Prøv vores nye app
Tour de Romandie-analyse: Da den kedelige kurve blev vendt
01. maj 2023 14:38Foto: Sirotti
af Emil Axelgaard

I disse dage køres Tour de Romandie, som vi dækker intenst. Hver dag skriver vores ekspert, Emil Axelgaard, optakter til etaperne, og som led heri analyserer han den foregående dags begivenheder. Vi bringer her hans analyse af 5. etape.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

STREAM ESCHBORN-FRANKFURT OG GIRO D'ITALIA UDEN AFBRYDELSER

MODTAG ET AF FELTET.DKS POPULÆRE NYHEDSBREVE

 

I disse tider, hvor mange ryttere synes at gå i fysisk forfald langt tidligere - næppe fordi de selv falder voldsomt af på den, men fordi de overhales af nye kometer - bliver man altid bekymret, når en rytter viser tegn på tilbagegang. Den slags er nemlig svært at vende, og ofte ender det med en konstant nedadgående kurve, der fortsætter, indtil rytteren nærmest er helt ukendelig. I disse år er det mest grelle eksempel vel Peter Sagan, der i en længere årrække langsomt har tabt niveau, men i de senere år med en sådan hast, at man i dag næsten ikke kan forstå, at vi taler om den mand, der engang var sportens vel nok største stjerne.

 

I virkeligheden er det naturligt at sammenligne Sagan med Fernando Gaviria. Naturligvis har colombianeren aldrig nået Sagans højder, men da han bragede ind på scenen med sine sejre foran Mark Cavendish i Tour de San Luis på et tidspunkt, hvor meget få overhovedet havde hørt hans navn, syntes der at være tale om en komet af Sagan-klassen. Dengang virkede han slet og ret ustoppelig, og der var nærmest ikke grænser for, hvad han kunne opnå, hvilket vel var mest tydeligt, da han - måske - kun var et dumt styrt fra at vinde Milano-Sanremo i første forsøg.

 

Læs også
Nedtur for Skjelmose i UAE´s vilde triumf

 

På et tidspunkt var han vel også på toppen af sprintertronen. Da han vandt tre etaper og pointtrøjen i sin første grand tour under Giroen i 2017, var det i hvert fald svært at se, hvem der kunne matche. Dengang var han stadig bare 22 år, men måske var det i virkeligheden her, han toppede. Ganske vist fik han en forrygende Tour-debut året efter med to etapesejre i de to første massespurter, men senere i samme løb stod det klart, at Dylan Groenewegen i hvert fald havde en højere topfart. Sejrsrate var også aftaget, og det var efterhånden sjældent, at man sad tilbage med en wow-følelse, som man ellers ofte gjorde det, da han fortsat var en ustoppelig komet.

 

Derfra er det gået stærkt. Det hjalp bestemt ikke, at han i 2019 lod sig friste af de arabiske oliemillioner og forlod verdens bedste sprinterhold, Quick-Step, til fordel for en betydeligt mere tvivlsom støtte hos UAE, for det accelererede blot den kedelige trend. Bunden blev vel nået efter coronapausen i slutningen af 2020 samt i 2021 og 2022, hvor han i periode var så ligegyldig en sprinter, at man næsten begyndte at holde op med at nævne ham, og hvor han vandt blot hhv. 3, 1 og 2 gange - og kun én sølle gang på WorldTouren. Faktisk var han sejrsløs i 11 måneder hele to gange i samme periode. Farten var væk, holdbarheden det samme, og særligt i efteråret 2022 kunne han ikke overleve selv den mindste motorvejsbro.

 

Derfor lignede det også en fiasko, da Movistar forud for denne sæson hentede ham til holdet. Alene det forhold, at det spanske mandskab er helt uden sprinterhistorik, lugtede ubehageligt af fejlkøb. Positioneringen haltede jo gevaldigt, og hvordan skulle det gå godt på et hold uden tog, når han ikke længere var i nærheden af at have den fart, der kunne ret op på en dårlig position? Nej, meget tydede på, at Movistar havde brændt en stor del af budgettet af på et fejlkøb, og Gavirias kurs mod bunden nok ville fortsætte.

Annonce

 

Ingen kan hævde, at Gaviria er blot i nærheden af at være den komet, han engang var, for efter dagens sejr i Romandiet har han blot vundet to gange siden sæsonstarten, men han har ganske overraskende vendt den kedelige trend. Det startede allerede i San Juan i januar, hvor han var oppe mod både Sam Bennett og Fabio Jakobsen, og flere gange lignede hurtigste mand. Det argentinske løb understregede ganske vist, at matchet med Movistar bestemt ikke var ideelt, for uden støtte sad han alligevel så dårligt placeret, at hans eneste sejr kom den dag, hvor alle de værste rivaler var sat af undervejs, men han viste en fart, vi måske fornemmede lidt under sidste års Giro, men ellers ikke havde set i lang tid.

 

Den fart har han vist flere gange siden dengang, men det uharmoniske ægteskab med Movistar har desværre betydet, at den dårlige positionering havde efterladt ham sejrsløs siden sejren i Argentina, indtil han i dag i Romandiet brød tørken. Det kom måske særligt til udtryk på 2. etape i Tirreno, hvor han gjorde brug af den nye strategi, som han har opfundet, nu hvor hans svage hold tvinger ham til at starte sin spurt meget tidligt og med et overraskelsesangreb tage rivalerne på sengen. Det var sådan, han næsten tog sin første sejr på 2. etape i Argentina, og på omtalte etape i Tirreno kom han flyvende med så høj fart, at den ellers suveræne Jasper Philipsen måtte ødelægge sine egne sejrschancer for at forhindre den flyvende colombianer i at vinde.

 

Det lykkedes som bekendt for Philipsen, der i stedet endte med at servere sejren på et sølvfad til Jakobsen og understregede, at der næppe bliver mange sejre for Gaviria hos Movistar. Dertil skal han alt for ofte starte sin spurt for langt tilbage, og strategien med overraskelsesangreb og tidlige spurter er pokkers svær at gøre færdig. Til gengæld har vi set, at Gaviria igen har en fart, der gør ham konkurrencedygtig, når sol, måne og stjerner står så rigtigt, at han har en brugbar position.

 

Derfor virker det slet ikke længere på månen at tro, at Gaviria vil kunne komme fra den kommende Giro med en etapesejr. Sprinterfeltet er i år ikke det stærkeste, og det gør det alt andet lige nemmere for colombianeren at manøvrere i positionskampen. Udfordringen kan til gengæld være, at næsten alle årets sprinteretaper er knaldhårde, og derfor vinder man næppe mange gange, hvis ikke man tager klatrebenene med til Italien.

 

Det har givet anledning til en vis bekymring. Gavirias holdbarhed kan nemlig være svært varierende, og i år har han ikke vist de gode klatreben, han havde i sidste års Giro. Derfor var det også en ekstra opløftende sejr, den colombianske stjerne i dag tog, da han brød sin næsten to år lange WorldTour-tørke ved at erobre sidste etape i et Tour de Romandie, der bestemt var en gave til de tunge sprintere.

 

Det var nemlig en sejr, der mere blev opnået via klatreevnerne end via farten. Da først han havde overlevet stigningerne og var i spil til sejren, var det nemlig helt givet, at han ville vinde, hvis han blot klarede den positionering, der altid volder så store kvaler. Her var betingelserne heldigvis ganske gode, for i et løb, der pr. definition vækker afsky hos de fleste sprintere, er modstanden og dermed rivalerne i positionskampen ganske begrænset, og derudover var dagens finale uhyre enkel. Ingen kunne være i tvivl om, at Gaviria ville være hurtigste mand, og at han her ville have en sjældent god chance for at sidde rigtigt. Problemet var bare, at der stod to store stigninger i vejen for at komme så langt. Hans præstation på 1. etape gav ikke just grund til at tro, at det var en udfordring, han kunne klare.

 

Læs også
Klar sejrherre da supersprinterne duellerede

 

Det så bestemt heller ikke lovende ud, da han som en af de første blev sat på dagens første stigning, men heldigvis blev han reddet af nogle omstændigheder, der bør føre til en del selvransagelse på diverse hold her til aften. Der var nemlig næppe nogen, der ikke regnede med, at Ineos ville gennemføre den massakre, de havde så stor succes med på 1. etape, hvor de på en ellers lidt lettere rute fik elimineret stort set hele sprinterfeltet. Og hvis ikke de tog initiativ, kunne man måske vente sig, at EF og Magnus Cort ville se en mening i at sætte løbets hurtigste til vægs.

 

Derfor var forbløffelsen også stor, da man hverken så skyggen af Ineos eller EF, da de ramte dagens første og sværeste stigning. Her fik UAE lov til at føre hele vejen op med Domen Novak, og de havde bestemt ikke travlt. Deres eneste formål var at holde snor i Thomas Gloag, der på for araberne irriterende vis havde ramt udbruddet og tvunget dem i arbejdstøjet. Derfor blev dagens vigtigste udfordring afviklet i et ganske moderat tempo, men alligevel fik EF og Ineos en gratis gave serveret, da det var nok til at sende løbets hurtigste til tælling.

 

Den gave tog de imidlertid ikke imod. Selvom Gaviria var sat tidligt på stigningen og så langt efter, at han formentlig kunne være elimineret definitivt, hvis farten i feltet havde været høj, så man intet til de holdbare sprinteres mandskaber. I stedet gik det efterfølgende så langsomt, at udbruddet kunne øge med mere end et halvt minut inden næste stigning, og det førte til, at det var et næsten helt intakt felt, der kunne tage hul på den sidste stigning. Her forstod EF og Ineos endelig, at det var tid at gøre noget ved sagen, da Odd Christian Eiking og senere endelig også Egan Bernal gik til stålet, men desværre var stigningen denne gang for kort til, at man kunne sætte Gaviria definitivt til vægs.

 

Det hang naturligvis sammen med, at Gaviria klatrede betydeligt bedre på anden end på første stigning, men det hang også sammen med passiviteten, hvor Ineos først sendte deres stærke våben, Bernal, til fronten, da det meste af stigningen var overstået. Gaviria har næppe kunnet tro sit eget held, for passiviteten førte til, at han efter en intens jagt alligevel kunne få chancen for at spurte. Her lykkedes det ham i det beskedne sprinterfelt og den enkle finale at finde så god position, at han med sit nye våben, det lange overraskelsesangreb, med lethed kunne slå de langsommere folk og bryde sin WorldTour-tørke.

Annonce

 

Hvordan kunne det være, at passiviteten var så stor? Det skyldtes formentlig mandefald. Det hjalp jo ikke noget at sætte sprinterne til vægs, hvis de bare kom op igen. Ineos mistede tidligt en overraskende svag Brandon Rivera samt de to meget tunge folk, Cameron Wurf og den fallerede Elia Viviani, og dermed havde kun tre mand til at hjælpe Ethan Hayter, hvoraf den ene, Jhonatan Narvaez, blev sparet helt til et lead-out. Hos EF var de fra morgenstunden nede på bare fire mand, og dermed var der grænser for, hvor tidligt de kunne starte - og derudover var Magnus Cort nok også en anelse usikker på egne evner på den lange stigning, for det har været ret tydeligt, at han ikke har været på toppen i denne uge.

 

Der var derfor måske god ræson i, at de tøvede en kende, men de er ikke ene om at kunne sidde tilbage med en ærgerlig smag i munden. Vi så heller ikke Trek gøre spor for at komme af med de rivaler, der kunne slå Thibau Nys, selvom de i dette løb ikke havde meget andet end ham at køre for. Det hang dog nok sammen med, at de stadig er usikre på, hvad den unge belgier kan overleve, for han kørte trods alt kun sit allerførste løb på WorldTouren. Vi så heller ikke noget til Bahrain før efter stigningerne, men det skal formentlig forklares med, at et hårdt tempo risikerede at gøre løbet for hårdt for deres hurtige mand, Nikias Arndt. Og så var Gaviria bestemt ikke uheldig med, at Milan Menten ikke havde mandagens klatreben, for havde han overlevet stigningen, var Lotto blevet en ekstra modstander og ikke den allierede, der i sidste ende nok var en væsentlig årsag til, at colombianeren endte som etapevinder.

 

Ja, der er mange hold, der må sidde tilbage med følelsen af en forspildt mulighed, for bag Gaviria, der ikke overraskende viste sig i særklasse på ren fart, var hierarkiet så mudret, at mange havde en reel chance for at vinde. Mest grund til ærgrelse har Ineos, der igen kunne se, at Narvaez er en god lead-out man, og som også kunne se, at Hayter havde fornem fart. I en spurt uden Gaviria taler meget for, at Narvaez havde sat briten perfekt op, og at han havde gjort arbejdet færdigt.

 

Nu betød Gavirias tidlige spurt imidlertid, at han blev slået af Arndt, der tog et i dag meget sjældent topresultat i en massespurt, selvom han slet ikke havde hverken Hayters eller Gavirias fart. Det var en tiltrængt oprejsning for den store tysker, der på det seneste ellers ikke har været i nærheden af at være konkurrencedygtig i spurter som disse. Til gengæld må løbet vække grund til stor bekymring hos Lotto, der for anden spurt i træk kunne se Milan Menten, der ellers sad perfekt i Gavirias baghjul, nærmest blive ydmyget af rivalerne. Nok har han vist imponerende holdbarhed i år og kørt gode spurter i stigende finaler, men på flad vej er han bestemt ikke den erstatning for Arnaud De Lie som manden, der skal vinde mindre lb, som han er udset til at være.

 

I det mindste fik han lov at spurte. Også denne gang gik det galt for Cort, der ellers så ud til for en sjælden gangs skyld at have tilkæmpet sig en brugbar position, men som alligevel blev fanget for langt tilbage. Det samme gjorde Nys, der jo ellers lykkedes så fint med positionskampen på 1. etape, men trods alt må have en del at lære i den ædle positioneringskunst.

Annonce

 

Læs også
Van der Poel præsenterer ny Tour-cykel: Se den her

 

Skulle Gaviria være slået, skulle det formentlig have været af Ethan Vernon. Briten har ikke colombianerens fart, men han var en af feltets hurtigste rivaler, og han havde først og fremmest feltets klart bedste tog. Etapen lærte os imidlertid, at han enten er meget svingende eller også har problemer med sin restitution. Der var i hvert fald stor forskel på den Vernon, der klatrede så godt i onsdags og på Mallorca, og den Vernon, der i dag faldt fra som en af de eneste - dog sammen med Niccolo Bonifazio, der har været chokerende dårligt klatrende i dette løb, den helt tunge Lionel Taminiaux og ikke mindst Viviani, der i dag er efterladt som ren statist i alle løb.

 

Det lugter nu ikke af, at det vil lykkes, men Viviani kan i det mindste finde lidt håb i sin tidligere holdkammerat, Gaviria, der i denne sæson har vist, at det faktisk kan lade sig gøre at bryde en nedadgående trend, og at han også i sin mere fremskredne alder stadig kan vinde mod de yngre rivaler. Akkurat som Adam Yates, der nu også kan føje Tour de Romandie til sin flotte liste over etapeløbssejre fik vist, at man selv i disse tider stadig kan vinde store cykelløb, selvom man ikke hører til blandt de unge kometer.

 

For Gavirias vedkommende bliver næste opgave nu at konfirmere sin genfødsel i Italien de kommende uger. En etapesejr i Giroen vil være det ultimative bevis på, at han har brudt den kedelige kurve, der kun gik den helt forkerte vej, men som trods et holdskifte, der lignede det helt forkerte match, nu igen synes at pege i den rigtige retning.

 

STREAM ESCHBORN-FRANKFURT OG GIRO D'ITALIA UDEN AFBRYDELSER

MODTAG ET AF FELTET.DKS POPULÆRE NYHEDSBREVE

INFO
Optakter
Nyheder
Tour de Romandie
Nyheder Profil Resultater
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Torsdag den 13. juni 2024

Landevej
Minut for minut: Skjelmose i stort nederlag
Motion
Veggerby arrangerer Aarhus-København igen i 2024
Landevej
Video i artiklenSe afslutningen på 2. etape af Tour of Slovenia 2024
Landevej
Colombianske stjerner udtaget til OL
Landevej
Honoré glipper sejr i Slovenien
Landevej
Kæmpetalent kan endelig øjne comeback
Landevej
Optakt: 2. etape af Tour of Slovenia
Landevej
Optakt: 5. etape af Tour de Suisse
Landevej
Optakt: 2. etape af Baloise Belgium Tour

Annonce

Landevej
Tour de Suisse-analyse: Da Pogacars Tour-tropper kom tilbage på sporet
Landevej
Van der Poel præsenterer ny Tour-cykel: Se den her
Landevej
Yates har én ting i baghovedet, når han skal forsvare sin førertrøje
Landevej
Følg Schweiz Rundt på Feltet.dk's app - nye funktioner

Annonce

Landevej
Legende foreslår at afskaffe enkeltstartscykler
Landevej
Lotto henter talentfuld brødreduo
Landevej
UAE-stjerne tilgiver Skjelmose
Landevej
EF mister store stjerner
Landevej
Supersprinters lead-out viser storkørsel i Tour-forberedelserne
Landevej
Rivalskifte? Endnu en Lotto-profil rygtes væk
Landevej
Medie: Visma mister talentfulde tvillinger
Landevej
Evenepoels løjtnant ramt af bil

Annonce

Onsdag den 12. juni 2024

Landevej
Ny mand i gult var særligt nervøs for del af dagens afslutning
Landevej
UCI indfører ”gule kort” ved landevejsløb
Landevej
Video i artiklenSkjelmose afviser: Der var ikke noget

Annonce

Landevej
Nordmand dedikerer sejren til afdød holdkammerat
Landevej
Asgreen i top 10 - ny norsk sejr
Landevej
Skjelmose treer i forrygende bjergfinale i Schweiz

Annonce

Landevej
Video i artiklenQuick-Steps juvel gør det igen - dansker i top 10
Landevej
Video i artiklenSupersprintere i målfoto-afgørelse
Landevej
Optakt: 4. etape af Tour de Suisse
Landevej
Optakt: 1. etape af Tour of Slovenia
Landevej
Optakt: 1. etape af Baloise Belgium Tour
Landevej
Optakt: Baloise Belgium Tour
Landevej
Optakt: Tour of Slovenia
Landevej
Tour de Suisse-analyse: Det nye puncheurfænomen med de to børnesygdomme
Landevej
Skjelmose-hjælper udgår
Landevej
Corts chef overbevist: Han kan gå efter gult i Touren
Landevej
UCI bekymret for stof, der er ”ti gange stærkere” end Tramadol
Motion
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Landevej
Uno-X-sportsdirektør: Norge er fem år efter Danmark
Landevej
Medie: Visma vil hente profil tilbage
Landevej
DCU udtager landshold til Tour de Pologne
Landevej
Kæmpetalentet på 1.66: Simpelthen fantastisk
Landevej
All in for Skjelmose: Vil elske at trække i resten af ugen

Tirsdag den 11. juni 2024

Landevej
Vigtig Vingegaard-løjtnant med opløftende melding
Landevej
UAE-stjerne rakte ud efter sejren, men der var ét problem
Landevej
Spydig Pidcock nægter: Jeg bestemmer, hvordan min Tour ser ud
Landevej
Honoré til start i første løb efter Giroen
Landevej
Bettiol bøjer sig i støvet: Jeg må bare forbedre mig
Landevej
18-årig moser konkurrenterne i Baby Giroen - danskerne langt efter
Landevej
Stjerneskud led og ”havde en irriterende følelse,” men endte med triumf
Landevej
Komet fortsætter utrolig stime i Schweiz - Skjelmose i top-10
Landevej
Bradley Wiggins erklæret konkurs: Kan miste sine OL-medaljer
Landevej
Contadors hold skifter navn og vil nå ”nye højder”
Landevej
Benene er stadig lidt tunge, siger Skjelmose
Landevej
Optakt: 3. etape af Tour de Suisse
Landevej
Tour de Suisse-analyse: Da karrieren kulminerede otte år for sent
INTERVIEW Udstyr og test
Eksklusivt interviewTøjmærke i opråb: Vi skal tænke os om
Landevej
Asgreen del af stærkt hold til Belgium Tour
INTERVIEW MTB
Eksklusivt interviewDM-vinder var kritisk før løb, men: Vi fik de rigtige vindere
Landevej
Følg Feltet.dk på de sociale medier
Landevej
Tysk arbejdshest forlænger
Landevej
Uheldig tysker skal på operationsbordet
Landevej
Quintana udgår med brud på hånden
Landevej
Analyse: Ranglisten truer Astana, og UAE sejler væk
Landevej
Stortalent får chancen til OL med erfarne kræfter
Landevej
Norsgaard skal køre belgier-ræs
Landevej
Vingegaard-styrt koster Danmark
Landevej
Skidt nyt fra OL-favorit: Den sidste ting, jeg ønskede

Mandag den 10. juni 2024

Landevej
Bora-profil kørt på hospitalet, men er ved bevidsthed
Landevej
Vingegaard nærmer sig Tour-form: Tilslutter sig holdet
Landevej
Munter Lampaert refererer til dansk Tour-start efter vellykket trøjeforsvar
Landevej
Fænomen forklarer afgørende uheld i finalen
Landevej
Matthews var ”bange” i feltet
Landevej
Mere end 50 sejre på CV'et: Det her er min største
Landevej
Søren Kragh aktiv i hektisk finale
Landevej
Danskere viser sig frem i fransk triumf
VIS FLERE

Annonce