Vingegaard sikrer podiet i stor Jumbo-Visma-triumf
10. april 2021 17:51Foto: Unipublic / Photogomez Sport
af Joachim Alexander Farshøj

Jonas Vingegaard sikrede sig i dag den samlede andenplads i Baskerlandet Rundt efter en vanvittig etape, hvor alt blev vendt på hovedet.

Annonce

Jonas Vingegaard (Team Jumbo-Visma) kørte sig i dag til en samlet andenplads i WorldTour-løbet Baskerlandet Rundt efter en vanvittig etape, der blev vundet af David Gaudu (Groupama-FDJ). Primoz Roglic (Team Jumbo-Visma) kuppede det hele, og sikrede sig således den samlede sejr.

 

Den kun 112 kilometer lange kongeetape lagde på forhånd op til indianer-cykelløb, men det var nok de færreste, der havde forventet, at løbet eksploderede så voldsomt. Allerede fra første kilometer var der favoritangreb, men det helt store vendepunkt kom, da Brandon McNulty (UAE Team Emirates) og Tadej Pogacar (UAE Team Emirates) blev fanget på en nedkørsel, mens Primoz Roglic kørte væk i front.

 

Herfter udviklede etapen sig til et rent tovtrækkeri mellem Roglic og Pogacar, og mens McNulty eksploderede fuldstændig, trak Roglic mere og mere fra, hvorfor han til sidst kunne sikre sig den samlede sejr på toppen af ikoniske Alto de Arrate. Etapesejren forærede han til en voldsomt stærk Davud Gaudu.

Gaudu tager sidste etape i Baskerlandet, mens Roglic vinder samlet

SE ALLE GIRO-ETAPER I FULD LÆNGDE UDEN REKLAMER

 

Jonas Vingegaard blev oprindeligt fanget sammen med Pogacar og McNulty, men da danskeren i modæstning til McNulty kunne følge Pogacar hele vejen til stregen, kunne han sikre sig den samlede andenplads efter endnu en fantastisk præstation på en kæmpe Jumbo-Visma-dag.

 

Alejandro Valverde (Movistar Team) sluttede som treer på etapen, 35 sekunder efter Gaudu og Roglic, med Adam Yates (Ineos Grenadiers), Pogacar og Vingegaard på hjul. Tadej Pogacar fightede sig trods en hel dag på bagkant til en samlet tredjeplads.

 

Etapereferat

Et af årets absolutte højdepunkter i cykelmæssig forstand var på menuen i dag, da sjette og sidste etape af Itzulia Basque Country, Baskerlandet Rundt, skulle afvikles. Arrangørerne af den baskiske cykelfest havde gemt det bedste til sidst med en drøm af en kongeetape med mål på Alto de Arrate, en af cykelsportens uomtvisteligt mest ikoniske stigninger, og undervejs på den kun 112 kilometer lange etape skulle rytterne, foruden Arrate, over seks lede stigninger, så der var lagt i kakkelovnen til lidt af et festfyrværkeri.

Annonce

 

Dette fyrværkeri blev heller ikke mindre af, at klassementet før etapen var ganske tæt efter en, vanen tro, voldsomt underholdene udgave af Baskerlandet Rundt, og præcis som i 2019, hvor løbet senest blev afviklet, blev der lagt et infernalsk tempo fra dagen direkte ud af startboksen. I 2019 lykkedes det Emanuel Buchmann (Bora-Hansgrohe) at gennemføre det helt store kup på kongeetapen med et mindeværdigt solotogt, og det var ikke svært at se, at han havde inspireret bunkevis af ryttere til at forsøge samme trick.

 

Israel Start-Up Nation og Movistar Team var de første til at sætte sig frem i feltet, der efter kun 5 kilometer var reduceret til 50 mand, men det var Hugh Carthy (EF Education-Nippo), der satte angrebene i gang. Briten fik dog ikke lov, og i stedet sendte Jumbo-Visma Antwan Tolhoek i offensiven sammen med en voldsomt velkørende Christopher Juul-Jensen (Team BikeExchange) og Patrick Bevin (Israel Start-Up Nation). Juul-Jensen holdt dog ikke længe, og den insisterende Carthy overtog hans plads, inden Richard Carapaz (Ineos Grenadiers) angreb fra feltet sammen med Enric Mas (Movistar Team), Ben O’Connor (AG2R Citroen Team) og Astana-duoen Alex Aranburu og Omar Fraile. Sammen lukkede de op, og således var dagens første brølstærke udbrud etableret.

 

Bag dem trak UAE Team Emirates ikke overraskende i arbejdstøjet med Marc Hirschi i front, og selvom udbruddet ikke fik lov at sejle væk, virkede araberne relativt tilfredse med sammensætningen, hvorfor lykkeridderne øgede forspringet til over et minut på et af de korte dalstykker. I det sekund feltet ramte dagens fjerde stigning, Elosua-Gorla, gik det hele dog løs igen, da Bahrain-Victorious ville have en mand afsted, som senere skulle kunne agere forpost for Mikel Landa. Den tjans fik Mark Padun, og denne fik selskab af Carlos Verona (Movistar Team).

 

UAE Team Emirates under kæmpe pres efter blunder

Bag dem splittede feltet igen, da en stor gruppe løsrev sig. I den gruppe sad der flere folk fra både UAE Team Emirates og Team Jumbo-Visma, men den gik trods alt ikke. Feltet var dog ikke meget større end 30 mand med mere end 75 kilometer til mål, og det udnyttede Alejandro Valverde (Movistar Team) til at accelerere med Primoz Roglic (Team Jumbo-Visma) på hjul. Dette tillod Tadej Pogacar (UAE Team Emirates) dog naturligvis ikke, og det blev derfor lukket ned.

 

I stedet smuttede Guillaume Martin (Cofidis) og Pierre Latour (Team Total Direct Energie) ubemærket væk, og den franske duo kom op til udbruddet, stærkt forfulgt af Mauri Vansevenant (Deceuninck - Quick-Step), Marc Hirschi og Sam Oomen (Team Jumbo-Visma). En voldsom kvalitetsindsprøjtning i et allerede stærk udbrud.

Annonce

 

Det konstante kaos blev kun mere ekstremt, da Primoz Roglic og Mikel Landa (Bahrain-Victorious) fulgte med i et Astana-angreb på nedkørslen fra Gorla, og her sov UAE Team Emirates i timen. De fik hverken Tadej Pogacar eller Brandon McNulty med, og derfor måtte Marc Hirschi kaldes tilbage, så han sammen med Pogacar kunne føre McNulty, med Jonas Vingegaard (Team Jumbo-Visma) på hjul, tilbage det den nye frontgruppe. Dette var dog ikke nogen let sag, da Movistar, Astana, Bahrain-Victorious og Jumbo-Visma kørte fuld gas i front, og UAE Team Emirates gik derfor fra at have relativt godt styr på tingene til at være under enormt pres. Dette kostede også udbruddet livet.

 

McNulty står stille på dagens hårdeste stigning

Med 48 kilometer igen tog rytterne hul på dagens hårdeste stigning, Krabelin, der egentlig bare er Arrate fra den stejlere side. Fem kilometer med knap 10% i gennemsnitlig stigning var dog ikke nok til at skræmme dem, og den nye frontgruppe bragede ind på den stejle vej hele 40 sekunder foran gruppen med Pogacar, McNulty og Vingegaard.

 

Hirschi kørte sig selv fuldstændig i hegnet hen til foden af Krabelin, så Pogacar og McNulty kunne forsøge at lukke hullet i et snuptag. Dette lykkedes dog ikke, da McNulty pludselig stod fuldstændigt stille på gedestien, men denne gang ventede Pogacar ikke på amerikaneren, og i stedet forsøgte han sammen med Jonas Vingegaard, Esteban Chaves (Team BikeExchange) og Adam Yates (Ineos Grenadiers) at lukke hullet til resten af favoritterne.

 

Den plan var Primoz Roglic dog ikke med på, og den slovenske mester gik således i front og øgede tempoet voldsomt, hvorfor favoritgruppen pludselig var nede på fem mand: Roglic, David Gaudu (Groupama-FDJ), Valverde, Carthy og Landa. Landa og Valverde måtte dog også strække gevær kort efter, så med 45 kilometer igen, var der kun tre ryttere i front.

 

På nedkørslen fra Krabelin fik Pogacar hjælp af både Valverde og Adam Yates, men Roglic øgede konstant forspringet til sin landsmand, selvom han havde både Gaudu og Carthy direkte på dæk, og hullet lød på mere end ét minut med kun 30 kilometer tilbage. Pogacar blev heller ikke yderligere begunstiget af, at samarbejdet i gruppen gik fuldstændig i stykker i dalen, da de begyndte at stikke på skift. Alligevel faldt fronttrioens forspring en lille smule på den store baskiske hovedvej, samtidig med at Jonas Vingegaard hoppede op på en virtuel andenplads.

Annonce

 

David Gaudu og Hugh Carthy begyndte at hjælpe Roglic forrest, da forspringet kom ned på 40 sekunder, og det kunne mærkes. Der gik således ikke længe, inden hullet igen stabiliserede sig på små 55 sekunder, og med en flyvende Roglic i front og Jonas Vingegaard rent på hjul i forfølgergruppen, så tingene overordentligt godt ud for Team Jumbo-Visma.

 

Sandhedens time på legendariske Arrate

Efter den klassiske tur gennem Eibars gader, hvor Roglic tog tre bonusekunder for anden gang på etapen, ramte sloveneren, Gaudu og Carthy bunden af ikoniske Alto de Arrate med knap 7 kilometer igen. Pogacar havde egenhændigt mindsket forspringet til cirka 40 sekunder, så spillet var endnu ikke slut for den stærkt kæmpende Tour de France-vinder.

 

Forrest kunne David Gaudu ikke længere holde benene i ro, og han angreb kort inde på stigningen. Denne acceleration kostede Hugh Carthy livet, men Roglic, der ellers så lidende ud, lukkede langsomt hullet til den franske bjergged. Pogacar fortsatte ufortrødent bag dem, men hullet dykkede ikke længere.

 

Det fik Alejandro Valverde til at komme med et angreb, og spanieren slog hul sammen Pogacar og Jonas Vingegaard, der overlegent svarede på fartforøgelsen, uden at dette dog betød noget for Gaudu og Roglic, der øgede stille og roligt med førstnævnte konstant i front.

 

Gaudu og Roglic rundede toppen af stigningen med 45 sekunder i banken i forhold til Vingegaard, Pogacar, Valverde og Adam Yates, og så var løbet mere eller mindre afgjort. Helt som ventet forærede Roglic sejren til Gaudu, der havde hjulpet sloveneren flot på hele den sidste del af etapen, mens Roglic kunne fuldføre sin mission ved at overtage den gule førertrøje og dermed vinde Baskerlandet Rundt.

Annonce

 

Bag dem spurtede Valverde sig ind på tredjepladsen med Yates, Pogacar og Vingegaard på hjul 35 sekunder efter Gaudu, og således sikrede Jonas Vingegaard sig en ekstremt imponerende samlet andenplads i et af sæsonens hårdeste etapeløb efter seks dage i konstant kamp mod nogle af verdens bedste klatrere.
 

DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Eksklusivt interviewTopresultat til RYTGER-rytter i Frankrig: Det føles som en sejr

Landevej

WorldTour- og podiedominans: Så gode har danskerne været i 2021

Landevej

Eksklusivt interviewContador peger på Giro-favoritter: Han er i god form

Landevej

Eksklusivt interviewHonoré roser kaptajnerne: Vi er klar til den lyserøde kamp

Landevej

Marcus Sander hentede første sejr

Landevej

Rekordsættende Asgreen: Holdet er altid med fremme

Landevej

Hollandsk vidunder vinder endnu en gang: DSM med 1-2 i Belgien

Landevej

Annonce