Det er ikke et helt usædvanligt syn: En rytter tager lige fat i en holdbil, gaspedalen får lige en lidt tungere fod og pludselig er rytteren tilbage i feltet. Flere ryttere er faldet i fælden tidligere, og nu har UCI strammet grebet om synderne.
Annonce
Det fortæller UCI-kommissær Philippe Mariën til Het Laatste Nieuws. Her forklarer han nemlig de nye regulativer, som UCI har vedtaget på området. Tidligere var straffen en bøde på 200 schweizerfranc og en udelukkelse af løbet.
Dette har UCI i år valgt at hæve til en bøde på op til 5000 schweizerfranc, mens en rytter foruden udelukkelse af et løb i grove tilfælde vil kunne se frem til en karantæne fra alle UCI-løb i op til en måned. Målet med stramningen af regulativerne er at gøre op med det attraktive aspekt i at lade sportsdirektøren køre de hårde watts efter et eventuelt styrt eller en punktering på et vigtigt tidspunkt. Det er noget, som Mariën selv har kæmpet for i længere tid, siger han.
”Siden starten af året, har bødetaksten været hævet fra 200 til 5000 schweizerfranc (omtrent 28 000 kroner red.]. Jeg har længe argumenterer for det her. Fra 2018 kan løbsjuryen også indrapportere seriøse overtrædelse til den disciplinære kommission, som kan give rytteren karantæne i én måned,” siger UCI-løbskommissær Philippe Mariën til Het Laatste Nieuws.
SENESTE
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce