Test: Trek Èmonda SL 6 P
21. september 2020 16:00
af Mads Søndergaard Jensen

Gammel kending i nye klæder. Treks nye Émonda landevejs-serie har fået et nyt flot aerodynamisk design, og er blevet kraftigt opgraderet på flere punkter.

Fakta:

Producent: Trek
Produkt: Trek Émonda SL 6 Pro
Farver: Trek Black/ Radioactive Red (testet) og Lithium Grey/ Brushed Chrome
Størrelse: Størrelse testet 54. Derudover fås den i: 47, 50, 52, 56, 58, 60 og 62
Vægt: 8 kilo (uden pedaler)

Vejledende udsalgspris: 29.999,- kroner

 

Fakta om cyklen

Ramme: 500 series Carbon

Forgaffel: Èmonda SL Full Carbon

Geargruppe: Shimano Ultegra R8020 11 speed

Kranksæt: Shimano Ultegra 52/36 172,5 mm længde

Bremser: Shimano Ultegra hydrauliske bremser

Hjulsæt: Bontrager Aeolus 35 OCLV Carbon tubless ready. Forhjul 100x12 mm thru axel. Baghjul 142x12 mm thru axel

Dæk: Bontrager R2 Hard Case Lite 700x25 mm. Maks dækstørrelse 28 mm

Saddelpind: Bontrager seatmast cap I carbon

Saddel: Bontrager Aeolus 145 mm bredde

Frempind: Bontrager Pro 31,8 mm 7 grader 90 mm længde

Styr: Bontrager Elite Alu 42 cm bredde

 


Introduktion

Aerodynamik er i cykelsporten blevet det, som de forskellige World-Tour hold arbejder meget med i tæt samarbejde med cykelproducenterne.

 

Hos Trek har det hele tiden været flagskibet Madone, der har fået det prædikat at være mærkets mest aerodynamiske cykel. Men nu er tiden kommet til også at gøre de lette bjergcykler aerodynamiske, dette sker ikke bare hos Trek, men også hos en lang række af de andre cykelproducenter.

 

Trek Èmonda er nu blevet aerodynamisk og har fået et kraftigt løft. Topmodellen Èmonda SLR vejer 6,8 kg og der er blevet brugt en helt specieludviklet carbon. Det er dog ikke bare topmodellen, der har fået et løft. Hele Èmonda-serien er blevet løftet kraftigt og har fået et flot aerodynamisk design. Trek tilbyder således nu deres kunder et bredt udvalg af aerodynamiske cykler.

 

Hos Feltet.dk har vi haft mulighed for at teste modellen Èmonda SL 6 Pro.

 

 

Test

Trek Èmonda SL 6 Pro er den billigste udgave, man kan købe med carbon-hjulsæt.


Den er bygget med Treks 500 OCLV carbon og er cirka 420 gram tungere end topmodellen, hvor det helt lette carbon-materiale er blevet brugt. Det skal dog siges, at man får den helt samme ramme-geometri som ved topmodellen, den eneste forskel er vægten.

 

Det er dog ikke alle der har muligheden for at erhverve sig topmodellen, der starter ved 50.000 og går op til 90.000 kroner. Derfor giver det også god mening at teste modellerne under, da langt de fleste vil erhverve sig disse.

 

Cyklen fra Trek er sat op med Treks egne komponenter fra søstermærket Bontrager.


Derudover er cyklen blevet udstyret med en solid geargruppe i den mekaniske 11-speed Ultegra-gruppe.

 

Hvis man kigger på designet, har Trek taget deres traditionelle røde farve, og kombineret den med en flot sort farve. Dette gør, at cyklen er meget stilren og disse farver går aldrig af mode.

 

 

Køreoplevelsen

Det første jeg bider mærker i, når man tager en tur på den nye Émonda, er stivheden og man har virkelig en god fornemmelse, når man kører på cyklen.

 

Stivheden kan også mærkes, når man accelererer cyklen op i fart. Det er en sand fornøjelse, når der skal accelereres ud af sving.

 

Èmondaen var oprindeligt Treks bud på en bjergcykel. Det er det sådan set stadigvæk. Vi har ikke haft mulighed for at teste den i deciderede bjerge, men den er blevet testet godt og grundigt i de nordjyske bakker.

 

Her gør cyklen det godt og når man skal op, føler man virkelig, at de kræfter man smider i pedalerne, bliver overført til fremdrift i cyklen. Men også på nedkørslerne er den let at styre. Det har naturligvis ikke været nogle lange nedkørsler, men selv korte og stejle nedkørsler kan være meget tekniske, her gør cyklen det også godt.

 

Trek kalder selv deres nye cykel for en allround-cykel.


Den påstand vil vi sådan set holde med dem i. Udover at køre godt på bakker, gør stivheden og de nye aerodynamiske rør, at den også kan holde en høj fart på det flade.  

 

 

Gear og bremser

Trek Émonda SL Pro 6 er udstyret med den fulde Ultegra-gruppe. Det er ikke muligt at finde noget dårligt at sige om denne gruppe.

 

Den er pålidelig og skifter godt, og den er til at få til fornuftige penge. Går man modellen op Émonda SL 7, får man Ultegra Di2, men her skal man også give 43.000.

 

Det er altså en del mere, man skal give for at få elektronisk gear. Efter vores mening er den mekaniske Ultegra en rigtig god gruppe og den skifter godt, hvis den er indstillet rigtigt. I vores test har der ikke været yderligere behov for justering.

 

Cyklen er også udstyret med Ultegra-skivebremser. Disse bremser som de skal, og der har ikke været nogen problemer med mislyde fra bremsen.

 

Der har været sagt og skrevet meget om skivebremser, men efter denne testers mening, så er det det eneste rigtige. Skivebremser bremser bare bedre og mere rent, og det er helt klart mere sikkert i regnvejr.

 

 

Hjul og dæk

Hjulene er fra Bontrager. Modellen hedder Bontrager Elite 35 og er Bontragers billigste carbonfælge. Selvom det er de billigste, er de absolut ikke dårlige. Tværtimod så er hjulene rigtig stive og de ruller rigtig godt på vejen.

 

Udover at være fremstillet i carbon er hjulene også tubeless ready, så man har mulighed for at få et tubeless setup.

 

Desværre var de udleverede dæk ikke tubeless ready. De monterede dæk er 25 millimeter, mens jeg synes, at man skulle have monteret et 28 millimeter dæk, når man nu har pladsen til det og det vil køre oplevelsen på cyklen endnu bedre.

 


Konklusion

Overordnede konklusion er, at Trek har lavet en rigtig god cykel. Jeg er specielt vild med de aerodynamiske rørformer og de gode hjul.

 

Trek har ligesom mange andre cykelmærker forsøgt at lave en cykel til det hele. Det er de lykkedes ret godt med. Selvom dette ikke er topmodellen, kan man godt mærke, at der er blevet arbejdet meget med specielt rørformene.

 

Et lille minus er vægten. Trek har valgt at bruge 500 OCLV, det gør rammen tungere end, hvis man købte topmodellen. Det er en skam, at den er så meget tungere, og det trækker ned på en ellers rigtig fin cykel til en fornuftig pris, hvor alle kan være med.


Sådan har vi testet: Cyklen er blevet testet den seneste måned i alt slags vejr. Den er blevet testet både til træning og i konkurrence.

Stillet til rådighed af: Trek Danmark

 

 

TESTRAPPORT

 

Brand

Trek
 

Model

Trek Èmonda SL 6 Pro 2021
 

Hvad er cyklen lavet til og hvem henvender den sig til?

Cyklen henvender sig til motionisten, der gerne vil have en god allround cykel, der både kører godt på stigninger og på det flade.

 

Bedøm hvordan producenten er lykkedes med at ramme formål og målgruppe

Synes, at Trek er lykkedes rigtig godt med deres nye Èmonda, der er virkelig sket noget på designet.

 

Hvordan er prisen i forhold til lignende cykler?

Prisen ligger på 30.000, dette er i den høje ende i forhold til det udstyr man får. Det er muligt at finde cykler med bedre udstyr til de samme penge, men vi synes dog, at det er en rigtig fed cykel til pengene.

 

Ramme

Bedøm rammens udførsel / konstruktion

 

Trek har ændret udseendet på Èmondaen kraftigt, til det bedre. De er gået væk fra de runde rør over til de ovale, mere aerodynamiske rør. Virkelig en forbedring.

 

Hvordan er indstillingsmulighederne?

Det er ganske simpelt at indstille både saddel og styrhøjde.

 

Hvad vejer den testede cykel?

Cyklen vejer omkring 8 kilo

 

Køreegenskaber

Er cyklen komfortabel at køre?

 

Ja den er komfortabel at køre på.


Beskriv cyklens køregenskaber

De overordnede styreegenskaber er rigtig gode. Den reagere på den man vil have den til.

 

Bedøm cyklens stivhed og kraftoverførsel

Èmonda SL 6 Pro er stiv og den kraft man fører ned i pedalerne bliver overført til god fart i cyklen.

 

Beskriv styring - er den livlig, neutral eller doven?

Styringen er neutral.

 

Komponenter

Matcher de valgte komponenter rammens egenskaber?

 

Komponenterne matcher godt til rammen.

 

Er der nogle komponenter som bør opgraderes i forhold til rammen?

Man kunne godt montere tubeless dæk i 700x28 mm fra starten af, da der er lavet plads til dem.

 

Bedøm hjulsættet

Hjulene fra Bontrager er nogle rigtig solide allround hjul i carbon, der er aerodynamiske på det flade, og samtidig ikke for tunge, hvis man skal køre stigninger med dem.

 

Konklusion

Overordnede konklusion er, at Trek har lavet en rigtig god cykel. Jeg er specielt vild med de aerodynamiske rørformer og de gode hjul. Derfor kan jeg godt anbefale denne cykel.

 

Om testeren:

Alder: 31 år.  
Højde: 173 cm
Vægt: 73 kg

Jeg har cyklet i: ni år   
Så ofte cykler jeg: 4-5 gange om ugen  

Jeg kører disse discipliner: Landevej, Gravel og E-cykling.

Feltet.dk's vurdering

(8/10)

Se mere om Feltet.dk's test kriterier

INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Cykler
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Oversigt: Sådan sluttede danskerne på UCI´s verdensrangliste

Landevej

Gense triumferne: Her er alle de danske WorldTour- og ProSeries-sejre

Landevej

Stor hæder på vej til amerikansk cykellegende

Landevej

Dansk investeringsbank lægger navn til belgisk klassiker

Landevej

Tidligere U23-verdensmester i enkeltstart færdig på Cofidis

Landevej

Drømmer stort: Guardini kæmper stadig for prof-kontrakt

Landevej

Colombiansk U23-mester skifter til EF Pro Cycling

Landevej

Astana og kvindeholdet skilles

Landevej

Eksklusivt interviewRiwal forhandler med mulig sponsor - Skelde stopper på holdet

Landevej

Aru afvist af Astana: Han passer ikke ind

Landevej

Video i artiklenRadio Tour, sæson 2, afsnit 31: Cykel-soigneur med Jesper Larsen

Video

Danske topryttere ønsker Anders Lund tillykke med nominering

Landevej

Job: Shimano søger QC officer og Innersales Officer

Udstyr og test

Caja Rural har holdet på plads

Landevej

Fuglsang som Grand Tour-kaptajn i 2021 også?

Landevej

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST
UCI-hold sponsoreret af Andy Schleck håber på de store klassikere i 2021

Landevej

Video i artiklenStil spørgsmål til Feltet.dks ekspert

Landevej

Styrter midt i jubel: Colombiansk rytter overbegejstret efter sejr

Landevej

EF Pro Cycling-rytter får flænge i skulderen efter styrt på MTB

Landevej

Afstemning: Hvilke transfers var de bedste og værste?

Landevej

Afstemning: Hvad var årets danske sejr og årets overraskelse?

Landevej

Produktnyt: Canyon Spectral 29 CF

Udstyr og test

Schweizer og canadier fuldender Israel Start-Up Nations hold for 2021

Landevej

Belgien har holdet klar til VM i e-cykling

E-cykling

Nicolai Brøchner forlænger sin kontrakt med ColoQuick

Landevej

Ny cykel på plads: NPV-Carl Ras skal køre på Argon 18

Landevej

Prøv banecykling - slå til nu og spar 30%

Motion

Overblik: Disse profiler mangler kontrakt for 2021

Landevej

Demare ser sig selv i Tour de France 2021

Landevej

Alpecin-Fenix henter ung østriger

Landevej

BHS-PL Beton Bornholm henter endnu et stortalent

Landevej

Aalborg Cykle Ring-rytter skifter til Mascot Workwear

Landevej

Burgos BH siger farvel til brite og byder velkommen til 34-årig franskmand

Landevej

To år efter fødsel er Deignan tilbage på top-niveau

Landevej

Boganmeldelse: Over alle bjerge

Motion

Video i artiklenHar du en fysisk cykelbutik? Så lad os hjælpe dig gratis!

Udstyr og test

Benægter Aderlass-indblanding: Bahrain-manager forsvarer sig igen

Landevej

Sprinterveteran stopper karrieren efter 17 år i sporten

Landevej

Transferlisten 2020-2021 – ProTeams

Landevej

Disse løb var de bedste i 2020-sæsonen

Landevej

Dygert tilbage på cyklen efter voldsomt styrt

Landevej

Brandvarm Brand: Coronapausen forbedrede mine crossevner

Cross

Sammenstød med skivebremse sender ung cross-stjerne på operationsbordet

Cross

World Cup-vinder: Jeg havde endnu mere i tanken

Landevej

Helt oppe i rød zone: Van Aert havde ikke flere kræfter

Cross

Eksklusivt interviewJuniorlandstræneren jubler over nyt konti-hold: En styrkelse af udviklingen

Landevej

Lucinda Brand vinder kvindernes cross-løb

Cross

Vanthourenhout vinder i Tabor

Cross

Almeida om vild Giro: Det var fantastisk

Landevej

Gasparotto indstiller karrieren

Landevej

Zoidl bliver hos sit østrigske mandskab

Landevej

Tilbud på vintertøj i webshoppen

Motion

Transferlisten 2020-2021 - WorldTour

Landevej

Afstemning: Hele fem afstemninger om Årets Rytter

Landevej

Gustav Wang nupper femteplads i Tabor

Cross

Wout van Aert efter Kortrijk: Glad for tredjepladsen alligevel

Cross

Hollandsk veteran håber at blive sportsdirektør en dag

Landevej

Betsema spurtede for tidligt: Skulle have ventet

Cross

Trodser horribel start: Brand stolede på sin spurt hele vejen

Cross

Uenigheder med UCI: Intet Hammer Series i 2021

Landevej

Sejrherren Iserbyt efter storduel: Van Aert kørte fantastisk

Cross

Iserbyt sejrer i Kortrijk

Cross

Hollandsk opvisning: Brand vinder for anden uge i streg

Cross

Anders Lund nomineret til årets træner

Landevej

Nibali rygtes til INEOS i 2022

Landevej

Geoghegan Hart drømmer om at vinde alle Grand Tours

Landevej

Chloé Dygert fortsat i problemer efter likes til Trump-budskaber

Landevej

Vilde Black Friday / Black Week tilbud

Udstyr og test

Eksklusivt interviewBane-verdensmester vil lære at vinde på nyt Konti-hold

Landevej

Fra WorldTouren til DCU-hold: Byriel vender hjem

Landevej

Vandenbergh stopper endegyldigt karrieren

Landevej

18-årig colombianer træder i Bernals fodspor

Landevej

Richard Carapaz bruger Svampebob Firkant til at lære engelsk

Landevej

Medie: Den hollandske cykelunion hemmeligholdt positiv EPO-prøve

Landevej

De danske ryttere til VM i e-cykling kører løbet i København

E-cykling

Tidligere fransk mester stopper karrieren

Landevej

Oversigt: Slutresultater af DCU Feltet.dk November Series

E-cykling

Trio skifter til Team Qhubeka-ASSOS

Landevej

Video i artiklenDanskernes cykelfremtid på World Touren – vi ser frem mod 2021

Video

Eksklusivt interviewMathias Larsen: Holm og Mads P matcher Contador og Basso

Landevej