\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Dette ledte frem til etapens næstsidste kategoriserede stigning med 60 kilometer igen, hvor udbruddet trods adskillige distancerede ryttere i feltet bevarede dets forspring på næsten fem minutter.
Gruppen inkluderede naturligvis fortsat Ganna, som med 402 watt (4,90 W/kg) i 16.17 forcerede bjerget uden problemer.
Ikke desto mindre var italienerens og resten af udbruddets forspring nede på tre minutter i bunden af Valico di Mont (24,2 km á 5,6 %), hvis top skulle rundes med blot 11,6 kilometer til mål.
Ganna havde med 273 watt i de sidste 28 minutter frem til finalebjerget fået chancen til at restituere en anelse, men med et spinkelt forspring til feltet så den store italieners i forvejen beskedne sejrschancer ud til endegyldigt at være forduftet.
Afstanden faldt da også yderligere til 1.30, da rytterne ramte stigningen, men Ganna overraskede ved at følge de lettere ryttere i frontgruppen som Hector Carretero, Edoardo Zardini og Thomas De Gendt.
Ineos-rytteren var imidlertid ingenlunde færdig, og med 4,5 kilometer til toppen kunne konkurrenterne blot se til, da den kraftfulde rytter rejste sig fra sadlen og dansede væk i det italienske uvejr.
Trods at have kørt med 414 watt i stigningens indledende 47 minutter havde Ganna nemlig overskud til at angribe med 582 watt i 30 sekunder og derfra holde 460 watt i de resterende 11.40 til toppen.
Med totalt 423 watt (5,16 W/kg) på bjergets næsten 59 minutter sendte Ganna samtlige udbrudskolleger til tælling, og da feltet fortsat var 1.05 bagude, så det umulige ud til at ville lykkes.
Fra toppen ventede nemlig en faldende og teknisk 11 kilometer lang enkeltstart på verdensmesteren, og da han på denne både formåede at træde 328 watt og holde sig på cyklen, var etapen afgjort.
Efter fem timer og 59 minutter, 225 kilometer og 4600 højdemeter kunne Ganna trille ind i Camigliatello Silano som en overraskende vinder og fejre sin anden etapesejr på fire dage.
*Tallet er hentet via Strava-udvidelsen ”Elevate”. Tallet inkluderer kørslen i den neutrale zone og kan derfor forventes at være marginalt højere for selve etapen.