Stokbro k\u00f8rte World Cup-l\u00f8bet \u201dfor sjov\u201d, men rejste hjem med f\u00f8rstepladsen i bagagen.<\/p>","
\u201dJeg kunne ikke rigtig holde ud, hvis der var nogen af dem, jeg havde sl\u00e5et der, som skulle g\u00e5 hen at blive verdensmester. S\u00e5 nu er jeg endt med ogs\u00e5 at k\u00f8re VM,\u201d fort\u00e6ller Stokbro med et grin til Feltet.dk.<\/p>
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Andreas Stokbro vandt i maj GP Herning. Løbet er kendt for sine mange grusstykker, men kan ifølge Stokbro ikke rigtig sammenlignes med et gravel-løb. Foto: BHS - PL Beton Bornholm.
Et tæt på fem dage langt regnvejr havde i dagene op til sørget for, at de 150 kilometer i Holland snarere udgjorde et mudder- end grusløb.
”Det var virkelig dårlige forhold. Mange steder skulle du virkelig vælge dine linjer for ikke at stå stille,” siger Stokbro, der kæmpede med to erfarne grusryttere: Den tidligere sejrherre i World Cuppen Piotr Havik og årets vinder af det store amerikanske grusløb Unbound Gravel 200, Ivar Slik.
”Vi ender med at sidde fem mand halvvejs i løbet, og så med 40 kilometer til mål går Havik solo. Jeg føler mig egentlig som den stærkeste mand bagved. Jeg kommer af med to, så vi bare sidder mig og Slik.”
”I lang tid tror jeg, at vi bare kører om andenpladsen, men pludselig kan man se Havik. Han er gået æskekold ude foran. Vi kommer op til ham, og med et par kilometer til mål på det sidste grus lykkes det mig at køre væk solo.”
Du kan se Gravel VM på Discovery+.
Til VM med "nærmest 0" erfaring
Trods World Cup-sejren har Stokbro ”nærmest 0” erfaring med grusløb. Det hollandske løb er det eneste internationale af slagsen på hans CV, som derudover blot tæller et par udgaver af CC Hillerøds ’Gribben’ afviklet i Gribskov sent på efteråret.
”Det er lidt sjovt,” griner Stokbro om udsigten til at køre VM i en disciplin, som han ikke har meget erfaring i. Han påpeger dog, at det samme gælder for mange af rivalerne, og at løbet med udsigten til tørt vejr vest for Venedig ikke vil adskille sig betydeligt fra et landevejsløb.
”Jeg kan godt lide at køre på grus, men det er ikke noget, jeg har specialiseret mig i. Men medmindre det bliver mudder, så ligner det ret meget at køre landevej, specielt når man har de bredere dæk. Så kan man godt tage svingene relativt hurtigt. Jeg synes egentlig ikke, at der er så meget teknik i det, så længe det er grusveje, man holder sig på.”
Stokbro vinder 2. etape af Tour du Loir et Cher i april. Foto: Coralie Bertrand.
Stokbro rejste først fredag til Italien og havde derfor på tidspunktet for interviewet endnu blot scoutet den 194 kilometer lange rute på internettet. Han gav dog udtryk for fredag og lørdag at ville køre særligt starten og den afsluttende rundstrækning, hvis to gennemkørsler vil udgøre de sidste 54 kilometer.
Ruten har indledningsvis flere bakker, herunder brostensbakken Monte Berico, men i alt blot 800 højdemeter. Afhængig af kategorisering lyder meldingerne på, at alt mellem 54 og 73 % af distancen vil være på grus.
”Jeg tror, at det bliver fuld gas fra start af på grund af de to bakker. Så må vi se, om der sidder en stor gruppe der, eller om det bliver noget forfølgelsesløb hele dagen. Jeg tror, at det bliver splittet i starten, og så kan det være, at der går taktik i den.”
”Jeg må tage det lidt, som det kommer. Jeg tror, at mange er lidt på bar bund omkring, hvad der kommer til at ske,” forklarer Stokbro og udpeger én vigtig faktor.
”Jeg tror, at det kommer til at blive meget som et landevejsløb, nu hvor startlisten er blevet så god. I World Cuppen var første del af ruten klart hårdest, og vi endte med at sidde fem mand, så der var ikke så meget positionskamp, men her til VM kan jeg godt forestille mig, at der kommer til at sidde en rigtig stor gruppe i lang tid.”
”Så kan positionering godt blive afgørende, for der er ikke så meget plads på grusvejene.”
Stokbro har i år kørt for norske Team Coop, men holdet er nu lukket. Danskerens fremtid er endnu ukendt. Foto: Dorte Adelfred.
Går efter at slå stjernerne
Stokbro er måske ikke helt klar over, hvad han skal forvente sig. Men om egen form er han anderledes bevidst.
Han er kommet sig godt ovenpå noget sygdom, og selvom World Cup-afdelingen er hans eneste løb i de seneste fire uger, tror han på, at de seneste ugers landevejstræning kombineret med et par få ture på grus har gjort ham helt klar.
”Jeg går da efter at vinde. Nu må vi se, hvad det kan blive til. Startlisten er jo blevet bedre og bedre de sidste par dage, men jeg stiller altid op for at vinde,” slutter Stokbro.
Startlisten inkluderer navne som Mathieu van der Poel, Peter Sagan, Zdenek Stybar, Greg Van Avermaet, Miguel Angel Lopez, Niki Terpstra, Magnus Cort, Daniel Oss, Lilian Calmejane, Sacha Modolo, Davide Rebellin, Nicolas Roche og mange flere kendte landevejsryttere. Derudover er mere erfarne grusryttere som Havik, Jasper Ockeloen, Slik, Nathan Haas, Lachlan Morton, Adam Blazevic og Alex Howes med.
Reglerne tillader alle former for cykler. Hjulskift er kun tilladt i forplejningszoner, men Stokbro klarer løbet på egen hånd. Han kører med 38 mm brede dæk.
Herrernes løb starter søndag klokken 11.00. Kvindernes køres dagen forinden med start klokken 12.00. Du kan her se startlisten til begge løb.