Rytterne p\u00e5 Dequinick-Quick Step og Bora Hansgrohe har i \u00e5rets Tour f\u00e5et et ekstra v\u00e5ben mod konkurrenterne. Ruten byder som bekendt p\u00e5 to etaper, hvor rytterne skal teste sig selv mod konkurrenterne i kampen mod uret og her har Specialized s\u00f8rget for ekstra fart til de to succesfulde hold.<\/p>","
M\u00e6rkets tempocykel hedder Shiv og den har v\u00e6ret en af de dominerende cykler i feltet i en \u00e5rr\u00e6kke - senest med et verdensmesterskab i holdl\u00f8b p\u00e5 CV\u2019et fra 2018, da de bl\u00e5 fra Quick-Step vandt i Innsbruck i efter\u00e5ret.<\/p>","
Nu er Shiv-modellen blevet v\u00e6sentligt opgraderet, s\u00e5 den er klar til Touren 2019 - og til fremtiden.<\/p>","
Og s\u00e5 alligevel ikke helt! For selv om aerodynamik er det vigtigste parameter p\u00e5 en enkeltstartscykel, s\u00e5 dur det ikke at den udelukkende er hurtig. Den skal ogs\u00e5 have andre kvaliteter for at excellere i en lang r\u00e6kke terr\u00e6ner, hos rytterne og s\u00e5gar hos mekanikerne.<\/p>","
Derfor har Specialized haft en lang r\u00e6kke fokuspunkter i udviklingen, for at sikre at udviklingen ikke kun giver mere fart i vindtunnellen, men ogs\u00e5 i praksis p\u00e5 landevejen.<\/p>
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Ny silhuet
Kigger man på det nye rammedesign, så vil man se en række væsentlige forskelle fra den eksisterende model. Det mest iøjnefaldende er nok de sænkede saddelstræbere, som hæfter lavt på saddelrøret.
Det er et design, som efterhånden går igen på stort set alle nyudviklede cykler, simpelthen fordi det er det hurtigste design, indenfor de regulativer som UCI har sat op omkring de tilladte rammedimensioner.
Designet er meget udtalt her og Specialized har gået helt til grænsen indenfor UCI-reglerne.
Det er også værd at bemærke, at saddelrøret ikke har noget ’cut-out’, hvor baghjulet passer ind i og således skaber et nærmest lukket system. Specialized’s vindtunneltests viset, at det på den nye Shiv ikke er nødvendigt.
Skrårøret er desuden frugten af syv års udvikling, hvor Specialized har erfaret, at denne del af rammen betyder mere for stivhed og vægt end for aerodynamikken. Således er det lykkes at lave et skrårør, som både er lettere og overfører mere kraft - mens det naturligvis er gemt for vinden bag forhjulet.
Saddelpinden er genbrugt fra den populære Venge, da en tyndere af slagsen ville blive for ukomfortabel og ikke give en aerodynamisk fordel, når først der er en rytter i sadlen.
Lavere vægt
Enkeltstartscykler er traditionelt tungere, da aerodynamikken er vigtigere end vægten på flade ruter. Men enkeltstarterne udvikler sig i disse år og det er blevet særdeles populært for arrangørerne af Grand Tours især, at indlægge kuperede ruter eller endda enkeltstarter med masser af højdemeter og stigninger.
Derfor skal fremtidens enkeltstartscykel også kunne klatre og det har krævet en barbering af vægten.
Således vejer den nye ramme, gaffel og cockpit tilsammen 500 gram mindre end tidligere modeller.
Nogle af forbedringerne kommer fra cockpittet, som via et design der forener frempind og styr i ét stykke sparer masser af vægt.
Rammen er desuden sat op til at håndtere et ét-klingesetup, da ophænget til forskifteren let kan fjernes og området derved kan holdes helt rent effektivt. Nødvendigt i en tid, hvor flere ryttere foretrækker kun at have én klinge på flade ruter.
Skivebremser for fart og håndtering
Mange ser det som beviset for skivebremsernes endegyldige indtog, at de nu også finder vej til de nyeste tempocykler. Således også Shiv.
Og faktisk er de ikke en aerodynamisk hæmsko ifølge ingeniørerne hos Specialized. For fraværet af fælgbremser i toppen af gaflen og på saddelstræberne har gjort det muligt at slippe af med en masse vindmodstand, hvilket faktisk gør cyklen endnu hurtigere.
Skivebremsernes thru-aksel bidrager tilmed med mere stivhed, som tæller med på plussiden.
Det er alt sammen med til at forbedre køreoplevelsen i alle terræner. Noget der har fået tempospecialisten Bob Jungels til at komme med følgende kommentar:
”Både opad og nedad opfører er styringen som på en almindelig landevejscykel. Det er et kæmpe skridt fremad”.
Glade mekanikere
De fleste nye cykler fødes med en lang række integrationer, som skjuler kabler og forener vitale dele på cyklen. Til glæde for ryttere og æstetikere. Men ofte til hovedpine for mekanikerne.
Derfor har et vigtigt punkt i udviklingen været, at gøre det til en nem cykel at arbejde med. Det er blandt andet blevet bemærket hos mekanikerne hos Dequinick-Quick Step, som nu kun skal bruge en time på at samle en Shiv i stedet for tre.
I handlen til vinter
Den nye Shiv TT kan opleves i aktion i den sidste enkeltstart i årets Tour og så vil den være at finde i handlen os Specialized’s forhandlere til vinter.