\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Etapen byder på i alt 1219 højdemeter.
Torrevieja har to gange tidligere i dette årtusinde været vært for et stort cykelløb. Det var på 3. etape af 2020-udgaven af dette løb, hvor Dylan Groenewegen tog sin anden sejr på tre dage ved at spurtsejre foran Fabio Jakobsen og Matej Mohoric, samt i Vueltaen i 2019, hvor løbet åbnedes med et holdløb, der huskes for Jumbos ”vandpytstyrt”, gav sejr til Astana foran et Deceuninck-hold, som blev bremset af en Jumbo-bil, og sendte Miguel Angel Lopez i den første førertrøje.
DELTAG I SÆSONSPILLET 2022 (MED KAPTAJNER)
DELTAG I SÆSONSPILLET 2022 (UDEN KAPTAJNER)
Vejret
Efter tre dage med godt vejr ser det anderledes ud lørdag. Her vil det nemlig være overskyet, men dog kun med en yderst begrænset nedbørsrisiko på 5% og i finalen måske et enkelt solstrejf. Temperaturen vil være lavere med 16 grader, men den væsentligste forandring vil være vinden. Således vil der blæse en frisk vind (19-22 km/t) fra nordøst. Det giver med- og modvind på den første rundstrækning og derefter nærmest uafbrudt mod- og sidemodvind, indtil man nærmer sig kysten. Med 82 km igen rammer man et sidevindsstykke, og derefter får man sidemedvind ned langs vandet. Da man slutteligt kører nærmest i en cirkel rundt om lagunen, vil vinden undervejs komme fra alle retninger og med et sidevindsstykke til allersidst. Inde i byen får man først modvind, men næsten uafbrudt sidemedvind over de sidste 7-8 km, herunder på opløbsstrækningen.
Favoritterne
På mange måder vender årets løb forket i forhold til det design, man oftest ser i etapeløb, hvor man sørger for at gemme spændingen til sidst. Sådan er det ikke her, hvor den sidste weekend er for sprinterne, men måske bliver det ikke helt så ligetil denne gang.
Søndag bliver det næsten vindstille, så her vil spurten ikke være truet, men i morgen er vinden så kraftig, at der kan være en chance for at skabe splittelse. Det bliver dog ikke et tema fra over de første godt 80 km, hvor der i alt væsentligt vil være forskellige former for modvind, og derfor regner jeg med en rolig start. Sprinterholdene vil sende endnu et ufarligt udbrud afsted, og herefter regner jeg med, at Bora og Quick-Step vil skulle stå for langt det meste af arbejdet. Det er ikke sikkert, at Israel-Premier Tech hjælper til igen, men jeg vil tro, at der vil komme hjælp fra UAE, Israel Premier-Tech, Ineos og/eller Intermarché.
Ellers vil udbruddet nok næsten komme tilbage af sig selv. Når de rammer sidevinden efter 82 km, regner jeg med stor nervøsitet, og det vil formentlig vare ved i sidemedvinden hele vejen ned langs kysten. Min erfaring med regionen er dog desværre, at der næsten altid er for meget læ, og da vinden heller ikke er alt for voldsom, vil jeg tro, at det bliver ved stres, nervøsitet og måske styrt. Risikoen er nok størst på turen rundt om lagunen, hvor der er to sidevindsstykker, hvoraf af særligt det sidste ind mod Torrevieja kan være farligt. Det vil undre mig, hvis ikke Quick-Step forsøger at teste om Vlasov kan fanges, når hans Bora-hold er svækket med bare fem mand.
Med den nervøse kørsel tilskriver jeg ikke et udbrud mange chancer, men jeg tør ikke udelukke, at vi får splittelse, særligt på turen rundt om lagunen. Baseret på mine erfaringer med løbet tror jeg dog, at vi får vores massespurt efter en relativt lang og nervøs dag, selvom Quick-Step måtte forsøge sig. Modsat gårsdagens puncheuragtige spurt er der denne gang tale om en helt flad sag, hvor opløbet er relativt langt, og hvor positionering ikke synes altafgørende. Erfaringen med gaderne her er dog, at de kan være ret smalle, og det vil formentlig alligevel stille visse krav til tog og lead-out.
I gårsdagens spurt fik vi igen bevist, at Fabio Jakobsen er fuldt tilbage og er på vej til at indtage den sprintertrone, han allerede havde kurs mod inden styrtet. Hollænderen tog en af de mest overlegne spurtsejre i nogen tid, og det var endda i et opløb, der passede ham dårligt. Det gør morgendagens til gengæld ikke, og dermed kan han blive uhyggelig at skulle bide skeer med på flad vej. I går imponerede toget også stort med først de tre klatrere og siden Yves Lampaert, og selvom de blev overmandet af Intermarché, så Michael Mørkøv aldrig fik lavet sit lead-out, viste det, at de ikke kun på papiret har et brølstærkt hold. Gårsdagen viser, at de ikke bare kan regne med nødvendigvis at dominere, men i et felt, hvor kun Intermarché har et mandskab, der måske kan matche dem, virker det svært at tro, at Jakobsen skulle blive lukket inde. Kan han spurte frit, synes der ikke at være tvivl om udfaldet, og derfor må han være den klare favorit.
Dernæst vælger jeg at gå med Sebastian Molano. Dette opløb passer ham dårligere end gårsdagens, men han så ganske overbevisende ud i gårsdagens styrt, hvor han klart var næststærkest. Når han ender langt fremme på denne liste, skyldes det dog ikke kun ham selv, men også Matteo Trentin. Tabet af Ryan Gibbons gør ondt, fordi toget nu bare består af to mand, men Trentin er en mester i at navigere i disse finaler, som vi blandt andet så i Burgos sidste år. Holder Molano sig til ham, bør der være god chance for, at han kan vise den fart, der også er ganske høj.
Det var også opløftende at se Elia Viviani i går. Allerede sidste efterår tog han nogle fine skalpe i Fourmies og Isbergues, hvor han slog meget hurtige folk, og han synes at være betydeligt bedre end tidligere. Han starter også altid meget stærkt, og han havde power i gårsdagens spurt, der ellers ikke passede ham ideelt. Toget er svagt med kun Ben Swift, men Viviani har altid været god til at positionere sig, som han viste igen i går.
På papiret lignede Intermarché holdet, der kunne true Quick-Step, og sådan var det også. Belgierne dominerede, men Alexander Kristoff kunne ikke følge op på Andrea Pasqualons fremragende lead-out. Det var dog at forvente i en finale, der var for stejl for ham, og derudover viste det sig også, at han havde tabt luft i dækket. Problemet er, at vi også sidste år så, at Kristoff ikke har fordums fart, og boulevardspurter som disse har heller aldrig været hans favorit. Hans lead-out kan dog føre ham langt, og han spurtede bedre end længe i Tyskland sidste efterår.
På papiret er Giacomo Nizzolo en af de hurtigste, men heller ikke han elsker denne form for finale. Mest problematisk er det dog, at hans engang så gode positionering kun bliver ringere og ringere, som vi nu har set i alle hans spurter i år. Hans hold består kun af Jenthe Biermans og Matthias Brändle, og jeg er bange for, at han igen sidder for dårligt i en finale, hvor han normalt også mangler lidt fart.
Ikke helt uventet røg Matteo Moschetti af på bakken i går, men i morgen burde han komme hjem - i hvert fald hvis ikke sidevinden raser. Vi så dog på Mallorca, at han stadig ikke synes at have genfundet sin tidligere fart, og selvom han er god i positionskampen, står han ikke stærkt med et tog, der tæller Jacopo Mosca og unge Marc Brustenga. Han kan dog overraske, hvis han pludselig sidder godt, for vi ved, at han har haft farten engang, go at han stadig er på vej tilbage.
På samme måde røg Timothy Dupont og Stanislaw Aniolkowski af på stigningen, men det var heller ikke rigtigt et opløb for dem. I morgen er det meget bedre, og de vil sikkert igen køre hver deres spurt, som de plejer. Aniolkowski faldt gevaldigt af på den sidste efterår, og det er nok fortsat Dupont, der står stærkest. Han er dog slet ikke som i gamle dage - både hvad angår positionering og fart - men han hiver stadig af og til en kanin op af hatten.
Det var heller ikke overraskende, at Bram Welten fandt målbakken for hård i går, men han kom dog over stigningen. Denne flade finale passer ham bedre, og han har mere fart, end resultaterne viser. Desværre har han altid problemer i positionskampen, og jeg tvivler på, at et tog med Anthony Roux og Fabian Lienhard er nok til at kompensere for det.
Endelig skal det blive interessant at se Marius Mayrhofer , som formentlig igen er DSMs beskyttede rytter, selvom Nikias Arndt styrtede ud af gårsdagens finale. På papiret har han et af de bedre tog med særligt Arndt og Casper Pedersen. Til gengæld er han urutineret, og vi så sidste år, at det nok kniber med farten til at være med helt i front.
Luca Mozzato gjorde det ikke uventet fint i den stigende spurt, men i denne form for spurt kommer han formentlig til kort, også med et svagt hold. Matej Mohoric kan formentlig igen gøre det fornuftigt, hvis han prøver, men i en flad spurt gør han det ikke så godt som i går. Uden Dekker vil Jumbo prøve med Pascal Eenkhoorn, der dog heller ikke vinder i dette felt, som Aliaksandr Riabushenko, der i går hjalp den punkterede David de la Curz ikke gør det. Bora vil måske prøve med Jonas Koch i fravær af Walls, men de vil primært koncentrere sig om Aleksandr Vlasovs trøje. David Gonzalez, Manuel Penalver, Antonio Soto, Gotzon Martin, Alex Jaime, Kristian Aasvold, Pier-André Coté og Marco Canola kan ikke være med helt fremme.
OPDATERING: Casper Pedersen udgik på dagens etape, hvilket svækker Mayrhofers chance betydeligt.
OPDATERING 2: Nizzolo stiller ikke til start som følge af konsekvenserne af et ellers i første omgang ikke specielt alvorligt styrt i den neutrale zone i torsdags.
Feltet.dks vinderbud: Fabio Jakobsen
Øvrige vinderkandidater: Sebastian Molano, Elia Viviani
Outsidere: Alexander Kristoff, Giacomo Nizzolo, Matteo Moschetti, Timothy Dupont
Jokers: Bram Welten, Marius Mayrhofer, Luca Mozzato, Stanislaw Aniolkowski, Matej Mohoric
DELTAG I SÆSONSPILLET 2022 (MED KAPTAJNER)
DELTAG I SÆSONSPILLET 2022 (UDEN KAPTAJNER)