Konceptet med sv\u00e6re stigninger efterfulgt af flade finaler er \u00e5benbart blevet et hit hos arrang\u00f8rerne. En s\u00e5dan havde vi nemlig allerede p\u00e5 3. etape, og ogs\u00e5 p\u00e5 4. etape venter et tilsvarende format. Denne gang er hovedudfordringen den klassiske og meget stejle Vivero-stigning, der i de senere \u00e5r er blevet benyttet flere gang i Vueltaen, men denne gang efterf\u00f8lges af n\u00e6sten 20 lette kilometer. Dermed er scenen sat for, at feltet kan eksplodere, hvorefter alt kan ske i en ukontrollerbar finale med sene angreb i fladlandet eller m\u00e5ske en spurt i en decimeret favoritgruppe som afslutning p\u00e5 en uforudsigelig dag, som ogs\u00e5 kan give et udbrud en chance.<\/p>","
Med en distance p\u00e5 185,6 km er der tale om endnu en relativt lang etape, der f\u00f8rer feltet fra den baskiske hovedstad Vitoria-Gasteiz til Ingeteam Parke i Zamudio, der er en forstad til Bilbao. Som bekendt ligger startbyen p\u00e5 det flade plateau i den sydlige del af Baskerlandet, og derfor er starten meget let, n\u00e5r man af en kun ganske let stigende vej k\u00f8rer mod nord\u00f8st og derefter nordvest med retning mod kysten. Efter knap 40 km rammer med en let nedk\u00f8rsel, der leder ned fra plateauet, men det er stadig let faldende, mens man forts\u00e6tter videre mod nordvest frem til byen Usansolo, der n\u00e5s efter 62,3 ganske lette kilometer.<\/p>","
Det lette terr\u00e6n f\u00e5r imidlertid hurtigt en ende, n\u00e5r man k\u00f8rer mod nord\u00f8st og nordvest op ad Vivero, denne gang fra den anden side end den, der vil blive benyttet i finalen. Herfra er den i kategori 3 og stiger ganske j\u00e6vnt med 7,2% over 4,4 km med et maksimum p\u00e5 14% lige i bunden. Toppen rundes efter 70,1 km, hvorefter det stiger let mod nordvest frem til det punkt, hvor toppen p\u00e5 den anden opk\u00f8rsel kommer, og derefter falder det let videre mod nordvest tilbage til dalen. Her drejer man med det samme mod nord\u00f8st for at k\u00f8re op ad en bakke (4,4 km, 4,5%), som har top efter 91,0 km, inden det falder let mod nord\u00f8st og nordvest ned til kystbyen Sopela, hvor dagens f\u00f8rst spurt kommer p\u00e5 toppen af en lille bakke efter 101,4 km.<\/p>","
Ved kysten k\u00f8rer man mod nord\u00f8st hen langs vandet ad en ganske kuperet kystvej, der g\u00e5r op og ned det meste af vejen. I byen Armintza drejer man mod \u00f8st for at k\u00f8re hen langs vandet og op ad kategori 3-stignigen Jata (9,1 km, 3,0%, max. 11%), der f\u00f8rst best\u00e5r af to sm\u00e5 bakker p\u00e5 omkring 1 km med efterf\u00f8lgende nedk\u00f8rsler, inden de sidste 4,1 km stiger med 5,5%, herunder 7,3% over de f\u00f8rste 1,8 km, frem mod toppen, som rundes efter 124,6 km.<\/p>","
Nu forlader man igen vandet, n\u00e5r man k\u00f8rer mod syd og nord\u00f8st ad en ikke s\u00e5 sv\u00e6r nedk\u00f8rsel, inden det g\u00e5r mod syd ind i landet via en bakke (1,6 km, 7,5%), der har top efter 133 km, hvorefter man forts\u00e6tter mod syd ad en vej, der f\u00f8rst er let faldende og siden flad. I udkanten af m\u00e5lbyen k\u00f8rer man mod sydvest op ad kategori 2-stigningen Urruztimendi (1,9 km, 11,0%, max. 18%), der er en klassisk baskisk mur, som efter en lidt bl\u00f8d start med 2,4% over 500 m stiger med 14-15% over en kilometer og dern\u00e6st 10,1% frem til toppen, som rundes efter 147,2 km. En i starten teknisk og siden let nedk\u00f8rsel leder mod sydvest, inden man k\u00f8rer mod nordvest ind til m\u00e5lbyen, hvor stregen krydses efter 155,3 km i forbindelse med dagens anden spurt.<\/p>
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Etapen afsluttes nu med en omgang på en 30,3 km lang rundstrækning. Den indledes med en flad tur rundt i byen, inden man kører mod sydvest og sydøst op ad kategori 2-stigningen Vivero, denne gang fra den svære side. Her stiger den med 6,3% over 6,0 km med et maksimum på 19%, men den skal deles i to. De første 1,9 km stiger således med hele 11,7% - herunder med 17,3% over 700 m - men derefter stiger de sidste 4,1 km bare jævnt med 3-5% frem til toppen, som rundes efter 166,0 km.
Herfra resterer 19,6 km, som indledes med et let faldende plateau, der leder mod sydøst, inden en meget teknisk nedkørsel fører mod sydøst og sydvest tilbage til dalen. Her rammer man en næsten flad vej, der fører mod først nordøst og siden nordvest ind til målbyen, idet den sidste del af vejen er ganske let faldende med ca. 1% fem mod de sidste 500 m, som stiger med 2,1% med et maksimum på 6%. Over de sidste 3 km er eneste forhindring en rundkørsel med 2,3 km igen, hvorefter vejen dog bugter sig en del, herunder med en kurve bare 100 m fra stregen.
Etapen byder på i alt 2703 højdemeter.
Zamudio har ikke tidligere i dette årtusinde været mål for et stort cykelløb.
Livestream Itzulia Basque Country og Amstel Gold Race uden afbrydelser
Vejret
Baskerlandet lever i år slet ikke op til sit ry som regnvejrets paradis, og nu er varmen endda også kommet efter den kolde start. Torsdagen bliver igen knastør, men efter en solrig morgen ventes det hovedsageligt at være skyet om eftermiddagen, hvor der kun vil være lidt sol. Til gengæld vil temperaturen i finalen nå 21 grader, og så vil det for første gang være lidt blæsende. Fra start vil der være en jævn til frisk vind (20-22 km/t) fra vestsydvest, men når man kommer ned fra plateauet, vil den være aftaget til en styrke på 16-18 km/t og i finalen bare 12 km/t. Her vil den også være drejet over i en vestlig retning. Det giver faktisk sidevind stort set hele vejen frem til første passage af Vivero, hvor der vil være sidemodvind, inden man får sidevind, sidemedvind og medvind op ad Jata. Derfra vil der være sidevind næsten hele vejen frem til første målpassage. På rundstrækningen vil der være sidemodvind på den stejle del af Vivero og derefter sidemedvind, mens man efter nedkørslen først får sidevind og siden sidemodvind, der varer ved, indtil man hovedsageligt har sidevind over de sidste 1200 m.
Analyse af 3. etape
Her kan du læse min analyse af, hvordan 3. etape viste, at Jumbo-hierarkiet måske er et lidt andet, end man ville forvente.
Favoritterne
I dag lykkedes det ikke at udnytte det taktiske spil til at vinde tid på rivalerne, men på årets rute er der et hav af den slags muligheder. Allerede torsdag får rytterne en ny chance for måske at isolere kaptajnerne og se, om de kan få sig sneget væk i en taktisk afslutning og derved sikre sig lidt tid inden de to vanskeligste etaper.
Etapen har samme design som dagens, og den er vel nogenlunde lige så svær. Igen er der tale om to klassiske baskiske mure i den absolutte finale. Begge er de relativt korte, men de 1600 m med 12,6% på den første og de 1900 m med 11,7% på den nedre del af Vivero burde være rigeligt til at få en gentagelse af det, vi så i dag. Til gengæld er sidste del af Vivero meget let og helt ligegyldig, og det vil sige, at der reelt er 23,7 nemme kilometer til sidst - altså stort set det samme som i dag. Finalerne er altså meget sammenlignelige, men samlet set var dagens etape dog noget hårdere end den, der venter i morgen. Derudover er der denne gang betydelig længere mellem de to mure, og etapen vil derfor formentlig alligevel ende med at være lidt mindre selektiv.
Jeg er ikke i tvivl om, at terrænet vil blive udnyttet. Ineos viste i dag, at de som altid går efter at udnytte enhver mulighed, og det vil de gøre igen i morgen. Jeg vil forvente en gentagelse af dagens scenarium, hvor Geraint Thomas og Tao Geoghegan Hart skal gøre den første mur knaldhård, inden Adam Yates og i mindre grad Daniel Martinez skal angribe på muren. Drømmen er så, at de efter den stejle del kan skabe en taktisk gunstig situation, hvor de måske kan snige sig væk.
Spørgsmålet er bare, om der også bliver en etapesejr at køre om. Det tvivler jeg på. Afstandene er ikke voldsomt store, men de er store nok til, at et udbrud har en god chance. Jumbo har tydeligt vist, at de ikke jagter aggressivt, og selv vil det skulle koste dem trøjen, så det i går heller ikke ud til at bekymre dem voldsomt, hvis bare det sker til en ufarlig rytter. Faktisk kan det være en fordel med lidt hjælp, når deres hold som frygtet endte med at være lidt skrøbeligt i dag.
Er der så andre, der vil jagte? Jeg ser kun Quick-Step. Ineos vil helt sikkert gøre finalen hård, men for dem er det faktisk en fordel, hvis bonussekunderne er væk. Skaber de samling, risikerer de en spurtsejr til Roglic, og det har de bestemt ingen interesse i. Quick-Step kan øjne muligheder med Alaphilippe, men vil de gøre det på en etape, der kan gå mange forskellige veje? Der skal også spares nogle kræfter til de to sidste dage, og jeg vil tro, at de lader denne etape sejle.
Selv hvis ikke Quick-Step jagter, kan vi godt få samling. Afstandene er stadig så små, at Jumbo næppe er så heldige, at de får et udbrud, der kan sejle langt væk. De vil derfor efter alt at dømme være tvunget til at holde det i snor gennem hele dagen, og når Ineos kommer frem til sidst, vil forspringet smelte på samme måde, som det gjorde i dag. I dag blev udbruddet jo hentet efter præcis den opskrift, selvom der aldrig var et hold, der faktisk jagtede for etapesejren. Forskellen er bare, at der denne gang er større afstande, og Jumbos elastik kan derfor med nogen sandsynlighed være lidt større.
Et udbrud har altså en god chance, og derfor bør det blive en meget aggressiv start. Det blev det allerede i dag, og det vil det utvivlsomt gøre igen i morgen. Her bliver en joker det forhold, at der faktisk vil være en ret kraftig sidevind på det velkendte baskiske plateau, hvor vi før har set sidevindskørsel. Jeg regner derfor også med en meget nervøs start, hvor splittelser bestemt er mulige. Når vi kommer ned fra plateauet, lægger vinden sig, og da sidevind i Baskerlandet trods alt sjældent spiller en rolle - men dog før har gjort det - regner jeg ikke med, at vinden i sidste ende vil få anden betydning for løbet, end at det vil gøre starten stressende og nervøs og måske føre til flere af de styrt, vi allerede har set mange af.
Når udbruddet er kørt, skal Jumbo gøre status for at se, hvor meget elastik de har at arbejde med, og derefter er der to ting, der kan dræbe gruppen. Enten går Quick-Step efter etapesejren, eller også betyder positionskamp og Ineos-forcering i finalen, at udbruddet kommer tilbage af sig selv. Da feltet også må formodes at gå i stå mellem de to mure, som vi så det i dag mellem omgangene, bør udbruddet kunne genvinde noget af den snor, de vil miste på den første mur, og derfor tror jeg på en udbrudssejr.
Hvem kan så vinde fra et udbrud? Det skal være en rytter, som Jumbo tør give noget snor, og som derfor i hvert fald har tabt lidt tid. Det skal også være en rytter, der kan begå sig på de to brutale mure til sidst, selvom der er tid til at komme tilbage - særligt hvis man kan udnytte den tekniske nedkørsel. Derudover er en god spurt med nogen sandsynlighed vigtig. Det bliver nok svært med solokørsel hele vejen fra muren, da der vil være modvind på den lange, lige vej til sidst. Det kan altid lade sig gøre at snige sig væk i et taktisk udbrudsspil, og et soloridt fra Vivero er bestemt heller ikke umuligt, men man kommer længere med en god spurt. Endelig er der det lidt irriterende forhold, at starten er flad. Det betyder nemlig, at det bliver et lotteri at ramme udbruddet, og de klatrere, der står bedst i forhold til faktisk at vinde, vil få svært ved at komme afsted, medmindre sidevinden gør, at kampen kan blive så lang, at de når frem til den første stigning, der er ganske svær.
Jeg prøver at pege på Mauri Vansevenant. Efter hans flotte enkeltstart havde jeg store forventninger til ham i dag, men de blev slet ikke indfriet. Hans 1. etape viste dog, at formen ikke kan være helt ringe, og dette er en etape, der burde passe ham ganske storartet. Han er en af feltets bedre klatrere, og han har i år vist en hurtighed, der overgår det, jeg forventede fra sæsonstart. Med andre ord er etapen skræddersyet til en fyr som ham.
Der er dog også udfordringer. Får han lov? Det kræver, at Quick-Step ikke går efter etapen med Alaphilippe, men det tvivler jeg som sagt på, at de gør. Det kræver også, at de ikke entydigt satser på klassementet, men efter Evenepoels svage indtryk i dag er det tvivlsomt, om de vitterligt vil satse hele butikken på ham. Derudover skal han ramme udbruddet i den flade indledning, og det bliver ikke helt let. Han viste dog i Vueltaen sidste år, at han er udmærket i det spil, og har han det rette held, bør han have de nødvendige evner til at også at gøre det færdigt.
En anden god kandidat er Ruben Guerreiro. Også han skuffede fælt i dag, men helt væk var han ikke. Nu har han til gengæld frihed til at gøre det, han gør bedst, nemlig angribe i højre og venstre side. Det vil være meget mærkeligt, hvis ikke han vil gå efter at ramme udbruddet, og det plejer han at være pokkers god til at gøre. Finalen passer ham også, da han har punch, er spurtstærk og er god til at køre nedad. Han har til gode at bevise, hvor god formen er, særligt efter dagens skuffelse, men dette bør være en etape, Guerreiro kan vinde.
Kan Alexis Vuillermoz få lov? Hans tidstab er ikke alt for stort, men han er næppe den rytter, Jumbo frygter mest. Finalen passer ham fremragende, da hans speciale netop er stejle mure, og da han senest i lørdags bekræftede, at han stadig har lidt af sin gamle fart. Total er også et hold, der vil gå efter at ramme udbruddet, og her ligner Vuillermoz manden, de skal satse på. Den tekniske nedkørsel passer ham også, og derfor er det faktisk den helt ideelle etape, hvis blot Jumbo giver ham den snor, han skal bruge.
Det er også en perfekt etape for Gianluca Brambilla. Italieren er ikke som i gamle dage, men han begynder at have et niveau, hvor han er konkurrencedygtig. Han kørte i den samlede top 10 i Coppi e Bartali, og det vidner om, at han er ganske velkørende. Trek er også ude af klassementet, og de vil derfor gøre alt for at ramme udbruddet, hvor Brambilla ligner deres bedste bud. Han er også en fremragende nedkører, og selvom han aldrig viser det længere, burde han have lidt af fordums hurtighed.
Jeg kunne også have noget fidus til Victor Lafay. Franskmanden virkede uhyre overbevisende i dag, hvor han længe sad med helt fremme med de allerbedste på den sidste mur, men han må være eksploderet totalt, siden han endte med at smide mere end 6 minutter. Det viser imidlertid, at han er fremragende kørende, som han også var det i Tirreno og i lørdags, og rammer han udbruddet, er det i hvert fald svært at tro, at der vil være bedre folk på stigningen end ham. Til gengæld kan han få svært ved at gøre det færdigt. En solosejr er dog ikke umulig, og vi ved også, at han med sit punch ikke er helt spurtsvag. Ender han i den rette gruppe, er han bestemt ikke uden chance - særligt ikke med den form, han synes at have nu. Og så kræver det, at Cofidis giver ham lov og ikke satser hele butikken på Ion Izagirre, men de plejer ikke at være bange for at deltage i udbrud.
I dag måtte Quinten Hermans sande, at han trods alt ikke kunne være med helt i front, men han bekræftede alligevel, at han efterhånden er blevet ganske holdbar i dette terræn. Hans tidstab er bekymrende lille, og derfor ender han ikke alt for højt på denne liste, men han er omvendt ikke en rytter, Jumbo på nogen måde vil frygte. Finalen burde passe ham storartet. Den stejle mur er inden for rækkevidde for en mand, der næsten gik i top 10 i Fleche Wallonne sidste år, den tekniske nedkørsel passe ham som fod i hose, og han viste senest i går, at han fortsat har den hurtighed, der gav ham en massespurtssejr i Vallonien i sin tid. Intermarché vil utvivlsomt forsøge at ramme udbruddet, og så må de bare håbe, at Jumbo tør give Hermans den plads, han skal bruge.
Tør de give Michael Woods snor? Det må man nok frygte, at de ikke vil, og derfor får han nok svært ved at vinde etapen. Hans tidstab er dog relativt stort, og da han én gang har vist, at han ikke er på toppen, kan Jumbo i hvert fald godt give ham lidt luft. Finalen passer ham jo som fod i hose, da han er en af verdens absolut bedste på stejle mure, og han er også relativt hurtig på stregen. Den tekniske nedkørsel vil han ikke elske, men det er næppe den, der vil forhindre ham i at vinde. Den største trussel er, om Jumbo vil give ham den rette snor, for han plejer ikke at være typen, der er bleg for at gå i udbrud, hvis muligheden byder sig, selvom den flade start bliver en udfordring.
En af dagens skuffelser var Alessandro Covi, der blev sat overraskende tidligt. I forvejen virkede han skuffende i Milano-Sanremo, og noget kunne tyde på, at han efter en stærk start måske er løbet tør for kræfter. Heldigvis er denne etape knap så hård, og den har et glimrende design for Covi. Han burde have så meget punch, at han kan begrænse tabet på en relativt kort mur, og hans spurt er en af de bedste i dette felt. I forhold til mange andre står han også bedre i forhold til at ramme udbruddet i den flade indledning. Spørgsmålet er bare, om han vil være god nok på stigningen til sidst.
En af dagens skuffelser var Aurelien Paret-Peintre, der jo ellers kørte en overraskende god enkeltstart. Det er svært ikke at sidde med en fornemmelse af, at han kan være blevet ramt af den sygdom, der sendte hans bror ud af løbet, da de sikkert har været værelseskammerater, og det vil ikke undre mig, hvis vi i morgen vågner op til beskeden om, at han ikke er stillet til start. Hvis til gengæld han er frisk og i dag bare havde en dårlig dag, burde det være en god etape for ham. Han er ikke vild med disse meget stejle procenter, men han er stadig en af de bedre klatrere, og vi så på 1. etape, at han er teknisk meget bedre, end jeg troede, hvorfor nedkørslen bør passe ham. Nogen stor sprinter er han ikke trods den mærkelige sejr i Marseille sidste år, men han er heller ikke feltets langsomste.
Jeg vil tro, at finalen bliver for svær for Andrea Vendrame. Jeg troede imidlertid også, at George Bennett ville køre fra ham på 12. etape af Giroen sidste år. Det gjorde han imidlertid ikke, og det vidner om, at Vendrame på sine store dage klatrer bedre, end man skulle tro. Han har vist god form i Larciano og GP Miguel Indurain, og hans store tidstab i dag kan sagtens handle om, at han sparede sig. På papiret er det stadig en finale, der må regnes som værende for svær, men hans Giro-etapesejr viser, at han ikke kan udelukkes. Den gode spurt har han i hvert fald, og Ag2r vil utvivlsomt gerne ramme udbruddet.
Havd så med den uhyre formstærke Bruno Armirail? Heller ikke han har tabt meget tid, men han er helt sikket ikke en mand, Jumbo frygter. Til gengæld er den sidste stigning stejl for en fyr som ham, men med den form, han har nu, vil han ikke tabe meget. Til gengæld er han ikke nogen stor sprinter, og derfor skal han formentlig alene hjem for at vinde. Hvis der er nogen, der har poweren til at køre væk på det flade til sidst, må det dog om nogen være netop Armirail. Spørgsmålet er, om holdet giver ham lov, når de primært er her for at køre klassement for David Gaudu.
Lidt af det samme kan siges om Andreas Leknessund, men modsat franskmanden vil han næsten med sikkerhed forsøge at ramme udbruddet. Det er DSMs formål med at være i løbet, og han synes i god form. Han kørte fremragende på stigningen i mandags, men tabte en bondegård på den tekniske del, og i går kom han et fint angreb på den sidste bakke, hvor han fulgte Guerreiro. Desværre er også han spurtsvag, og ligesom Armirail vil han måske finde den sidste mur lidt for stejl. Han har til gengæld poweren til at ramme udbruddet på det flade, og han er også en mand, der ikke skal have en millimeter i den flade finale.
Hvad med Lucas Hamilton? Efter hans katastrofestart på sæsonen ser det betydeligt bedre ud i dette løb, selvom han stadig er langt fra sit niveau. BikeExchange vil forsøge at ramme udbruddet, og selvom den flade start ikke er god for ham, kan det lade sig gøre. Han er klart på papiret en af løbets bedste klatrere, men den flade finale er ikke ideel. Jeg kan dog huske, at han i Paris-Nice sidste år i indlagte spurter viste en uventet hurtighed, og måske er han derfor slet ikke så langsom endda.
Jeg var overrasket over at se Davide Formolo agere ren hjælper i dag. Hans form var også ukendt, og det indikerer, at han ikke er på toppen. Omvendt var han jo fremragende, da han var manden bag Cipressa-massakren i Milano-Sanremo, og den form kan vel ikke være helt væk. UAE viste i dag, at de gerne vil i udbud, og Formolo har før kunnet gøre det færdigt. Da han vandt i Catalonien for nogle år siden, havde han heller ikke været flyvende de foregående dage, men alligevel endte han med et vanvittigt soloridt. Det er dog også nødvendigt at komme alene hjem, som vi så i Tre Valli Varesine sidste år, hvor han blev slået af den ellers spurtsvage Alessandro de Marchi.
En spændende kandidat kunne også være Fabien Doubey. Franskmanden er efter nogle svære år kommet tilbage på sporet i år, hvor han har været ganske solid, både på stigninger og enkeltstarter. Jeg har altid anset ham som spurtsvag klatrer, men i år viste han en overraskende hurtighed, selvom det var en spurt, hvor det mere var hans position end hans fart, der gav ham 2. pladsen. Total er et hold, der utvivlsomt vil gå efter at ramme udbruddet, og han er en af de klatrere, der kan overleve stigningen. Så må han bevise, at han faktisk godt kan spurte, og at det i går ikke kun handlede om en god position.
Jeg nævner også Sergio Higuita, men jeg tror ikke på ham. Bora er her nemlig for klassementet, og jeg kan ikke se, at de vil sende en mand i udbrud. I forvejen virker han både træt og udkørt efter Catalonien, og derfor er det langt fra sikkert, at han vil kunne gøre det færdigt. Den flade start er bestemt heller ikke ideel, men alligevel er han naturligvis en kandidat. Giver Bora ham lov, rammer han rigtigt, og er han nogenlunde kørende igen - så ringe var hans enkeltstart trods alt ikke - er finalen helt eminent for en mand, der har punch på stejle mure og kan slå næsten alle i en spurt.
Endelig vil jeg pege på Caja Rural-duoen Jonathan Lastra og Fernando Barcelo. Det er klart, at det spanske hold vil gøre alt for at ramme udbruddet, og lykkes det, står de begge fornuftigt. Lastra er endelig ved at finde den form, der gjorde ham så stærk i april og maj sidste år, og når han har den, klatrer han godt. Som yngre var han også relativt hurtig, selvom han i dag sjældent viser det. Barcelo vil formentlig finde stigningen lidt for svær, men han er i fremragende form, som vi så i Catalonien, hvor han blev nr. 3 i Barcelona. Netop den præstation giver håb for ham på denne etape, selvom stigningen er betydeligt sværere end Montjuic. Han har i år vist en hurtighed, vi ikke tidligere har set, og derfor står han stærkt, hvis han overlever stigningen.
Jeg regner ikke med, at Jumbo, Bahrain, Movistar eller Ineos deltager i udbruddene, da de er her for klassementet. Alessandro de Marchi, Nick Schultz, Rafal Majka og Lennard Kämna virker formsvage, og jeg tror, at stigningerne er for svære for Remi Cavagna. Dries Devenyns og James Shaw har set bedre ud i dette løb efter en skidt tid, men jeg tror ikke, at de er stærke nok til at gøre det færdigt. Jan Polanc skal nok have sig en fridag efter i dag, og jeg vil tro, at Simon Geschke skal holde sig til Izagirre. Tony Gallopin klatrer næppe godt nok længere, og Rudy Molard plejer at skulle sidde tæt på Gaudu. Diego Ulissi har ikke tabt tid nok, og Kobe Goossens vil få svært ved at gøre det færdigt, selvom han er et godt bud på en mand, der kan ramme udbruddet. Endelig tvivler jeg på, at Roger Adria, der ellers så lidt bedre ud sidst i Catalonien og i lørdags, har den nødvendige form.
Som sagt er der en god chance for, at vi får en afgørelse mellem favoritterne, og så vil scenariet være det samme som i dag. Det kan ende i en spurt, eller man kan snige sig væk i et taktisk spil. Derfor er mine favoritter stort set de samme som i dag. Jeg vil stadig give Julian Alaphilippe en overhånd i en spurt, men det er tæt mellem ham og Primoz Roglic . I dag så vi dog også, at Pello Bilbao har så meget af sin gamle fart, at han er kandidat. Den lidt lettere finale gør også, at Diego Ulissi må regnes som kandidat med reelle sejrschancer og måske også Quinten Hermans og Pierre Latour, der i dag ellers kørte en skuffende spurt. Skal vi have andre kandidater i spil, skal det være ryttere, der kan snige sig væk, og som helst ikke er alt for langsomme. Latour er et godt bud, og det samme er David Gaudu, Aleksandr Vlasov, Rigoberto Uran og Ion Izagirre. Jeg tror, at det bliver vanskeligere for Jumbo og Ineos, fordi de formentlig vil mandsopdække hinanden meget med deres to kaptajner. Endelig er Remco Evenepoel en mere sandsynlig kandidat denne gang. Han skal alene hjem, men efter dagens præstation får han nok lidt mere frihed, end han ville have fået normalt.
Feltet.dks vinderbud: Mauri Vansevenant
Øvrige vinderkandidater: Ruben Guerreiro, Alexis Vuillermoz
Outsidere: Gianluca Brambilla, Victor Lafay, Quinten Hermans, Michael Woods, Alessandro Covi
Jokers: Aurelien Paret-Peintre, Andrea Vendrame, Bruno Armirail, Andreas Leknessund, Lucas Hamilton, Davide Formolo, Fabien Doubey, Sergio Higuita, Jonathan Lastra, Fernando Barcelo
Kandidater til en favoritafgørelse (i prioriteret rækkefølge): Julian Alaphilippe, Primoz Roglic, Pello Bilbao, Diego Ulissi, Quinten Hermans, Pierre Latour, Rigoberto Uran, David Gaudu, Aleksandr Vlasov, Ion Izagirre, Remco Evenepoel
Livestream Itzulia Basque Country og Amstel Gold Race uden afbrydelser