Prøv vores nye app
Test: Wilier Jena Hybrid E-gravel
18. august 2021 15:00
af Mads Søndergaard Jensen

Elcykel fra Wilier til terrænet, der overrasker med sin lave vægt og sin gode komfort.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

Fakta:

Producent: Wilier
Produkt: Wilier Jena Hybrid
Farver: Drop Bar Green og Drop Bar Blue/Orange Glossy
Størrelse: S, M, L og XL  (Testet i størrelse i M)
Vægt: 13,2 kilo 

Vejledende udsalgspirs: 29.999,- kroner

 

Fakta om cyklen:

Ramme:  Carbon

Forgaffel: Carbon

Geargruppe: Shimano GRX 1x11

Kranksæt: Shimano GRX 40 T

Bremser: Shimano GRX disc

Hjulsæt: Wilier Trestina alu hjul

Dæk: Vittoria Terreno Dry 700x38 mm

Saddelpind: Ritchey

Saddel: Selle Italia X3 Boost  

Frempind: Ritchey Comp

Styr: Ritchey Ergomax Road Comp

Motor: Mahle Ebikemotion X35+


Introduktion

Dagene er talte, hvor det at køre på en elcykel var en falliterklæring i forhold til ens krop og form.


I dag ser man alle slags elcykler i gadebilledet, der oveni købet bliver kørt af personer i alle aldre. Igennem de senere år er det også blevet mere og mere populært at købe MTB, racer eller gravelcykel med motor.

 

Og netop gravelcykler er det nyeste inden for sportscykler, og enhver cykelgal med bare lidt respekt for sig selv har erhvervet sig en gravelcykel.

 

Læs også
Tidligere holdkammerat sammenligner Vingegaard og Roglic

 

Men hvorfor skal man så bruge de ekstra penge på en gravelcykel med el-motor?


Det har vi forsøgt at komme tættere på et svar med denne test af Wilier Jena Hybrid.

 

 

Test

De dage hvor en elcykel var en cykel, hvor batteriet sad bagpå, og så stor og klodset ud er også talte.

Annonce

 

Wilier Jena Hybrid ligner ved første øjekast en helt almindelig gravelcykel og kun det lidt større skrårør ved kranken og det store bagnav afslører, at her er der tale om en elcykel.


Den italienske cykelproducent Wilier har taget designet fra deres i forvejen flotte standard gravelcykel, og tilføjet et eksternt batteri og en ladeport ved kranken. Jena Hybrid har en rigtig god og behagelig rammegeometri, der giver en god følelse, når man kører på cyklen.


Jeg synes endda, den er lidt mere aggressiv end andre modeller jeg tidligere har testet, hvilket gør den føles ret hurtig og lidt mere som en landevejsracer.


Hos Wilier har man ikke ligesom andre mærker installeret stødabsorberende features, ud over de naturligt dæmpende egenskaber i carbon-materialet og de bredde 700x38 millimeter dæk.
 

Kigger man på komforten, når man cykler, så er der ikke en finger at sætte på det.

 

Jena Hybrid er en rigtig komfortabel cykel at køre på, men samtidig gør carbon-stellet også at den er hurtig og forholdsvis let at få op i fart.

 

En sidste ting ved stellet er, at der er blevet gjort plads til at montere cykeltasker således man rigtig kan komme på eventyr med cyklen. Dette er ret fedt, og noget der ses på flere og flere gravelcykler.

 

 

Hjulsæt   

Hjulene der er monteret på cyklen er fra Wilier selv, kaldet ’Wilier Triestina Carbon’, og er firmaets  svar på et solidt carbon-hjulsæt til gravel.

 

Hjulsættet er det samme, der er standard på mange af Wiliers gravelcykler, den eneste forskel her er, at der er bygget en motor ind i baghjulet. Hjulsættet vejer 1600 gram uden motor, hvilket er til den lettere side for et solidt hjul til alle terræner.

 

Læs også
Optakt: Liege-Bastogne-Liege

 

Hjulene er monteret med Vittoria Terreno Mix, der er et solidt allround dæk til gravel. Det mærker man også med det samme, når man kører på asfalt, her har dækket bestemt ikke sin force.

 

Til gengæld kommer dækket til sin ret ude i terrænet, hvor det virkelig gør det godt. Cyklen har udelukkende været testet under tørre forhold, men her gør dækket det rigtig godt. 

 

 

Geargruppe

Wilier Jena Hybrid kommer monteret med geargruppen GRX 1x11, der er designet specifikt til gravel. Gruppen er mekanisk med hydrauliske skivebremser. Gruppen fås også i en elektronisk version.

Annonce

 

Den specifikke gravelgruppe har nogle bestemte karakteristika, som den almindelige landevejsgruppe ikke har. For eksempel er grebene på styret blevet længere, således det er mere komfortabelt at holde ved styret på de bumlede grusveje. Bremsegrebene er også blevet gjort nemmere at håndtere, så det er nemmere at bremse i terrænet.

 

Cyklen er monteret med en 11-42 kassette og en 42 klinge foran. Jeg er generelt ret stor fortaler for et-klinge setup på terræncykler, og på Wilier Jena Hybrid fungerer det også rigtig godt, men man skal lige vænne sig til, at der er lidt større spring mellem gearene.

 

 

Elektronikken

Motoren på Wilier Jena Hybrid styres via en kontrolknap, der sidder på styret. Der er fire forskellige indstillingsmuligheder, hver indstilling symboliseres via forskellige farver. Rød er maksimum power, grøn for minimum. Knappen på styret er nem at betjene når man cykler. Selve motoren yder 250 watt, ligesom standard elcykler man ellers kan købe.


Således slår motoren også selv fra når man rammer 25 kilometer i timen, og følger derfor reglerne for elcykler i Danmark. Batteriet sidder integreret i rammen og påvirker faktisk ikke størrelsen på skrårøreret, der også uden batteriet er ret kraftig bygget.

 

Derfor ligner det heller ikke ved første øjekast en elcykel, det ses dog ved det store nav i baghjulet, hvor motoren er placeret, og bunden af stellet, hvor ladeporten er placeret.

Annonce

 

Læs også
Skjelmose beskriver sit exit: Kunne ikke kontrollere mig selv

 

Cyklen er blevet testet i forskelligt terræn, og man må bare sige at køre med elcykel er lækkert, specielt i terrænet, når man kommer til en stejl bakke, er det bare rart at have muligheden for at slå en elmotor til. Man bestemmer selv, hvor meget hjælp man vil have fra motoren, det er nok mest benene, der afgør det.

 

Batteriets holdbarhed afhænger i hvilket terræn man kører i. Kører man udelukkende landevej vil batteriet selvsagt holde længere tid. Cyklen er dog lavet til terræn og derfor skal den naturligvis også bruges i terrænet.

 

Jeg har kørt cirka 50 kilometer i varieret terræn på én opladning under testen. Man kan med fordel spare lidt på batteriet på landevejen ved at slå motoren fra. Cyklen ruller overraskende godt uden elmotor også, og derved kan man slå motoren til og fra efter behov.  

 

 

Konklusion

Først og fremmest er det virkelig lækkert at køre på en elcykel, om det er på landevejen eller terrænet, så ruller den virkelig godt.


Wilier Jena Hybrid er en elcykel, der i det store hele ligner en almindelig gravelcykel. Det der adskiller denne elcykel fra en almindelig cykel, er motoren i baghjulet, der gør at navet er større en normalt, og så kan man se en ladeport i bunden af stellet, ellers ligner i det en almindelig gravelcykel, hvilket er et stort plus.


Jeg har haft stor glæde af at køre på denne cykel. Selvom jeg selv føler jeg er ret god form, så er det bare sjovt. Men for mig vil det ikke være en cykel jeg selv ville investere i, men tror, at der er rigtig mange der vil have stor glæde af Wilier Jena Hybrid, og vil derfor være et godt bud, hvis man gerne vil have en elcykel til terrænet.  

Annonce

 

Sådan har vi testet:
Cyklen er blevet testet den seneste måned i alt slags vejr. Den er blevet testet i varieret terræn.

Stillet til rådighed af: Belgian Cycling Club


TESTRAPPORT

 

Brand: Wilier

Model: Wilier Jena Hybrid gravelcykel

 

Hvad er cyklen lavet til og hvem henvender den sig til?

Cyklen henvender sig til mange forskellige typer mennesker. Men især nok til en målgruppe, der i højere grad vil nyde en cykeltur, og derfor vil have glæde af en hjælpemotor.

 

Bedøm hvordan producenten er lykkedes med at ramme formål og målgruppe

Synes at Wilier er lykkedes rigtig godt med denne cykel, og den skiller sig ud fra andre elcykler.

 

Læs også
Kron reagerer på vildt Fléche Wallonne og ser frem mod Liége

 

Hvordan er prisen i forhold til lignende cykler?

Prisen ligger på omkring 30.000,- og det i den høje ende i forhold til almindelige elcykler. Men ud fra, at det er en god gravelcykel med elmotor, så synes jeg faktisk, at det er en rigtig fornuftig pris.

Annonce

 

Bedøm rammens udførsel / konstruktion

Wilier har lavet en rigtig flot ramme, hvilket italienske Wilier er kendt for, og den ligner ved første øjekast ikke en elcykel, hvilket må siges at være et plus.

 

Hvordan er indstillingsmulighederne?

Det er ganske simpelt at indstille både saddel og styrhøjde.

 

Hvad vejer den testede cykel?

Cyklen vejer omkring 13 kilo.

 

Er cyklen komfortabel at køre?

Ja den er komfortabel at køre på, specielt Vittoria Terreno dækkene gør den ret komfortabel.


Beskriv cyklens køregenskaber

De overordnede styreegenskaber er rigtig gode. Den reagerer på det, man vil have den til.

 

Bedøm cyklens stivhed og kraftoverførsel

Wilier Jena Hybrid er en carbon-cykel, og er derfor utrolig stiv og reagerer rigtig godt når man træder i pedalerne.

Annonce

 

Beskriv styring - er den livlig, neutral eller doven?

Styringen er neutral.

 

Matcher de valgte komponenter rammens egenskaber?

Komponenterne matcher godt til rammen.

 

Er der nogle komponenter som bør opgraderes i forhold til rammen?

Hvis man måske skal opgradere, så skulle det være 700x40 mm dæk i stedet for 38 mm, men det er en mindre detalje, der dog vil gøre cyklen endnu mere komfortabelt at køre på.

 

Bedøm hjulsættet

Hjulene fra Wilier er nogle rigtig gode allround hjul.

 

Konklusion

Overordnede konklusion er, at italienske Wilier har lavet en rigtig god gravel elcykel med lav vægt i forhold til, at det er en elcykel, og gør det godt på de testede parametre.

Annonce

 

Om testeren:

Alder: 32 år.  
Højde: 173 cm
Vægt: 73 kg

Jeg har cyklet i: 10 år   
Så ofte cykler jeg: 4-5 gange om ugen  

Jeg kører disse discipliner: Landevej, gravel og E-cykling.  

Feltet.dk's vurdering

(9/10)

Se mere om Feltet.dk's test kriterier

INFO
Gravel
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Cykler
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Torsdag den 18. april 2024

Landevej
Følg Giro-generalprøvens afsluttende bjergetape
Landevej
Tour-vinder vil tage revanche i Liege efter misset Fléche Wallonne-sejr
Landevej
Jayco vil forlænge med Yates, men økonomien er tvivlsom
Landevej
López modstod de mange angreb: I morgen bliver det bananas
Landevej
Kron reagerer på vildt Fléche Wallonne og ser frem mod Liége
Landevej
Skjelmose beskriver sit exit: Kunne ikke kontrollere mig selv
Landevej
EF-rytter lykkelig efter comeback på kongeetapen
Landevej
Brite vinder efter storslået soloridt - Spanier holder fortsat fast i klassementet
Landevej
Skjelmose klar til Liege-Bastogne-Liege
Udstyr og test
Bosch lancerer batteri til elcykler - med fire store nyheder
Landevej
Pogacar klar til at bryde Alpecins monumentstime
Landevej
Optakt: 4. etape af Tour of the Alps
Landevej
Dansk stortalent bidrager til holdløbssejr
Landevej
Evenepoel har Tour-forberedelsen på plads
Landevej
Bora nærmer sig Visma-profil
Landevej
Stjerner hylder danskere og nordmænd
Landevej
Blev toer i løbsdebut: Fransk stortalent løfter sløret for taktikken

Onsdag den 17. april 2024

Landevej
Virkelig tiltrængt sejr: Det er vigtigt ikke at give op
Landevej
Stærk belgier: Det var ikke et normalt Fleche Wallonne
Landevej
Stjerne spurter sig til første sejr i næsten fem år - Tour-vinderen må nøjes
Landevej
Sejrede efter vanvidsvejr i Vallonien: Jeg kan ikke tro, at jeg har vundet Fleche
Landevej
Betryggende melding om Skjelmose efter kuldechok
Landevej
Fænomenal brite vinder stor klassiker efter eksplosiv spurt
Landevej
Hypotermi-symptomer sender Skjelmose og holdkammerater ud af stor klassiker
Landevej
Rørt vinder: Det var en rigtig lortedag
Landevej
Dansk U23-landshold har holdet klar til stort løb
Landevej
Spanier gør vildt kup på voldsom regnvejrsetape

Annonce

Landevej
Tidligere vinder ser stolt tilbage på sejr
Landevej
UAE-stjerne regner med sit hold
Landevej
Optimistisk Pidcock: I år er jeg et helt andet sted
Landevej
Optakt: 3. etape af Tour of the Alps
Landevej
Optakt: Fleche Wallonne
Landevej
Skjelmose går efter sejren i stor klassiker
Landevej
Træt Matthews: Benene er gode, men jeg er ved at være ved enden
Landevej
Rørt Bora-rytter pointerer: Specielt at køre på hjemmebane
Landevej
Tidligere holdkammerat sammenligner Vingegaard og Roglic
Landevej
Oversigt: Dagens 11 danskere ved Fléche Wallonne

Tirsdag den 16. april 2024

Landevej
WorldTour-hold kommer med opdatering på forslåede profiler
Landevej
Tidligere vinder og Fuglsang skal køre Fleche Wallonne
Landevej
Dansk talent skal hjælpe stjerne til topresultat: Han er god at lære af
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewColoQuick-profil sætter ord på etapeløbssejr: Det er vildt og overraskende
Landevej
37-årig etapevinder rørt over sejr
Landevej
Italiensk veteran tager sjælden sejr
Landevej
Charmig udtaget til stor klassiker
Landevej
Vingegaard kommer med positive meldinger
Landevej
Optakt: 2. etape af Tour of the Alps
Landevej
Pidcocks træner: Han har før slået Pogacar og Van der Poel
Landevej
Hjerteproblemer får stort talent til at indstille karrieren
Landevej
Skjelmose får stærkt hold i ryggen til Flèche Wallone
Landevej
Opdateret: Visma afviser, at Vingegaard er klar til at forlade hospitalet
Motion
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Udstyr og test
First Ride: Canyon Grizl:On
Landevej
Israel skriver kontrakt med ungdomskomet fra næste sæson
Landevej
Nyt, stort løb annoncerer ruten til første udgave
Landevej
Ny Visma-stjerne forklarer manglende Grand Tour-ambitioner
Landevej
Oversigt: Se alle danske UCI-sejre i 2024
Landevej
Ranglisterne: Visma avancerer og ny verdensetter

Mandag den 15. april 2024

Landevej
Ung WorldTour-rytter ude med hjernerystelse efter vildt højhastighedsstyrt
Landevej
Video i artiklenSe afslutningen: Nordmand vinder reduceret Tour of the Alps-spurt
Landevej
Sprinterkomet får plads på Tour de France-holdet efter styrt: En barndomsdrøm
Landevej
Froome: Havde været interessant at køre mod Vingegaard og Pogacar
Landevej
Tidligere verdensmester reagerer på stor sejr
Landevej
Danskerduo klar til endnu en stor klassiker
Landevej
Uno-X afslører vilde WorldTour-planer
Landevej
Nordmand tager første sejr siden VM-triumf
Landevej
Belgisk endagsløb aflyses
Landevej
Optakt: 1. etape af Tour of the Alps
Landevej
Optakt: Tour of the Alps (Giro del Trentino)
Landevej
Medie erfarer: Verdens bedste til fransk WorldTour-hold
Landevej
Talent forlader Amstel med flere brækkede knogler
Landevej
Thomas er bedre inden Grand Tour-duel med Pogacar
Landevej
Efter Vingegaards styrt: Ineos-ejer kræver handling
Landevej
Skovbrand hærger kendt stigning
MTB
Andreassen åbner World Cuppen med top 10-placering
Bane
Danske top fem-placeringer afrunder OL-test

Søndag den 14. april 2024

Landevej
Airtox-sejr i Næstved
Landevej
Israelsk sejr og dansk top-10
Landevej
Hjemmebanesejr i Italien – dansker med fremme
VIS FLERE

Annonce