Prøv vores nye app
First ride: Canyon Grail:ON
28. juli 2020 08:28
af Kent Løngaa

El cyklerne stormer frem, og det er ikke kun Hr. og Fru Danmarks dagligdags cykler, der bliver solgt. I det dyre segment findes der både el-racer og MTB’er, og nu kommer Canyon med en elektrificeret udgave af deres gravel cykel, Grail.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

Vi har haft Canyon Grail:ON til test, og her kommer vores første indtryk af den nye elektriske udgave.

 

Grail:ON er bygget op om en carbon ramme, hvor batteriet er integreret i skrårøret, som det er normen for de fleste gode el-cykler; og batteriet er på 500 Wh. Som skulle give en rækkevidde på 120 km. Et så stort batteri tager sin at oplade, og en fuldopladning med den medfølgende lader tager da også 8 timer.


Batteriet driver et 4. generations Bosch Performance Line CX drevsystem, som med 4 forskellige programmer kan give dig præcis den hjælp, du synes er passende.


De 4 programmer er Eco, Tour, Sport og Turbo. Systemet måler hele tiden den effekt du yder, samt din kadance og hastighed og lægger så en procentdel oveni dine anstrengelser, Eco giver 60%, Tour 140%, Sport 240% og Turbo giver dig hele 340%; systemet yder maksimalt 85 Nm og slår fra ved 25 km/t. I praksis fader den motoren ud, så den slukker ved 27 km/t.

 


Hvis jeg skal prøve at sætte billeder på ovenstående procenter giver Eco programmet en hjælpende hånd i ryggen, Tour giver et mærkbart skub, Sport gør at du let kommer over de stejleste bakker og Turbo giver dig vinger.

 

Læs også
Trek trækker sig fra sponsorat

 

Disse ekstra kræfter lægger et ekstra pres på de forskellige komponenter på cyklen, bl.a. hjulene. Derfor er Grail:ON udstyret med DT Swiss nye HG hjul-serie, som er beregnet til elcykler, hvor fælge, egre og nav er forstærket så, de kan holde til den ekstra belastning fra motor og den ekstra vægt fra motor og batteri.

 

I forhold til den normale Grail, har Canyon forlænget kædestræberne med 15 mm, og i alt er afstanden mellem akslerne øget med 20 mm, og for at kompensere for den længere akselafstand har Canyon udstyret Grail:ON med kortere frempind og bredere styr, så styringen ikke bliver for langsom. Med et øget stack/reach forhold får man en mere oprejst position, og dette kombineret med den øgede akselafstand, giver det Grail:ON en meget stabil kørsel.

 

Grail:ON er udstyret med et enkelt klinge setup med en FSA 44 tands klinge forrest. De 3 billigste modeller er udstyret med Shimanos GRX 1x11 setup, og den dyreste model (som vi har til test) er udstyret med SRAM eTap AXS 1x12 setup.

Annonce

 

Komfort er et af nøglepunkterne for Grail:ON, og har arvet mange af komfortelementerne fra den normale Grail. Det kontroversielle Double Decker styr er et definerende element for Grail:ON med dets specielle udformning med flex zonen på toppen. Derudover kører cyklen på 50 mm dæk, modsat den normale Grail, som kører på 40 mm dæk. Til sidst skal nævnes VCLS sadelpinden, som med dens bladfjeder konstruktion kan flexe mere end en normal sadelpind.

 

For at gøre Grail:ON mere alsidig har Canyon udstyret den med monteringshuller for skærme, og Canyon har også udviklet et sæt skærme der passer til Grail:ON.

 

 

First ride

Canyon har lånt os topudgaven af Grail:ON, som er udstyret med SRAM Force eTap AXS gear, en 10-36 kassette og et sæt DT Swiss HGC 1400 Spline carbon hjul, og cyklen har en vægt på 15,9 kg.

 

Det er tydeligt, at Grail:ON er fokuseret på en stabil og komfortabel kørsel på en ujævnt (endda meget ujævnt) underlag.

 

Med den øgede vægt fra batteri og motor, der giver et lavt tyngdepunkt, de større dæk og den længere akselafstand, opfører Grail:ON sig markant mere forudsigeligt og stabilt på ujævnt underlag, og særligt på nedkørsler, er det tydeligt at mærke den ændrede geometri, sammenlignet med den normale Grail.

 

Læs også
UAE-dominans på regnfuld Romandiet-enkeltstart - dansker med topresultat

 

Normalt vil man holde sige til grusveje på en gravelcykel, men jeg har udfordret cyklen ved at give den en tur på MTB sporet i Store dyrehave ved Hillerød, hvilket den klarede overraskende godt.

 

Med de store Schwalbe G-One Bite dæk, som kun er en smule mindre end et regulært MTB dæk, den korte frempind og brede styr, styrer den rigtig sikkert gennem svingene på MTB sporet, og de rødder der er på sporet, havde den ikke problemer med på grund af de store dæk, som man kunne køre med et lavt dæktryk.

 

 

Med mine 77 kg, fandt jeg et sweet spot omkring 2 bar. Dette passede fint til grus, singletrack og asfalt.

Annonce

 

På grusvejene er Grail:ON i sit es, hvor den, på trods af de store dæk har en forholdsvis lav rullemodstand, holder den god hastighed, godt assisteret af motoren, og med en udpræget komfort.

 

På asfalt fungerer Grail:ON også ganske udmærket, så længe du ikke forventer at skulle slå dine personlige rekorder på dine favorit segmenter. Med den øgede vægt, de store dæk og modstand fra motoren kræver det nogle seriøse stænger at holde den over 35 km/t på de flade stykker, så set i det lys kan Grail:ON godt bruges til seriøs træning.

 

Som sagt er Grail:ON fokuseret på komfort på ujævnt underlag, hvilket den til fulde lever op til. Min vurdering er, at komforten primært kommer fra de store dæk, der giver mulighed for et lavt dæktryk. Der er ingen tvivl om at det specielle styr også dæmper en masse små vibrationer, men kun når du holder på den øverste flade del. Og samtidig tager sadelpinden toppen af slagene der bliver transmitteret til din bagdel.

 

Uanset hvor stor effekt de enkelte elementer har er svært at sige, men der er ingen tvivl om, at de tilsammen udgør en særdeles effektiv kombination. At køre på el-cykel tilføjer en ny dimension til din oplevelse.

 

Kører du for eksempel MTB, kan du ligge og tage de samme nedkørsler flere gange, fordi du lettere kan tage opkørslerne uden at blive træt. Når vi taler om motor på din gravel cykel, kunne det være, at du kan køre længere i et ujævnt terræn uden at være helt smadret. Hvor meget du skal yde, er helt op til dig selv, tro mig; du kan sagtens være godt brugt efter en tur på en cykel med motor.

Annonce

 

Læs også
Sådan vil Pogacar lave Giro-Tour-double

 

Min oplevelse af at køre på Grail:ON er at du har en højere fart på bakkerne og lavere fart på de flade stykker. Men med Grail:ON handler det ikke om at sætte en højere gennemsnitshastighed end sidste gang, men om at komme på eventyr; at tage den grusvej man er kørt forbi så mange gange på raceren; at snuppe et stykke singletrack på vej hjem fra arbejde eller hvad man nu synes er sjovt.


Der er ingen tvivl om at en Grail:ON er et virkeligt alsidig cykel, der giver dig mulighed for at køre nogle steder, man ikke kommer normalt, og i hvert fald giver mulighed for at forcere nogle strækninger på en måde du ikke har prøvet før.

 

Nu er rækkeviddeangst et kendt begreb, når vi snakker el-biler, og det samme kunne gøre sig gældende på en el-cykel. Men på Grail:ON skal man bevæge sig ud på nogle seriøse eventyr inden man når det punkt, hvor man nærmer sig et tomt batteri. Jeg kørte en tur primært på grusveje og lidt singletrack og asfalt, med systemet sat konstant på Tour indstillingen.

 

Da jeg kom hjem efter 75 km, havde jeg stadig cirka 30 % tilbage på batteriet. Så 100-110 km på Tour indstillingen er ikke urealistisk, og sætter du den i Eco vil jeg tro at 140 km er inden for rækkevidde.

 

 

Konklusion

Canyon har med den nye Grail:ON skabt en cykel, der ikke er fokuseret på at jagte Strava segmenter, men som giver dig en frihed til at køre steder, du aldrig havde tænkt på eller længere ture end du egentlige har kondition til.


Med en motor til at assistere dig på bakkerne eller de tekniske passager og en udbredt komfortabel og stabil kørsel, er Grail:ON en fornøjelse at tage på eventyr på. Som pendlercykel er den ganske velegnet, hvor man sagtens kunne pendle 15-20 km hver vej uden at være gennemsvedt, når man kommer frem. Og så kan man jo lige snuppe et par sjove omveje hjemad.

Se flere billeder af cyklen på Velomio.coms Facebookside - Husk at give et LIKE.

Annonce

INFO
Arkiv: Cykler
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Fredag den 26. april 2024

Landevej
Lunds holdkammerat om dominans: Det er fantastisk
Landevej
UAE-komet vinder efter fænomenal nedkørsel
Landevej
Danskere holder sig til i klassementet - Franskmand vinder på hjemmebanen
Landevej
Sådan vil Pogacar lave Giro-Tour-double
Landevej
Minut for minut: Sådan sikrede Johan Price sig et stort enkeltstartsresultat
Landevej
Hollænder vinder kongeetape - Tobias Lund mister førertrøjen
Landevej
Starttider: Enkeltstart på 3. etape af Romandiet Rundt
Landevej
Optakt: 6. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 3. etape af Tour de Romandie
Landevej
Optakt: Vuelta Asturias
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Da cross leverede endnu et vidunderbarn i schweizisk modvindsfuser
Udstyr og test
Test: Elves Vanyar Pro Disc 2024
Landevej
Spansk mester står foran stor beslutning

Annonce

Landevej
Overraskende prologvinder udgår med slemt brud
Landevej
Belgisk stjerne usikker til Touren
Cross
Trek trækker sig fra sponsorat
Landevej
Tysker sejrer på åbningsetapen – rutineret dansker med fremme
Landevej
Følg Romandiet Rundt på Feltet.dk's app
Landevej
Uheldig hollandsk profil udgår
Landevej
Klassikerrytter tæt på UAE-skifte
Landevej
Lefevere om muligt Alaphilippe-skifte: Måske vil han prøve noget andet

Annonce

Udstyr og test
Køb eller bytte? Mulighederne er mange hos Bike4Sport - valget er dit!
Landevej
Giro-spillet åbnet for tilmelding

Torsdag den 25. april 2024

Landevej
Lefevere kommenterer Asgreen og Casper P.s kontraktsituation

Annonce

Landevej
Evenepoel tilbage på landevejen
Landevej
Topsprinter får debut efter lang skadesperiode
Landevej
Danske hold uden succes i Italien

Annonce

Landevej
Ny triumf til Lidl-Trek-talent
Landevej
Oversigt: Se alle danske UCI-sejre i 2024
Landevej
Vidunderbarn lykkedes med sit ”første udbrud i karrieren”
Landevej
Video i artiklenSe Lunds reaktion på ny sejr
Landevej
Lidl-Trek-udbryder trodser favoritterne på målbjerg
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lunds anden store sejr
Landevej
Total dominans af UAE
Landevej
Video i artiklenLund blev overrasket i trumfens stund: Hvad laver du her?
Landevej
Video i artiklenTobias Lund vinder for anden dag i træk
Landevej
Ayuso ser frem til enkeltstart: Perfekt på papiret
Landevej
Optakt: 5. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 2. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Da den franske plasterkrise blev endnu mere akut
Landevej
Geraint Thomas skal stå i spidsen til årets Giro d’Italia
Landevej
Kron før 2. etape: Håber på at vise noget
Landevej
Danskerduo udtaget til spansk etapeløb
Landevej
Legende: Pogacar ville være fem minutter efter Merckx
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lund triumfere i Tyrkiet
Motion
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Motion
Første cykelmagasin på gaden
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk stortalent har forelsket sig i monument: Jeg går også efter det i fremtiden
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewHjemvendt dansk talent: Fandt i hvert fald ud af, hvor jeg ikke skal køre
Landevej
Oversigt: 41 danskere i aktion i dag

Onsdag den 24. april 2024

Landevej
Officielt: Disse hold skal køre 2024 Tour de France Femmes avec Zwift
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk Lidl-Trek-sportsdirektør: Vi vil prøve noget frækt
Landevej
Overrasket Alpecin-Deceuninck-rytter reagerer på podieplads
Landevej
Dobbeltsejr i perfekt spurt - Asgreen misser podiet
Landevej
Skuffet dansker reagerer på fjerdeplads
Landevej
Tobias Lund reagerer på første professionelle sejr
Landevej
Video i artiklenDansk sprintertalent tager stor sejr
Bane
Ny arrangør af VM i banecykling fundet i 2025
Landevej
Opdateret: Giro-feltet tager form - udskiftning i deltagende danskere
Landevej
Fra arbejdsløs til guldfugl: Giro-aktuel stortalent har målsætningen klar
Landevej
Optakt: 4. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 1. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Cancellaras store dag
Landevej
Officielt: Grand Tour-vinder har fremtiden på plads
Landevej
Mørkøv får afgørende rolle i rekordforsøg
Landevej
Mads P er i verdenstoppen over flest indkørte præmiepenge i 2024
Landevej
Soudal-QuickStep skriver med ny rytter
Landevej
Emma Norsgaard udtaget til Grand Tour
Landevej
Quintana kører Giroen i en ny rolle
Landevej
Nyt hold bekræfter interesse i Asgreen og Alaphilippe
Landevej
Reserve leverede kæmpe overraskelse
Landevej
Journalist: Her er Pogacars Giro-hold

Tirsdag den 23. april 2024

Landevej
Video i artiklenSe spurten, der fik Bora-profil deklasseret
Landevej
Visma-rytter gik imod strømmen: Forstår godt de andres valg
Landevej
Favorit kommenterer afgørende fejl
Landevej
Hot seat var hårdt for dagens vinder: Værste timer i mit liv
Landevej
Sensationel hollænder stryger til tops på teknisk Romandiet-prolog
VIS FLERE

Annonce