Tour Tech: Specialized lancerer nyt våben til Asgreen - ny enkeltstartscykel
19. juli 2019 08:00
af Morten Andersen

Specialized bruger hvert år betragtelige ressourcer på at udvikle nogle af verdens hurtigste cykler. Nu har amerikanerne opdateret deres Shiv TT-model - den cykel som rytterne bruger i kampen mod uret.

Deceuninck-Quicksteps mekaniker Rune Kristensen om tidskørsler

abonner på feltet på

Rytterne på Dequinick-Quick Step og Bora Hansgrohe har i årets Tour fået et ekstra våben mod konkurrenterne. Ruten byder som bekendt på to etaper, hvor rytterne skal teste sig selv mod konkurrenterne i kampen mod uret og her har Specialized sørget for ekstra fart til de to succesfulde hold.

 

Mærkets tempocykel hedder Shiv og den har været en af de dominerende cykler i feltet i en årrække - senest med et verdensmesterskab i holdløb på CV’et fra 2018, da de blå fra Quick-Step vandt i Innsbruck i efteråret.

 

Nu er Shiv-modellen blevet væsentligt opgraderet, så den er klar til Touren 2019 - og til fremtiden.

 

 

#AEROISEVERYTHING                                                                                                                          

Og så alligevel ikke helt! For selv om aerodynamik er det vigtigste parameter på en enkeltstartscykel, så dur det ikke at den udelukkende er hurtig. Den skal også have andre kvaliteter for at excellere i en lang række terræner, hos rytterne og sågar hos mekanikerne.

 

Derfor har Specialized haft en lang række fokuspunkter i udviklingen, for at sikre at udviklingen ikke kun giver mere fart i vindtunnellen, men også i praksis på landevejen.

 

 

Ny silhuet

Kigger man på det nye rammedesign, så vil man se en række væsentlige forskelle fra den eksisterende model. Det mest iøjnefaldende er nok de sænkede saddelstræbere, som hæfter lavt på saddelrøret.


Det er et design, som efterhånden går igen på stort set alle nyudviklede cykler, simpelthen fordi det er det hurtigste design, indenfor de regulativer som UCI har sat op omkring de tilladte rammedimensioner.

 

Designet er meget udtalt her og Specialized har gået helt til grænsen indenfor UCI-reglerne.

 

Det er også værd at bemærke, at saddelrøret ikke har noget ’cut-out’, hvor baghjulet passer ind i og således skaber et nærmest lukket system. Specialized’s vindtunneltests viset, at det på den nye Shiv ikke er nødvendigt.

 

Skrårøret er desuden frugten af syv års udvikling, hvor Specialized har erfaret, at denne del af rammen betyder mere for stivhed og vægt end for aerodynamikken. Således er det lykkes at lave et skrårør, som både er lettere og overfører mere kraft - mens det naturligvis er gemt for vinden bag forhjulet.

 

Saddelpinden er genbrugt fra den populære Venge, da en tyndere af slagsen ville blive for ukomfortabel og ikke give en aerodynamisk fordel, når først der er en rytter i sadlen.

 

 

Lavere vægt

Enkeltstartscykler er traditionelt tungere, da aerodynamikken er vigtigere end vægten på flade ruter. Men enkeltstarterne udvikler sig i disse år og det er blevet særdeles populært for arrangørerne af Grand Tours især, at indlægge kuperede ruter eller endda enkeltstarter med masser af højdemeter og stigninger.

 

Derfor skal fremtidens enkeltstartscykel også kunne klatre og det har krævet en barbering af vægten.


Således vejer den nye ramme, gaffel og cockpit tilsammen 500 gram mindre end tidligere modeller.

 

Nogle af forbedringerne kommer fra cockpittet, som via et design der forener frempind og styr i ét stykke sparer masser af vægt.

 

Rammen er desuden sat op til at håndtere et ét-klingesetup, da ophænget til forskifteren let kan fjernes og området derved kan holdes helt rent effektivt. Nødvendigt i en tid, hvor flere ryttere foretrækker kun at have én klinge på flade ruter.

 

 

Skivebremser for fart og håndtering

Mange ser det som beviset for skivebremsernes endegyldige indtog, at de nu også finder vej til de nyeste tempocykler. Således også Shiv.

 

Og faktisk er de ikke en aerodynamisk hæmsko ifølge ingeniørerne hos Specialized. For fraværet af fælgbremser i toppen af gaflen og på saddelstræberne har gjort det muligt at slippe af med en masse vindmodstand, hvilket faktisk gør cyklen endnu hurtigere.

 

Skivebremsernes thru-aksel bidrager tilmed med mere stivhed, som tæller med på plussiden.

 

Det er alt sammen med til at forbedre køreoplevelsen i alle terræner. Noget der har fået tempospecialisten Bob Jungels til at komme med følgende kommentar:

 

”Både opad og nedad opfører er styringen som på en almindelig landevejscykel. Det er et kæmpe skridt fremad”.

 

Glade mekanikere

De fleste nye cykler fødes med en lang række integrationer, som skjuler kabler og forener vitale dele på cyklen. Til glæde for ryttere og æstetikere. Men ofte til hovedpine for mekanikerne.

 

Derfor har et vigtigt punkt i udviklingen været, at gøre det til en nem cykel at arbejde med. Det er blandt andet blevet bemærket hos mekanikerne hos Dequinick-Quick Step, som nu kun skal bruge en time på at samle en Shiv i stedet for tre.

 

I handlen til vinter

Den nye Shiv TT kan opleves i aktion i den sidste enkeltstart i årets Tour og så vil den være at finde i handlen os Specialized’s forhandlere til vinter.

INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Cykler
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Imponeret Philipsen: Ewan gav mig næsten en forkølelse

Impey vil lave Tour Down Under-hattrick

Ny rekord: 22 danske cykelryttere på WorldTouren

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST

SØNDAG

Feltet.dk lancerer cykelduellen 2020

Dumoulin vil genfinde gammelt våben

Fransk sprinter skadet på træningslejr

Optakt med etapevinderbud: La Tropicale Amissa Bongo

Sejrende Iserbyt måtte grave dybt

Optakt: 1. etape af Tour Down Under

Video i artiklenOptakt: Tour Down Under

Iserbyt vinder foran Aerts efter intens duel

Worst vinder i Frankrig efter spændende finale

Viviani: Det var nok umuligt at slå Ewan i dag

Ewan efter sejr: Føltes godt derude

Video i artiklenNyt managerspil til Tour Down Under - Præmier til top 25

Ewan med overlegen sejr i Adelaide - Mørkøv syver

LIVE nu: Følg regnbuetrøjen i årets første store cykelløb

Haller efter første skifte i otte år: Bahrain-McLaren er unikt

Winder vinder Tour Down Under - italiener snupper sidste etape

Hård Tour de Yorkshire-rute præsenteret

LØRDAG

Optakt: Schwalbe Classic (Down Under Classic)

Cancellara: Van der Poel vinder ikke Flandern og Roubaix i år

Belgisk legende: Evenepoel er podiekandidat i Giroen

Ewans usunde træning: Som at ryge 47 cigaretter

Bernal vil genvinde Touren: Skærer ned på løbsdagene

Sam Bennett: Ønsker ikke at være første sprinter til ikke at vinde

Roglic: Jeg er favoritten til Tour de France

Michelle Lauge Quaade bliver sportschef

Test: Garmin Tacx Flux 2 Smart

Eksklusivt interviewLund om OL: Målet er top-otte

Bernal, Thomas, Froome - og Carapaz? Giro-vinderen vil have Tour-debut i 2020

Winder efter sejr: Lærte af sidste år

Froome: Tour de France er min eneste målsætning

Ung nordmand klar til møde med supersprintere

Amerikaner snyder Spratt og kører sig i førertrøjen

FREDAG

Debat: Et rent dansk Tour de France-hold

DM-bronzevinder i pointløb skifter til Team AURA Energi

UEC offentliggør "Super Cykel-EM" i 2021

Giro-direktør advarer italienske hold: Ikke sikre på Giro-invitation i fremtiden

Bennett bliver Jumbo-Vismas kaptajn i Tour Down Under

Fremtiden på plads: FDJ og Groupama forlænger til 2024

Tidligere Tour-treer led af spiseforstyrrelse: Ville leve uden mad

Fransk supersprinter kører ikke Touren for andet år i træk

Van Aert fortsætter cross-sæson efter VM

Brutal stigning skal igen afgøre Tour of Oman

Porte roser Mads Pedersens VM-triumf: Et fantastisk løb

Det danske cross-landshold er udtaget til VM i Schweiz

Eksklusivt interviewKamp drømmer om Ardennerne i 2020 - Intet Danmark Rundt til Trek

Oversigt: Disse WorldTour-ryttere mangler en kontrakt for 2020

Bakelants om sent holdskifte: Overvejede at begynde på en uddannelse

Preidler afviser brug af doping før 2018

Kombinér cykeldrømme med skoleophold

Spratt efter sejr: Jeg var underdog i den afsluttende spurt

Spratt overtager førertrøjen efter etapesejr i Tour Down Under

Test: AGU Vintercykeltøj til kvinder

TORSDAG

OL-håbet smuldrer for Cavendish

Kruijswijk må forlade træningslejr med knæproblemer

Brailsford bekræfter: Carapaz og Dennis til Giroen – Bernal og Thomas til Touren

RCS uddeler wildcards til tre italienske forårsløb

Powless skal køre klassement i sit første løb i EF-trøjen

Wildcards til Giro d'Italia er uddelt

Video i artiklenIngen alkohol på Lotto Soudal møder fuld opbakning fra veteran

Video i artiklenViviani dæmper forventingerne inden sæsonstart

Test: AGU Vintercykeltøj til herrer

Eksklusivt interviewMathiesen vil jagte klassement og OL-enkeltstart i travl sommer

Evenepoel fastslår: Jeg har store mål

Thomas vil være Ironman efter karrieren

Ackermann afslører sine sæsonmål: Bliver stærkere og stærkere

Contador om Froomes kørestil: En af de mærkeligste ryttere

Se alle de professionelle cykelhold 2020

Hjemmebanefavorit vinder sæsonåbner i massespurt

ONSDAG

Sunweb-talent ude med bristet testikel

AG2R-rytter rykker tilbage til hjemlandet

Casper P. til start i dansk tredagesløb med hollandsk sprinter

Boswell indstiller karrieren efter hjernerystelse

Israel Start-Up Nation indgår partnerskab med Formel 1-hold

Stor tv-oversigt: Disse løb kan du se i dansk tv i 2020

Bevin med hjerteproblemer ude af Tour Down Under

NTT har holdet klar til Tour Down Under uden danskere

Valgren og Stokbro starter sæsonen i Frankrig