pogacar lave Giro-Tour-double
Landevej
Video i artiklenHollænder vinder kongeetape - Tobias Lund mister førertrøjen
Landevej
Starttider: Enkeltstart på 3. etape af Romandiet Rundt
Landevej
Optakt: 6. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 3. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Da cross leverede endnu et vidunderbarn i schweizisk modvindsfuser
Udstyr og test
Test: Elves Vanyar Pro Disc 2024
Landevej
Spansk mester står foran stor beslutning
Landevej
Overraskende prologvinder udgår med slemt brud
Landevej
Belgisk stjerne usikker til Touren
Cross
Trek trækker sig fra sponsorat
Landevej
Tysker sejrer på åbningsetapen – rutineret dansker med fremme
Landevej
Følg Romandiet Rundt på Feltet.dk's app
Landevej
Uheldig hollandsk profil udgår
Landevej
Klassikerrytter tæt på UAE-skifte
Landevej
Lefevere om muligt Alaphilippe-skifte: Måske vil han prøve noget andet
Udstyr og test
Køb eller bytte? Mulighederne er mange hos Bike4Sport - valget er dit!
Landevej
Giro-spillet åbnet for tilmelding

Torsdag den 25. april 2024

Landevej
Lefevere kommenterer Asgreen og Casper P.s kontraktsituation
Landevej
Evenepoel tilbage på landevejen
Landevej
Topsprinter får debut efter lang skadesperiode
Landevej
Danske hold uden succes i Italien
Landevej
Ny triumf til Lidl-Trek-talent
Landevej
Oversigt: Se alle danske UCI-sejre i 2024
Landevej
Vidunderbarn lykkedes med sit ”første udbrud i karrieren”
Landevej
Video i artiklenSe Lunds reaktion på ny sejr
Landevej
Lidl-Trek-udbryder trodser favoritterne på målbjerg
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lunds anden store sejr
Landevej
Total dominans af UAE
Landevej
Video i artiklenLund blev overrasket i trumfens stund: Hvad laver du her?
Landevej
Video i artiklenTobias Lund vinder for anden dag i træk
Landevej
Ayuso ser frem til enkeltstart: Perfekt på papiret
Landevej
Optakt: 5. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 2. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Da den franske plasterkrise blev endnu mere akut
Landevej
Geraint Thomas skal stå i spidsen til årets Giro d’Italia
Landevej
Kron før 2. etape: Håber på at vise noget
Landevej
Danskerduo udtaget til spansk etapeløb
Landevej
Legende: Pogacar ville være fem minutter efter Merckx
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lund triumfere i Tyrkiet
Motion
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Motion
Første cykelmagasin på gaden
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk stortalent har forelsket sig i monument: Jeg går også efter det i fremtiden
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewHjemvendt dansk talent: Fandt i hvert fald ud af, hvor jeg ikke skal køre
Landevej
Oversigt: 41 danskere i aktion i dag

Onsdag den 24. april 2024

Landevej
Officielt: Disse hold skal køre 2024 Tour de France Femmes avec Zwift
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk Lidl-Trek-sportsdirektør: Vi vil prøve noget frækt
Landevej
Overrasket Alpecin-Deceuninck-rytter reagerer på podieplads
Landevej
Dobbeltsejr i perfekt spurt - Asgreen misser podiet
Landevej
Skuffet dansker reagerer på fjerdeplads
Landevej
Tobias Lund reagerer på første professionelle sejr
Landevej
Video i artiklenDansk sprintertalent tager stor sejr
Bane
Ny arrangør af VM i banecykling fundet i 2025
Landevej
Opdateret: Giro-feltet tager form - udskiftning i deltagende danskere
Landevej
Fra arbejdsløs til guldfugl: Giro-aktuel stortalent har målsætningen klar
Landevej
Optakt: 4. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 1. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Cancellaras store dag
Landevej
Officielt: Grand Tour-vinder har fremtiden på plads
Landevej
Mørkøv får afgørende rolle i rekordforsøg
Landevej
Mads P er i verdenstoppen over flest indkørte præmiepenge i 2024
Landevej
Soudal-QuickStep skriver med ny rytter
Landevej
Emma Norsgaard udtaget til Grand Tour
Landevej
Quintana kører Giroen i en ny rolle
Landevej
Nyt hold bekræfter interesse i Asgreen og Alaphilippe
Landevej
Reserve leverede kæmpe overraskelse
Landevej
Journalist: Her er Pogacars Giro-hold

Tirsdag den 23. april 2024

Landevej
Video i artiklenSe spurten, der fik Bora-profil deklasseret
Landevej
Visma-rytter gik imod strømmen: Forstår godt de andres valg
VIS FLERE

Annonce