Prøv vores nye app
Froome offentliggør sine watt fra Ain og Dauphiné
18. august 2020 08:00Foto: Sirotti
af Christian Frese

I de seneste 12 måneder har Chris Froome kæmpet for at komme tilbage til fordums styrke, og nu kan hele verden se præcist, hvor stærk briten er blevet efter sit voldsomme styrt før enkeltstarten ved sidste års Critérium du Dauphiné. Froome har nemlig offentliggjort fire power-filer fra etaper i sine to opvarmningsløb til Tour de France.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

Chris Froome har for første gang siden sit comeback fra sidste sommers slemme styrt offentliggjort data fra et løb på højeste niveau.

 

Briten har nemlig gjort sine powerdata fra henholdsvis 2. og 3. etape af forrige uges Tour de l´Ain samt fra 1. og 2. etape af det netop overståede Critérium du Dauphiné frit tilgængelige for sine mere end 223.000 følgere på Strava (se Froomes Strava-profil lige her).

 

På den stærkt kuperede 2. etape af Tour de l´Ain leverede 68 kilo tunge Froome 364 watt (5,35 W/kg) i lige over 20 minutter på rutens tredjesidste stigning, hvilket var nok til at forblive i det decimerede felt efter 95 af etapens 140,5 kilometer.

 

Læs også
Klassikerrytter tæt på UAE-skifte

 

Ikke desto mindre blev Jumbo-Vismas tempo hurtigt for meget for INEOS-rytteren på den efterfølgende stigning, Col de Menthieres (9,1 km, 6,3 %).

 

For efter vanvittige 432 watt (6,35 W/kg) på bjergets første seks minutter måtte Froome sænke sin kadence til omkring 302 watt (4,44 W/kg) i de resterende 17 minutter til toppen, hvor han allerede havde tabt 4.31 til Primoz Roglic, Egan Bernal og de fire øvrige ryttere i frontgruppen.

 

Herfra cruisede Froome til mål med 223 watt (3,28 W/kg) på etapens sidste stigning, og til slut noterede han således et tidstab på mere end 12 minutter til etapevinderen Roglic.

Annonce

 

Dagen efter ventede endnu en stor bjergetape med to kategori 1-stigninger og en afslutning på HC-bjerget Grand Colombier (17,8 km, 7,9 %).

 

På etapens første stigning skete der ikke de store skelsættende begivenheder, men Froomes 389 watt (5,72 W/kg) i 34 minutter, heraf 428 watt (6,29 W/kg) i de sidste 16:30, afslørede, at INEOS var opsatte på revanche fra dagen forinden.

 

Briterne fortsatte i hvert fald temposætningen med Geraint Thomas i front på den efterfølgende stigning, hvilken krævede 381 watt (5,60 W/kg) i 23:10 af Froome, som lå solidt placeret bagerst i INEOS-toget.

 

På Colombier holdt Froome igen 381 watt (5,60 W/kg) på bjergets nederste halvdel (25 minutter), inden han med godt ni kilometer til mål leverede en voldsom forcering i front.

 

Med 470 watt (6,91 W/kg) i 1:22 kørte den firedobbelte Tour de France-vinder sig helt ud for sin kaptajn Bernal, der ikke længe efter blev kortvarigt sat som følge af Froome og dernæst Jonathan Castroviejos høje fart.

 

På billederne eksploderede Froome tydeligt efter sit hårde føringsarbejde, og i kraft af bare 199 watt (2,93 W/kg) i et lille minut stod briten helt stille sammenlignet med konkurrenterne, der fløj om ørene på den udmattede INEOS-rytter.

 

Læs også
Starttider: Enkeltstart i Romandiet Rundt 2024

 

Froomes arbejde var gjort, og 33 minutter med 258 watt (3,79 W/kg) senere kunne den 35-årige brite trille over stregen, 12 minutter efter Roglic.

 

Blot tre dage senere stod Froome klar på startstregen til Critérium du Dauphiné og en særdeles bjergrig og lang 1. etape med hele 3550 højdemeter fordelt på 218,5 kilometer.

 

Efter mere end fem times hårdt ræs, inklusiv 313 watt (4,60 W/kg) i lige over 56 minutter op ad Col du Beal i etapens første halvdel, nåede Froome og resten af feltet frem til finalestigningen, Col de la Gachet (3,3 km, 4,6 %).

 

Den ujævne stigning krævede mellem 330 og 370 watt for Froome at sidde bagerst i feltet på, men da briten snakkende med Castroviejo lod sin power falde til 230 watt (3,38 W/kg) med tre kilometer til målstregen, blev han distanceret.

Annonce

 

Froome nåede at tabe næsten seks minutter til etapevinderen Wout van Aert på en dag, hvor han gennemsnitligt trådte 244 watt (3,59 W/kg) i over 5,5 time.

 

INEOS-rytterens seneste powerdata stammer fra den efterfølgende 2. etape, som sluttede på Col de Porte (17,5 km, 6,2 %).

 

Inden målbjerget bød etapen kun på en enkelt svær stigning i form af et kategori 1-bjerg, hvor Froome måtte træde 393 watt (5,78 W/kg) i 18:37 for at sidde i feltet.

 

Col de Porte fik en rolig start (313 watt for Froome i de første fire kilometer), men derefter greb Ineos initiativet med hele seks mand i front af feltet.

 

Froome måtte indledningsvis diske op med 408 watt (6,00 W/kg) i seks minutter for at sidde på hjul i toget, og efter en lille nedkørsel tog briterne fat igen, hvilket Froomes 420 watt (6,18 W/kg) over de næste 19:33 afspejler.

Annonce

 

Læs også
Optakt: 3. etape af Tour de Romandie

 

Tempoet var så hæsblæsende, at Froome med lidt over fire kilometer igen måtte slå ud, før han overhovedet havde nået at tage en føring.

 

Britens kræfter var sluppet op, og han formåede derfor blot at holde 236 watt (3,47 W/kg) i de sidste 18:36 op til målstregen, hvor Roglic over otte minutter tidligere var ankommet som første mand.

 

Så hvad mangler Froome rent fysisk for at følge de bedste ryttere? Svaret er selvfølgelig afhængigt af den enkelte etape og stigning, men rivalernes data fra Col de Porte kan give en indikation.

 

Emanuel Buchmann sluttede som nummer tre på etapen, bare otte sekunder efter Roglic. Den 59 kilo tunge Bora-rytter brugte 42:29 på finalebjerget, hvilket krævede et gennemsnit på 343 watt (5,81 W/kg) - et power-output af betydelig længere varighed, men også af væsentlig mindre intensitet sammenlignet med flere af Froomes segmenter undervejs i de franske bjerge.

 

Tadej Pogacar (5,59 W/kg), Rigoberto Uran (5,33 W/kg) og Pierre Rolland (5,33 W/kg) brugte yderligere henholdsvis 53 og 89 sekunder på Col de Porte end Buchmann, og deres tal bekræfter tendensen.

Annonce

 

Ovenstående er naturligvis ud fra den ubekræftede præmis, at Froome er tilbage i sin tidligere påståede løbsvægt på 68 kilo, samt at britens wattmåler er af samme nøjagtighed som de øvrige rytteres.

 

Under alle omstændigheder fortæller TV-billederne og Froomes data samme historie:

 

Briten har på et års genoptræning genvundet topfarten til at konkurrere med verdens bedste klatrere - nu mangler han ”blot” at forlænge den tid, som han på de sværeste etaper kan holde de magiske 6 W/kg* i.

 

Froome har ikke lagt sine filer fra Critérium du Dauphinés sidste tre etaper på Strava. Han sluttede løbet som nummer 71, en time og 26 minutter efter den samlede vinder Daniel Martínez.

 

*Tallet er ofte blevet anvendt som pejlemærke for verdens absolut bedste bjergryttere på længere stigninger. Ved sin seneste Grand Tour-sejr i Giro d´Italia 2018 kørte Froome ifølge et dokument offentliggjort af Team Sky 407 watt (6,07 W/kg) i en time og fire minutter, da han satte samtlige konkurrenter til vægs på Colle delle Finistre på vejen mod sin ikoniske solosejr på 19. etape.

Annonce

INFO
Ineos Grenadiers
Nyheder Profil Ryttere Resultater
Lister
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Fredag den 26. april 2024

Landevej
Tysker sejrer på åbningsetapen – rutineret dansker med fremme
Landevej
Følg Romandiet Rundt på Feltet.dk's app
Landevej
Uheldig hollandsk profil udgår
Landevej
Lefevere om muligt Alaphilippe-skifte: Måske vil han prøve noget andet
Udstyr og test
Køb eller bytte? Mulighederne er mange hos Bike4Sport - valget er dit!
Landevej
Giro-spillet åbnet for tilmelding

Torsdag den 25. april 2024

Landevej
Optakt: 3. etape af Tour de Romandie
Landevej
Optakt: 6. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: Vuelta Asturias
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Da cross leverede endnu et vidunderbarn i schweizisk modvindsfuser
Landevej
Følg enkeltstarten i Romandiet og kongeetapen i Tyrkiet
Landevej
Lefevere kommenterer Asgreen og Casper P.s kontraktsituation
Landevej
Evenepoel tilbage på landevejen
Landevej
Topsprinter får debut efter lang skadesperiode
Landevej
Danske hold uden succes i Italien
Landevej
Ny triumf til Lidl-Trek-talent
Landevej
Oversigt: Se alle danske UCI-sejre i 2024
Landevej
Vidunderbarn lykkedes med sit ”første udbrud i karrieren”
Landevej
Video i artiklenSe Lunds reaktion på ny sejr
Landevej
Lidl-Trek-udbryder trodser favoritterne på målbjerg
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lunds anden store sejr

Annonce

Landevej
Total dominans af UAE
Landevej
Video i artiklenLund blev overrasket i trumfens stund: Hvad laver du her?
Landevej
Video i artiklenTobias Lund vinder for anden dag i træk

Annonce

Landevej
Ayuso ser frem til enkeltstart: Perfekt på papiret
Landevej
Optakt: 5. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 2. etape af Tour de Romandie

Annonce

Landevej
Tour de Romandie-analyse: Da den franske plasterkrise blev endnu mere akut
Landevej
Geraint Thomas skal stå i spidsen til årets Giro d’Italia
Landevej
Kron før 2. etape: Håber på at vise noget
Landevej
Danskerduo udtaget til spansk etapeløb
Landevej
Legende: Pogacar ville være fem minutter efter Merckx
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lund triumfere i Tyrkiet
Motion
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Motion
Første cykelmagasin på gaden
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk stortalent har forelsket sig i monument: Jeg går også efter det i fremtiden
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewHjemvendt dansk talent: Fandt i hvert fald ud af, hvor jeg ikke skal køre
Landevej
Oversigt: 41 danskere i aktion i dag

Onsdag den 24. april 2024

Landevej
Officielt: Disse hold skal køre 2024 Tour de France Femmes avec Zwift
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk Lidl-Trek-sportsdirektør: Vi vil prøve noget frækt
Landevej
Overrasket Alpecin-Deceuninck-rytter reagerer på podieplads
Landevej
Dobbeltsejr i perfekt spurt - Asgreen misser podiet
Landevej
Skuffet dansker reagerer på fjerdeplads
Landevej
Tobias Lund reagerer på første professionelle sejr
Landevej
Video i artiklenDansk sprintertalent tager stor sejr
Bane
Ny arrangør af VM i banecykling fundet i 2025
Landevej
Opdateret: Giro-feltet tager form - udskiftning i deltagende danskere
Landevej
Fra arbejdsløs til guldfugl: Giro-aktuel stortalent har målsætningen klar
Landevej
Optakt: 4. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 1. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Cancellaras store dag
Landevej
Officielt: Grand Tour-vinder har fremtiden på plads
Landevej
Mørkøv får afgørende rolle i rekordforsøg
Landevej
Mads P er i verdenstoppen over flest indkørte præmiepenge i 2024
Landevej
Soudal-QuickStep skriver med ny rytter
Landevej
Emma Norsgaard udtaget til Grand Tour
Landevej
Quintana kører Giroen i en ny rolle
Landevej
Nyt hold bekræfter interesse i Asgreen og Alaphilippe
Landevej
Reserve leverede kæmpe overraskelse
Landevej
Journalist: Her er Pogacars Giro-hold

Tirsdag den 23. april 2024

Landevej
Video i artiklenSe spurten, der fik Bora-profil deklasseret
Landevej
Visma-rytter gik imod strømmen: Forstår godt de andres valg
Landevej
Favorit kommenterer afgørende fejl
Landevej
Hot seat var hårdt for dagens vinder: Værste timer i mit liv
Landevej
Sensationel hollænder stryger til tops på teknisk Romandiet-prolog
Landevej
Van Aert tilbage på cyklen - Visma teaser for flere nyheder
Landevej
Lefevere afviser: Selvfølgelig havde han sidste ord
Landevej
Bora-profil fratages sejr efter italiensk protest
Udstyr og test
Video i artiklenProduktnyt: Cannondales nye Scalpel er bygget til at begejstre
Landevej
Optakt: 3. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Starttider: Prolog til Romandiet Rundt 2024
Landevej
Optakt: Prolog til Tour de Romandie
Landevej
Optakt: Tour de Romandie
Landevej
Verdensmesteren dropper Tour de France
Landevej
Verdensstjerne sæsondebuterer i stort etapeløb
Landevej
Pogacar øger - tronskifte hos kvinderne
Landevej
Fem danskere stiller til start i WorldTour-etapeløb
Udstyr og test
Elcyklernes kvalitet stiger: Nu er producent klar med elcykel fra øverste hylde
VIS FLERE

Annonce