Milano-Sanremo falder oven på halvanden uges fremragende cykelløb i
Tirreno-Adriatico og specielt i Paris-Nice, og man må håbe, at denne kørelyst forsætter lørdag. Men selvom disse løb har rigelig med præstige i sig selv, må man ej forglemme, at de op gennem historien og til stadighed primært har været tænkt som transport- og opvarmningsløb til netop Milano-Sanremo. Det er derfor ikke for meget at sige, at Milano-Sanremo for alvor sparker cykelsæson i gang og gejler op til en måned, hvor der primært er fokus på endagsløb.
Milano-Sanremo er således den første af sæsonens fem store ”monomenter”. På trods af, at løbet med sine næsten 300 km er cykelkalenderens længste løb i år, endda længere end normalt, er der tale om en mere blid opstart på sæsonen, end den som venter rytterne i Belgien. Selv om løbet pga. sne til tider har måttet aflyse rutens første og længste stigning, Passo de Turchino, har solen oftest budt rytterne velkommen ved ankomsten feriebyen Sanremo.
Ruten Noget af det fascinerende ved de store klassikere er naturligvis, at løbene køres på den mere eller mindre samme rute år efter år. Visheden om, at rytterne passerer de samme veje og stigninger som fortidens semiguder – Merckx, Coppi, Bartali – er selvfølgelig en del af magien ved de fem store ”monomenter”. Mens disse navne til evig tid vi stå som mejslet i sten på løbets sejrsliste, kan de italienske veje altså ikke forsikre samme kontinuitet. Flere uforudsete omstændigheder har nemlig gjort, at arrangørerne har set sig nødsaget til at finjustere ruten.
Et jordskred har medført en aflukket tunnel, og derfor vil ruten for Milano-Sanremo blive fire kilometer længere end traditionelt. Denne tvungne detour har arrangørerne udnyttet til at inkludere endnu en stigning, kaldet Le Mànie, der ligger omkring 100 km før mål. Stigningen skulle eftersigende være hård og stejl og have en meget teknisk nedkørsel. Derudover er der også blevet lavet en væsentlig ændring i rutens afsluttende kilometre. Efter rytterne passerer den afsluttende stigning Poggio, vil ruten ikke føre direkte mod den klassiske boulevardspurt på Via Roma i Sanremo. På grund af vejarbejde på Via Roma vil man stedet tage en sløjfe omkring havnefronten, langs den italienske Riviera med målstreg omkring byens gamle banegård. Denne ændring betyder samtidig, at der vil være én ekstra km på flad vej efter Poggio, hvilket ikke burde gavne potentielle udbrydere.
Der er dog ikke noget, der tyder på, at disse ændringer skulle gå hen og influere løbets klassiske handlingsforløb væsentligt. Den nye stigning kan få lidt betydning, da den ligger placeret det sted på ruten, hvor feltet typisk begynder rigtigt at hale ind på morgenudbruddet. Her kan en teknisk nedkørsel selvfølgelig besværliggøre denne jagt, om end løbet har rigeligt med kilometer til, at feltet nok timer det perfekt alligevel. Stigningen kan endvidere have den effekt, at kræfterne tappes yderligere på løbets tungere ryttere.
Det synes altså sandsynligt, at løbet vil udarte sig meget efter samme mønster, som løbet har haft for vane i nyere tid. Løbet vil starte i høj hastighed de første mange kilometer efter starten i Milano. Hastigheden vil falde efter, at dagens ubrud på mellem 5-12 ryttere kommer af sted. Disse vil opbygge et stort forspring, og feltet først vil begynde at sætte farten op ved Passo de Turchino. Efter nedkørslen herfra er der stadig 40 kilometer flad vej indtil den nye stigning Le Mànie. Dernæst følger nogle små stigninger, Capo Mele, Capo Cervo og Capo Berta, hvor et mere eller mindre samlet felt langsomt vil indhente morgenudbrudet, inden de rammer den 5 kilometer lange stigning Cipressa med omkring 20 kilometer til mål. På Cipressa er det typisk sekundære favoritter, der angriber, mens de største favoritter typisk venter til Poggio. Med vilde og eksplosive ryk vil stjernerne fra de bakkede klassikere forsøge at hive sig væk, mens sprinterne forsøger at snige sig med over.
Debatten
I de sidste mange år har tendensen været, at hverken udbrud fra Poggio og Cipressa har holdt hjem. Milano-Sanremo har altså udviklet sig til et løb for sprintere. Som følge heraf er der hvert år masser af debat op til løbet. Den ene side af debatten ønsker, at ruten nytænkes for at genskabe løbets oprindelige ånd og udfald, mens den anden side mener, det vil være blasfemi at ændre en klassisk rute med mere end 100 år på bagen. Begge synspunkter har merit, og begge giver udtryk for hvert sit romantiske syn på cykelsporten.
Argumenterne for en nytænkning af ruten er mange. Man mener ikke udviklingen af løbet har fulgt med udviklingen af ryttertyper. Moderne sprintere har jo ingen særlige problemer med at sidde med over mindre stigninger som Cipressa og Poggio. Samtidig har løbets ekstreme længde også den effekt, at noget af eksplosionskraften slipper ud af de ryttere, der besidder et godt antrit. Ruten har altså ikke fulgt cykelsportens udvikling med det resultat, at forløbet med en uundgåelig massespurt bliver for forudsigeligt og kedeligt. Den cykelromantiske idé er da, at Milano-Sanremo - en af sportens største begivenheder, vundet på heroisk manér af alle de store ikoner, har fortjent bedre, end at en gruppe på omkring 50 ryttere afgør løbet mellem sig.
Over for dette synspunkt står en lidt uhomogen masse, hvis fællesskab primært består i, at man ønsker, at løbet bevares. Der er naturligvis dem, som har interesse i massespurterne, dvs. sprinterne selv som forholder sig tavse i debatten, mens klatrerne altid er yderst vokale i ønsket om at ændre ruten. På det punkt er det selvfølgelig ikke irrelevant, at Italien gennem mange år har haft de dominerende sprintere, Alessandro Petacchi og Mario Cipollini, hvorfor de italienske arrangører ikke har haft så meget incitament til at ændre ruten. Og så findes der jo faktisk cykelfans, for hvem det smukkeste i verden er en massespurt. I deres øjne har udviklingen været fin; nu har alle deres ”monoment”: Milano-Sanremo til sprinterne; Lombardiet til klatrerne; Roubaix til skøre brostenselskere; Liege til bakkerytterne; Flandern til bakke og, ja, brostenstosser.
Lig med de førnævnte så findes der vi, som på nostalgisk og romantisk facon, synes, det ville være frygteligt at ændre Milano-Sanremo, men stadig ville fortrække et mere selektivt løb. I den forstand er det, løbet mangler ikke flere stigninger, men modet til at turde åbne løbet noget tidligere. Det er selvfølgelig en utopi at tro, at mentaliteten pludselig skulle ændre sig blandt cykelrytterne, men håbet lever videre blandt idealister. Der er også sket noget interessant med Milano-Sanremo. For med løbets efterhånden repetetive handlingsforløb med massespurt har man efterhånden ikke så store forventninger. Men det hænder jo stadig, at dette mønster bliver brudt. Det hænder at en Bettini og en Pozzato lige netop holder feltet bag sig. Det kræver noget ekstraordinært, men så bliver det heller ikke meget smukkere.
Spørgsmålet er om årets rute med den nye stigning eventuelt kan fungere som et medierende alternativ mellem disse modstridende synspunkter. En måde at forbedre mulighederne for udbryderne, uden samtidig at destruere løbets historiske værdi ved at opfinde en helt ny finale.
Favoritterne Favoritterne skal altså findes mellem to ryttertyper; sprintere og ryttere, som kan slå til på de sidste stigninger. Og der er vitterligt samlet en stjerneparade af begge typer på startlisten. Skulle det ende i en massespurt må den største favorit må være sidste års vinder, Oscar Freire (Rabobank), der efterlod et rigtig fint indtryk i Tirreno-Adriatico med to etapesejre. Det, som taler for Freire, er, at han med sikkerhed kommer med over Poggio og generelt blot bliver bedre jo længere løbet er. Freire er dog ikke og har aldrig været den hurtigste blandt sprinterne, så intet er sikkert. Den komplette modsætning til Freire er naturligvis Alessandro Petacchi, hvis spurt netop ofte er blevet tappet for kræfter grundet bakkerne og de mange kilometer. Petacchi synes dog med årene at være blevet stærkere på begge fronter, og han bakkes op af et Milram-tog, der ledes an af Erik Zabel.
Den store ubekendte i regnestykket må være Tom Boonen fra Quick Step. Boonen dominerede i Tour of Qatar og vandt i Californien, men var fuldstændig usynlig i Tirreno-Adriatico. Om dette skyldes, at Tom Boonen i denne sæson kører efter et nyt program er svært at spå om, men der har været meget stille omkring den belgiske superstjerne. Lidt for stille. Skulle Boonen lig tidligere år ikke helt have benene kan Geert Steegmans tage over. Alternativt kan Quick Step benytte en effektiv flerstrenget taktik ved angribe med stærke bakkeryttere som Paolo Bettini og Giovanni Visconti, mens resten af holdet forholder sig afventende. En lignende taktik udmøntede sig i 2006 til, at Filippo Pozzato kunne sejre. Credit Agricole har til gengæld kun ét seriøst bud, men til gengæld er det et rigtig godt bud. Thor Hushovd har været superkørende hele sæsonen og senest viste han stor styrke i Paris-Nice. Andre topsprintere tæller Danilo Napolitano (Lampre), Robert Hunter (Barloworld) og
Robbie McEwen (Silence-Lotto), mens det synes sikkert, at unge ryttere som Gerald Ciolek (High Road), Jose Joaquin Rojas Gil (Caisse d`Epargne) før eller siden kommer til at dominere dette løb.
En mand som vil være ivrig efter at snyde sprinterne vil være Philippe Gilbert, der sammen med Riccardo Ricco’ var tæt på at holde det jagende felt efter sig i fjor. Gilbert har allerede vundet Het Volk, hvor han på imponerende vis kørte nærmest alene i 50 kilometer. De italienske sejrherrer fra Paris-Nice, Davide Rebellin (Gerolsteiner) og
Rinaldo Nocentini kan ligeledes tænkes som nogle interessante navne når feltet når Poggio.
Vinderen til Milano-Sanremo plejer dog først at have kørt Tirreno-Adriatico frem for Paris-Nice. Derfor er navne som Alessandro Ballan (Lampre), Danilo Di Luca (LPR), Enrico Gasparotto (Barloworld) samt selvfølgelig den tidligere vinder Filippo Pozzato nogle rigtige gode bud. Joaquin Rodriguez (Caisse d`Epargne), der satte alle konkurrenter på Tirreno-Adriaticos meget hårde 3. etape, har selvfølgelig også alle de rigtige kvaliteter til at lave et angrib, der kan mærkes.
Samlet vinder af Tirreno-Adriatico blev Fabian Cancellara, og det har sat Team CSC i en uventet favoritposition, som de bedre havde været foruden. Mange peger nu på CSC’s stærke schweizer som favorit, men det er svært at forestille sig en situation, hvor det kan komme på tale. Cancellara kan stadig ikke forventes at sætte feltet på Poggio, og en mand til massespurterne har han aldrig været. Hypotetisk set kan han angribe på nedkørslen eller måske angribe på de sidste kilometer. Her vil hastigheden dog være alt for høj til, at man for alvor kan tro på det. I stedet må Team CSC sætte sin lid til, at Fränk Schleck og Karsten Kroon kan gøre noget på stigningerne. Bedste mulighed for topplacering må være, at Stuart O’Grady viser god form og sidder med feltet hjem, i hvilket tilfælde en top 10 placering ikke kan afvises.
Der er tre danskere til start, alle formodentlig i bundne roller. Frank Høj stiller op for Cofidis, mens
Lars Bak og
Matti Breschel er at finde i Team CSC’s trup. Bedste bud må være Matti Breschel, som generelt har vist ok form i de løb han har kørt. Skulle Breschel komme med over stigningerne og O’Grady ikke, kan det tænkes, at danskeren er hurtigste mand på Team CSC. Med sin spurt kunne den unge dansker vise sig klar til de kommende uger på brosten, og med La Primavera hilse et forår med cykelsport velkommen for hele Danmark.