Fra 2025 er Mads W\u00fcrtz Schmidt fortid i det professionelle cykelfelt p\u00e5 landevejen, men det betyder p\u00e5 ingen m\u00e5de, at ambitionerne s\u00e5vel som t\u00f8rsten efter at give den gas p\u00e5 den tohjulede er v\u00e6k.<\/p>\r\n\r\n","\r\n\r\n
Tv\u00e6rtimod. For den tidligere danske mester taler med udelukkende positive ord om sin fremtid som gravelrytter p\u00e5 det danske hold PAS Racing.<\/p>\r\n\r\n","\r\n\r\n
I et interview med Feltet.dk \u00e5bner W\u00fcrtz op om, hvordan eventyret, som han selv kalder det, blev en realitet, hvad det kan bringe ham, og hvad ambitionerne er med at skifte gren inden for cykelsporten.<\/p>\r\n\r\n","\r\n\r\n
Muligheden for at kaste sig over gravel-verdenen b\u00f8d sig f\u00f8rst, da det stod klart for den 30-\u00e5rige, at han ikke ville f\u00e5 forl\u00e6nget sin kontrakt med Israel - Premier Tech, og det s\u00e5 sv\u00e6rere og sv\u00e6rere ud at lande en professionel kontrakt andetsteds.<\/p>\r\n\r\n","\r\n\r\n
For han ville for alt i verden ikke indstille sin cykelkarriere.<\/p>\r\n\r\n","\r\n\r\n
\u201dDet ville v\u00e6re hjerteknusende, s\u00e5 jeg er lykkelig over at have f\u00e5et den her mulighed for at blive inde i sporten og blive ved med at cykle og k\u00f8re r\u00e6s. S\u00e5 kan det godt v\u00e6re, at det ikke er p\u00e5 tynde d\u00e6k, men p\u00e5 tykke d\u00e6k, men for mig har det bare v\u00e6ret vigtigt, at jeg kan blive ved med at have den her passion i mit liv og forts\u00e6tte mit liv p\u00e5 den her m\u00e5de,\u201d fort\u00e6ller han \u00e6rligt.<\/p>\r\n\r\n
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Selvom PAS Racing nu er danskerens kommende arbejdsgiver, var det ikke 100% givet, at det skulle være den vej, han skulle gå, når han ikke længere skulle være professionel på landevejen.
Et af Mads Würtz' største resultater på landevejen er hans DM-titel fra Give i 2021. Foto: Feltet.dk.
Men potentialet i at prøve kræfter med støv og grus på det københavnsk baserede hold fik han for alvor øjnene op for, da han fik en kaffe med kammeraten Thomas Bundgaard, der kører for PAS Racing, i Girona, hvor Würtz har adresse.
”Jeg spurgte, hvordan det var på PAS Racing, og hvordan tingene foregik, men det var ikke en gang med henblik på, at det var det, jeg skulle lige der. Så fortalte han om det og satte kontakten op med Lars (Moss) fra PAS Racing. Så er det gået slag i slag derfra. Lars ville sindssygt gerne have mig med på holdet, og det begyndte at ligne en mulighed,” forklarer randrusianeren og uddyber:
”Det var ikke noget, hvor jeg tænkte, at jeg ville løbe skrigende væk. Det var til gengæld ret fedt. Og så fik jeg snakket med Lars om, hvad de kunne tilbyde af rammer. Jeg har fulgt lidt med, fordi jeg følger Tobias Kongstad på Instagram.”
Kongstad er en af de profiler, gravelholdet har på kontrakt, men også en rytter som den tidligere Giro d’Italia-etapevinder Chad Haga er på holdkortet. Würtz bliver dog en af mandskabets mere prominente figurer.
Langt fra GP Herning
Siden den danske stjerne blev senior i 2013 har fokus været på at køre stærkt på de asfalterede veje, hvor det også er blevet til adskillige store sejre som et danmarksmesterskab i linjeløb, en etape i Tirreno-Adriatico, to etaper i Danmark Rundt og U23-VM i enkeltstart.
Nu skal sigtekornet dog indstilles på noget andet.
Godt nok fortæller han med et smil, at han har prøvet kræfter med gruset før i løb som Strade Bianche, Tro Bro Leon og Grand Prix Herning hjemme i Danmark, men det bliver noget helt andet, erkender danskeren.
”Alt bliver jo nyt. Der er mange ting, jeg skal lære. Der er det tekniske aspekt i det, men der er også alt grejet, hvad dæktryk skal jeg køre med? Hvilke typer dæk skal jeg køre med til hvilket løb? Og jeg tænker på styrbredde og længde på pedalarmene. Og mange af de små ting, som også er vigtige i forhold til at kunne få den rigtige position på cyklen og det rigtige tråd,” vurderer Würtz.
Fire gange har Würtz kørt den italienske grusklassiker Strade Bianche. Foto: Sirotti.
Han står bestemt ikke alene, når han skal finde sig til rette i sin nye virkelighed, pointerer han. For han har stor tillid til ekspertisen på PAS Racing, og han regner med at kunne støtte sig op ad sine mere erfarne holdkammerater.
”Det er ret heldigt for mig, at jeg kommer ind på et hold, hvor vi er 14 ryttere i alt, og 13 af dem, jeg skal køre med, de har super meget erfaring inden for det her. Så det kommer helt sikkert til at hjælpe mig, at jeg har deres erfaring at trække på og lære af dem. Mange af dem har været med i mange år, og nogle af dem er nogle af de bedste,” lyder det velreflekteret.
Samtidig føler han sig sikker på, at han kan vokse med den opgave, det bliver at mestre et nyt univers inden for cykelsporten:
”Det fysiske er jeg ikke nervøs for. Jeg tror også, det tekniske kommer ret hurtigt. Jeg har et par stykker, som jeg har rakt ud til, som er etablerede i gravel-verdenen, og de siger alle sammen: Giv det to-tre stævner. Det er en stejl indlæringskurve, men så er du også med,” forklarer den 30-årige.
”Jeg er ikke nervøs, men jeg er spændt, fordi det er nyt og anderledes. Jeg glæder mig helt vildt til at komme i gang. Vi har en træningslejr her i Girona, som jeg glæder mig helt vildt til. At komme ud at træne og mødes med holdet og bare suge til mig af den erfaring, de har, så jeg forhåbentlig kan blive konkurrencedygtig så hurtigt som muligt,” uddyber han.
Rytteren fra Randers har prøvet kræfter med gravelcyklen til træning, men aldrig før i løb. Fra januar skal han køre på en Specialized-cykel, da han har en mundtlig aftale med det amerikanske mærke.
Løbsprogram med ikonisk monsterræs
Den belejligt liggende træningslejr hjemme i det nordlige Spanien kommer i forbindelse med Würtz’ og holdets første løb i 2025-sæsonen.
Karakteristisk for gravel-racerne er dog, at de kører knap så mange løb, som den tidligere danmarksmester har været vant til at gøre som professionel rytter på landevejen, hvilket han også er indstillet på.
Allerede nu har danskeren dog udset sig nogle løb, han skal køre i den kommende sæson.
”Jeg starter med et to-dagsstævne her i Girona i februar måned. Og så skal jeg køre et UCI-løb i Belgien i marts og så til Italien og Østrig, og så skal jeg køre The Traka her i Girona, som vist er det største løb i Europa. Og efter det tager vi til USA og kører tre løb, og det sidste af dem er Unbound Gravel,” løfter han sløret for.
Tobias Kongstad blev i år nummer tre i Unbound Gravel. Han er en af dem, Würtz ser frem til at lære af. Foto: Jeppe Kirk.
Samtidig har han også på programmet at køre den danske gravel-World Cup i Blåvand, som superstjernen Tim Merlier i år vandt foran danske Jonas Lindbjerg.
Særligt er det ikoniske gravel-løb Unbound Gravel, som tidligere gik under navnet Dirty Kanza, et løb, som Würtz ser frem til.
For med sine brutale knap 330 kilometer er det en af de længst tænkelige dage i sadlen, der venter for den rutinerede rytter fra Randers, når løbet køres den 30. maj.
I år vandt profilen Lachlan Morton løbet efter at have brugt svimlende 9 timer og 11 minutter i sadlen. Bare 3:36 langsommere kom Tobias Kongstad i mål som nummer tre efter at have tilbragt størstedelen af dagen i udbrud. Året inden brugte vinderen over ti timer på at gennemføre løbet.
De vilde scener, der udspiller sig på grusvejene i Kansas, glæder den 30-årige sig også til at opleve.
”Det er jo 9-10 timers cykelløb, så det er også, hvordan vejret lige er, og hvordan forholdene er. Men jeg tror umiddelbart, at det er en type cykelløb, der passer mig godt. Især Unbound, for det er ikke super teknisk. Det er bare lange, lige grusveje og så lidt op og ned, hvor min motor fra landevejen måske kan hjælpe mig lidt mere end i andre løb,” ser han frem til det ikoniske løb.
Løbsprogrammet har Würtz selv udformet, som det passer ham. For det er nemlig vilkårene på PAS Racing.
”Jeg får ligesom også mulighed for at blive min egen chef og selv vælge de løb, jeg vil køre og får frihed til det. Jeg kommer selvfølgelig til at køre så mange som muligt, hvad der giver mening. Men at komme ud at prøve noget nyt, det føles helt som et eventyr, jeg skal på,” forklarer han.
Det sidste løb, Würtz kørte som professionel hjemme i Danmark var årets DM i linjeløb. Foto: Dorte Adelfred.
Danskers succeshistorie lokker ikke - gravel er plan A
Eventyret, som randrusianeren i 2025 kaster sig ud i, kan give associationer til det, Asbjørn Hellemose har gjort i år.
For den 25-årige klatrer fik ikke forlænget sin kontrakt med Lidl-Trek efter 2023, hvorfor han smuttede til Italien for netop at køre gravel for holdet Swatt Club.
Efter et år med flere flotte resultater i gruset, kastede det en ny professionel kontrakt af sig, da han har skrevet kontrakt med Jayco AlUla til 2025 og vender dermed tilbage til WorldTouren.
Det er imidlertid ikke det, som Würtz har ambitioner om at efterligne med sit eget projekt. Gravel kommer nemlig i første række, forsikrer han.
”Det er selvfølgelig hårdt, at det ikke blev til noget på landevejen, men nu har jeg fået en anden chance, og jeg er sindssygt spændt på det, og jeg glæder mig. Jeg er utroligt privilegeret over, at der er folk, der stadig tror på mig og har interesse i mig til at hjælpe mig til at blive inde i cykelsporten,” reflekterer han og tilføjer:
”Så jeg tænker gravel næste år og de næste år frem også. Jeg tror på, at der også kan laves en god karriere inden for det her felt. Det er sådan en ting, der er svært at spå om, men lige nu er tankerne på gravel, også længere frem end bare næste år.”
Til trods for at gravel er plan A, kan et comeback til det professionelle felt ikke helt afskrives. Men det er med et forbehold for den 30-årige.
”Hvis det rigtige kommer på landevejen, så kan jeg godt fristes til at sige ja til det. Men det er jo slet ikke sikkert, at der overhovedet kommer nogen mulighed. Lige nu er gravel plan A, og jeg tænker også langsigtet inden for gravel. Så altså det skal være det helt rigtige, der kommer,” forklarer Würtz.
Foruden Würtz' refleksioner om den nye karrierevej inden for cykelsporten, har Feltet.dk også talt med danskeren om, hvorfor opholdet i det professionelle felt måtte stoppe.
Det kan du læse mere om på Feltet.dk i den kommende uge.