Tour Tech: Specialized lancerer nyt våben til Asgreen - ny enkeltstartscykel
19. juli 2019 08:00 af Morten Andersen

Specialized bruger hvert år betragtelige ressourcer på at udvikle nogle af verdens hurtigste cykler. Nu har amerikanerne opdateret deres Shiv TT-model - den cykel som rytterne bruger i kampen mod uret.

Deceuninck-Quicksteps mekaniker Rune Kristensen om tidskørsler

abonner på feltet på

Rytterne på Dequinick-Quick Step og Bora Hansgrohe har i årets Tour fået et ekstra våben mod konkurrenterne. Ruten byder som bekendt på to etaper, hvor rytterne skal teste sig selv mod konkurrenterne i kampen mod uret og her har Specialized sørget for ekstra fart til de to succesfulde hold.

 

Mærkets tempocykel hedder Shiv og den har været en af de dominerende cykler i feltet i en årrække - senest med et verdensmesterskab i holdløb på CV’et fra 2018, da de blå fra Quick-Step vandt i Innsbruck i efteråret.

 

Nu er Shiv-modellen blevet væsentligt opgraderet, så den er klar til Touren 2019 - og til fremtiden.

 

 

#AEROISEVERYTHING                                                                                                                          

Og så alligevel ikke helt! For selv om aerodynamik er det vigtigste parameter på en enkeltstartscykel, så dur det ikke at den udelukkende er hurtig. Den skal også have andre kvaliteter for at excellere i en lang række terræner, hos rytterne og sågar hos mekanikerne.

 

Derfor har Specialized haft en lang række fokuspunkter i udviklingen, for at sikre at udviklingen ikke kun giver mere fart i vindtunnellen, men også i praksis på landevejen.

 

 

Ny silhuet

Kigger man på det nye rammedesign, så vil man se en række væsentlige forskelle fra den eksisterende model. Det mest iøjnefaldende er nok de sænkede saddelstræbere, som hæfter lavt på saddelrøret.


Det er et design, som efterhånden går igen på stort set alle nyudviklede cykler, simpelthen fordi det er det hurtigste design, indenfor de regulativer som UCI har sat op omkring de tilladte rammedimensioner.

 

Designet er meget udtalt her og Specialized har gået helt til grænsen indenfor UCI-reglerne.

 

Det er også værd at bemærke, at saddelrøret ikke har noget ’cut-out’, hvor baghjulet passer ind i og således skaber et nærmest lukket system. Specialized’s vindtunneltests viset, at det på den nye Shiv ikke er nødvendigt.

 

Skrårøret er desuden frugten af syv års udvikling, hvor Specialized har erfaret, at denne del af rammen betyder mere for stivhed og vægt end for aerodynamikken. Således er det lykkes at lave et skrårør, som både er lettere og overfører mere kraft - mens det naturligvis er gemt for vinden bag forhjulet.

 

Saddelpinden er genbrugt fra den populære Venge, da en tyndere af slagsen ville blive for ukomfortabel og ikke give en aerodynamisk fordel, når først der er en rytter i sadlen.

 

 

Lavere vægt

Enkeltstartscykler er traditionelt tungere, da aerodynamikken er vigtigere end vægten på flade ruter. Men enkeltstarterne udvikler sig i disse år og det er blevet særdeles populært for arrangørerne af Grand Tours især, at indlægge kuperede ruter eller endda enkeltstarter med masser af højdemeter og stigninger.

 

Derfor skal fremtidens enkeltstartscykel også kunne klatre og det har krævet en barbering af vægten.


Således vejer den nye ramme, gaffel og cockpit tilsammen 500 gram mindre end tidligere modeller.

 

Nogle af forbedringerne kommer fra cockpittet, som via et design der forener frempind og styr i ét stykke sparer masser af vægt.

 

Rammen er desuden sat op til at håndtere et ét-klingesetup, da ophænget til forskifteren let kan fjernes og området derved kan holdes helt rent effektivt. Nødvendigt i en tid, hvor flere ryttere foretrækker kun at have én klinge på flade ruter.

 

 

Skivebremser for fart og håndtering

Mange ser det som beviset for skivebremsernes endegyldige indtog, at de nu også finder vej til de nyeste tempocykler. Således også Shiv.

 

Og faktisk er de ikke en aerodynamisk hæmsko ifølge ingeniørerne hos Specialized. For fraværet af fælgbremser i toppen af gaflen og på saddelstræberne har gjort det muligt at slippe af med en masse vindmodstand, hvilket faktisk gør cyklen endnu hurtigere.

 

Skivebremsernes thru-aksel bidrager tilmed med mere stivhed, som tæller med på plussiden.

 

Det er alt sammen med til at forbedre køreoplevelsen i alle terræner. Noget der har fået tempospecialisten Bob Jungels til at komme med følgende kommentar:

 

”Både opad og nedad opfører er styringen som på en almindelig landevejscykel. Det er et kæmpe skridt fremad”.

 

Glade mekanikere

De fleste nye cykler fødes med en lang række integrationer, som skjuler kabler og forener vitale dele på cyklen. Til glæde for ryttere og æstetikere. Men ofte til hovedpine for mekanikerne.

 

Derfor har et vigtigt punkt i udviklingen været, at gøre det til en nem cykel at arbejde med. Det er blandt andet blevet bemærket hos mekanikerne hos Dequinick-Quick Step, som nu kun skal bruge en time på at samle en Shiv i stedet for tre.

 

I handlen til vinter

Den nye Shiv TT kan opleves i aktion i den sidste enkeltstart i årets Tour og så vil den være at finde i handlen os Specialized’s forhandlere til vinter.

INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Cykler
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Alaphilippe tilbage efter pause: Han havde nået grænsen

Spanier tog sejren i Limousin

Præmier for +65.000 kroner i Vuelta-spillet? Spillet starter lørdag

Hollandsk mester hurtigst i Norge – Dideriksen treer

Giro-vinderen ude af Vueltaen efter styrt

Colombianer sejrede i Tour de l'Avenir

Startlisten til Vuelta a España med rygnumre

Starttiderne til holdtidskørslen (1. etape) i Vueltaen

Deceuninck-Quick Steps mekaniker blogger under Vueltaen

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST

TORSDAG

McNulty: Unge rytteres succes viser, at sporten er renere

Rasmus Quaade efter andenplads: Jeg er virkelig tilfreds med min enkeltstart

Niklas Larsen rykker frem i klassementet: Det var lige, som det skulle være

Optakt: 3. etape af PostNord Danmark Rundt

Følg kongeetapen i PostNord Danmark Rundt

Würtz Schmidt: Jeg begyndte at lide ret hurtigt

Toft vandt endelig i Danmark Rundt: Forløsningen er rigtig stor

Martin Toft vinder enkeltstarten – Mads Würtz ny mand i PostNord-førertrøjen

Optakt: 1. etape af Vuelta a Espana

Benoot begravede holdkammerat: Han var også min ven

Froome accepterer otte år gammel Vuelta-sejr

Vuelta a Espana: Outsiderne

Team Ineos laver sen udskiftning i Vuelta-trup

Lars Bak kører karrierens sidste danske løb

Valverde vil hente etapesejre i Vuelta a España

Jesper Worre prøvede at lokke hollandsk stjerne med mange penge

John Degenkolb skifter til Lotto Soudal

Jansen: Jeg forstod ikke de andre rytteres taktik i finalen

Brian Holm: Cyklister er også nogle idioter

Calmejane efter sejr: Det var hævn

Laporte efter Vivani-transfer: Jeg har stadig personlige ambitioner

ONSDAG

Dempster vinder hollandsk éndagsløb

Rodenberg: Det var en ret stresset dag

Vuelta a Espana: Podiekandidaterne

Calmejane tager første sejr siden marts

Optakt: 2. etape af PostNord Danmark Rundt

Dansk verdensmester forsøgte forgæves: Jeg tog en chance

Rasmus Byriel glad for holdets etapesejr efter at have ofret sig

Benoot efter sejr: Min professionelle karriere begyndte i Danmark Rundt

Jonas Vingegaard uheldigt fra start i PostNord Danmark Rund

ColoQuick-kaptajn tager vigtig tid: Det kan være afgørende

Flot sejr til Benoot på 1. etape af PostNord Danmark Rundt

Ung brite efter voldsomt styrt i l´Avenir: Husker ikke rigtig noget

Martin Toft: Det er bare fuld blæs

Rodenberg: Jeg kan slå verdensklassesprintere

Ung komet vil vinde i Grand Tour-debut

Reaktioner før 1. etape af PostNord Danmark Rundt

Vinokurov tror på Fuglsang: Kan opnå mere

Tysk stortalent skifter til Bora-Hansgrohe

Quick-Step henter stærk italiener hos Astana

Transferlisten 2019-2020

Jakob Fuglsang skriver ny kontrakt til 2021

Bekræftet: Kamp skriver WorldTour-kontrakt

PostNord Danmark Rundt sendes nu live i 59 lande

Prøv banecykling til Bike Blowout messen

Overblik: Vuelta startlisten - alle 22 hold

Würtz: Forventer hård 1. etape

Kamp: Jeg vil vinde løbet sammenlagt

Klar til Danmark Rundt? Sæt dit hold - spillet starter kl. 13.30

TIRSDAG

ColoQuick sportsdirektør: Vi skal søge chancen hver dag

Vuelta a Espana: Vinderkandidaterne

Tom Pidcock på hospitalet efter styrt i Tour de l’Avenir

Tidligere verdensmester planlægger karrierestop efter OL i Tokyo

Optakt: 1. etape af PostNord Danmark Rundt

Optakt: PostNord Danmark Rundt

Geoghegan Hart og Poels i spidsen for INEOS til Vueltaen

Havik vandt foran Greipel i GP Stad Zottegem

Vuelta a Espana: Hovedudfordrerne

Movistar henter to colombianske klatretalenter

Landis om tvunget navneskifte: Personlig vendetta

Fuglsang: Her er mit mål til Vueltaen

Vuelta a Espana: Favoritten

Dansk udbrudstogt ender i schweizisk triumf i Tour de l’Avenir

Vuelta a España: Ruten, etaper og etapeprofiler

Jumbo-Visma øger sit budget i jagten på Grand Tour-succes

38-årige østrigsk veteran opsat på at fortsætte karrieren i 2020

CCC henter Giro-etapevinder

Van Aerts cross-sæson i fare

Overblik: 172 WorldTour-ryttere uden kontrakt - 5 danske

På tur til Vejlsøhus og MTB i Silkeborg

MANDAG

Caja Rural-Seguros udtager formstærkt Vuelta-hold