Feltet.dk har igennem de seneste dage afd\u00e6kket noget af det kaos<\/a>, der har v\u00e6ret bag det polske l\u00f8b, og det var ikke nemmere at k\u00f8re l\u00f8b i dag, afsl\u00f8rer Emil Toudal overfor Feltet.dk.\u00a0<\/p>","\u201dF\u00f8rst og fremmest kan man sige, at vi stadig efter dagen i dag er fem mand uden de helt store skrammer, s\u00e5 det tror jeg, at vi skal v\u00e6re fint tilfreds med,\u201d siger Emil Toudal til Feltet.dk.<\/p>","
Startede som d\u00f8d og dj\u00e6vel<\/b>
Ruten b\u00f8d blandt andet p\u00e5 flere passager over det samme grusstykke, som gjorde, at l\u00f8bet var h\u00e5rdt lige fra starten, fort\u00e6ller rytteren.<\/p>","
\u201dVi fik startet til tiden i dag, og det er f\u00f8rste gang i denne uge. Ruten lagde op til, at der skulle k\u00f8res som d\u00f8d og dj\u00e6vel. I starten fik vi Rahbek med ud, men ruten f\u00f8rte os f\u00f8rst over en brostenspave f\u00f8rst den ene vej og ud til en by, hvor der var en lille spurt og tilbage over samme stykke igen,\u201d siger han.<\/p>","
De kontroversielle grusstykker har dog f\u00e5et rytternes opm\u00e6rksomhed, og det hastige og opskruede tempo hen over stykkerne gjorde, at Mads Rahbeks gruppe ikke fik et hul. I stedet m\u00e5tte Toudal vente p\u00e5, at feltet var en smule m\u00f8re.<\/p>","
\u201dTempoet var ikke helt s\u00e5 h\u00f8jt, folk kunne man m\u00e6rke var lidt brugt, s\u00e5 det var lidt nemmere at komme med, end da det gik med 55-60 kilometer. Jeg var aktivt med, og jeg kommer med i en gruppe anden gang p\u00e5 brosten, som f\u00e5r et forspring, men vi kan ikke arbejde sammen,\u201d siger han.<\/p>
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
’Et kaos af defekter’
Dog betød hans indsats i udbruddet, at han kom relativt let hen over grus på de første to omgange. Mads Rahbek sad også fortsat med, men da han blev ramt af en punktering, var hans chancer ovre og desværre ikke grundet manglende styrke på cyklen.
”Det var igen i dag et kaos af defekter, og jeg har også selv en defekt, hvor jeg akkurat kommer tilbage. Desværre må jeg slippe feltet på sidste omgang, men der var ikke mange tilbage i gruppen,” siger Toudal.
At Toudal måtte slippe feltet på den sidste omgang betød, at han blev nummer 29 og sluttede godt 54 sekunder efter dagens vinder. Grunden til de manglende kræfter i finalen var den hårde jagt efter punkteringen tidligere på etapen.
”Da Rahbek punkterer efter første eller anden gang over gruset, så kunne jeg godt se, at jeg var eneste tilbage fra holdet. Jeg har nok også brugt lidt for mange kræfter, så det ærgrer mig, at jeg ikke kunne hive den ind over til sidst,” siger han.
Tilfreds til trods
Selvom han bliver sat af gruppen på det sidste stykke, er han godt tilfreds med de takter, som han viser igen på dagens etape. Efter en længere pause grundet coronakrisen føler han, at det er et rigtigt skridt på vejen.
”Jeg synes egentlig, at jeg viser gode takter efter ikke at have kørt cykelløb i lang tid. Det var et aktivt løb, jeg fik kørt, så jeg er tilfreds på nær, at jeg ikke kommer med til sidst,” siger han og konstaterer, at punkteringen spillede ind på de manglende kræfter.
I morgen skal rytterne afsted igen, og Toudal fortæller, at det muligvis kan blive endnu vildere med grus i morgen.
”Det er lidt et lotteri hernede. Rygterne går på, at hvis vi kører den oprindeligt tiltænkte rute i morgen, så kommer der endnu mere grus,” siger han.
Slutteligt understreger Toudal, at holdets mekaniker har været guld værd i kampen mod det hårde underlag. Med de mange defekter, bøjede styr, nedadpegende sadler og ødelagte hjul har BHS-PL Beton Bornholms mekaniker været på overarbejde.
Det ændrer dog ikke på, at udstyret er klar til brug hver dag, når rytterne stiller til start til mål, hvilket sportsdirektør Kristian Nikolajsen også har fortalt Feltet.dk.
”En stor tak til vores mekaniker. Han har sateme haft noget at se til. Han står langt ude på aftenen og arbejder, han fortjener et stort tak,” slutter Toudal.