Investeringerne er steget støt de sidste fire år.
Annonce
Dollartegnene flyver rundt om \u00f8rerne p\u00e5 de 18 WorldTour-hold. I hvert fald er investeringerne i cykelholdene p\u00e5 det \u00f8verste niveau steget markant i de senere \u00e5r.<\/p>","
I 2021 var holdenes samlede budget p\u00e5 379 millioner euro, hvilket svarer til n\u00e6sten tre milliarder danske kroner. Fra n\u00e6ste s\u00e6son stiger det bel\u00f8b med n\u00e6sten 200 millioner euro, s\u00e5 det samlede budget for alle 18 hold vil v\u00e6re 570 millioner euro. Omregnet svarer det til omkring fire milliarder danske kroner.<\/p>","
If\u00f8lge Cycling Pro Net<\/a>\u00a0har avisen Gazzetta dello Sport tallene fra UCI, der afsl\u00f8rede dem p\u00e5 et seminar i Nice i sidste uge. Tallene er dog ikke blevet offentliggjort.<\/p>","For fire \u00e5r siden talte WorldTouren 19 hold. I dag er der kun 18. Det samlede budget er steget gradvist siden 2021, men det er v\u00e6rd at bem\u00e6rke, at budgettet stiger med yderligere 71 millioner euro, n\u00e5r vi rammer 2025. Ankomsten af sponsorer som Red Bull og Decathlon har blandt andet bidraget til denne eksponentielle v\u00e6kst.<\/p>","I cykelsporten er holdenes \u00f8konomi i h\u00f8j grad afh\u00e6ngig af deres partnere. Cycling Pro Net skriver, at 87 procent af det samlede budget p\u00e5 570 millioner euro kommer fra sponsorerne.<\/p>","Selvom gennemsnittet for holdenes budget er 32 millioner euro, er den \u00f8konomiske ulighed mellem holdene betydelig.<\/p>\n\t \t\t\t\tAnnonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t Der findes store flagskibe i sporten, som Red Bull-Bora-Hansgrohe, Ineos Grenadiers, Visma | Lease a Bike og UAE Emirates, der har langt større økonomisk råderum end mange af deres konkurrenter. Mindstelønnen for rytterne er gradvist steget i de senere år, men fordi de nævnte hold har så stor indflydelse på markedet, bidrager det kun yderligere til den voksende ulighed, skriver Cycling Pro Net.
For fire \u00e5r siden talte WorldTouren 19 hold. I dag er der kun 18. Det samlede budget er steget gradvist siden 2021, men det er v\u00e6rd at bem\u00e6rke, at budgettet stiger med yderligere 71 millioner euro, n\u00e5r vi rammer 2025. Ankomsten af sponsorer som Red Bull og Decathlon har blandt andet bidraget til denne eksponentielle v\u00e6kst.<\/p>","
I cykelsporten er holdenes \u00f8konomi i h\u00f8j grad afh\u00e6ngig af deres partnere. Cycling Pro Net skriver, at 87 procent af det samlede budget p\u00e5 570 millioner euro kommer fra sponsorerne.<\/p>","
Selvom gennemsnittet for holdenes budget er 32 millioner euro, er den \u00f8konomiske ulighed mellem holdene betydelig.<\/p>
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
Der findes store flagskibe i sporten, som Red Bull-Bora-Hansgrohe, Ineos Grenadiers, Visma | Lease a Bike og UAE Emirates, der har langt større økonomisk råderum end mange af deres konkurrenter.
Mindstelønnen for rytterne er gradvist steget i de senere år, men fordi de nævnte hold har så stor indflydelse på markedet, bidrager det kun yderligere til den voksende ulighed, skriver Cycling Pro Net.
Vingegaard og Pogacar bruger det - UCI beder dopingagentur tage stilling »
Oversigt: Disse 13 hold skifter navn til 2025 »
UCI klar til at slå hårdt ned på udeblivelser »
UCI overvejer omfattende ændring i WorldTour-pointsystemet »
Astana i alvorlige vanskeligheder »
SENESTE