Prøv vores nye app

EKSKLUSIVT INTERVIEW

Würtz undgik ”hjerteknusende” skæbne, da døren åbnede for nyt eventyr
29. november 2024 20:00Foto: Sirotti
af Gustav Volstrup Sønderlund

Mads Würtz Schmidt vil ikke være at finde på landevejen i 2025, for han skal nemlig tørne ud for det danske gravelhold PAS Racing, hvor han skal på eventyr i verden for at køre løb på grus i stedet. Feltet.dk har talt med den danske stjerne om, hvordan det er kommet i stand.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

Fra 2025 er Mads Würtz Schmidt fortid i det professionelle cykelfelt på landevejen, men det betyder på ingen måde, at ambitionerne såvel som tørsten efter at give den gas på den tohjulede er væk.

 

Tværtimod. For den tidligere danske mester taler med udelukkende positive ord om sin fremtid som gravelrytter på det danske hold PAS Racing.

 

I et interview med Feltet.dk åbner Würtz op om, hvordan eventyret, som han selv kalder det, blev en realitet, hvad det kan bringe ham, og hvad ambitionerne er med at skifte gren inden for cykelsporten.

 

Læs også
Nøglehjælper beskriver Evenepoel som ”benhård”

 

Muligheden for at kaste sig over gravel-verdenen bød sig først, da det stod klart for den 30-årige, at han ikke ville få forlænget sin kontrakt med Israel - Premier Tech, og det så sværere og sværere ud at lande en professionel kontrakt andetsteds.

 

For han ville for alt i verden ikke indstille sin cykelkarriere.

 

”Det ville være hjerteknusende, så jeg er lykkelig over at have fået den her mulighed for at blive inde i sporten og blive ved med at cykle og køre ræs. Så kan det godt være, at det ikke er på tynde dæk, men på tykke dæk, men for mig har det bare været vigtigt, at jeg kan blive ved med at have den her passion i mit liv og fortsætte mit liv på den her måde,” fortæller han ærligt.

Annonce

 

Selvom PAS Racing nu er danskerens kommende arbejdsgiver, var det ikke 100% givet, at det skulle være den vej, han skulle gå, når han ikke længere skulle være professionel på landevejen.

 

Et af Mads Würtz' største resultater på landevejen er hans DM-titel fra Give i 2021. Foto: Feltet.dk.

 

Men potentialet i at prøve kræfter med støv og grus på det københavnsk baserede hold fik han for alvor øjnene op for, da han fik en kaffe med kammeraten Thomas Bundgaard, der kører for PAS Racing, i Girona, hvor Würtz har adresse.

 

”Jeg spurgte, hvordan det var på PAS Racing, og hvordan tingene foregik, men det var ikke en gang med henblik på, at det var det, jeg skulle lige der. Så fortalte han om det og satte kontakten op med Lars (Moss) fra PAS Racing. Så er det gået slag i slag derfra. Lars ville sindssygt gerne have mig med på holdet, og det begyndte at ligne en mulighed,” forklarer randrusianeren og uddyber:

 

”Det var ikke noget, hvor jeg tænkte, at jeg ville løbe skrigende væk. Det var til gengæld ret fedt. Og så fik jeg snakket med Lars om, hvad de kunne tilbyde af rammer. Jeg har fulgt lidt med, fordi jeg følger Tobias Kongstad på Instagram.”

 

Kongstad er en af de profiler, gravelholdet har på kontrakt, men også en rytter som den tidligere Giro d’Italia-etapevinder Chad Haga er på holdkortet. Würtz bliver dog en af mandskabets mere prominente figurer.

 

Læs også
Dopingdømt rytter på podiet ”efter en lang periode med elendighed”

 

Langt fra GP Herning

Siden den danske stjerne blev senior i 2013 har fokus været på at køre stærkt på de asfalterede veje, hvor det også er blevet til adskillige store sejre som et danmarksmesterskab i linjeløb, en etape i Tirreno-Adriatico, to etaper i Danmark Rundt og U23-VM i enkeltstart.

 

Nu skal sigtekornet dog indstilles på noget andet.

 

Godt nok fortæller han med et smil, at han har prøvet kræfter med gruset før i løb som Strade Bianche, Tro Bro Leon og Grand Prix Herning hjemme i Danmark, men det bliver noget helt andet, erkender danskeren.

 

”Alt bliver jo nyt. Der er mange ting, jeg skal lære. Der er det tekniske aspekt i det, men der er også alt grejet, hvad dæktryk skal jeg køre med? Hvilke typer dæk skal jeg køre med til hvilket løb? Og jeg tænker på styrbredde og længde på pedalarmene. Og mange af de små ting, som også er vigtige i forhold til at kunne få den rigtige position på cyklen og det rigtige tråd,” vurderer Würtz.

Annonce

 

Fire gange har Würtz kørt den italienske grusklassiker Strade Bianche. Foto: Sirotti.

 

Han står bestemt ikke alene, når han skal finde sig til rette i sin nye virkelighed, pointerer han. For han har stor tillid til ekspertisen på PAS Racing, og han regner med at kunne støtte sig op ad sine mere erfarne holdkammerater.

 

”Det er ret heldigt for mig, at jeg kommer ind på et hold, hvor vi er 14 ryttere i alt, og 13 af dem, jeg skal køre med, de har super meget erfaring inden for det her. Så det kommer helt sikkert til at hjælpe mig, at jeg har deres erfaring at trække på og lære af dem. Mange af dem har været med i mange år, og nogle af dem er nogle af de bedste,” lyder det velreflekteret.

 

Samtidig føler han sig sikker på, at han kan vokse med den opgave, det bliver at mestre et nyt univers inden for cykelsporten:

 

”Det fysiske er jeg ikke nervøs for. Jeg tror også, det tekniske kommer ret hurtigt. Jeg har et par stykker, som jeg har rakt ud til, som er etablerede i gravel-verdenen, og de siger alle sammen: Giv det to-tre stævner. Det er en stejl indlæringskurve, men så er du også med,” forklarer den 30-årige.

Annonce

 

Læs også
Lidl-Trek-stjerne hårdt medtaget efter styrt: Blev værre og værre

 

”Jeg er ikke nervøs, men jeg er spændt, fordi det er nyt og anderledes. Jeg glæder mig helt vildt til at komme i gang. Vi har en træningslejr her i Girona, som jeg glæder mig helt vildt til. At komme ud at træne og mødes med holdet og bare suge til mig af den erfaring, de har, så jeg forhåbentlig kan blive konkurrencedygtig så hurtigt som muligt,” uddyber han.

 

Rytteren fra Randers har prøvet kræfter med gravelcyklen til træning, men aldrig før i løb. Fra januar skal han køre på en Specialized-cykel, da han har en mundtlig aftale med det amerikanske mærke.

 

Løbsprogram med ikonisk monsterræs

Den belejligt liggende træningslejr hjemme i det nordlige Spanien kommer i forbindelse med Würtz’ og holdets første løb i 2025-sæsonen.

 

Karakteristisk for gravel-racerne er dog, at de kører knap så mange løb, som den tidligere danmarksmester har været vant til at gøre som professionel rytter på landevejen, hvilket han også er indstillet på.

 

Allerede nu har danskeren dog udset sig nogle løb, han skal køre i den kommende sæson.

Annonce

 

”Jeg starter med et to-dagsstævne her i Girona i februar måned. Og så skal jeg køre et UCI-løb i Belgien i marts og så til Italien og Østrig, og så skal jeg køre The Traka her i Girona, som vist er det største løb i Europa. Og efter det tager vi til USA og kører tre løb, og det sidste af dem er Unbound Gravel,” løfter han sløret for.

 

Tobias Kongstad blev i år nummer tre i Unbound Gravel. Han er en af dem, Würtz ser frem til at lære af. Foto: Jeppe Kirk.

 

Samtidig har han også på programmet at køre den danske gravel-World Cup i Blåvand, som superstjernen Tim Merlier i år vandt foran danske Jonas Lindbjerg.

 

Særligt er det ikoniske gravel-løb Unbound Gravel, som tidligere gik under navnet Dirty Kanza, et løb, som Würtz ser frem til.

 

Læs også
Dansk talent stepper op tager på canadisk eventyr

 

For med sine brutale knap 330 kilometer er det en af de længst tænkelige dage i sadlen, der venter for den rutinerede rytter fra Randers, når løbet køres den 30. maj.

Annonce

 

I år vandt profilen Lachlan Morton løbet efter at have brugt svimlende 9 timer og 11 minutter i sadlen. Bare 3:36 langsommere kom Tobias Kongstad i mål som nummer tre efter at have tilbragt størstedelen af dagen i udbrud. Året inden brugte vinderen over ti timer på at gennemføre løbet.

 

De vilde scener, der udspiller sig på grusvejene i Kansas, glæder den 30-årige sig også til at opleve.

 

”Det er jo 9-10 timers cykelløb, så det er også, hvordan vejret lige er, og hvordan forholdene er. Men jeg tror umiddelbart, at det er en type cykelløb, der passer mig godt. Især Unbound, for det er ikke super teknisk. Det er bare lange, lige grusveje og så lidt op og ned, hvor min motor fra landevejen måske kan hjælpe mig lidt mere end i andre løb,” ser han frem til det ikoniske løb.

 

Løbsprogrammet har Würtz selv udformet, som det passer ham. For det er nemlig vilkårene på PAS Racing.

 

”Jeg får ligesom også mulighed for at blive min egen chef og selv vælge de løb, jeg vil køre og får frihed til det. Jeg kommer selvfølgelig til at køre så mange som muligt, hvad der giver mening. Men at komme ud at prøve noget nyt, det føles helt som et eventyr, jeg skal på,” forklarer han.

Annonce

 

Det sidste løb, Würtz kørte som professionel hjemme i Danmark var årets DM i linjeløb. Foto: Dorte Adelfred.

 

Danskers succeshistorie lokker ikke - gravel er plan A

Eventyret, som randrusianeren i 2025 kaster sig ud i, kan give associationer til det, Asbjørn Hellemose har gjort i år.

 

For den 25-årige klatrer fik ikke forlænget sin kontrakt med Lidl-Trek efter 2023, hvorfor han smuttede til Italien for netop at køre gravel for holdet Swatt Club.

 

Læs også
Vinder kunne ikke lukke skoen: Jeg panikkede

 

Efter et år med flere flotte resultater i gruset, kastede det en ny professionel kontrakt af sig, da han har skrevet kontrakt med Jayco AlUla til 2025 og vender dermed tilbage til WorldTouren.

 

Det er imidlertid ikke det, som Würtz har ambitioner om at efterligne med sit eget projekt. Gravel kommer nemlig i første række, forsikrer han.

Annonce

 

”Det er selvfølgelig hårdt, at det ikke blev til noget på landevejen, men nu har jeg fået en anden chance, og jeg er sindssygt spændt på det, og jeg glæder mig. Jeg er utroligt privilegeret over, at der er folk, der stadig tror på mig og har interesse i mig til at hjælpe mig til at blive inde i cykelsporten,” reflekterer han og tilføjer:

 

”Så jeg tænker gravel næste år og de næste år frem også. Jeg tror på, at der også kan laves en god karriere inden for det her felt. Det er sådan en ting, der er svært at spå om, men lige nu er tankerne på gravel, også længere frem end bare næste år.”

 

Til trods for at gravel er plan A, kan et comeback til det professionelle felt ikke helt afskrives. Men det er med et forbehold for den 30-årige.

 

”Hvis det rigtige kommer på landevejen, så kan jeg godt fristes til at sige ja til det. Men det er jo slet ikke sikkert, at der overhovedet kommer nogen mulighed. Lige nu er gravel plan A, og jeg tænker også langsigtet inden for gravel. Så altså det skal være det helt rigtige, der kommer,” forklarer Würtz.

 

Foruden Würtz' refleksioner om den nye karrierevej inden for cykelsporten, har Feltet.dk også talt med danskeren om, hvorfor opholdet i det professionelle felt måtte stoppe.

Annonce

 

Det kan du læse mere om på Feltet.dk i den kommende uge.

INFO
Mads Würtz Schmidt
Nyheder Profil Resultater Statistik
DEL
KOMMENTARER

SENESTE

Søndag den 01. december 2024

Landevej
Få adgang til et annoncefrit Feltet.dk
Landevej
Visma-sprinter med selvsikker udmelding forud for 2025
Cross
Video i artiklenLidl-Trek-stjerne hårdt medtaget efter styrt: Blev værre og værre
Cross
Vinder kunne ikke lukke skoen: Jeg panikkede
Cross
Dansk mester med beskeden World Cup-sæsondebut
Cross
Tidligere europamester sejrer efter intens sidste omgang
Cross
Verdenmesteren sætter ord på nederlag og forklarer løbspause
Landevej
Tidligere Giro-hold henter fire ryttere
Cross
Veteran besejrer fænomenal verdensmester på trods af problemer
Landevej
Dobbelt argentinsk mester tester positiv for doping
Cross
World Cup i Dublin: Har måttet ændre hele setuppet
Landevej
Visma-talent om Touren: De skal overtale mig
Landevej
Video i artiklenOversigt: Se alle danske UCI-sejre i 2024

Lørdag den 30. november 2024

Landevej
Tour-drama: UAE-chef sætter Ayuso på plads
Landevej
Wiggins beskriver ”selvdestruktiv” adfærd og takker Armstrong
Landevej
Video i artiklenTobias Aagaard viser verdensmestertrøjen frem og vinder i udskilning
Landevej
”Den nye generation af ryttere har bogstaveligt talt ikke noget liv”
Bane
Klinge ryger tidligt ud i udskilning
Bane
Endnu en topplacering til Tobias Aagaard
Landevej
Transferlisten 2024-2025 - WorldTour
Landevej
Transferlisten 2024-2025 - ProTeams
Landevej
”Det modsatte af Vingegaard på alle måder,” hylder EF-boss
Landevej
Roubaix-sensation må stoppe karrieren: Føles som en befrielse
Landevej
Van Aerts enorme uheld var til gavn for afgående Visma-talenter
Landevej
Ganna melder stort ud om 2025
Landevej
Dansk talent drager til Italien
Landevej
Transferlisten 2024-2025 - Dansk
Landevej
Mads P.-triumfløb præsenterer 2025-ruten: Hård stigning vender tilbage
Landevej
Vingegaard med ærlig udmelding om, hvordan han slår Pogacar igen
Landevej
ColoQuick henter stort talent
Bane
Dansk verdensmester brillerer i Apeldoorn
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk profil fik ikke drømmekontrakt – Så fandt han nye muligheder
Landevej
Tidligere dansk junioreuropamester har nyt hold på plads
Landevej
Afstemning: Årets Danske Sejr (landevej) 2024
Landevej
Kåring: Hun er Årets Landevejsrytter 2024

Fredag den 29. november 2024

INTERVIEW Gravel
Eksklusivt interviewWürtz undgik ”hjerteknusende” skæbne, da døren åbnede for nyt eventyr
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewFra Tilst til Mount Fuji: Daniel Gulds japanske eventyr
Landevej
Mads P.s stærke holdkammerat med stor udmelding
Landevej
Stort medie fremhæver Albert Philipsen
Landevej
Visma mister medarbejder til stor fodboldklub
Landevej
Pogacar-chef antyder vigtig ændring hos superstjernen
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewStort interview: Historien om de danske VM-afbud 2025
Motion
Vandt en Cannondale-cykel til 22.000 kroner: "Cykling giver mig ro i krop og sjæl"
Landevej
Vingegaards Tour-sejre medvirkede til stjernes skifte
Landevej
Holm raser: Nu må vanviddet stoppe
Landevej
Mads P.-styrt får arrangørerne til at reagere: Cykelsporten er under forandring
Landevej
Team Give Steel forlænger med rytter, der har ”udviklet sig helt vildt”
Landevej
”Jeg vidste ikke engang, at det kunne misbruges,” siger Vingegaard
Udstyr og test
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Landevej
Red Bull-profil slår alarm: Vil snart nå en grænse
Landevej
Ny melding om stjernes transfersituation
Landevej
Visma missede tre profiler, fortæller chef
Landevej
Afstemning: Årets Landevejsrytter (Kvinder) 2024

Torsdag den 28. november 2024

Landevej
Visma-stjerneskud slipper med skrækken – skade er ikke karrieretruende
Landevej
Vingegaard optimistisk om Pogacar-duel: Selvfølgelig kan jeg slå ham
MTB
Presset Pidcock kunne ikke nyde sæsonens største sejr
Landevej
Van Aert skal være forsigtig, hvis ikke karrieren skal slutte
Landevej
Van der Hoorn forlænger ifølge medie
Udstyr og test
Test: ATTAAC Element briller
Landevej
Tidligere etapevinder i Giroen stopper karrieren
Landevej
Dansker snupper femteplads til VM i ny DCU-disciplin
MTB
DM-rute i mountainbike offentliggjort
Landevej
Van Gils officielt fortid hos Lotto Dstny
Landevej
Italiensk mester har fremtiden på plads
Landevej
Magnus Cort begejstret for Bornholm-etape
Landevej
Omdiskuteret kæmpetalent fyrer træner
Landevej
Kendt etapeløb aflyses
Landevej
DCU holder talenter hjemme - nu overvejer Belgien det samme
Landevej
Polsk talent tester positiv for EPO
Landevej
Dansk hold bekræfter otte ryttere

Onsdag den 27. november 2024

INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewWandahl håber på Grand Tour-debut i 2025
Landevej
Belgisk klassiker genovervejer beslutning
Landevej
Ydmyg Girmay: Jeg føler et andet pres
Landevej
Amstel Gold Race risikerer ikke at blive afholdt
Landevej
Debatten fortsætter: Jeg tror, at de bidrager til at skabe større farer
Landevej
Britisk hold lukker ned
Landevej
Nibali lander nyt job
VIS FLERE

Annonce