Prøv vores nye app
Wattene bag Verdensklassen - DM´s store sensation
03. juli 2019 19:13Foto: Dorte Adelfred
af Christian Frese

Wattene bag Verdensklasse er tilbage, og det er med tallene bag Andreas Brandt Aidels overraskende niendeplads ved DM-linjeløbet. Vi bringer her en uddybende analyse af, hvordan den 23-årige rytter fra Team OK Kvickly Odder slog adskillige af de etablerede danske topnavne i søndags.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

Det var nok de færreste danske cykelfans, der havde den 23-årige Andreas Brandt Aidel blandt favoritterne til DM-linjeløbet, som blev afviklet i søndags i Esbjerg.

 

Godt nok havde rytteren fra Team OK Kvickly Odder inden DM allerede to podieplaceringer i licensløb i indeværende sæson, men oppe mod adskillige etablerede WorldTour-ryttere samt stærke navne fra Riwal Readynez, BHS Almeborg-Bornholm, Team Waoo og ColoQuick var Aidel ikke udset til at skulle køre med om de sjove placeringer.

 

Ikke desto mindre imponerede Aidel stort, og med en niendeplads sluttede han lige foran navne som Asbjørn Kragh, Jonas Gregaard og Casper Pedersen, mens ryttere som Mads Pedersen, Alexander Kamp og Mads Würtz sluttede længere tilbage.

 

Læs også
Optakt: Fleche Wallonne

 

Andreas Brandt Aidels DM i tal (uddybning af hans powerdata fra Strava følger herunder): 

Hastighed

42.1km/h

67.7km/h

Puls

142bpm

182bpm

Kadence

71

177

Power

241W* **

1,082W

Kalorier

4,515

Temperatur

22℃

Total Tid

5:12:30***

 

*Aidel har overfor Feltet.dk fortalt, at hans normalized power for hele løbet var på 304 watt. Derudover var gennemsnitspoweren ifølge hans egen fil på 277 watt, og ikke på 241 watt som Strava indikerer.

 

**Aidel fortæller samtidig, at han vejer omkring 74 kilo, hvilket giver en normalized power på 4,11 W/kg for de godt fem timer, som løbet varede.

***Aidels officielle sluttid var 4:59:36.

Annonce

 

 

Årets DM blev afviklet på en ganske flad, men meget vindblæst 217 kilometer lang rute i det vestjyske i og omkring Esbjerg.

 

Starten gik fra Ribe, og her blev der hurtigt dannet to udbrud på hver fire ryttere, hvilket tillod feltet at indlede løbet i et roligt tempo. Således kunne Aidel nøjes med 150 watt gennemsnitligt i løbets første 40 kilometer, hvor han sad placeret i læ af andre ryttere i feltet.

 

Selv i denne rolige periode gav den stærke vind dog anledning til nervøsitet, og til trods for at udbruddets forspring voksede til ti minutter i de første 40 kilometer, måtte Aidel undervejs træde op mod 1050 watt ud ad svingene for ikke at blive fanget i sidevinden.

 

Det var dog lige præcis, hvad den 23-årige dansker gjorde blot få kilometer senere, da der for første gang blev kørt sidevindskørsel. Her resterede endnu over 170 kilometer til mål.

 

Mens TV-kameraerne og alt fokus var rettet mod afslutningen på kvindernes løb, blev herrernes felt nemlig splittet, og Aidel tabte sammen med flere andre ryttere her omkring 40 sekunder til det forreste felt.

 

Læs også
Vingegaard kommer med positive meldinger

 

Heldigvis for Aidel og resten af gruppen valgte det forreste felt helt at stoppe forceringen ved Vejrup med 162 kilometer til mål, hvilket tillod en regruppering.

 

Sidevindskørslen havde dog utvivlsomt kostet kræfter, da Aidel i denne periode måtte pumpe 365 watt ud i pedalerne over en 13,7 kilometer lang strækning, der blev tilbagelagt på lige under 18 minutter.

 

Herfra ventede en mere rolig fase af løbet, hvor tempoet dog stadig var løftet sammenlignet med den rolige start. De næste 34 minutters kørsel blev gennemført med 215 watt i gennemsnit for Aidel, der som en del af feltet nu kun var syv minutter (forspringet toppede på over ti) efter udbryderne. 

 

Riwal splitter feltet i vinden

Den begivenhedsløse fase af løbet fik imidlertid en brat ende, da Riwal Readynez satte hele mandskabet i front og løftede tempoet drastisk på et sidevindsstykke omkring Vejrup med 140 kilometer igen.  

Annonce

 

Denne gang kom blot de to Quick-Step-profiler, Kasper Asgreen og Michael Mørkøv, med i første omgang, mens Aidel sad langt tilbage i feltet, da Riwal lancerede forceringen. Derfor kom Aidel indledningsvis heller ikke med i den første forfølgergruppe.

 

Et par kilometer senere fik Aidel dog kontakt til forfølgergruppen, som nu var omkring 25 sekunder efter Riwal-gruppen, der i mellemtiden var vokset med godt 20 ryttere.

 

Aidel skulle således ud i en ny jagt, men eftersom rytterne var drejet over i mere modvind end sidevind, var angrebslysten sivet ud af det forreste felt, og efter godt 11 kilometers jagt fik Aidel i selskab med blandt andre Mads Würtz, Michael Valgren og Jonas Gregaard kontakt med gruppen.

 

Igen afslører Aidels fil, at der i denne periode blev trådt godt med watt. Aidel blev nemlig sat af Riwal på trods af at have kørt 382 watt i de første tre kilometers sidevind, og den efterfølgende jagt i forfølgergruppen krævede 255 watt i godt et kvarter.

 

På denne vis var feltet igen samlet i et stort antal ryttere efter godt 90 kilometer, som var blevet tilbagelagt på 2:22 timer (38,6 km/t) og med en gennemsnitspower på 212 watt for Aidel.

Annonce

 

Læs også
Optakt: 3. etape af Tour of the Alps

 

Der resterede endnu 125 kilometer af løbet på dette tidspunkt, og de næste 20 af slagsen (232 watt for Aidel) førte rytterne ind på finalerundstrækningen i Esbjerg, som skulle gennemkøres ti gange for i alt omtrent 102 kilometer.  

 

Finalerundstrækningen i Esbjerg

På målstregen havde udbryderne 3.20 ned til et felt ledt an af en imponerende Mikkel Honoré. Dette fortsatte den unge rytter med at gøre i adskillige omgange, hvor det undervejs blev klart, at forskelle ville blive svære at skabe på den flade rundstrækning.

 

På de tre første omgange var udviklingen i løbet derfor begrænset til, at udbruddet blev reduceret fra fire til tre mand, mens afstanden til feltet langsomt dalede til to minutter. Aidels 235 watt på disse tre omgange illustrerer, at intensiteten i feltet var stort set uændret i forhold til de foregående 20 kilometer.

 

Igen var det op til Riwal Readynez at tage initiativet, og det gjorde mandskabet på fjerde omgang af de ti med godt 65 kilometer til mål. Rasmus Quaade satte tempoet i sidevinden, hvilket hurtigt sendte rytterne i feltet ud på én lang linje, og huller opstod flere steder.

 

Ved målstregen havde en gruppe på godt 20 ryttere et lille hul til resten, men Aidel sad blandt de allerforreste forfølgere og fik langsomt lukket hullet gennem den centrale del af byen. I alt betød Riwals forcering, at Aidel måtte løfte poweren til 381 watt i 9:17.

Annonce

 

Herfra resterede næsten seks omgange, og de professionelle ryttere begyndte nu at spille med musklerne. Både Valgren, Lars Bak, Asgreen, Rasmus Byriel Iversen og Honoré var med i angreb over de næste 15 kilometer, men ingen kom afgørende fri af feltet.

 

Her sad Aidel trykt placeret, og Odder-rytterens 257 watt i disse 15 kilometer (herunder 414 watt i 1,5 kilometer omkring målstregen) beviste, at de konstante angreb holdt tempoet højt i løbet.

 

En gruppe med Casper Pedersen, Byriel, Andreas Stokbro og Honoré fik dog slået et hul på 20 sekunder med 45 kilometer igen, hvilket fik Team Waoo til at sætte sig frem og føre for Michael Carbel.

 

Waoos føringsarbejde fik i samarbejde med uenighed i frontgruppen (morgenudbruddet var for længst hentet på dette tidspunkt) neutraliseret udbrudsforsøget 6,5 kilometer senere. Aidels data afslører, at Waoo måtte arbejde særdeles hårdt, da den 23-årige måtte træde 300 watt i gennemsnit under jagtens godt otte minutter.

 

Læs også
Italiensk veteran tager sjælden sejr

 

Angreb på angreb

Der manglede her endnu at blive kørt 37 kilometer af DM-løbet, hvis sidste sjettedel, ifølge Aidels data, foregik i et konstant opskruet tempo stort set uden perioder med hvile for rytterne i front.

Annonce

 

Flere angreb fulgte, men da ingen var i stand til at etablere et forspring, kunne Aidel nøjes med 249 watt i de næste 4:35 for at holde hjulet på andre ryttere i det nu stærkt decimerede felt på omkring 60 ryttere.

 

Rytterne var på dette tidspunkt på fjerdesidste omgang (316 watt i de sidste 3,5 kilometer af denne for Aidel), og da målstregen blev passeret var det så Lasse Norman Hansen og Asgreen, der forsøgte sig, og mens to af forhåndsfavoritterne satte fart på i front, kæmpede Aidel for at følge med bagerst i feltet.

 

Heller ikke Asgreen og Norman kunne dog rive sig fri, og i stedet gik der taktik i den i front, hvilket tillod den bagerste del af feltet, inklusiv Aidel, at komme helt tilbage til de forreste.

 

I stedet kom en ny femmandsgruppe afsted med Gregaard, Mads Rahbek, Honore, Andreas Kron samt Jesper Hansen, og gruppen fik kort efter tilslutning af navne som Mads Pedersen, Jonas Vingegaard, Niklas Larsen og såmænd Aidel, der med 639 watt i 27 sekunder var rykket med.

 

Gruppen nåede målstregen først og kørte ud på næstsidste omgang med et beskedent forspring på otte sekunder til en gruppe på omkring 12 ryttere, mens resterne af feltet var yderligere ti sekunder efter. Aidels gennemsnit for den fulde omgang var 318 watt.

Annonce

 

Igen skete der en regruppering efter målstregen, og 48 mand var således tilbage i kampen om sejren på næstsidste omgang, der blev præget af flere mindre udbrudsforsøg. Hansen, Gregaard og Kron var blandt udbryderne, men kort før klokken ringede for sidste omgang, var der samling.

 

Aidel-forsøg kan ikke forhindre spurt

Aidel selv var herefter næste mand til at tage initiativet, og Odder-rytteren gik først ind på opløbet med et lille hul til de øvrige. Han fik dog ikke lov til at passere stregen først, da Asgreen kom flyvende forbi i et nyt angreb.

 

Angrebet med 535 watt i 51 sekunder som afslutning på en omgang med 315 watt på de godt ti kilometer rundt i Esbjerg havde imidlertid overraskende placeret Aidel helt fremme i kampen om Dannebrogstrikoten med kun én omgang igen.

 

Læs også
Belgisk endagsløb aflyses

 

Asgreens angreb var nok engang forgæves, hvilket betød, at Mads Würtz og Valgren kørte kontra. De fik Casper Pedersen, Niklas Larsen, Emil Vinjebo og Mads Rahbek med sig, og gruppen fik denne gang et lovende hul.

 

Riwal Readynez ville desværre for de seks ryttere.i front gerne spurte, og derfor lukkede Pro-kontinentalmandskabet ned for forspringet. Således var alt samlet med fem kilometer til mål, og DM 2019 skulle derfor afgøres i en decimeret massespurt.

Annonce

 

Først skulle rundstrækningens medvindssektion dog forceres, og her blev farten konsekvent holdt på mellem 50 og 60 km/t. Ned mod den sidste venstrekurve med 500 meter igen, afslører Aidels data, at rytterne endda kørte tæt på 70 km/t - på flad vej.

 

En hård positionskamp og små ryk af mellem 500 og 800 watt sikrede Aidel en placering omkring nummer ti før det sidste altafgørende højresving, som førte ind på opløbsstrækningen.

 

Herfra var det bare at træde med alt, hvad der var tilbage, hvilket i Aidels tilfælde var 606 watt i 18 sekunder. I alt kørte den 23-årige A-rytter med 616 watt gennemsnitligt i de sidste 40 sekunder (450 meter), og dette resulterede i en imponerende niendeplads.

 

 

Stats:

Første 115 km frem til 1. passage af målstregen: 215 W i 2:58 timer.

Sidste 102 km på rundstrækningerne: 278 W i 2:13 timer.

Spurten: 616 W i 40 sekunder. Max Watt: 861 W.

Annonce

 

Sidste 102 km omgang-for-omgang (10,2 km):

1. omgang: 251 W i 13:33.

2. omgang: 231 W i 13:41.

3. omgang: 213 W i 14:22.

4. omgang: 308 W i 13:00.

5. omgang: 298 W i 13:01.

6. omgang: 265 W i 13:10.

7. omgang: 282 W i 12:57.

8. omgang: 318 W i 12:56.

9. omgang: 315 W i 13:09.

10. omgang: 309 W i 12:38 (48,6 km/t).

Tidligere artikler i serien:
Fuglens sidste konkurrent

Van der Poels vanvittige Amstel-triumf
Sebastian Finis kraftpræstation​
De Gendts vilde soloridt
Mitchelton-Scotts mesterværk

Sidevindsdrama i Paris-Nice
Lutsenkos medrivende Omloop
Ackermann slår Kittel, og Sosa dyster med Lopez
Ryan Gibbons´ flotte fjerdeplads på hjemmebanen
Sutterlins udbrud, Van Poppels spurt og Chris Hamiltons klassementsjagt i Tour Down Under


HUSK AT VORES TOUR DE FRANCE-MANAGERSPIL STARTER PÅ LØRDAG!

DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Tirsdag den 16. april 2024

Landevej
Følg en vild onsdag med stejle mure i både Italien og Belgien
Landevej
WorldTour-hold kommer med opdatering på forslåede profiler
Landevej
Tidligere vinder og Fuglsang skal køre Fleche Wallonne
Landevej
Dansk talent skal hjælpe stjerne til topresultat: Han er god at lære af
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewColoQuick-profil sætter ord på etapeløbssejr: Det er vildt og overraskende
Landevej
37-årig etapevinder rørt over sejr
Landevej
Italiensk veteran tager sjælden sejr
Landevej
Charmig udtaget til stor klassiker
Landevej
Vingegaard kommer med positive meldinger
Landevej
Optakt: 2. etape af Tour of the Alps
Landevej
Pidcocks træner: Han har før slået Pogacar og Van der Poel
Landevej
Hjerteproblemer får stort talent til at indstille karrieren
Landevej
Skjelmose får stærkt hold i ryggen til Flèche Wallone
Landevej
Opdateret: Visma afviser, at Vingegaard er klar til at forlade hospitalet
Motion
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Udstyr og test
First Ride: Canyon Grizl:On
Landevej
Israel skriver kontrakt med ungdomskomet fra næste sæson
Landevej
Nyt, stort løb annoncerer ruten til første udgave
Landevej
Ny Visma-stjerne forklarer manglende Grand Tour-ambitioner
Landevej
Oversigt: Se alle danske UCI-sejre i 2024
Landevej
Ranglisterne: Visma avancerer og ny verdensetter

Mandag den 15. april 2024

Landevej
Ung WorldTour-rytter ude med hjernerystelse efter vildt højhastighedsstyrt
Landevej
Video i artiklenSe afslutningen: Nordmand vinder reduceret Tour of the Alps-spurt
Landevej
Sprinterkomet får plads på Tour de France-holdet efter styrt: En barndomsdrøm
Landevej
Froome: Havde været interessant at køre mod Vingegaard og Pogacar
Landevej
Tidligere verdensmester reagerer på stor sejr
Landevej
Danskerduo klar til endnu en stor klassiker
Landevej
Uno-X afslører vilde WorldTour-planer
Landevej
Nordmand tager første sejr siden VM-triumf
Landevej
Belgisk endagsløb aflyses
Landevej
Optakt: 1. etape af Tour of the Alps
Landevej
Optakt: Tour of the Alps (Giro del Trentino)
Landevej
Medie erfarer: Verdens bedste til fransk WorldTour-hold
Landevej
Talent forlader Amstel med flere brækkede knogler
Landevej
Thomas er bedre inden Grand Tour-duel med Pogacar
Landevej
Efter Vingegaards styrt: Ineos-ejer kræver handling
Landevej
Skovbrand hærger kendt stigning
MTB
Andreassen åbner World Cuppen med top 10-placering
Bane
Danske top fem-placeringer afrunder OL-test

Søndag den 14. april 2024

Landevej
Airtox-sejr i Næstved
Landevej
Israelsk sejr og dansk top-10
Landevej
Hjemmebanesejr i Italien – dansker med fremme
Landevej
Wiebes reagerer på kæmpe bommert: Jeg kan sagtens være sur på mig selv
Landevej
Kamp skal køre sin anden Grand Tour
Landevej
ColoQuick tager stor triumf i Frankrig med kun to mand
Landevej
Video i artiklenSe afslutningen af Amstel Gold Race 2024
Landevej
Van der Poel belyser ”vanskelig” situation
Landevej
Kæk Pidcock joker: Stort at vinde for anden gang
Landevej
Pidcock får sin Amstel-sejr i dramatisk finale
Landevej
Belgier sejrede foran Uttrups holdkammerat i Frankrig
Landevej
Video i artiklenMartinez fuldender flot FDJ-hattrick
Landevej
Sådan blev Amstel igen afgjort med hektisk afslutning
Landevej
Video i artiklenAmstel-fadæse: Se supersprinter juble for tidligt
Landevej
Vos: I sådanne tilfælde er der vigtigere ting end cykling
Motion
Første cykelmagasin på gaden
Landevej
Anerkendt journalist: Asgreen rygtes væk fra Quick-Step
Landevej
Optakt: Amstel Gold Race
Landevej
Supersprinters kæmpe brøler sikrer sejren til 36-årige Vos
Landevej
Optakt: Tour du Doubs
Landevej
Følg Amstel Gold Race på Feltet.dk's app
Landevej
Kvindernes Amstel neutraliseret efter uheld - løbet forkortes
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewUng WorldTour-dansker til trods for vanskelig sæsonstart: Dét giver motivation
Landevej
Pidcock mangler kun øverste trin på Amstel-podiet: Måske er Van der Poel faldet lidt ned
Landevej
Skjelmose: Sådan skal jeg vinde Amstel
Landevej
Matthews drømmer om Amstel-sejr
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interview"Det er helt vildt," siger Søren Kragh om Alpecins historiske sæson
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewFuglsang affinder sig med rolle: Det er logisk
Landevej
Her er startlisten til Amstel Gold Race
Bane
Beskeden dansk placering i Leths comeback
Landevej
Oversigt: 13 Amstel-danskere på spændende søndag

Lørdag den 13. april 2024

Landevej
Startlisten og overblik over kvindernes Amstel Gold Race
Landevej
Dansk topplacering i hollandsk endagsløb
Landevej
Dansker greb ud efter sejren i Frankrig
Landevej
Visma-leder raser: Det gør mig trist og virkelig vred
Landevej
Give- og Aalborg-sejr i Skive
Landevej
Norsgaard udtaget til italiensk bjergløb
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewFuglsang giver afkald på drøm: Bliver nok svært
Landevej
Dobbelt dansk misser akkurat top-10 - Israel-stortalent fortsætter sejrsstimen
VIS FLERE

Annonce