Transferanalyse 2023: Hvordan gik det for Movistar Team?
03. december 2022 09:00Foto: A.S.O./Oman Cycling Association/Alex Broadway
af Emil Axelgaard

Som sædvanlig vil vi inden sæsonstarten i midten af januar bringe store analyser af de 18 WorldTour-hold frem mod den kommende sæson, men da transfersæsonen stort set er overstået, vil vi tyvstarte og over 18 dage bringe en analyse af transferudbyttet for hvert af den kommende sæsons hold i den højeste division.

Annonce

Vanligvis har vores holdoptakter bestået af en indledende transferanalyse, inden vi har analyseret holdets muligheder i den kommende sæson. Sådan vil det også være i år, når vi senere indleder serien, men denne gang bringer vi altså transferdelen endnu tidligere som en appetizer til det, der venter senere.

 

Over 18 dage bringer vi en vurdering af transfersæsonen for hvert af de 18 hold, der i 2023 ventes at udgøre WorldTouren, selvom den endelige bekræftelse på deres licenser først ventes at komme midt i decemver. Analyserne bringes i den omvendte rækkefølge af UCI-ranglisten. I dag fortsætter vi med AG2R Citroën Team, der endte som nr. 15 på ranglisten i 2022.

 

Du kan finde holdoptakten til deres 2022-sæson her. Du kan tillige finde en oversigt over alle transferanalyserne, hvor der også gemmer sig en gennemgang af 10 lovende transfers til den kommende sæson.

En-to-tredje etapesejr til Gaviria i Vuelta a San Juan!

SE MASSER AF CYKELSPORT PÅ

 

BEMÆRK: Movistar er et af de få hold, der har præsenteret deres endelige trup, og de har endda også fyldt truppen op med i alt 30 ryttere. Flere ændringer planlægges derfor ikke.

 

Ryttere, der bliver på holdet

Alex Aranburu, Jorge Arcas, William Barta, Imanol Erviti, Ivan Garcia Cortina, Abner Gonzalez, Juri Hollmann, Gorka Izagirre, Johan Jacobs, Matteo Jorgenson, Max Kanter, Oier Lazkano, Enric Mas, Lluis Mas, Gregor Mühlberger, Mathias Norsgaard, Nelson Oliveira, Antonio Pedrero, Vinicius Rangel, Oscar Rodriguez, Einer Rubio, Sergio Samitier, Gonzalo Serano, Ivan Ramiro Sosa, Albert Torres, Carlos Verona

 

Nye ryttere

Fernando Gaviria (UAE-Team Emirates), Ruben Guerreiro (EF Education-EasyPost), Ivan Romeo (Hagens Berman Axeon)

Annonce

 

Ryttere, der forlader holdet

Alejandro Valverde (stopper karrieren), Inigo Elosegui (Equipo Kern Pharma)

 

Hvordan gik transfersæsonen?

2023 er året, alle i Movistar-organisationen har frygtet. Siden man forud for 2005-sæsonen hentede ham til holdet fra Kelme, har Alejandro Valverde været holdets talisman, og selvom han undervejs har kørt på sammen med stjerner som Francisco Mancebo, Oscar Pereiro, Joaquim Rodriguez, Luis Leon Sanchez, Daniel Moreno, Rui Costa, Nairo Quintana, Ion Izagirre, Richard Carapaz, Marc Soler, Mikel Landa, Miguel Angel Lopez og Enric Mas, har han - naturligvis med undtagelse af sin karantæneperiode - været holdets absolutte lederfigur. Med sin ufattelige evne til altid at levere topresultater har han været en garanti for, at det spanske hold altid opnåede et eller andet, og i hver eneste sæson, hvor han ikke var karantæneramt, endte han som holdets mest pointgivende rytter, selvom han var omgivet af et hav af andre stjerner.

 

Det er den epoke, der slutter nu, og som holdet af gode grunde har skævet nervøst til. Gang på gang er de blevet reddet af, at den spanske evighedsmaskine valgte at forlænge sin karriere endnu engang, men nu er det altså slut. Det efterlader et gigantisk tomrum, som aldrig vil kunne udfyldes, men værre er det, at det uundgåelige sker på noget, der vel kan betegnes som det værst tænkelige tidspunkt.

 

Movistar er nemlig ikke, hvad de var engang. Mandskabet har eksisteret siden 1980 under navnene Reynolds, Banesto, Illes Balears, Caisse d’Epargne og senest Movistar, og de har i lange perioder været en af sportens giganter med ikke færre end syv sejre i Tour de France samt fire sejre i både Giroen og Vueltaen. For mindre end 10 år siden var holdet sågar en sand magtfaktor, for efter at man havde toppet verdensranglisten to gange tidligere i 1992 og 2008, endte man som verdens bedste hold fire år i træk mellem 2013 og 2016.

 

Siden da er det imidlertid gået stærkt ned ad bakke, og det tog for alvor fart med en meget mærkelig transferstrategi forud ofr 2020-sæsonen. En hel cykelverden så måbende til, da et af sportens store hold med en meget klar identitet som etapeløbs- og bjergmandskab med hovedvægt på spansktalende ryttere blev forvandlet til en uoverskuelig samling af unge navne, hvor det var svært at se nogen som helst sammenhæng eller ide i truppens sammensætning. Angiveligt var der et ønske om at internationalisere holdet og satse mere på ungt talent - to ambitioner, der da også kom tydeligt til udtryk i den nye trup - men det var meget svært at se, at der var nogen som helst langsigtet strategi bag nyere tids måske mest forvirrende transfersæson.

 

Identiteten forsvandt fuldstændigt. Én ting var, at man var ude af stand til at fastholde store navne som Nairo Quintana, Mikel Landa og Andrey Amador, ligesom man tidligere havde måttet sige farvel til eksempelvis Izagirre-brødrene, Richard Carapaz og Jonathan Castroviejo. Noget andet var, at man slet ikke fandt erstatninger i den ånd, der havde givet holdet så stor succes. Væk var den spansktalende klatreidentitet, da nyerhvervelserne bestod af en hel serie unge ryttere fra flere dele af Europa, der mest af alt havde det tilfælles, at deres styrker lå i et helt, helt andet terræn end det, Movistar hovedsageligt har begået sig i. Og værre var det, at kun meget få af de unge navne havde resultater, der gav håb om nogen stor sæson i 2020.

 

Der var derfor bange anelser hos mange iagttagere, der frygtede, at holdet helt alene ville afhænge af de tre topnavne, Enric Mas, Alejandro Valverde og Marc Soler, og den anelse blev desværre bekræftet. Bedre blev det ikke af, at de tre topnavne stort set havde en identisk kalender, og at de alle underpræsterede markant i andre løb end i Touren og Vueltaen. Skal man være lidt hård, var Movistar i 2020 nærmest kun eksisterende i de to løb, mens de var rene statister i stort set alle andre begivenheder, og resultatet blevet år med bare to sejre og et drastisk styrtdyk på verdensranglisten, hvor holdet gled helt ned som nr. 15 blandt de 19 WorldTour-hold til den kommende sæson - en dramatisk omvæltning for et hold, der altså endte øverst på listen hele fire gange i træk.

 

Heldigvis indså manager Eusebio Unzue, at der skulle mere kød på benet, og derfor hentede han frem mod 2021-sæsonen Miguel Angel Lopez og Ivan Garcia Cortina til holdet, mens han forud for den seneste sæson supplerede med Alex Aranburu og Ivan Ramiro Sosa - dog desværre delvist kun som erstatning efter Lopez’ kontroversielle exit. Det er imidlertid ikke tilfældigt, at holdet helt frem til en fornem slutspurt kæmpede en kamp for overlevelse på WorldTouren, for selv med de nye navne har holdet været et af de svagere i den fineste division. En manglende bredde har betydet, at holdet kun for alvor har været en faktor i de løb, hvor de er stillet til start med deres relativt få topnavne, og da Valverde i de sidste år ikke var den uhyre stabile garant for resultater, han tidligere var, har Movistar i de senere år kun været synlig i ganske få løb.

 

Det er altså i den situation, at Valverde nu siger farvel, og desværre har Unzue slet ikke været i stand til at lukke det gabende hul. I et interview i vinterpausen forud for 2022-sæsonen erkendte den erfarne manager, at han slet ikke har budgettet til at matche de bedste hold, og at det er meget svært for ham at tiltrække de navne, han drømmer om. Økonomien er derfor en væsentlig del af holdets delvise deroute, og det er så blevet forstærket af en lidt usammenhængende transferstrategi, hvor det er lidt svært at forklare, hvorfor holdet har forsøgt at sprede sig til nye løbstyper i stedet for at fokusere på de bjerg- og etapeløb, der altid har været deres identitet. Begrænsede midler skulle jo normalt tilsige, at man var nødt til at fokusere i stedet for at skyde med spredehagl.

 

I omtalte interview gjorde Unzue det imidlertid også klart, at strategiskiftet er kommet for at blive, og det er da også konklusionen efter en transfersæson, der må give anledning til bekymring i det spanske hovedkvarter. Aktiviteten har nemlig været yderst begrænset, og man har mest af alt koncentreret sig om at forlænge kontrakterne med holdets nuværende ryttere. Bare tre nye ryttere kommer til holdet, kun to siger farvel, og man har ikke været på udkig efter en direkte erstatning for Valverde.

Annonce

 

En sådan findes naturligvis heller ikke, og man må vel betegne erhvervelsen af Ruben Guerreiro som et forsøg på at lukke hullet. Portugiseren har i de første år af sin karriere mest været kendt som en puncheurtype og etapejægertype, men med sine præstationer i juni i Dauphiné og Mont Ventoux-løbet nåede han nye højder også i de høje bjerge. Med den udvidelse af paletten har han nu både lidt af det punch, der kendetegnede Valverde, og nogle af de klatreevner, der gjorde den spanske veteran så alsidig, men det er også åbenlyst, at der er en verden til forskel på de to.

 

Valverde har åbenlyst været bedre end Guerreiro på alle parametre, og derudover er der i hvert fald ét område, hvor de adskiller sig væsentligt. Hvor Valverde - måske med undtagelse af de sidste par år af karrieren - var kendt som en garant og for sit tårnhøje bundniveau, er Guerreiro stik modsat. Ikke blot er han sjældent i form, man ved heller aldrig rigtigt, om han er kørende eller ej. Og den form for manglende pålidelighed gør en enorm forskel for et hold, der vil være afhængig af meget få topnavne, herunder altså Guerreiro.Alligevel må man formode, at Guerreiro i et vist omfang vil skulle forsøge at udfylde lidt af tomrummet og have en fremtrædende rolle både i endagsløb og ugelange løb, men også i grand tours, hvor han endnu har til gode at begå sig over tre uger, men hvor han selv har udtrykt store klassementsambitioner.

 

Holdets anden store nyerhvervelse vidner om den store transformation, holdet er ved at gennemgå, og dermed er årets transferstrategi endnu et bevis på, at man bevæger sig væk fra den traditionelle identitet og forsøger at brede paletten ud. Holdet har altid haft et par spanske sprintere, der primært kunne begå sig i spurter i de spanske løb, men i de senere år er man begyndt at satse meget mere på massespurterne. Sidste år kom Max Kanter, der trods fraværet af sejre gjorde det ganske pænt, til holdet, og i år går man skridtet videre ved at supplere Kanter med Fernando Gaviria.

 

Er det nu en klog beslutning? Det er næsten svært at tro, at det kan blive den store succes. Gaviria er i den grad faldet af på den, og i de seneste to sæsoner har han vundet bare to cykelløb. Det var endda i en tid, hvor han med Sebastian Molano og Maximiliano Richeze havde et dedikeret tog til sin rådighed, og nu kommer han så til et hold, hvor han slet ikke vil have samme støtte. Ganske vist betød skiftet, at Kanter, der tidligere var kendt for svage positioneringsevner, at han udviklede sig ganske enormt i positionskampen, men det var jo altså ikke nok til at vinde bare én eneste gang. Også Gaviria har traditionelt haft sine kvaler i positionskampen, og da han ingenlunde er så hurtig som tidligere, er det svært at se, at han ville kunne vinde mere, end han har gjort i sine seneste sæsoner - i hvert fald i store løb.

 

I de små spanske løb kan han sagtens tage sejre, men hans skifte må først og fremmest ses som et øget fokus på massespurter. Med nu ganske få klassementskaptajner vil holdet formentlig gå til mange løb, herunder Giroen, med et vist fokus på spurtafgørelserne, og der vil derfor være en forventning om, at Gaviria vinder også store løb. Man kan håbe, at det går anderledes, men det er lige nu lidt svært at tro, at han vil blive holdets første helt store sprinter.

Annonce

 

Holdets sidste investering er Ivan Romeo. Det gjorde angiveligt meget ondt på det spanske storhold, at det mislykkedes dem at hente de spanske supertalenter Juan Ayuso og Carlos Rodriguez, og derfor var de hurtigt ude med snøren efter Romeo, da han begyndte at vise sig frem på den spanske ungdomsscene med særligt sine to sejre ved de spanske juniormesterskaber i 2021, hvor han gjorde rent bord. Han fik lov til at udvikle sig et år i USA hos Axel Merckx på Hagens Berman-holdet, men nu bliver han altså det næste spanske talent under Unzues vinger.

 

Desværre er han nok hverken en ny Ayuso eller en ny Rodriguez. For det første er han en helt anden type, nemlig stor og robust, og han passer således ganske godt i holdets transformation til et større fokus på fladere løb. For det andet har han ikke vist noget, der for alvor får ham til at skille sig ud som et supertalent, men det har han med sin alder på 19 år heldigvis endnu tid til at gøre. Sidste år viste den tempostærke og robuste spanier imidlertid ikke meget i de små løb, han kørte, og vi skal derfor i hvert fald regne med, at der går noget tid, inden han eventuelt måtte begynde at bidrage med nogle resultater.

 

Man kan i hvert fald håbe, at det går bedre for ham, end det gjorde for Inigo Elosegui. Sidstnævnte endte som en af de relativt mange unge spaniere, der er kommet til holdet uden væsentlige ungdomsresultater uden for den ret isolerede spanske scene, og som efterfølgende er endt i helt anonyme hjælperroller, inden holdet har tabt tålmodigheden. Sådan var det også for Elosegui, der ikke skilte sig ud som noget særligt, da han i efteråret 2019 skrev kontrakt med holdet, og efter tre år i holdets tjeneste har holdet også mistet lysten til at satse mere på ha. Kontrakten bliver ikke forlænget, og det er svært at se det som noget væsentligt tab.

 

Det er holdets andet farvel til gengæld. Med Valverdes fravær bliver alt helt anderledes i 2023, og det er svært at se, at det ikke er et svagere Movistar-mandskab, vi vil se i den kommende sæson. Guerreiro kan måske meget af det samme som den spanske stjerne, men på et lavere niveau og helt uden samme stabilitet og pålidelighed. Erhvervelsen på Gaviria er en udvidelse af sprintersatsningen, der virker meget risikabel, og Romeo har til gode for alvor at overbevise om, at han vitterligt er en kommende spansk storrytter. Havde man ventet, at Unzue ville lægge sig i selen for at erstatte holdets største tab i mange, mange år, blev man efterladt skuffet tilbage, og man må i stedet håbe, at det momentum, holdet opbyggede i årets sidste måneder, kan række ind i 2023. Det er i hvert fald svært at se, at det vil være transferstrategien, der vil sikre, at den flotte afslutning blev starten på en genrejsning af det tidligere storhold.

INFO
Optakter
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Lørdag den 28. januar 2023

Stort udbrud førte til estisk sejr i Gabon
Landevej
Hollandsk legende forlænger kontrakten med Jumbo
Landevej
Forbund: Quintana stiller alligevel op til mesterskab
Landevej
Veteran narret af uerfaren hollænder: Hvad skal jeg gøre?
Landevej
Ny profil brugte Zwift-erfaring til at vinde stort landevejsløb
Landevej
Lotto-juvel frøs sig vej til topresultat: Et spørgsmål om at overleve
Landevej
Stortalent hylder Mørkøv og Cavendish: Aldrig set det før
Landevej
Lopez: Det er ikke revanche
Landevej
Optakt: Trofeo Serra de Tramuntana (opdateret med ruteændring)
Landevej

Annonce

Optakt: 6. etape af Vuelta a San Juan
Landevej
Bernal motiveret af bedste præstation siden bus-kollisionen
Landevej
Video i artiklenSe afslutningen på Cadel Evans Great Ocean Road Race
Video
Video i artiklenSe afslutningen på 5. etape af Vuelta a San Juan
Video

Annonce

Bjergtrøjen kylet ud af San Juan
Landevej
Evenepoel reagerer på klart nederlag
Landevej
Sensationel sejrherre: Mine ben var fuldstændig tomme
Landevej
Den store tv-oversigt 2023 - Køb Discovery+
Landevej
Zwift-verdensmester vinder WorldTour-løb
Landevej
Evenepoel i kæmpe nedtur på vild kongeetape
Landevej
Følg lørdagens snevejrsramte løb på Mallorca
Landevej
Klæd dig på til 2023-sæsonen med vores store sæsonguide
Landevej

Annonce

Fredag den 27. januar 2023

Optakt: Cadel Evans Great Ocean Road Race
Landevej
Optakt: GP Cycliste de Marseille La Marseillaise
Landevej
Optakt: Saudi Tour
Landevej

Annonce

Optakt: 5. etape af Vuelta a San Juan
Landevej
Stortalent træder et skridt op
Landevej
Alpecin-Deceuninck tager nye metoder i brug
Landevej

Annonce

Bjerg: Mit knæ er hævet
Landevej
Evenepoel om klassiker-rute: Der inviteres til angreb
Landevej
Holdet bekræfter: Dansker får comeback efter lang skadespause
Landevej
Overblik: WorldTour-holdenes trøjer i 2023
Landevej
Video i artiklenSe afslutningen på Trofeo Andratx
Video
Vild præstation sænker storhold
Landevej
Mindst fire danskere til Saudi Tour
Landevej
Nyt ProTeam udtager første trup nogensinde
Landevej
Optakt: Trofeo Andratx-Mirador d’Es Colomer
Landevej
Dansker-optakter 2023: Prædikatet er væk - men ét aspekt bekymrer
Landevej
Superstjerne forlænger med Jumbo-Visma
Landevej
Rekord blev smadret da spanier sejrede
Landevej
Eksklusivt interviewKragh udpeger sit hovedfokus i foråret
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewChris Juul om hjælperrollen: Jeg nyder at have mestret rollen
INTERVIEW Landevej
Sæsonmanagerspillene er åbnet - 40.000 kroner i startpuljen
Landevej
Colombiansk mester om generationsskifte: Bevar roen
Landevej
Hurtig franskmand ude med slem skulderskade
Landevej
Tidligere Trek-rytter forsvarer Quintana og López: UCI er en mafia
Landevej
Video i artiklenEfter hård tid: Gregaard har genopfundet sig selv
Video
Eksklusivt interviewDansk sportsdirektør har ét mål: Vil skabe en kultur
INTERVIEW Landevej
Peter Sagan stopper karrieren efter OL - færdig på WorldTouren efter 2023
Landevej

Torsdag den 26. januar 2023

Video i artiklenDansker drømmer om Tour de France - men nedtoner fordel
Video
Endelig: I dette løb gør Asgreen comeback
Landevej
Evenepoel undrer sig over Bernal: Det var selvmord
Landevej
Eksklusivt interviewHvor sikker er Krons Tour-plads egentlig? Her er hans vurdering
INTERVIEW Landevej
Sprintertalent kritiserer afslutning: Det er farligt
Landevej
Verdensmesteren melder fra til VM
Cross
Eksklusivt interviewAsgreen gør status inden comeback og kommenterer Lefevere-udtalelser
INTERVIEW Landevej
Girmay utilfreds med ruten: Det var ikke en rigtig spurt
Landevej
Store sprintere starter sæsonen i Saudi-Arabien
Landevej
Dagens sejrherre konkluderer: Det er der, min styrke ligger
Landevej
Video i artiklenSe afslutningen på Trofeo Alcudia
Video
EF-rytter tager overraskende første sejr på Mallorca
Landevej
Styrt og udbrud dikterede slaget i Lambaréné
Landevej
Norsgaards sæsondebut er offentliggjort
Landevej
Uno-X med ny kæmpe løbsinvitation
Landevej
Manager om franske stjerners konflikt: Jeg beder ikke mine ryttere om at være venner
Landevej
Lækket gruppesamtale: Fransk stjerne sviner holdkammerat
Landevej
Belgisk stjernefrø slipper med skrækken
Landevej
Uheldig italiener sætter dato på comeback
Landevej
Eksklusivt interviewStor analyse: De unge stjerner, det grå guld og dem, der brændte ud
INTERVIEW Landevej
Optakt: Trofeo Ses Salines-Alcudia
Landevej
Verdensmesteren afslører: Forsøgte sent angreb
Landevej
WorldTour-løb er aflyst
Landevej
Video i artiklenSe afslutningen på 4. etape af Vuelta a San Juan
Video
Dansk komet roses efter udbrud og leadout
Landevej
Gaviria griner: Fredag taber jeg en halv time
Landevej
Stjerne runder milepæl og overtager førertrøjen
Landevej

Onsdag den 25. januar 2023

Asgreen udskyder comeback for anden gang
Landevej
Status på Bjerg efter styrt
Landevej
Ikonisk Vingegaard-billede vinder pris
Landevej
Alaphilippe: Vægten fra regnbuetrøjen er forsvundet
Landevej
Storebror van der Poel ærgrer sig
Cross
VIS FLERE

Annonce