Transferanalyse 2023: Hvordan gik det for Alpecin-Deceuninck?
05. december 2022 08:43Foto: Sirotti
af Emil Axelgaard

Som sædvanlig vil vi inden sæsonstarten i midten af januar bringe store analyser af de 18 WorldTour-hold frem mod den kommende sæson, men da transfersæsonen stort set er overstået, vil vi tyvstarte og over 18 dage bringe en analyse af transferudbyttet for hvert af den kommende sæsons hold i den højeste division.

Annonce

Vanligvis har vores holdoptakter bestået af en indledende transferanalyse, inden vi har analyseret holdets muligheder i den kommende sæson. Sådan vil det også være i år, når vi senere indleder serien, men denne gang bringer vi altså transferdelen endnu tidligere som en appetizer til det, der venter senere.

 

Over 18 dage bringer vi en vurdering af transfersæsonen for hvert af de 18 hold, der i 2023 ventes at udgøre WorldTouren, selvom den endelige bekræftelse på deres licenser først ventes at komme midt i december. Analyserne bringes i den omvendte rækkefølge af UCI-ranglisten. I dag fortsætter vi med AG2R Citroën Team, der endte som nr. 9 på ranglisten i 2022.

 

Du kan finde en oversigt over alle transferanalyserne, hvor der også gemmer sig en gennemgang af 10 lovende transfers til den kommende sæson.

Se alle højdepunkterne hvor Søren Kragh vinder i Touren fra den danske etapesejr her!

SE MASSER AF CYKELSPORT PÅ

 

BEMÆRK: Alpecin-Deceuninck har ikke officielt præsenteret truppen, og da der fortsat er plads til yderligere én rytter, er det muligt, at der kommer en tilføjelse. Ramon Sinkeldam, der ellers var udset til en plads på det nødlidende B&B, træner i hvert fald med holdet. Kommer der en ekstra tilføjelse, vil det fremgå af den endelige analyse under holdoptakten senere.

 

 

Nye ryttere

Søren Kragh Andersen (Team DSM), Quinten Hermans (Intermarché-Wanty-Gobert Materiaux), Kaden Groves (Team BikeExchange-Jayco), Nicola Conci (Alpecin-Deceuninck Development Team), Robbe Ghys (Sport Vlaanderen-Baloise), Jensen Plowright (Equipe continentale Groupama-FDJ)

Annonce

 

Ryttere, der forlader holdet

Tim Merlier (Soudal-Quick Step), Guillaume Van Keirsbulck (Bingoal Pauwels Sauces WB), Julien Vermote (?), Scott Thwaites (?), Floris De Tier (Bingoal Pauwels Sauces WB), Jay Vine (UAE Team Emirates), Sjoerd Bax (UAE Team Emirates), Edward Anderson (?)

 

Hvordan gik transfersæsonen?

Alpecin-Deceuninck går ind til en helt ny virkelighed i den kommende sæson - i hvert fald på papiret. Det er ikke alle de rivaliserende managers, der har været begejstrede for det, man kunne kalde Alpecin-modellen, men den har fungeret glimrende i de seneste sæsoner. Siden holdet i 2019 rykkede fra kontinentalscenen og blev et ProTeam med Mathieu van der Poel som den altoverskyggende stjerne, har holdet reelt været at regne som WorldTour-hold, selvom holdet har fastholdt sin status på lavere niveau.

 

I det første om var holdet måske lidt ensidigt afhængigt af Van der Poel, men i de seneste tre år er holdet endt som hhv. nr. 11, 7 og 9 på verdensranglisten og har vundet store løb også med andre end holdets største stjerne, og det er derfor ikke helt uforståeligt, at mange rivaler har ment, at holdet har udnyttet systemet. Som det i særklasse bedste ProTeam har de nemlig udnyttet det nye system, der garanterer deltagelse i alle WorldTour-løb, men uden forpligtelsen til at deltage i alle de WorldTour-løb, der kræver obligatorisk deltagelse af alle de bedste hold, og dermed har holdet fået det bedste af alle verdener. Det har naturligvis indebåret den risiko, at man ikke endte som et af de to bedste hold og således ville miste de automatiske invitationer, men med den meget stærke trup har det aldrig reelt været en risiko.

 

Nu giver Roodhooft-brødrene, der står i spidsen for den belgiske succeshistorie, sig imidlertid. I den kommende sæson vil holdet være at finde på den WorldTour, de reelt har tilhørt i flere år, men det vil ikke indebære nogen væsentlig ændring. Holdet tvinges til at køre de få WorldTour-løb, de har skippet, men mandskabet har alligevel været at finde i alle klassikerne og grand tours i de seneste år. Det er primært enkelte udvalgte WorldTour-etapeløb, der er blevet fravalgt, og dermed bliver der tale om en lidt tungere etapeløbskalender i den kommende sæson.

 

Man kunne have fået den tanke, at det måske ville få holdet til at brede paletten lidt ud. En af grundene til holdets succes har været, at man har vidst, hvad man ville. Man ville satse på klassikere, massespurter og udbrudssejre, mens man stort set har negligeret klassementer i etapeløb. På den baggrund er det ikke mærkeligt, at det er særligt de mere bjergrige etapeløb, man har valgt fra, men man kunne måske have troet, at den nye status ville få holdet til at jagte succes på den konto også - måske særligt fordi det er det lidt ensidige fokus, der sætter begrænsninger for, hvor langt op på verdensranglisten man kan komme.

 

Hvis man havde den tanke, blev man imidlertid skuffet, da holdet tog fat på transfersæsonen. Roodhooft-brødrene har for vane at skifte meget ud i truppen, hvad de også har gjort i år, hvor der er blevet plads til syv nye ryttere - hvilket dog er betydeligt færre, end de plejer - men fokus er præcis det samme. Holdet har satset meget målrettet på klassikere, massespurter og udbrud, og der er derfor stort set intet forandre for holdet i den kommende sæson, udover at de nu altså kan kalde sig WorldTour-hold.

 

Det er dog en sandhed med modifikationer. Udskiftningen på holdet er faktisk ganske betydelig, for der siges farvel til nogle af holdets største profiler, der dog heldigvis erstattes af nogle meget interessante og lovende navne. Mest markant er skiftet naturligvis på sprintersiden, hvor det er slut med Tim Merlier som en af holdets to supersprintere.

 

Selvom belgieren havde et knap så godt 2022 og særligt et skidt efterår, er det naturligvis et stort tab. Konflikten mellem ham og Jasper Philipsen var imidlertid også ganske klar, og det lignede i stigende grad en gordisk knude at give dem begge et løbsprogram, hvor de kunne være tilfredse. Det kan derfor ikke undre, at en af de to før eller siden ville smutte - og da særligt når Quick-Step kastede snøren ud.

 

Det gode er, at man med det samme har fundet en erstatning. Det kom helt sikkert bag på mange, at Kaden Groves forlod en rolle som fremtidens sprinter på sit hjemlands store hold til fordel for et eksperiment i Belgien, men Roodhooft-brødrene har igen gjort deres arbejde godt. Efter en lidt svær start på karrieren viste australieren nemlig særdeles lovende takter i 2002, hvor han på sine bedste dage lignede en mand med farten til også at slå de allerbedste, som han gjorde, da han slog meget af eliten i Tyrkiet og var tæt på at gøre det samme i Tirreno.

 

Hans Vuelta, hvor han ganske vandt en etape, viste imidlertid også, at han fortsat har store problemer i sin positionering, og da det netop var en stor udfordring for Alpecin, at de ikke kunne støtte den ligeledes positioneringssvage Merlier tilstrækkeligt, er det måske ikke det helt oplagte match. Der er derfor fortsat en del af arbejde med, hvis han skal blive til den sejrsmaskine, han meget vel kan have potentialet til at blie.

Annonce

 

Holdet har endda også set længere frem. Det lykkedes nemlig at få fat i et andet australsk sprintertalent, Jensen Plowright, der var en af de få fra FDJs succesrige U23-udviklingshold til at søge væk. Australieren vandt tre massespurter i 2022, hvor han også begik sig ganske flot i Tour de Bretagne, det stærkest besatte 2022-løb, og i det hele taget har han i flere år lignet en af de mest lovende helt rene sprintere. Det er klart, at mulighederne kan være svære at få på et hold med Philipsen, Groves og Jakub Mareczko i det kommende år, men det er bestemt en bedrift, at holdet har fået fat i en mand, der må have interesseret de fleste hold med fokus på fremtidige massespurter. Hans udvikling bliver under alle omstændigheder uhyre spændende at følge.

 

Den anden store opgradering kommer på klassikerfronten, hvor holdet må have indset, at de står over for en stadig større opgave, hvis de skal matche Jumbo, der med Wout van Aert, Christophe Laporte, Tiesj Benoot og nu også Dylan van Baarle udgør et stadig mere skræmmende kollektiv. Efter et år, hvor den ellers så brølstærke Gianni Vermeersch aldrig fandt sit niveau, stod det klart, at Mathieu van der Poel fremover meget vel kan være alt for alene mod en gul hær i finalerne, og derfor var der brug for flere ryttere, der kan køre finale i de største brostensløb.

 

Valget på en forstærkning på Søren Kragh, og det er bestemt et ganske godt, men også vovet valg. Vi ved, at danskeren kan være yderst svær at regne med, også fordi han har været ramt af så megen sygdom og så mange skader, men i det seneste forår kørte han også sin bedste klassikersæson nogensinde, selvom det ikke var helt synligt på resultatlisterne. For Kragh selv vil der være en risiko for, at han i nogle situationer skal ofre sig for Van der Poel, men den primære mission med investeringen må være at kunne have flere kort at spille i finalerne, så Jumbos overtal ikke er helt så markant. Det kan utvivlsomt åbne nogle muligheder for Kragh for selv at række ud efter lykken, og det styrker i hvert fald Alpecin og dermed også Van der Poel ganske markant, at man nu fremover kan håbe på at have både kaptajnen samt hans løjtnanter, Kragh og Vermeersch, i finalerne af de store brostensløb.

 

Til de samme løb henter holdet Robbe Ghys, der mest er kendt for sine evner på banen. Han har bestemt ikke imponeret på landevejen, heller ikke selvom han via et tidligt udbrud slog Remco Evenepoel i kampen om sejren på 1. etape af Belgium Tour sidste år. I 2022 begyndte der imidlertid at være lovende takter, ikke mindst i Belgium Tour, hvor han endte som samlet nr. 11 og som nr. 5 på brostensetapen, ligesom han nåede længere i klassikerne end tidligere. Selvom han skulle fortsætte den pæne udvikling, ligner han sog mest en hjælper, både i brostensløbene og i massesputerne.

 

I de begivenheder har holdet længe været en magtfaktor, men det kan man slet ikke sige om Ardennerne. Med undtagelse af Amstel Gold Race er det løb, Van der Poel har for vane at skippe, og her har resultaterne været ganske beskedne. Det gør naturligvis ondt på et hold med så stort et fokus på endagsløbene, og den svaghed håber man nu at have løst med erhvervelsen af Quinten Hermans.

Annonce

 

Det er et yderstlovende og spændende projekt. Crossrytteren har længe været meget lovende på landevejen, men det helt store gennembrud kom i 2022, hvor han sågar slog Wout van Aert i spurten om 2. pladsen i Liege, ligesom han vandt kongeetapen i Belgium Tour og endte på podiet i WorldTour-løbet i Hamburg efter endnu et opgør med Van Aert. Hans crossbaggrund betyder, at han er en ”ældre” herre på 27 år, men hans udvikling synes slet ikke slut endnu, og han giver i hvert fald holdet en helt ny chance i de kuperede endagsløb, ligesom han vil være et aktiv som etapejæger i mange af de etapeløb, der vil være flere af i den kommende sæson.

 

I de samme løb kan holdet se frem til Nicola Conci, men det er nu snyd at sige, at han er ny på holdet. De hentede ham nemlig allerede midtvejs i løbet af 2022 efter hele Gazprom-miseren, og selvom han var nødt til officielt at køre for udviklingsholdet, da truppen var fuld, var han reelt en del af det ”rigtige” hold, for hvem han kørte alle sine løb. Det gjorde han endda med stor succes og blandt andet en samlet 6. plads i Slovenien og samlet 3. plads i Arctic Race, hvor han næsten vandt en etape og var så god, at han endda fik en af de eftertragtede pladser på Italiens VM-hold, og med den uhyre lovende udvikling, han har gennemlevet siden skiftet fra Trek, skal han blive spændende at følge. Med sit punch og sin fart bliver han i hvert fald endnu en forstærkning i ardennerløbene.

 

Alt er dog ikke fryd og gammen. I de samme løb kunne man have ventet sig meget af Sjoerd Bax, der havde lidt svært ved at slå igennem i løbet af året, men sluttede bragende flot af med to sejre, ikke mindst i det stærkt besatte Coppa Agostoni, og fornem kørsel i Luxembourg. De kunne imidlertid ikke forhindre ham i at gribe chancen, da UAE bød sig til, og han vil blive savnet. Det ændrer dog ikke på, at holdets trup til de kuperede endagsløb må anses som markant styrket.

 

Bax er dog ikke det største tab, heller ikke selvom man tager Merlier ud af ligningen. Det gør utvivlsomt meget ondt, at Jay Vine fik en chance hos UAE, men holdet var alligevel storsindet nok til at lade ham smutte, selvom han fortsat havde et år tilbage af sin kontrakt. Det sker på et tidspunkt, hvor hans vilde kørsel i Vueltaen stadig efterlader os med stor spænding om, hvor stort hans potentiale i bjergene vitterligt er, men det bliver altså ikke hos Alpecin, at han skal fortsætte sin lovende udvikling. Det betyder samtidig, at holdet nu er stort set uden kaptajn i de fleste etapeløb, hvor Conci vil være bedste bud på en klassementsrytter, og det gør et i forvejen lidt ensidigt hold mere endimensionelt, end det allerede var. På den anden side er det forståeligt, at Vine søgte væk fra et hold, der jo ikke kunne give ham megen støtte.

 

Vine, Merlier og Bax udgør også holdets markante tab. Forsøget på at genrejse Floris De Tiers stagnerede karriere lykkedes aldrig rigtigt, og selvom han viste lidt tegn i marts, er der ikke meget, der tyder på, at han nogensinde vil leve op til det, han viste, da Jumbo i sin tid hentede ham. Holdet siger også farvel til veteranerne Guillaume Van Keirsbulck og Julien Vermote, hvis karrierer de reddede, da det så allersortest ud, og det er ganske forståeligt. Begge har en del erfaring, men de har begge for længst set deres bedste tid. Det samme gælder for Scott Thwaites, som i sin tid på holdet bare var ren hjælper og aldrig indfriede det potentiale, han viste, da han blev nr. 2 i Le Samyn og nr. 10 i Strade Bianche, og helt uden betydning er det, at man siger farvel til mountainbikeren Edward Anderson, hvis fokus slet ikke ligger på landevejen, hvor han stort set ikke var aktiv og ikke lykkedes med at gennemføre ét eneste løb i en løbsfattig 2022-sæson.

Annonce

 

Roodhooft-brødrene må således sidde tilbage med en blandet smag. Tabene af Merlier og Vine er ganske betydelige, og begge er så store profiler, at det er svært ikke at sidde tilbage med følelsen af, at de sidder svækkede tilbage. Det gælder i hvert fald i etapeløbene, hvor holdet nu er uden klassementssatsning, og det gælder også i massespurterne, selvom man med Groves og Plowright bestemt har en chance for i hvert fald på sigt at lukke hullet. Til gengæld er holdet markant styrket i Ardennerne, hvor de med Hermans og måske endda Conci bliver en helt ny faktor - trods tabet af Bax - og investeringen i Kragh gør tillige, at de står betydeligt stærkere i brostensløbene, der i kraft af Van der Poel vel må regnes som deres vigtigste prioritet. Det er således gynger og karusseller for Alpecin, der står styrket på nogle områder og svækket på andre, men Roodhooft-brødrene bør have sikret, at belgierne får en fornem debut på WorldTouren med det lidt ensidige fokus på spurter og endagsløb, som de har bevaret.

 

OPDATERING: Den ovenfor omtalte mulige erhvervelse af Ramon Sinkeldam er kort efter offentliggørelsen af denne analyse blevet bekræftet.

INFO
Optakter
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Lørdag den 28. januar 2023

Hollandsk legende forlænger kontrakten med Jumbo
Landevej
Forbund: Quintana stiller alligevel op til mesterskab
Landevej
Veteran narret af uerfaren hollænder: Hvad skal jeg gøre?
Landevej
Ny profil brugte Zwift-erfaring til at vinde stort landevejsløb
Landevej
Lotto-juvel frøs sig vej til topresultat: Et spørgsmål om at overleve
Landevej
Stortalent hylder Mørkøv og Cavendish: Aldrig set det før
Landevej
Lopez: Det er ikke revanche
Landevej
Optakt: Trofeo Serra de Tramuntana (opdateret med ruteændring)
Landevej
Optakt: 6. etape af Vuelta a San Juan
Landevej
Bernal motiveret af bedste præstation siden bus-kollisionen
Landevej
Video i artiklenSe afslutningen på Cadel Evans Great Ocean Road Race
Video
Video i artiklenSe afslutningen på 5. etape af Vuelta a San Juan
Video
Bjergtrøjen kylet ud af San Juan
Landevej

Annonce

Evenepoel reagerer på klart nederlag
Landevej
Sensationel sejrherre: Mine ben var fuldstændig tomme
Landevej
Den store tv-oversigt 2023 - Køb Discovery+
Landevej
Zwift-verdensmester vinder WorldTour-løb
Landevej
Evenepoel i kæmpe nedtur på vild kongeetape
Landevej
Følg lørdagens snevejrsramte løb på Mallorca
Landevej
Klæd dig på til 2023-sæsonen med vores store sæsonguide
Landevej

Fredag den 27. januar 2023

Optakt: Cadel Evans Great Ocean Road Race
Landevej

Annonce

Optakt: GP Cycliste de Marseille La Marseillaise
Landevej
Optakt: Saudi Tour
Landevej
Optakt: 5. etape af Vuelta a San Juan
Landevej

Annonce

Stortalent træder et skridt op
Landevej
Alpecin-Deceuninck tager nye metoder i brug
Landevej
Bjerg: Mit knæ er hævet
Landevej

Annonce

Evenepoel om klassiker-rute: Der inviteres til angreb
Landevej
Holdet bekræfter: Dansker får comeback efter lang skadespause
Landevej
Overblik: WorldTour-holdenes trøjer i 2023
Landevej
Video i artiklenSe afslutningen på Trofeo Andratx
Video
Vild præstation sænker storhold
Landevej
Mindst fire danskere til Saudi Tour
Landevej
Nyt ProTeam udtager første trup nogensinde
Landevej
Optakt: Trofeo Andratx-Mirador d’Es Colomer
Landevej
Dansker-optakter 2023: Prædikatet er væk - men ét aspekt bekymrer
Landevej
Superstjerne forlænger med Jumbo-Visma
Landevej
Rekord blev smadret da spanier sejrede
Landevej
Eksklusivt interviewKragh udpeger sit hovedfokus i foråret
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewChris Juul om hjælperrollen: Jeg nyder at have mestret rollen
INTERVIEW Landevej
Sæsonmanagerspillene er åbnet - 40.000 kroner i startpuljen
Landevej
Colombiansk mester om generationsskifte: Bevar roen
Landevej
Hurtig franskmand ude med slem skulderskade
Landevej
Tidligere Trek-rytter forsvarer Quintana og López: UCI er en mafia
Landevej
Video i artiklenEfter hård tid: Gregaard har genopfundet sig selv
Video
Eksklusivt interviewDansk sportsdirektør har ét mål: Vil skabe en kultur
INTERVIEW Landevej
Peter Sagan stopper karrieren efter OL - færdig på WorldTouren efter 2023
Landevej

Torsdag den 26. januar 2023

Video i artiklenDansker drømmer om Tour de France - men nedtoner fordel
Video
Endelig: I dette løb gør Asgreen comeback
Landevej
Evenepoel undrer sig over Bernal: Det var selvmord
Landevej
Eksklusivt interviewHvor sikker er Krons Tour-plads egentlig? Her er hans vurdering
INTERVIEW Landevej
Sprintertalent kritiserer afslutning: Det er farligt
Landevej
Verdensmesteren melder fra til VM
Cross
Eksklusivt interviewAsgreen gør status inden comeback og kommenterer Lefevere-udtalelser
INTERVIEW Landevej
Girmay utilfreds med ruten: Det var ikke en rigtig spurt
Landevej
Store sprintere starter sæsonen i Saudi-Arabien
Landevej
Dagens sejrherre konkluderer: Det er der, min styrke ligger
Landevej
Video i artiklenSe afslutningen på Trofeo Alcudia
Video
EF-rytter tager overraskende første sejr på Mallorca
Landevej
Styrt og udbrud dikterede slaget i Lambaréné
Landevej
Norsgaards sæsondebut er offentliggjort
Landevej
Uno-X med ny kæmpe løbsinvitation
Landevej
Manager om franske stjerners konflikt: Jeg beder ikke mine ryttere om at være venner
Landevej
Lækket gruppesamtale: Fransk stjerne sviner holdkammerat
Landevej
Belgisk stjernefrø slipper med skrækken
Landevej
Uheldig italiener sætter dato på comeback
Landevej
Eksklusivt interviewStor analyse: De unge stjerner, det grå guld og dem, der brændte ud
INTERVIEW Landevej
Optakt: Trofeo Ses Salines-Alcudia
Landevej
Verdensmesteren afslører: Forsøgte sent angreb
Landevej
WorldTour-løb er aflyst
Landevej
Video i artiklenSe afslutningen på 4. etape af Vuelta a San Juan
Video
Dansk komet roses efter udbrud og leadout
Landevej
Gaviria griner: Fredag taber jeg en halv time
Landevej
Stjerne runder milepæl og overtager førertrøjen
Landevej

Onsdag den 25. januar 2023

Asgreen udskyder comeback for anden gang
Landevej
Status på Bjerg efter styrt
Landevej
Ikonisk Vingegaard-billede vinder pris
Landevej
Alaphilippe: Vægten fra regnbuetrøjen er forsvundet
Landevej
Storebror van der Poel ærgrer sig
Cross
Holdkammerat til Pedersen afslører særlig taktik
Landevej
VIS FLERE

Annonce