Prøv vores nye app
Optakt: 4. etape af Itzulia Basque Country
07. april 2022 15:35Foto: Sirotti
af Emil Axelgaard

Ud af det blå hev Pello Bilbao sine gamle sprinterben frem igen, og den lokale lykkedes akkurat med at tage en populær baskisk sejr på en 3. etape, der endte med ikke at gøre de store forskelle. Der kommer imidlertid en chance igen torsdag, hvor der venter en tilsvarende etape med en svær stigning efterfulgt af en flad finale, hvor der igen er lagt op til et taktisk spil mellem favoritterne, men hvor et udbrud også må tilskrives en stor chance.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

 Livestream Itzulia Basque Country og Amstel Gold Race uden afbrydelser

 

Ruten

Konceptet med svære stigninger efterfulgt af flade finaler er åbenbart blevet et hit hos arrangørerne. En sådan havde vi nemlig allerede på 3. etape, og også på 4. etape venter et tilsvarende format. Denne gang er hovedudfordringen den klassiske og meget stejle Vivero-stigning, der i de senere år er blevet benyttet flere gang i Vueltaen, men denne gang efterfølges af næsten 20 lette kilometer. Dermed er scenen sat for, at feltet kan eksplodere, hvorefter alt kan ske i en ukontrollerbar finale med sene angreb i fladlandet eller måske en spurt i en decimeret favoritgruppe som afslutning på en uforudsigelig dag, som også kan give et udbrud en chance.

 

Med en distance på 185,6 km er der tale om endnu en relativt lang etape, der fører feltet fra den baskiske hovedstad Vitoria-Gasteiz til Ingeteam Parke i Zamudio, der er en forstad til Bilbao. Som bekendt ligger startbyen på det flade plateau i den sydlige del af Baskerlandet, og derfor er starten meget let, når man af en kun ganske let stigende vej kører mod nordøst og derefter nordvest med retning mod kysten. Efter knap 40 km rammer med en let nedkørsel, der leder ned fra plateauet, men det er stadig let faldende, mens man fortsætter videre mod nordvest frem til byen Usansolo, der nås efter 62,3 ganske lette kilometer.

 

Læs også
Trek trækker sig fra sponsorat

 

Det lette terræn får imidlertid hurtigt en ende, når man kører mod nordøst og nordvest op ad Vivero, denne gang fra den anden side end den, der vil blive benyttet i finalen. Herfra er den i kategori 3 og stiger ganske jævnt med 7,2% over 4,4 km med et maksimum på 14% lige i bunden. Toppen rundes efter 70,1 km, hvorefter det stiger let mod nordvest frem til det punkt, hvor toppen på den anden opkørsel kommer, og derefter falder det let videre mod nordvest tilbage til dalen. Her drejer man med det samme mod nordøst for at køre op ad en bakke (4,4 km, 4,5%), som har top efter 91,0 km, inden det falder let mod nordøst og nordvest ned til kystbyen Sopela, hvor dagens først spurt kommer på toppen af en lille bakke efter 101,4 km.

 

Ved kysten kører man mod nordøst hen langs vandet ad en ganske kuperet kystvej, der går op og ned det meste af vejen. I byen Armintza drejer man mod øst for at køre hen langs vandet og op ad kategori 3-stignigen Jata (9,1 km, 3,0%, max. 11%), der først består af to små bakker på omkring 1 km med efterfølgende nedkørsler, inden de sidste 4,1 km stiger med 5,5%, herunder 7,3% over de første 1,8 km, frem mod toppen, som rundes efter 124,6 km.

 

Nu forlader man igen vandet, når man kører mod syd og nordøst ad en ikke så svær nedkørsel, inden det går mod syd ind i landet via en bakke (1,6 km, 7,5%), der har top efter 133 km, hvorefter man fortsætter mod syd ad en vej, der først er let faldende og siden flad. I udkanten af målbyen kører man mod sydvest op ad kategori 2-stigningen Urruztimendi (1,9 km, 11,0%, max. 18%), der er en klassisk baskisk mur, som efter en lidt blød start med 2,4% over 500 m stiger med 14-15% over en kilometer og dernæst 10,1% frem til toppen, som rundes efter 147,2 km. En i starten teknisk og siden let nedkørsel leder mod sydvest, inden man kører mod nordvest ind til målbyen, hvor stregen krydses efter 155,3 km i forbindelse med dagens anden spurt.

Annonce

 

Etapen afsluttes nu med en omgang på en 30,3 km lang rundstrækning. Den indledes med en flad tur rundt i byen, inden man kører mod sydvest og sydøst op ad kategori 2-stigningen Vivero, denne gang fra den svære side. Her stiger den med 6,3% over 6,0 km med et maksimum på 19%, men den skal deles i to. De første 1,9 km stiger således med hele 11,7% - herunder med 17,3% over 700 m - men derefter stiger de sidste 4,1 km bare jævnt med 3-5% frem til toppen, som rundes efter 166,0 km.

 

Herfra resterer 19,6 km, som indledes med et let faldende plateau, der leder mod sydøst, inden en meget teknisk nedkørsel fører mod sydøst og sydvest tilbage til dalen. Her rammer man en næsten flad vej, der fører mod først nordøst og siden nordvest ind til målbyen, idet den sidste del af vejen er ganske let faldende med ca. 1% fem mod de sidste 500 m, som stiger med 2,1% med et maksimum på 6%. Over de sidste 3 km er eneste forhindring en rundkørsel med 2,3 km igen, hvorefter vejen dog bugter sig en del, herunder med en kurve bare 100 m fra stregen.

 

Etapen byder på i alt 2703 højdemeter.

 

Zamudio har ikke tidligere i dette årtusinde været mål for et stort cykelløb.

 

 

 

Læs også
Starttider: Enkeltstart i Romandiet Rundt 2024

 

 

 

 

Annonce

 

 

 

 Livestream Itzulia Basque Country og Amstel Gold Race uden afbrydelser

 

Vejret

Baskerlandet lever i år slet ikke op til sit ry som regnvejrets paradis, og nu er varmen endda også kommet efter den kolde start. Torsdagen bliver igen knastør, men efter en solrig morgen ventes det hovedsageligt at være skyet om eftermiddagen, hvor der kun vil være lidt sol. Til gengæld vil temperaturen i finalen nå 21 grader, og så vil det for første gang være lidt blæsende. Fra start vil der være en jævn til frisk vind (20-22 km/t) fra vestsydvest, men når man kommer ned fra plateauet, vil den være aftaget til en styrke på 16-18 km/t og i finalen bare 12 km/t. Her vil den også være drejet over i en vestlig retning. Det giver faktisk sidevind stort set hele vejen frem til første passage af Vivero, hvor der vil være sidemodvind, inden man får sidevind, sidemedvind og medvind op ad Jata. Derfra vil der være sidevind næsten hele vejen frem til første målpassage. På rundstrækningen vil der være sidemodvind på den stejle del af Vivero og derefter sidemedvind, mens man efter nedkørslen først får sidevind og siden sidemodvind, der varer ved, indtil man hovedsageligt har sidevind over de sidste 1200 m.

 

Analyse af 3. etape

Her kan du læse min analyse af, hvordan 3. etape viste, at Jumbo-hierarkiet måske er et lidt andet, end man ville forvente.

Annonce

 

Læs også
Klassikerrytter tæt på UAE-skifte

 

Favoritterne

I dag lykkedes det ikke at udnytte det taktiske spil til at vinde tid på rivalerne, men på årets rute er der et hav af den slags muligheder. Allerede torsdag får rytterne en ny chance for måske at isolere kaptajnerne og se, om de kan få sig sneget væk i en taktisk afslutning og derved sikre sig lidt tid inden de to vanskeligste etaper.

 

Etapen har samme design som dagens, og den er vel nogenlunde lige så svær. Igen er der tale om to klassiske baskiske mure i den absolutte finale. Begge er de relativt korte, men de 1600 m med 12,6% på den første og de 1900 m med 11,7% på den nedre del af Vivero burde være rigeligt til at få en gentagelse af det, vi så i dag. Til gengæld er sidste del af Vivero meget let og helt ligegyldig, og det vil sige, at der reelt er 23,7 nemme kilometer til sidst - altså stort set det samme som i dag. Finalerne er altså meget sammenlignelige, men samlet set var dagens etape dog noget hårdere end den, der venter i morgen. Derudover er der denne gang betydelig længere mellem de to mure, og etapen vil derfor formentlig alligevel ende med at være lidt mindre selektiv.

 

Jeg er ikke i tvivl om, at terrænet vil blive udnyttet. Ineos viste i dag, at de som altid går efter at udnytte enhver mulighed, og det vil de gøre igen i morgen. Jeg vil forvente en gentagelse af dagens scenarium, hvor Geraint Thomas og Tao Geoghegan Hart skal gøre den første mur knaldhård, inden Adam Yates og i mindre grad Daniel Martinez skal angribe på muren. Drømmen er så, at de efter den stejle del kan skabe en taktisk gunstig situation, hvor de måske kan snige sig væk.

 

Spørgsmålet er bare, om der også bliver en etapesejr at køre om. Det tvivler jeg på. Afstandene er ikke voldsomt store, men de er store nok til, at et udbrud har en god chance. Jumbo har tydeligt vist, at de ikke jagter aggressivt, og selv vil det skulle koste dem trøjen, så det i går heller ikke ud til at bekymre dem voldsomt, hvis bare det sker til en ufarlig rytter. Faktisk kan det være en fordel med lidt hjælp, når deres hold som frygtet endte med at være lidt skrøbeligt i dag.

 

Er der så andre, der vil jagte? Jeg ser kun Quick-Step. Ineos vil helt sikkert gøre finalen hård, men for dem er det faktisk en fordel, hvis bonussekunderne er væk. Skaber de samling, risikerer de en spurtsejr til Roglic, og det har de bestemt ingen interesse i. Quick-Step kan øjne muligheder med Alaphilippe, men vil de gøre det på en etape, der kan gå mange forskellige veje? Der skal også spares nogle kræfter til de to sidste dage, og jeg vil tro, at de lader denne etape sejle.

Annonce

 

Selv hvis ikke Quick-Step jagter, kan vi godt få samling. Afstandene er stadig så små, at Jumbo næppe er så heldige, at de får et udbrud, der kan sejle langt væk. De vil derfor efter alt at dømme være tvunget til at holde det i snor gennem hele dagen, og når Ineos kommer frem til sidst, vil forspringet smelte på samme måde, som det gjorde i dag. I dag blev udbruddet jo hentet efter præcis den opskrift, selvom der aldrig var et hold, der faktisk jagtede for etapesejren. Forskellen er bare, at der denne gang er større afstande, og Jumbos elastik kan derfor med nogen sandsynlighed være lidt større.

 

Et udbrud har altså en god chance, og derfor bør det blive en meget aggressiv start. Det blev det allerede i dag, og det vil det utvivlsomt gøre igen i morgen. Her bliver en joker det forhold, at der faktisk vil være en ret kraftig sidevind på det velkendte baskiske plateau, hvor vi før har set sidevindskørsel. Jeg regner derfor også med en meget nervøs start, hvor splittelser bestemt er mulige. Når vi kommer ned fra plateauet, lægger vinden sig, og da sidevind i Baskerlandet trods alt sjældent spiller en rolle - men dog før har gjort det - regner jeg ikke med, at vinden i sidste ende vil få anden betydning for løbet, end at det vil gøre starten stressende og nervøs og måske føre til flere af de styrt, vi allerede har set mange af.

 

Når udbruddet er kørt, skal Jumbo gøre status for at se, hvor meget elastik de har at arbejde med, og derefter er der to ting, der kan dræbe gruppen. Enten går Quick-Step efter etapesejren, eller også betyder positionskamp og Ineos-forcering i finalen, at udbruddet kommer tilbage af sig selv. Da feltet også må formodes at gå i stå mellem de to mure, som vi så det i dag mellem omgangene, bør udbruddet kunne genvinde noget af den snor, de vil miste på den første mur, og derfor tror jeg på en udbrudssejr.

 

Hvem kan så vinde fra et udbrud? Det skal være en rytter, som Jumbo tør give noget snor, og som derfor i hvert fald har tabt lidt tid. Det skal også være en rytter, der kan begå sig på de to brutale mure til sidst, selvom der er tid til at komme tilbage - særligt hvis man kan udnytte den tekniske nedkørsel. Derudover er en god spurt med nogen sandsynlighed vigtig. Det bliver nok svært med solokørsel hele vejen fra muren, da der vil være modvind på den lange, lige vej til sidst. Det kan altid lade sig gøre at snige sig væk i et taktisk udbrudsspil, og et soloridt fra Vivero er bestemt heller ikke umuligt, men man kommer længere med en god spurt. Endelig er der det lidt irriterende forhold, at starten er flad. Det betyder nemlig, at det bliver et lotteri at ramme udbruddet, og de klatrere, der står bedst i forhold til faktisk at vinde, vil få svært ved at komme afsted, medmindre sidevinden gør, at kampen kan blive så lang, at de når frem til den første stigning, der er ganske svær.

 

Læs også
Optakt: 3. etape af Tour de Romandie

 

Jeg prøver at pege på Mauri Vansevenant. Efter hans flotte enkeltstart havde jeg store forventninger til ham i dag, men de blev slet ikke indfriet. Hans 1. etape viste dog, at formen ikke kan være helt ringe, og dette er en etape, der burde passe ham ganske storartet. Han er en af feltets bedre klatrere, og han har i år vist en hurtighed, der overgår det, jeg forventede fra sæsonstart. Med andre ord er etapen skræddersyet til en fyr som ham.

Annonce

 

Der er dog også udfordringer. Får han lov? Det kræver, at Quick-Step ikke går efter etapen med Alaphilippe, men det tvivler jeg som sagt på, at de gør. Det kræver også, at de ikke entydigt satser på klassementet, men efter Evenepoels svage indtryk i dag er det tvivlsomt, om de vitterligt vil satse hele butikken på ham. Derudover skal han ramme udbruddet i den flade indledning, og det bliver ikke helt let. Han viste dog i Vueltaen sidste år, at han er udmærket i det spil, og har han det rette held, bør han have de nødvendige evner til at også at gøre det færdigt.

 

En anden god kandidat er Ruben Guerreiro. Også han skuffede fælt i dag, men helt væk var han ikke. Nu har han til gengæld frihed til at gøre det, han gør bedst, nemlig angribe i højre og venstre side. Det vil være meget mærkeligt, hvis ikke han vil gå efter at ramme udbruddet, og det plejer han at være pokkers god til at gøre. Finalen passer ham også, da han har punch, er spurtstærk og er god til at køre nedad. Han har til gode at bevise, hvor god formen er, særligt efter dagens skuffelse, men dette bør være en etape, Guerreiro kan vinde.

 

Kan Alexis Vuillermoz få lov? Hans tidstab er ikke alt for stort, men han er næppe den rytter, Jumbo frygter mest. Finalen passer ham fremragende, da hans speciale netop er stejle mure, og da han senest i lørdags bekræftede, at han stadig har lidt af sin gamle fart. Total er også et hold, der vil gå efter at ramme udbruddet, og her ligner Vuillermoz manden, de skal satse på. Den tekniske nedkørsel passer ham også, og derfor er det faktisk den helt ideelle etape, hvis blot Jumbo giver ham den snor, han skal bruge.

 

Det er også en perfekt etape for Gianluca Brambilla. Italieren er ikke som i gamle dage, men han begynder at have et niveau, hvor han er konkurrencedygtig. Han kørte i den samlede top 10 i Coppi e Bartali, og det vidner om, at han er ganske velkørende. Trek er også ude af klassementet, og de vil derfor gøre alt for at ramme udbruddet, hvor Brambilla ligner deres bedste bud. Han er også en fremragende nedkører, og selvom han aldrig viser det længere, burde han have lidt af fordums hurtighed.

 

Jeg kunne også have noget fidus til Victor Lafay. Franskmanden virkede uhyre overbevisende i dag, hvor han længe sad med helt fremme med de allerbedste på den sidste mur, men han må være eksploderet totalt, siden han endte med at smide mere end 6 minutter. Det viser imidlertid, at han er fremragende kørende, som han også var det i Tirreno og i lørdags, og rammer han udbruddet, er det i hvert fald svært at tro, at der vil være bedre folk på stigningen end ham. Til gengæld kan han få svært ved at gøre det færdigt. En solosejr er dog ikke umulig, og vi ved også, at han med sit punch ikke er helt spurtsvag. Ender han i den rette gruppe, er han bestemt ikke uden chance - særligt ikke med den form, han synes at have nu. Og så kræver det, at Cofidis giver ham lov og ikke satser hele butikken på Ion Izagirre, men de plejer ikke at være bange for at deltage i udbrud.

Annonce

 

I dag måtte Quinten Hermans sande, at han trods alt ikke kunne være med helt i front, men han bekræftede alligevel, at han efterhånden er blevet ganske holdbar i dette terræn. Hans tidstab er bekymrende lille, og derfor ender han ikke alt for højt på denne liste, men han er omvendt ikke en rytter, Jumbo på nogen måde vil frygte. Finalen burde passe ham storartet. Den stejle mur er inden for rækkevidde for en mand, der næsten gik i top 10 i Fleche Wallonne sidste år, den tekniske nedkørsel passe ham som fod i hose, og han viste senest i går, at han fortsat har den hurtighed, der gav ham en massespurtssejr i Vallonien i sin tid. Intermarché vil utvivlsomt forsøge at ramme udbruddet, og så må de bare håbe, at Jumbo tør give Hermans den plads, han skal bruge.

 

Tør de give Michael Woods snor? Det må man nok frygte, at de ikke vil, og derfor får han nok svært ved at vinde etapen. Hans tidstab er dog relativt stort, og da han én gang har vist, at han ikke er på toppen, kan Jumbo i hvert fald godt give ham lidt luft. Finalen passer ham jo som fod i hose, da han er en af verdens absolut bedste på stejle mure, og han er også relativt hurtig på stregen. Den tekniske nedkørsel vil han ikke elske, men det er næppe den, der vil forhindre ham i at vinde. Den største trussel er, om Jumbo vil give ham den rette snor, for han plejer ikke at være typen, der er bleg for at gå i udbrud, hvis muligheden byder sig, selvom den flade start bliver en udfordring.

 

En af dagens skuffelser var Alessandro Covi, der blev sat overraskende tidligt. I forvejen virkede han skuffende i Milano-Sanremo, og noget kunne tyde på, at han efter en stærk start måske er løbet tør for kræfter. Heldigvis er denne etape knap så hård, og den har et glimrende design for Covi. Han burde have så meget punch, at han kan begrænse tabet på en relativt kort mur, og hans spurt er en af de bedste i dette felt. I forhold til mange andre står han også bedre i forhold til at ramme udbruddet i den flade indledning. Spørgsmålet er bare, om han vil være god nok på stigningen til sidst.

 

Læs også
Belgisk stjerne usikker til Touren

 

En af dagens skuffelser var Aurelien Paret-Peintre, der jo ellers kørte en overraskende god enkeltstart. Det er svært ikke at sidde med en fornemmelse af, at han kan være blevet ramt af den sygdom, der sendte hans bror ud af løbet, da de sikkert har været værelseskammerater, og det vil ikke undre mig, hvis vi i morgen vågner op til beskeden om, at han ikke er stillet til start. Hvis til gengæld han er frisk og i dag bare havde en dårlig dag, burde det være en god etape for ham. Han er ikke vild med disse meget stejle procenter, men han er stadig en af de bedre klatrere, og vi så på 1. etape, at han er teknisk meget bedre, end jeg troede, hvorfor nedkørslen bør passe ham. Nogen stor sprinter er han ikke trods den mærkelige sejr i Marseille sidste år, men han er heller ikke feltets langsomste.

 

Jeg vil tro, at finalen bliver for svær for Andrea Vendrame. Jeg troede imidlertid også, at George Bennett ville køre fra ham på 12. etape af Giroen sidste år. Det gjorde han imidlertid ikke, og det vidner om, at Vendrame på sine store dage klatrer bedre, end man skulle tro. Han har vist god form i Larciano og GP Miguel Indurain, og hans store tidstab i dag kan sagtens handle om, at han sparede sig. På papiret er det stadig en finale, der må regnes som værende for svær, men hans Giro-etapesejr viser, at han ikke kan udelukkes. Den gode spurt har han i hvert fald, og Ag2r vil utvivlsomt gerne ramme udbruddet.

Annonce

 

Havd så med den uhyre formstærke Bruno Armirail? Heller ikke han har tabt meget tid, men han er helt sikket ikke en mand, Jumbo frygter. Til gengæld er den sidste stigning stejl for en fyr som ham, men med den form, han har nu, vil han ikke tabe meget. Til gengæld er han ikke nogen stor sprinter, og derfor skal han formentlig alene hjem for at vinde. Hvis der er nogen, der har poweren til at køre væk på det flade til sidst, må det dog om nogen være netop Armirail. Spørgsmålet er, om holdet giver ham lov, når de primært er her for at køre klassement for David Gaudu.

 

Lidt af det samme kan siges om Andreas Leknessund, men modsat franskmanden vil han næsten med sikkerhed forsøge at ramme udbruddet. Det er DSMs formål med at være i løbet, og han synes i god form. Han kørte fremragende på stigningen i mandags, men tabte en bondegård på den tekniske del, og i går kom han et fint angreb på den sidste bakke, hvor han fulgte Guerreiro. Desværre er også han spurtsvag, og ligesom Armirail vil han måske finde den sidste mur lidt for stejl. Han har til gengæld poweren til at ramme udbruddet på det flade, og han er også en mand, der ikke skal have en millimeter i den flade finale.

 

Hvad med Lucas Hamilton? Efter hans katastrofestart på sæsonen ser det betydeligt bedre ud i dette løb, selvom han stadig er langt fra sit niveau. BikeExchange vil forsøge at ramme udbruddet, og selvom den flade start ikke er god for ham, kan det lade sig gøre. Han er klart på papiret en af løbets bedste klatrere, men den flade finale er ikke ideel. Jeg kan dog huske, at han i Paris-Nice sidste år i indlagte spurter viste en uventet hurtighed, og måske er han derfor slet ikke så langsom endda.

 

Jeg var overrasket over at se Davide Formolo agere ren hjælper i dag. Hans form var også ukendt, og det indikerer, at han ikke er på toppen. Omvendt var han jo fremragende, da han var manden bag Cipressa-massakren i Milano-Sanremo, og den form kan vel ikke være helt væk. UAE viste i dag, at de gerne vil i udbud, og Formolo har før kunnet gøre det færdigt. Da han vandt i Catalonien for nogle år siden, havde han heller ikke været flyvende de foregående dage, men alligevel endte han med et vanvittigt soloridt. Det er dog også nødvendigt at komme alene hjem, som vi så i Tre Valli Varesine sidste år, hvor han blev slået af den ellers spurtsvage Alessandro de Marchi.

 

En spændende kandidat kunne også være Fabien Doubey. Franskmanden er efter nogle svære år kommet tilbage på sporet i år, hvor han har været ganske solid, både på stigninger og enkeltstarter. Jeg har altid anset ham som spurtsvag klatrer, men i år viste han en overraskende hurtighed, selvom det var en spurt, hvor det mere var hans position end hans fart, der gav ham 2. pladsen. Total er et hold, der utvivlsomt vil gå efter at ramme udbruddet, og han er en af de klatrere, der kan overleve stigningen. Så må han bevise, at han faktisk godt kan spurte, og at det i går ikke kun handlede om en god position.

Annonce

 

Jeg nævner også Sergio Higuita, men jeg tror ikke på ham. Bora er her nemlig for klassementet, og jeg kan ikke se, at de vil sende en mand i udbrud. I forvejen virker han både træt og udkørt efter Catalonien, og derfor er det langt fra sikkert, at han vil kunne gøre det færdigt. Den flade start er bestemt heller ikke ideel, men alligevel er han naturligvis en kandidat. Giver Bora ham lov, rammer han rigtigt, og er han nogenlunde kørende igen - så ringe var hans enkeltstart trods alt ikke - er finalen helt eminent for en mand, der har punch på stejle mure og kan slå næsten alle i en spurt.

 

Endelig vil jeg pege på Caja Rural-duoen Jonathan Lastra og Fernando Barcelo. Det er klart, at det spanske hold vil gøre alt for at ramme udbruddet, og lykkes det, står de begge fornuftigt. Lastra er endelig ved at finde den form, der gjorde ham så stærk i april og maj sidste år, og når han har den, klatrer han godt. Som yngre var han også relativt hurtig, selvom han i dag sjældent viser det. Barcelo vil formentlig finde stigningen lidt for svær, men han er i fremragende form, som vi så i Catalonien, hvor han blev nr. 3 i Barcelona. Netop den præstation giver håb for ham på denne etape, selvom stigningen er betydeligt sværere end Montjuic. Han har i år vist en hurtighed, vi ikke tidligere har set, og derfor står han stærkt, hvis han overlever stigningen.

 

Læs også
Legende: Pogacar ville være fem minutter efter Merckx

 

Jeg regner ikke med, at Jumbo, Bahrain, Movistar eller Ineos deltager i udbruddene, da de er her for klassementet. Alessandro de Marchi, Nick Schultz, Rafal Majka og Lennard Kämna virker formsvage, og jeg tror, at stigningerne er for svære for Remi Cavagna. Dries Devenyns og James Shaw har set bedre ud i dette løb efter en skidt tid, men jeg tror ikke, at de er stærke nok til at gøre det færdigt. Jan Polanc skal nok have sig en fridag efter i dag, og jeg vil tro, at Simon Geschke skal holde sig til Izagirre. Tony Gallopin klatrer næppe godt nok længere, og Rudy Molard plejer at skulle sidde tæt på Gaudu. Diego Ulissi har ikke tabt tid nok, og Kobe Goossens vil få svært ved at gøre det færdigt, selvom han er et godt bud på en mand, der kan ramme udbruddet. Endelig tvivler jeg på, at Roger Adria, der ellers så lidt bedre ud sidst i Catalonien og i lørdags, har den nødvendige form.

 

Som sagt er der en god chance for, at vi får en afgørelse mellem favoritterne, og så vil scenariet være det samme som i dag. Det kan ende i en spurt, eller man kan snige sig væk i et taktisk spil. Derfor er mine favoritter stort set de samme som i dag. Jeg vil stadig give Julian Alaphilippe en overhånd i en spurt, men det er tæt mellem ham og Primoz Roglic . I dag så vi dog også, at Pello Bilbao har så meget af sin gamle fart, at han er kandidat. Den lidt lettere finale gør også, at Diego Ulissi må regnes som kandidat med reelle sejrschancer og måske også Quinten Hermans og Pierre Latour, der i dag ellers kørte en skuffende spurt. Skal vi have andre kandidater i spil, skal det være ryttere, der kan snige sig væk, og som helst ikke er alt for langsomme. Latour er et godt bud, og det samme er David Gaudu, Aleksandr Vlasov, Rigoberto Uran og Ion Izagirre. Jeg tror, at det bliver vanskeligere for Jumbo og Ineos, fordi de formentlig vil mandsopdække hinanden meget med deres to kaptajner. Endelig er Remco Evenepoel en mere sandsynlig kandidat denne gang. Han skal alene hjem, men efter dagens præstation får han nok lidt mere frihed, end han ville have fået normalt.

 

Feltet.dks vinderbud: Mauri Vansevenant

Øvrige vinderkandidater: Ruben Guerreiro, Alexis Vuillermoz

Outsidere: Gianluca Brambilla, Victor Lafay, Quinten Hermans, Michael Woods, Alessandro Covi

Jokers: Aurelien Paret-Peintre, Andrea Vendrame, Bruno Armirail, Andreas Leknessund, Lucas Hamilton, Davide Formolo, Fabien Doubey, Sergio Higuita, Jonathan Lastra, Fernando Barcelo

 

Kandidater til en favoritafgørelse (i prioriteret rækkefølge): Julian Alaphilippe, Primoz Roglic, Pello Bilbao, Diego Ulissi, Quinten Hermans, Pierre Latour, Rigoberto Uran, David Gaudu, Aleksandr Vlasov, Ion Izagirre, Remco Evenepoel

 

 Livestream Itzulia Basque Country og Amstel Gold Race uden afbrydelser

Feltet.dks vinderbud

Feltet.dks bud på løbets/etapens vinder.
De to største rivaler til den store favorit og begge meget sandsynlige vindere.
Op til fem ryttere, der alle må tilskrives en betydelig chance for at vinde, og som minimum bør være i spil til en top 10-placering.
Ryttere, for hvem vinderchancen er reel, men lille. Sejr er kun muligt, hvis alt flasker sig, men en top 10-placering er til gengæld ganske sandsynlig.
Ryttere, for hvem en sejr må betragtes som stærkt usandsynlig, men som alle under de rette omstændigheder kan komme i spil til en top 10-placering.
Mauri Vansevenant
Ruben Guerreiro, Alexis Vuillermoz
Gianluca Brambilla, Victor Lafay, Quinten Hermans, Michael Woods, Alessandro Covi
Aurelien Paret-Peintre, Andrea Vendrame, Bruno Armirail, Andreas Leknessund, Lucas Hamilton, Davide Formolo, Fabien Doubey, Sergio Higuita, Jonathan Lastra, Fernando Barcelo, Julian Alaphilippe, Primoz Roglic, Pello Bilbao, Diego Ulissi
Pierre Latour, Rigoberto Uran, David Gaudu, Aleksandr Vlasov, Ion Izagirre, Remco Evenepoel, Rudy Molard, Roger Adria, Kobe Goossens, Jan Polanc, Simon Geschke, Dries Devenyns, James Shaw, Lennard Kämna, Alessandro de Marchi
INFO
Optakter
Nyheder
Itzulia Basque Country
Nyheder Profil Resultater
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Fredag den 26. april 2024

Landevej
Overraskende prologvinder udgår med slemt brud
Landevej
Belgisk stjerne usikker til Touren
Landevej
Tysker sejrer på åbningsetapen – rutineret dansker med fremme
Landevej
Følg Romandiet Rundt på Feltet.dk's app
Landevej
Uheldig hollandsk profil udgår
Landevej
Starttider: Enkeltstart i Romandiet Rundt 2024
Landevej
Klassikerrytter tæt på UAE-skifte
Landevej
Lefevere om muligt Alaphilippe-skifte: Måske vil han prøve noget andet
Udstyr og test
Køb eller bytte? Mulighederne er mange hos Bike4Sport - valget er dit!
Landevej
Giro-spillet åbnet for tilmelding

Torsdag den 25. april 2024

Landevej
Optakt: 3. etape af Tour de Romandie
Landevej
Optakt: 6. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: Vuelta Asturias
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Da cross leverede endnu et vidunderbarn i schweizisk modvindsfuser
Landevej
Følg enkeltstarten i Romandiet og kongeetapen i Tyrkiet
Landevej
Lefevere kommenterer Asgreen og Casper P.s kontraktsituation
Landevej
Evenepoel tilbage på landevejen
Landevej
Topsprinter får debut efter lang skadesperiode
Landevej
Danske hold uden succes i Italien
Landevej
Ny triumf til Lidl-Trek-talent
Landevej
Oversigt: Se alle danske UCI-sejre i 2024
Landevej
Vidunderbarn lykkedes med sit ”første udbrud i karrieren”
Landevej
Video i artiklenSe Lunds reaktion på ny sejr
Landevej
Lidl-Trek-udbryder trodser favoritterne på målbjerg
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lunds anden store sejr
Landevej
Total dominans af UAE
Landevej
Video i artiklenLund blev overrasket i trumfens stund: Hvad laver du her?
Landevej
Video i artiklenTobias Lund vinder for anden dag i træk
Landevej
Ayuso ser frem til enkeltstart: Perfekt på papiret
Landevej
Optakt: 5. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 2. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Da den franske plasterkrise blev endnu mere akut
Landevej
Geraint Thomas skal stå i spidsen til årets Giro d’Italia
Landevej
Kron før 2. etape: Håber på at vise noget
Landevej
Danskerduo udtaget til spansk etapeløb
Landevej
Legende: Pogacar ville være fem minutter efter Merckx
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lund triumfere i Tyrkiet
Motion
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Motion
Første cykelmagasin på gaden
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk stortalent har forelsket sig i monument: Jeg går også efter det i fremtiden
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewHjemvendt dansk talent: Fandt i hvert fald ud af, hvor jeg ikke skal køre
Landevej
Oversigt: 41 danskere i aktion i dag

Onsdag den 24. april 2024

Landevej
Officielt: Disse hold skal køre 2024 Tour de France Femmes avec Zwift
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk Lidl-Trek-sportsdirektør: Vi vil prøve noget frækt
Landevej
Overrasket Alpecin-Deceuninck-rytter reagerer på podieplads
Landevej
Dobbeltsejr i perfekt spurt - Asgreen misser podiet
Landevej
Skuffet dansker reagerer på fjerdeplads
Landevej
Tobias Lund reagerer på første professionelle sejr
Landevej
Video i artiklenDansk sprintertalent tager stor sejr
Bane
Ny arrangør af VM i banecykling fundet i 2025
Landevej
Opdateret: Giro-feltet tager form - udskiftning i deltagende danskere
Landevej
Fra arbejdsløs til guldfugl: Giro-aktuel stortalent har målsætningen klar
Landevej
Optakt: 4. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 1. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Cancellaras store dag
Landevej
Officielt: Grand Tour-vinder har fremtiden på plads
Landevej
Mørkøv får afgørende rolle i rekordforsøg
Landevej
Mads P er i verdenstoppen over flest indkørte præmiepenge i 2024
Landevej
Soudal-QuickStep skriver med ny rytter
Landevej
Emma Norsgaard udtaget til Grand Tour
Landevej
Quintana kører Giroen i en ny rolle
Landevej
Nyt hold bekræfter interesse i Asgreen og Alaphilippe
Landevej
Reserve leverede kæmpe overraskelse
Landevej
Journalist: Her er Pogacars Giro-hold

Tirsdag den 23. april 2024

Landevej
Video i artiklenSe spurten, der fik Bora-profil deklasseret
Landevej
Visma-rytter gik imod strømmen: Forstår godt de andres valg
Landevej
Favorit kommenterer afgørende fejl
Landevej
Hot seat var hårdt for dagens vinder: Værste timer i mit liv
Landevej
Sensationel hollænder stryger til tops på teknisk Romandiet-prolog
Landevej
Van Aert tilbage på cyklen - Visma teaser for flere nyheder
Landevej
Lefevere afviser: Selvfølgelig havde han sidste ord
Landevej
Bora-profil fratages sejr efter italiensk protest
Udstyr og test
Video i artiklenProduktnyt: Cannondales nye Scalpel er bygget til at begejstre
Landevej
Optakt: 3. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Starttider: Prolog til Romandiet Rundt 2024
Landevej
Optakt: Prolog til Tour de Romandie
Landevej
Optakt: Tour de Romandie
Landevej
Verdensmesteren dropper Tour de France
Landevej
Verdensstjerne sæsondebuterer i stort etapeløb
VIS FLERE

Annonce