UCI sætter i denne sæson skarpt fokus på sikkerheden.
Annonce
UCI sl\u00e5r deres nyeste sikkerhedshensyn fast dagen f\u00f8r, cykelkalenderen for alvor starter med kvindernes Tour Down Under.<\/p>","
SafeR<\/b><\/p>
UCI\u2019s nyeste sikkerhedsstruktur, SafeR, s\u00e6ttes fra i morgen i s\u00f8en for at fremme sikkerheden i landevejscykling for b\u00e5de m\u00e6nd og kvinder.<\/p>","
Strukturen best\u00e5r af en supervisorbestyrelse, en kommission og en s\u00e5kaldt Case Management Komit\u00e9. I disse organer repr\u00e6senteres l\u00f8bsarrang\u00f8rer, hold, ryttere og UCI selv.<\/p>","
UCI skriver i pressemeddelelsen, at reglen om gule kort for farlig k\u00f8rsel, som blev testet i anden halvdel af 2024-s\u00e6sonen, nu implementeres. Reglen betyder, at hvis en rytter modtager et bestemt antal gule kort, f\u00f8rer det til karant\u00e6ne af varierende l\u00e6ngder.<\/p>","
Derudover udvides den velkendte 3-kilometerregel til en 5-kilometerregel. Det vil alts\u00e5 sige, at tiden neutraliseres ved flade afslutninger ved 5-kilometerm\u00e6rket, s\u00e5fremt der skulle opst\u00e5 styrt.<\/p>","
I 2024 registrerede UCI i samarbejde med Gent Universitet 497 uheld i professionel herre- og kvindecykling. 35 % skyldtes rytterfejl, 13 % skyldtes sp\u00e6ndinger ved vigtige momenter i l\u00f8bene, mens 11 % skyldtes d\u00e5rlige vejforhold.<\/p>
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
Kommende initiativer
UCI og SafeR har implementeret nogle nye regler og initiativer, som man fremover skal være opmærksom på.
De faste madzoner fjernes til fordel for zoner placeret hver 30-40 kilometer. Dette initiativ, der blev vedtaget under COVID-19, synes ikke længere at være aktuelt.
Der sættes også nye, skarpe krav til barriererne langs ruterne. Her igangsættes anden fase af barrierestudierne for at fastsætte krav til dimensioner, materialer og fastgørelsessystemer.
Denne sæson afprøves også nye måleteknikker, der skal måle afstande mellem ryttere og køretøjer.
UCI har desuden sat en stopper for, at sprinternes leadout-ryttere kan fejre potentielle sejre ved at løfte armene fra styret.
Fremadrettet fokus
Ikke alt er på plads endnu, og derfor arbejdes der på højtryk for at forbedre radioteknologien. Kravene til holdenes udstyr skal skærpes i fremtiden, så sikkerheden bliver designet ind i materiellet, herunder en form for airbags og gearbegrænsninger.
Derudover vil der blive lagt øget fokus på at forbedre signalering og polstring af farlige områder, hvilket vil blive undersøgt nøje.
Oversigt: Disse 13 hold skifter navn til 2025 »
Ny UCI-regel rammer sejrsøjeblikke »
UCI advarede - Nu melder UAE-chef ud om kontroversiel metode »
Den indonesiske Van Aert vinder »
UCI befaler - forbundene betaler: Undskyld, hvad fanden skal vi der? »
SENESTE