Trioen k\u00f8rte op p\u00e5 28:56, Riis p\u00e5 29:27, mens Pogacar og Vingegaard bare brugte 26:24.<\/a><\/p>","Sl\u00e5r ikke 90\u00b4ernes bedste<\/b><\/p>
McNultys watt-tal overg\u00e5r dog fortsat ikke 90\u00b4ernes bedste pr\u00e6stationer. Det er ansl\u00e5et, at Riis k\u00f8rte 6,90 watt per kilo i n\u00e6sten 35 minutter op ad Hautacam i 1996, og Pantani k\u00f8rte med 6,80 watt per kilometer, da han satte rekorden 36:50 p\u00e5 Alpe d\u00b4Huez \u00e5ret f\u00f8r (Lance Armstrong k\u00f8rte 6,70 watt per kilo p\u00e5 samme stigning i 2004).<\/p>","
Forleden var Pogacar og Vingegaard da heller ikke i n\u00e6rheden af at sl\u00e5 Pantanis tid p\u00e5 det mytiske bjerg.<\/p>","
Med til historien h\u00f8rer ogs\u00e5, at\u00a0Col d\u2019Azet kun er blevet brugt i l\u00f8bssammenh\u00e6ng i yderligere et enkelt tilf\u00e6lde. Det var i 2016, da 30 ryttere k\u00f8rte stigningen p\u00e5 31 minutter.<\/p>
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Qua slipstrømmen kunne Vingegaard og Pogacar ”nøjes” med 6,36 watt per kilo på Col d’Azet. En præstation, der ifølge analysen matcher slovenerens tal fra sidste års magtdemonstration på 8. etape, hvor han i regnvejret kørte tre minutter fra rivalerne. McNultys overgik altså denne.
Finalestigningen Peyragudes havde ikke tidligere i dette årtusinde været mål for et stort cykelløb, hvor man er kørt op fra vest. Derfor er der ingen tider at sammenligne Vingegaard og Pogacars 19:50 med. Lanternrouge.com skriver dog, at tiden krævede omkring 6,21 watt per kilo.
Da Vingegaard kørte solo hjem på Col du Granon på 11. etape, trådte danskeren efter sigende 6,10 watt per kilo i 35:55. Den præstation foregik dog også i omkring 2.000 meters højde.
Læs også: Optakt til 18. etape af Tour de France 2022.