Feltet.dk har snakket med Foldager, som er glad for udtagelsen, der kommer i k\u00f8lvandet p\u00e5 en lang periode med gode resultater i s\u00e5vel danske l\u00f8b, VM-iagttagelsesl\u00f8b som ProAM-l\u00f8b.<\/p>","
\u201dDet er sgu meget fedt. Det er en \u00e6re at f\u00e5 lov at repr\u00e6sentere Danmark ved et VM,\u201d siger Anders Foldager om udtagelsen til Feltet.dk.<\/p>","
Oprindeligt skulle l\u00f8bet k\u00f8res med fem omgange p\u00e5 Watopia-ruten med afslutning p\u00e5 Vulkanen, men dette har arrang\u00f8rerne lavet om til Figure 8 Reverse med afslutning p\u00e5 Hilly KOM.<\/p>","
\u201dNu har de lavet en rute\u00e6ndring, s\u00e5dan at vi skal slutte op ad en 1-minuts stigning. Det, tror jeg, kun er til min fordel,\u201d siger han.<\/p>
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Specielt Foldager selv har gavn af ruteændringen, da han så sent som i mandags beviste, at de stejle og kortere stigninger passer ham. Her vandt han nemlig et ProAm-løb, som er Zwifts egen løbsserie.
”Det er cirka i det 1-minuts peak, at jeg brænder helt igennem. Det var nogenlunde samme type afslutning som den, vi kørte i mandags, hvor jeg vandt,” siger Foldager.
”Jeg tror da, at jeg har en chance for at køre med om de helt sjove placeringer,” siger han.
Mangler dog Vulkanen
Alligevel kunne Foldager godt have ønsket sig, at man måske havde bevaret Vulkanen midt på ruten for at gøre løbet hårdere.
”Både og. Jeg kunne nok godt have brugt, at vi kørte over Vulkanen midt på ruten, så der kom en ordentlig udskilning også,” siger han.
”Alt i alt tror jeg dog, at det kun er til min og resten af holdets fordel, at de har ændret ruten,” siger han.
Hvad det så helt præcis kan betyde for det samlede felt er svært at sige, når man ikke kender startlisten endnu. Der kan være forskelle i, hvordan forbundene udtager deres ryttere.
”Det er meget svært at sige, før vi ser startlisten. Det kan tænkes, at der er stor forskel på, hvordan de forskellige unioner har udtaget deres hold. I Danmark har vi valgt at udtage nogle, der er gode på Zwift,” siger han.
”I nogle lande kunne man nok godt udtage nogle gode landevejs- eller mountainbike-ryttere, som måske ikke har så meget erfaring eller er helt så gode,” siger han.
Alligevel tør han godt sætte ord på, at en podieplads muligvis ikke er urealistisk, hvis altså ikke startlisten falder uheldigt ud. De danske ryttere har da også kørt godt på det seneste.
”Hvad det placeringsmæssigt kan blive til, er svært at sige, før man har set startlisten. Jeg tænker ikke, at en podieplads for Nicklas, Frederik eller jeg er helt urealistisk,” siger han.
Håber på wildcards til landevejsprofiler
Det er en mulighed for arrangørerne at uddele wildcards. Det er ikke helt utænkeligt, at de vil kaste stjernestøv over løbet med profiler fra landevejen.
Da Feltet.dk spurgte Foldager, hvad han tænker om det, skulle der ikke megen overvejelse til at kome med et svar.
”Det håber jeg næsten, at de gør. Det giver både noget mere omtale til det, og samtidig vil de måske ikke være vores allerstørste konkurrenter,” siger han.
”De proffer, der har kørt mod os i Uno X-Cuppen og andre løb, har ikke været overbevisende,” siger han.
Det er ikke bare lige sådan at sætte sig på en hometrainer og så køre godt i E-løbene. Det kommer ikke af sig selv, men gennem erfaring med løbene.
”Det vil betyde endnu mere til VM, hvor man skal kende ruten og dynamikkerne. Jeg håber, at de uddeler wildcards til nogle af profferne, så vi kan få noget mere omtale,” siger han.
Selv arbejder har han nu lagt en plan, så han kan bygge op til det VM i december, men også så formen til de kommende ProAm-løb bevares god.
”Jeg har lige holdt en pause i lidt over en uge og starter op her på mandag stille og rolig. Jeg har fået lagt en plan med min træner, som løber til 9. december,” siger han.
”Jeg skal gerne stå helt skarpt der, men jeg skal også være klar til ProAM-løbene,” siger han.
Dertil kommer også den kommende landevejssæson hos Herning CK, som Foldager naturligvis også skal være klar til.
”Jeg skal stadig fokusere på, at jeg skal ud på landevejen til næste år. Samtidig med at jeg skal forberede mig til 9. december, skal jeg også begynde at bygge op til næste landevejssæson,” siger han.