Jagten p\u00e5 etapesejre bliver i hvert fald en st\u00f8rre del af danskerholdets strategi, selvom klassementet ogs\u00e5 bliver en prioritet, if\u00f8lge den 30-\u00e5rige dansker.\u00a0<\/p>","
\"Jeg kan ikke forestille mig, at vi ikke pr\u00f8ver at k\u00f8re lidt klassement. Men p\u00e5 den anden side ved jeg ogs\u00e5, at vi stiller med et lidt mere udbrudspr\u00e6get hold, tror jeg nok. S\u00e5 jeg kunne ogs\u00e5 godt forestille mig, at vi vil pr\u00f8ve at skyde med lidt mere, jeg vil ikke sige spredehagl, fordi jeg synes, at vi har s\u00e5 god kvalitet, men at vi tager en del ryttere med, som kan vinde etaper,\" fort\u00e6ller han.\u00a0<\/p>
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Vejkaptajn i Danmark, men førertrøjen er i baghovedet
Som udgangspunkt passer de tre etaper i Danmark ikke Michael Valgren særlig godt. Der er hurtige folk på stregen, og der er stærkere temporyttere til første etapes tidskørsel.
Alligevel holder han døren på klem for muligheden for en gul førertrøje, da man aldrig ved, hvad der sker i et nervøst Tour de France-felt.
"Jeg har en lille drøm om at holde mig til. Det kunne selvfølgelig være sjovt. Man ved aldrig, om der bliver sidevind på de næste etaper (efter enkeltstarten, red.), og du så sidder i den rigtige gruppe og lige pludselig har chancen for den gule førertrøje. Det er det, jeg har i baghovedet. Hvis sol, måne og stjerner står fuldstændig rigtigt, men så skal jeg også være heldig," siger han med et smil.
Udgangspunktet for medaljetageren ved VM i fjor bliver ikke desto mindre et andet. Mulighederne for ham selv kommer som udgangspunkt først senere i løbet, og han skal i stedet holdets beskyttede folk, hvis vejret kommer til at spille feltet et pus.
"På de første etaper tror jeg mere, jeg bliver holdets mand. Jeg ved ikke alligevel helt, hvordan etaperne i Danmark passer mig. Jeg tror, at jeg skal hjælpe Magnus Cort eller Rigoberto (Uran, red.) med at sidde rigtigt, hvis der bliver sidevind," fortæller Valgren.
Artiklen fortsætter under billedet.
Bronzemedaljen ved VM sidste år var et af karrierens største mål, selvom guld havde været sjovere, fortæller Valgren. Foto: Sirotti.
Rekorden er sjov, men Valgren vil hellere have en etapesejr
På et efterhånden imponerende Palmarés mangler der en Grand Tour-etapesejr for Michael Valgren.
Danskeren har de sidste mange af sin karriere været til start ved verdens største cykelløb. Han har endnu ikke prøvet at køre Giro d'Italia, men Valgren har også flere starter i Vuelta a Espana. Ingen af stederne er det dog blevet til en etapesejr, hvilket han drømmer at lave om på.
"Nu har jeg kørt Touren syv år i træk. Så kørte jeg Vuelta det første år. Som førsteårs i min tid var chancerne ikke rigtig til os, men så var jeg relativt tæt på i nogle etaper af Vueltaen i 2020. I Touren er det bare utrolig svært at vinde en etape. Jeg vil vildt gerne vinde en etape i en af de tre Grand Tours, men selvfølgelig helst Touren," udtaler Valgren.
Med udsigten til sin ottende Tour-start til sommer nærmer den stærke jyde sig rekorden for flest Tour de France-starter for en dansker. Lige nu er rekorden 11, og den tilhører Jesper Skibby. Selvom det ikke vejer ligeså tungt som en etapesejr, så vil Valgren gerne skrive sig ind i historiebøgerne.
"Hvis jeg bliver ved med at køre Touren, så kan det jo være, at jeg om ikke andet får en form for sejr ved at være den dansker, der har kørt flest Tour de France. Det kunne jo være meget sjovt i fremtiden at skrive sig ind i historiebogen på en eller anden måde," fortæller Valgren afslutningsvist.
Inden Tour de France står for døren, venter der dog nogle af sæsonens største mål for danskeren i de aktuelle klassikere, hvor han er en fast del af EF Education - EasyPosts trup.
På lørdag stiller danskeren blandt andet til start i grusløbet Strade Bianche, som sendes på Discovery+ fra klokken 13, hvor der er studie og live-dækning af nyklassikeren.