Prøv vores nye app
Tidligere rytter foreslår nyt pensionssystem
13. juni 2018 13:08Foto: Sirotti
af Jørgen Nielsen

Langt de fleste professionelle cykelryttere har ikke meget at se frem til rent økonomisk, når karrieren slutter. Men den tidligere italienske rytter Marco Pinotti, der arbejder som træner hos BMC, har nu udarbejdet et forslag, der kombinerer sportens rodede præmiepengesystem med en delvis solidarisk pensionsordning, der vil give både rytterne og sporten store fordele.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

I 2015 blev der i alt udbetalt omkring 15 mio. euro i præmiepenge i professionel cykelsport dvs. ca. 112 mio. danske kroner, forklarer Marco Pinotti i en artikel skrevet i samarbejde med Steve Maxwell fra The Outer Line. Præmiepengene strækker sig lige fra en 100 euro spurtpræmie i et lille flamsk løb til de samlede 2.5 mio. euro, som Tour de France udbetaler. Men administrationen af præmiepengene foregår på en så bureaukratisk og kompliceret måde, at de sjældent virker til at motivere aggressiv kørsel, og samtidig bliver pengene ofte udbetalt særdeles lang tid efter, de er vundet. Ofte op til mere end et år. Endelig skrumper beløbet efter diverse fradrag typisk ind til ingenting og ender i realiteten med at blive til ”øl-penge”, så du kan give en omgang eller to ved en festlig lejlighed.

 

Marco Pinotti foreslår i stedet, at alle præmiepenge indgår i en samlet pulje, som rytterne solidarisk deler baseret på aktivitetsindsats, efter cyklen er sat i skuret. Og en betingelse for at få adgang til pensionsmidlerne er, at rytteren ikke har begået større dopingforseelser.

 

Sådan er systemet nu

Omkring 90 % af præmiepengene bliver ad forskellige og indviklede kanaler udbetalt til rytteren med typisk stor forsinkelse, og skatten bliver trukket med det samme. Resten bliver delt mellem UCI, der får 2 % til antidoping-initiativer, og 7 % til rytternes ”fagforening” CPA, der administrerer rytternes nuværende pensions/solidaritetsfond. Systemet er langsomt, bureaukratisk og i løb af processen bliver der høvlet en betragtelig del af et i forvejen lille beløb.

 

Læs også
Hjemvendt dansk talent: Fandt i hvert fald ud af, hvor jeg ikke skal køre

 

Pinottis forslag

Cykelprofessoren, som Pinotti også kaldes, foreslår i stedet et delvis solidarisk system, hvor samtlige præmiepenge indgår i en fælles pensionskasse, der først udbetaler pengene til den enkelte rytter i det øjeblik, han går på pension. Da det nu ikke længere kun er de af CPA administrerede penge (ca. 4 %, da CPA bruger ca. 3 % til intern administration), der udgør pensionsfonden, men de 4 % plus ca. 90 %, som nu udbetales direkte til rytterne, så handler det med andre ord om et samlet beløb på godt 14 mio. euro årligt målt i 2015-penge.

 

1. Ifølge Pinotti skal UCI og rytterne i fællesskab etablere et uafhængigt agentur, der skal indkassere samtlige præmiebeløb gennem hele året. Han kalder agenturet Financial Management Company (FMC).

 

2. Dernæst skal der etableres en investereringsfond, som skal administrere, investere og fordele pengene til rytterne, når de går på pension. Han kalder denne fond for the Riders’ Pension Fund (RPF)

Annonce

 

3. Denne fond skal samtidig etablere og vedligeholde en database, hvor alle ryttere og deres løbsaktiviteter, som er determinerende for det endelige pensionsbeløb, hele tiden holdes opdateret

 

Endelig skal UCI styrkes i rollen som vagthund og sørge for, at alle arrangører rent faktisk udbetaler præmiepengene, det fulde beløb og til tiden. Rytteren skal efter endt karriere selv kunne vælge, om han ønsker alle penge udbetalt som en samlet sum eller fordelt i portioner over år. Og rytteren vil først skulle betale skat af beløbet, når pengene udbetales. Det vil samtidig ske i det land, hvor han er bosat og således ikke som nu, hvor præmiepengene ofte dobbeltbeskattes.

 

Det nye system kort

Marco Pinotti har udarbejdet et imponerende regnestykke, som sammenregner alle implicerede faktorer som fx den totale sum af præmiepenge årligt, samtlige løbsdage på WorldTour-niveau, antal ryttere til start, antal ryttere pr. hold, antal hold, hvor mange løbsdage en rytter har i gennemsnit pr. år, og hvor mange penge hver rytter i gennemsnit indtjener årligt. Endelig har han desuden udregnet hvor mange renter, den akkumulerede sum årligt vil indbringe.

 

Det fører ham så frem til tre eksempler på, hvor meget rytteren vil kunne få udbetalt før skat udregnet efter karrierens længde og aktivitetsniveau og igen under forudsætning af, at rytteren ikke har begået en større dopingforseelse.

 

  1. Professionel karriere på WorldTouren i 4 år: 73.822 euro før skat
  2. Professionel karriere på WorldTouren i 8 år: 155.309 euro før skat
  3. Professionel karriere på WorldTouren i 12 år: 245.254 euro før skat

 

Udlagt i klartekst betyder det fx at en rytter, der stopper efter fire år vil få udbetalt ca. 340.000 danske kroner efter skat, hvilket vil være nok til forsørge ham, såfremt han fx vælger at tage en fireårig erhvervsuddannelse bagefter. Det er en endog særdeles væsentlig forbedring i forhold til den nuværende situation.

 

Læs også
Optakt: 2. etape af Tour de Romandie

 

Djævelen gemmer sig i detaljerne

Pinottis forslag lyder jo meget enkelt og besnærende, men han er godt selv klar over, at der er mange rynker i stoffet, der skal stryges ud, før systemet kan fungere.

 

Først og fremmest vil der jo være stor forskel på, hvor meget rytterne yder med hensyn til antal løbsdage, længden af deres respektive karrierer m.m. Det er vilkår man må acceptere i et delvis solidarisk system, og rent teknisk er det ikke noget, som en god database ikke kan administrere.

 

Det skal også definitivt afklares, hvad der er større og mindre dopingforseelser, således der kan etableres en meget klar skillelinje. Der skal også findes en løsning, der tilgodeser holdmedarbejdere, der under det nuværende system delvis også nyder godt af visse præmiepenge. Endelig vil de ryttere, der i dag foretrækker den mere eller mindre umiddelbare belønning og tydeligt kører efter fx indlagte spurtpræmier og lignende, måske ikke synes om Pinottis forslag.


Vil det virke?

Der er ingen formueforvaltere, internationale skatteeksperter eller pensionsfondsbestyrere blandt Feltets skribentstab, men set i lyset af, at det nuværende system med præmiepenge i cykelsport er en forvirret omgang rod, og de penge, CPA pt. er i stand til at udbetale til ryttere, der stiller cyklen i garagen, er peanuts,  - så kan det næsten ikke andet end blive bedre. Og - som Pinotti selv påpeger - så vil forslaget med sikkerhed sikre to væsentlige forbedringer: Mere fokus på ren cykelsport og en bedre langsigtet personlig økonomi for pensionerede ryttere.

 

Marco Pinotti:

42-årig italiener fra Bergamo og professionel fra 1999 til 2013, hvor han sluttede karrieren hos BMC, hvor han nu arbejder som træner. Seks gange italiensk mester i enkeltstart og flere etapesejre i Giro d’Italia, hvor han i 2010 endte på en samlet 9. plads i klassementet. Hans bog ”The Cycling professor” udkom i 2012.

Annonce

 

DEL
KOMMENTARER

SENESTE

Torsdag den 25. april 2024

Landevej
Oversigt: Se alle danske UCI-sejre i 2024

Onsdag den 24. april 2024

Landevej
Tour de Romandie-analyse: Da den franske plasterkrise blev endnu mere akut
Landevej
Følg Lunds trøjeforsvar og det schweiziske bjergslag
Landevej
Officielt: Disse hold skal køre 2024 Tour de France Femmes avec Zwift
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk Lidl-Trek-sportsdirektør: Vi vil prøve noget frækt

Annonce

Landevej
Overrasket Alpecin-Deceuninck-rytter reagerer på podieplads
Landevej
Dobbeltsejr i perfekt spurt - Asgreen misser podiet
Landevej
Skuffet dansker reagerer på fjerdeplads
Landevej
Tobias Lund reagerer på første professionelle sejr

Annonce

Landevej
Video i artiklenDansk sprintertalent tager stor sejr
Bane
Ny arrangør af VM i banecykling fundet i 2025
Landevej
Opdateret: Giro-feltet tager form - udskiftning i deltagende danskere
Landevej
Fra arbejdsløs til guldfugl: Giro-aktuel stortalent har målsætningen klar

Annonce

Landevej
Optakt: 4. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 1. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Cancellaras store dag
Landevej
Officielt: Grand Tour-vinder har fremtiden på plads
Landevej
Mørkøv får afgørende rolle i rekordforsøg
Landevej
Mads P er i verdenstoppen over flest indkørte præmiepenge i 2024
Landevej
Soudal-QuickStep skriver med ny rytter
Landevej
Følg Romandiet Rundt på Feltet.dk's app

Annonce

Landevej
Emma Norsgaard udtaget til Grand Tour
Landevej
Quintana kører Giroen i en ny rolle
Landevej
Nyt hold bekræfter interesse i Asgreen og Alaphilippe

Annonce

Landevej
Reserve leverede kæmpe overraskelse
Landevej
Journalist: Her er Pogacars Giro-hold

Tirsdag den 23. april 2024

Landevej
Video i artiklenSe spurten, der fik Bora-profil deklasseret

Annonce

Landevej
Visma-rytter gik imod strømmen: Forstår godt de andres valg
Landevej
Favorit kommenterer afgørende fejl
Landevej
Hot seat var hårdt for dagens vinder: Værste timer i mit liv
Landevej
Sensationel hollænder stryger til tops på teknisk Romandiet-prolog
Landevej
Van Aert tilbage på cyklen - Visma teaser for flere nyheder
Landevej
Lefevere afviser: Selvfølgelig havde han sidste ord
Landevej
Bora-profil fratages sejr efter italiensk protest
Udstyr og test
Video i artiklenProduktnyt: Cannondales nye Scalpel er bygget til at begejstre
Landevej
Optakt: 3. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Starttider: Prolog til Romandiet Rundt 2024
Landevej
Optakt: Prolog til Tour de Romandie
Landevej
Optakt: Tour de Romandie
Landevej
Verdensmesteren dropper Tour de France
Landevej
Verdensstjerne sæsondebuterer i stort etapeløb
Landevej
Pogacar øger - tronskifte hos kvinderne
Landevej
Fem danskere stiller til start i WorldTour-etapeløb
Udstyr og test
Elcyklernes kvalitet stiger: Nu er producent klar med elcykel fra øverste hylde
Landevej
Mexicansk kæmpetalent har fremtiden på plads: Skriver uhørt lang kontrakt
Landevej
Første rytter fra nyt samarbejde: Visma sikrer talentfuld polak
Landevej
To danskere indgår: Se Uno-X Tour de France-bruttotrup

Mandag den 22. april 2024

Landevej
Ineos tager bomstærkt klatrehold med til WorldTour-etapeløb
Landevej
Tobias Lund reagerer på tredjeplads i hård spurt
Landevej
Bernal bedre end før det skæbnesvangre styrt: Vil være verdens bedste
Landevej
Cykelsportens Myter: Oplev Rolf, Holm og Bastian Emil
Landevej
Stortalent tager førertrøjen: Philipsen bliver glad, når han ser det
Udstyr og test
Test: Ekoi Gara MIPS Air
Landevej
Tysker i tårer efter triumf: Der står mange mennesker bag
Landevej
Dansk sprintertalent på podiet i tysk jomfrusejr
Landevej
Verdens bedste sprinter skriver lang kontrakt
Landevej
Quick-Step vil overveje ny Evenepoel-satsning
Landevej
Optakt: 2. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Tidligere toprytter om sportsdirektørjob: Et helvedes job
Landevej
Kron udtaget til stort etapeløb
Motion
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
MTB
Video i artiklenHør dansk MTB-stjerne sætte ord på triumf
Landevej
Stærke danskere udtages til WorldTour-etapeløb
Landevej
Sådan gik søndagens A-løb i Uvelse
MTB
Video i artiklenSe Simon Andreassen vinde stor World Cup-sejr
Landevej
Det smadrede mine ben, siger frustreret Pidcock
Udstyr og test
Test: ABUS Gamechanger 2.0

Søndag den 21. april 2024

MTB
Video i artiklenSimon Andreassen vinder i World Cuppen
Landevej
Tre danskere i top-10 i hollandsk endagsløb
Landevej
Cort med skadesopdatering: Min mor ville køre hurtigere ned end mig
Landevej
Brown reagerer på første monumentsejr
Landevej
FDJ – SUEZ-rytter snyder favoritterne i imponerende spurt
Landevej
Danmarksmester kører sig til nyt topresultat
Landevej
ColoQuick vinder dobbeltsejr i Vejle
Landevej
Van der Poel fik "stof til eftertanke" i Liège
Landevej
Video i artiklenSe Pogacars kraftfulde angreb på La Redoute
VIS FLERE

Annonce