Prøv vores nye app
Test: Giant / LIV Extima hjelm til kvinder
18. maj 2018 19:00Foto: A.S.O.
af Susan Bilberg

En lækker hjelm med masser af tekniske og lækre detaljer, lavet specifikt til kvinder og skabt til fart.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

Intro

Extima er en hjelm, der er designet af Giant og er fra serien LIV, hvor den kvindelige cykelrytter er sat i fokus.

 

Hjelmen er designet med et aerodynamisk fokus for øje, hvor der samtidig er tænkt ventilation ind i udformningen. Det er tydeligt, at produktet her henvender sig til den fartglade kvindelige rytter, der elsker fart på landevejen og/eller ønsker at optimere sin fart ved konkurrence.

 

Hjelmen er testet på både kortere og længere ture med et stort temperaturspænd på -5 til 20 grader over tre-fire uger, hvor langt det meste af tiden er kørt med høj intensitet.  

 

Læs også
UAE-dominans på regnfuld Romandiet-enkeltstart - dansker med topresultat

 

Fakta

Model: Giant LIV Extima

Farve: Matsort (fås også i hvid)

Størrelse testet: Medium (55-59 cm) Fås også i small og large.

Vægt: 280 gram (Medium)             

Vejlendende udsalgspris: Kr. 1699

 

Test

 

Annonce

 

Optimeret design for aerodynamik med super ventilation

Extima´s kurvede design nærmest skriger ”aerodynamik” og performer fantastisk i vindige omgivelser.

 

Designet synes virkelig at aflede vind og det er kun ved virkelig hård blæst, at det kan mærkes at hjelmen presses let mod hovedet.

 

Da Giant har valgt at holde toppen af hjelmen helt lukket, for netop at optimere hjelmen ud fra et aerodynamisk synspunkt, så er deres nye afkølingssystem inkorporeret i hjelmen.


Systemet er opbygget af dybe kanaler, som er jævnt fordelt i hjelmen. Her trækkes luften ind i fronten via et stort panel af bestående af otte ventilationshuller, som trækker varmen fra hovedbunden ud bagtil via syv åbninger.

 

Med den gode dybde i vindkanalerne, er det netop ikke til hindring, hvis man ligesom den testende rytter, er beklædt med en god hårmanke. Luftens passage bliver ikke forhindret af hår, der trykkes sammen mod hovedbunden, som nogle hjelme gerne har tendens til.

 

Ventilationen er ikke den allerbedste på marked, hvilket er forventeligt i en decideret aerohjelm. Hjelmen performer alligevel godt over middel set i et bredt perspektiv og det er absolut godkendt for en lukket hjelm skabt til fart.

 

Grundet Extima´s lukkede top hindres regn i at trænge ned i hovedbunden og man slipper dermed for at køre med plaskvådt hår eller med cap eller hue over hjelm eller hoved.


Dermed er hjelmen fantastisk at have på i regnvejr, hvilket er en feature som sjældent fremhæves ved hjelmens design, men som helt bestemt er værd at huske og som har vakt stor glæde under denne test.

 

Læs også
Trek trækker sig fra sponsorat

 

 

Optimal pasform med mulighed for at justerer til de flestes behov

Hjelmens komfortsystem er Giants ’Element Strap System’. Det består helt konkret af et fem trins Y-system, LITE-regulering og puder.  

 

Y- systemet er et 5-trins system, hvilket gør det muligt at regulere hjelmens indre bespændingssystem efter hovedstørrelse og -omkreds, sådan at den passer til de fleste hovedformer.

 

Dertil har Extima også ’LITE-regulering’, som foregår via et drejeknap-system, som at der efterhånden ses i de fleste hjelme.


Dette system er til forskel fra Y-systemet, let at regulere med kun to fingre, hvilket også gør det muligt at efterspænde under kørsel og finjustere spændingen i hjelmen.

Annonce

 

Kun hvis hjelmen overspændes via drejeknappen kan der mærkes et tryk mod panden, ellers er det et meget velafbalanceret system.

 

Drejeknappen er tilpas lille til, at den ikke mærkes under kørsel. Såfremt at rytteren ønsker at samle håret og løfte det fri af nakken, så er det her muligt at trække håret imellem Y-systemet og drejeknappen. Dette kræver dog finesse og fingerfærdigheder, idet at Y-systemet er designet ret stramt og er knap så eftergivende.

 

Til gengæld giver det en fantastisk pasform såfremt at håret ligger fladt ned om nakken, men er lidt af et irritationsmoment, hvis håret skal løftes fri af nakken. Hertil er andre hjelme designet mere optimalt.

 

Dog skal det siges, at når først at man har basket håret igennem hjelmen og brugt lidt tid på at placere alt korrekt, så bliver hjelmen også siddende, hvor den skal. Dertil skal man lægge en god komfortfaktor, for det mærkes næsten ikke, at man har den på. Læg hertil også, at den faktisk er ganske let at tage af igen, uden at håret hænger fast.

 

Komforten løftes med indlæg i form at puder. På grund af vindtunnelerne i afkølingssystemet, er der ikke meget plads til puder dog, og disse er derfor meget smalle. Dette har dog ikke været et problem i testperioden, og det er ikke oplevet, at hår har sat sig fast.

Annonce

 

Læs også
Sådan vil Pogacar lave Giro-Tour-double

 

Puderne er udført med en antibakterielt belægning og der medfølger to sæt.

 

Extima lukkes under hagen med et lille klikspænde, der er reduceret i størrelsen sådan at det passer til små tynde fingre. Fin, kvindespecifik detalje!


Spændet giver hurtigt efter og er derved nemt at åbne. Da spændet er lille mærkes det ikke under kørsel, når stropperne er placeret korrekt. Netop stopperne er ganske lette at sætte og bliver på deres plads selv efter mange ture. Stropperne har været tilrettet én enkelt gang.

 

Det minimalistiske design er udført i matteret sort, hvilket bevirker at ridser ses hurtigt og tydeligt, hvis man ikke er forsigtig med, hvor man lægger og opbevarer sin hjelm. Det er værd at være opmærksom på, hvis man rejser med sin hjelm eksempelvis.

 

Vægten er ganske let og hjelmen vejer kun 280 gram (størrelse medium).

 

Annonce

 

Konklusion:

Det er tydeligt, at hjelmen er designet til fart.


Både det aerodynamiske design samt det nyudviklede afkølingssystem performer godt på landevejen.


Foruden at hjelmen performer godt i både kolde, varme og vindige omgivelser så er hjelmen virkelig god i regnvejr.

 

Extima er lækker at have på og mærkes stort set ikke, når den er placeret helt korrekt.


Har man meget hår, kan dette godt kræve lidt finesse og en lille smule tålmodighed, så her er plads til optimering.

 

Designet er minimalistisk, hvor der er lagt stor vægt på de tekniske detaljer. Der er ingen tvivl om, at LIV-hjelmen er designet til kvinder. Der er taget hensyn til at justering og lukkeordninger er små og lette at håndtere selv for små og tynde fingre.

 

Hjelmen befinder sig i den dyre prisklasse, men vi synes faktisk at den bestemt er værd at kaste sine penge efter, hvis man ønsker at øge sin performance på landevejen eller bare elsker god komfort, som samtidig kan være særlig nyttig i Danmarks regnfulde vejr.

 

Stillet til rådighed af: Giant / LIV

Annonce

Feltet.dk's vurdering:

INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Beklædning og beskyttelse
Nyheder
DEL
KOMMENTARER

SENESTE

Fredag den 26. april 2024

Landevej
UAE-komet vinder efter fænomenal nedkørsel
Landevej
Danskere holder sig til i klassementet - Franskmand vinder på hjemmebanen
Landevej
Starttider: Enkeltstart på 3. etape af Romandiet Rundt
Landevej
Optakt: 6. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 3. etape af Tour de Romandie
Landevej
Optakt: Vuelta Asturias
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Da cross leverede endnu et vidunderbarn i schweizisk modvindsfuser
Udstyr og test
Test: Elves Vanyar Pro Disc 2024
Landevej
Spansk mester står foran stor beslutning
Landevej
Overraskende prologvinder udgår med slemt brud
Landevej
Belgisk stjerne usikker til Touren
Cross
Trek trækker sig fra sponsorat
Landevej
Tysker sejrer på åbningsetapen – rutineret dansker med fremme
Landevej
Følg Romandiet Rundt på Feltet.dk's app
Landevej
Uheldig hollandsk profil udgår
Landevej
Klassikerrytter tæt på UAE-skifte
Landevej
Lefevere om muligt Alaphilippe-skifte: Måske vil han prøve noget andet
Udstyr og test
Køb eller bytte? Mulighederne er mange hos Bike4Sport - valget er dit!
Landevej
Giro-spillet åbnet for tilmelding

Torsdag den 25. april 2024

Landevej
Lefevere kommenterer Asgreen og Casper P.s kontraktsituation
Landevej
Evenepoel tilbage på landevejen

Annonce

Landevej
Topsprinter får debut efter lang skadesperiode
Landevej
Danske hold uden succes i Italien
Landevej
Ny triumf til Lidl-Trek-talent

Annonce

Landevej
Oversigt: Se alle danske UCI-sejre i 2024
Landevej
Vidunderbarn lykkedes med sit ”første udbrud i karrieren”
Landevej
Video i artiklenSe Lunds reaktion på ny sejr

Annonce

Landevej
Lidl-Trek-udbryder trodser favoritterne på målbjerg
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lunds anden store sejr
Landevej
Total dominans af UAE
Landevej
Video i artiklenLund blev overrasket i trumfens stund: Hvad laver du her?
Landevej
Video i artiklenTobias Lund vinder for anden dag i træk
Landevej
Ayuso ser frem til enkeltstart: Perfekt på papiret
Landevej
Optakt: 5. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 2. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Da den franske plasterkrise blev endnu mere akut
Landevej
Geraint Thomas skal stå i spidsen til årets Giro d’Italia
Landevej
Kron før 2. etape: Håber på at vise noget
Landevej
Danskerduo udtaget til spansk etapeløb
Landevej
Legende: Pogacar ville være fem minutter efter Merckx
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lund triumfere i Tyrkiet
Motion
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Motion
Første cykelmagasin på gaden
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk stortalent har forelsket sig i monument: Jeg går også efter det i fremtiden
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewHjemvendt dansk talent: Fandt i hvert fald ud af, hvor jeg ikke skal køre
Landevej
Oversigt: 41 danskere i aktion i dag

Onsdag den 24. april 2024

Landevej
Officielt: Disse hold skal køre 2024 Tour de France Femmes avec Zwift
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk Lidl-Trek-sportsdirektør: Vi vil prøve noget frækt
Landevej
Overrasket Alpecin-Deceuninck-rytter reagerer på podieplads
Landevej
Dobbeltsejr i perfekt spurt - Asgreen misser podiet
Landevej
Skuffet dansker reagerer på fjerdeplads
Landevej
Tobias Lund reagerer på første professionelle sejr
Landevej
Video i artiklenDansk sprintertalent tager stor sejr
Bane
Ny arrangør af VM i banecykling fundet i 2025
Landevej
Opdateret: Giro-feltet tager form - udskiftning i deltagende danskere
Landevej
Fra arbejdsløs til guldfugl: Giro-aktuel stortalent har målsætningen klar
Landevej
Optakt: 4. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 1. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Cancellaras store dag
Landevej
Officielt: Grand Tour-vinder har fremtiden på plads
Landevej
Mørkøv får afgørende rolle i rekordforsøg
Landevej
Mads P er i verdenstoppen over flest indkørte præmiepenge i 2024
Landevej
Soudal-QuickStep skriver med ny rytter
Landevej
Emma Norsgaard udtaget til Grand Tour
Landevej
Quintana kører Giroen i en ny rolle
Landevej
Nyt hold bekræfter interesse i Asgreen og Alaphilippe
Landevej
Reserve leverede kæmpe overraskelse
Landevej
Journalist: Her er Pogacars Giro-hold

Tirsdag den 23. april 2024

Landevej
Video i artiklenSe spurten, der fik Bora-profil deklasseret
Landevej
Visma-rytter gik imod strømmen: Forstår godt de andres valg
Landevej
Favorit kommenterer afgørende fejl
Landevej
Hot seat var hårdt for dagens vinder: Værste timer i mit liv
Landevej
Sensationel hollænder stryger til tops på teknisk Romandiet-prolog
Landevej
Van Aert tilbage på cyklen - Visma teaser for flere nyheder
Landevej
Lefevere afviser: Selvfølgelig havde han sidste ord
Landevej
Bora-profil fratages sejr efter italiensk protest
Udstyr og test
Video i artiklenProduktnyt: Cannondales nye Scalpel er bygget til at begejstre
VIS FLERE

Annonce