\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
"Jeg kunne ikke argumentere imod Imanols erfaring, så jeg bed mig i læben, og Patxi fortalte mig, at jeg ikke skulle bekymre mig, for de ville bruge mig i mange kommende løb,” fortsætter han.
De mange brostensklassikere blev dog kun til tre i form af Brugge-De Panne OxyClean Classic, E3 Saxo Bank Classic og Gent-Wevelgem. Det blev ikke til nogen debut i Flandern Rundt, hvilket stjernen Garcia Cortina ikke var tilfreds med.
“Han gjorde et stort postyr, da jeg ikke blev udtaget til Flandern. Han ville sige, at jeg var en af de få, der forsøgte at hjælpe ham, holde ham ude af vinden, og han ville have mig med på Flandern-holdet. Han ringede til Patxi og et par andre mennesker, der pressede på for at få mig med, men de gav sig ikke,” afslører klassikerrytteren.
Samarbejde med træner mislykkedes fuldstændig
Fra februar til maj måned kørte han kun syv løb. I den periode bemærkede Cullaigh, at kræfterne slap hurtigere op. Det måtte have noget at gøre med træningen, tænkte den tidligere banerytter, som havde fået tilknyttet den spanske træner Leonardo Piepoli ved sæsonstart.
Partnerskabet var dog ingenlunde nogen succes.
"På grund af min baggrund inden for baneløb fungerer polariseret træning for mig: stabil kørsel og derefter intensitet. Men Piepoli handlede kun om lange ture, lange intervaller og om at arbejde med dieselmotoren. Jeg var stærk, men jeg kunne ikke hævet niveauet når det gjaldt,” lyder det fra Cullaigh.
"Han sagde, at jeg skulle lave ruter kun med protein, hvor jeg skulle køre fem timer efter kun at have spist protein. Det vil jeg ikke anbefale til nogen,” fortæller Cullaigh videre, som efterfølgende fik tilknyttet sin egen træner.
Briten, som fik sin første sæson saboteret af coronanedlukning og senere en omgang helvedesild, fik således heller ingen vellykket anden sæson hos det spanske WorldTour hold.
"Jeg følte bare aldrig, at jeg fik fodfæste hos Movistar. Jeg ved, at mine egenskaber egner sig til at være en af de sidste lead-out-ryttere og sætte klassikerryttere op, men det er svært på et hold som Movistar, fordi de ikke fokuserer på klassikerne,” fastslår Cullaigh.
Der er ingen officiel udmelding endnu om britens fremtid. Skulle det ikke blive til WorldTour vil Culliaghs karriere højst sandsynligt fortsætte på kontinental niveau.