Test: Trek Èmonda SL 6 P
21. september 2020 16:00
af Mads Søndergaard Jensen

Gammel kending i nye klæder. Treks nye Émonda landevejs-serie har fået et nyt flot aerodynamisk design, og er blevet kraftigt opgraderet på flere punkter.

Fakta:

Producent: Trek
Produkt: Trek Émonda SL 6 Pro
Farver: Trek Black/ Radioactive Red (testet) og Lithium Grey/ Brushed Chrome
Størrelse: Størrelse testet 54. Derudover fås den i: 47, 50, 52, 56, 58, 60 og 62
Vægt: 8 kilo (uden pedaler)

Vejledende udsalgspris: 29.999,- kroner

 

Fakta om cyklen

Ramme: 500 series Carbon

Forgaffel: Èmonda SL Full Carbon

Geargruppe: Shimano Ultegra R8020 11 speed

Kranksæt: Shimano Ultegra 52/36 172,5 mm længde

Bremser: Shimano Ultegra hydrauliske bremser

Hjulsæt: Bontrager Aeolus 35 OCLV Carbon tubless ready. Forhjul 100x12 mm thru axel. Baghjul 142x12 mm thru axel

Dæk: Bontrager R2 Hard Case Lite 700x25 mm. Maks dækstørrelse 28 mm

Saddelpind: Bontrager seatmast cap I carbon

Saddel: Bontrager Aeolus 145 mm bredde

Frempind: Bontrager Pro 31,8 mm 7 grader 90 mm længde

Styr: Bontrager Elite Alu 42 cm bredde

 


Introduktion

Aerodynamik er i cykelsporten blevet det, som de forskellige World-Tour hold arbejder meget med i tæt samarbejde med cykelproducenterne.

 

Hos Trek har det hele tiden været flagskibet Madone, der har fået det prædikat at være mærkets mest aerodynamiske cykel. Men nu er tiden kommet til også at gøre de lette bjergcykler aerodynamiske, dette sker ikke bare hos Trek, men også hos en lang række af de andre cykelproducenter.

 

Trek Èmonda er nu blevet aerodynamisk og har fået et kraftigt løft. Topmodellen Èmonda SLR vejer 6,8 kg og der er blevet brugt en helt specieludviklet carbon. Det er dog ikke bare topmodellen, der har fået et løft. Hele Èmonda-serien er blevet løftet kraftigt og har fået et flot aerodynamisk design. Trek tilbyder således nu deres kunder et bredt udvalg af aerodynamiske cykler.

 

Hos Feltet.dk har vi haft mulighed for at teste modellen Èmonda SL 6 Pro.

 

 

Test

Trek Èmonda SL 6 Pro er den billigste udgave, man kan købe med carbon-hjulsæt.


Den er bygget med Treks 500 OCLV carbon og er cirka 420 gram tungere end topmodellen, hvor det helt lette carbon-materiale er blevet brugt. Det skal dog siges, at man får den helt samme ramme-geometri som ved topmodellen, den eneste forskel er vægten.

 

Det er dog ikke alle der har muligheden for at erhverve sig topmodellen, der starter ved 50.000 og går op til 90.000 kroner. Derfor giver det også god mening at teste modellerne under, da langt de fleste vil erhverve sig disse.

 

Cyklen fra Trek er sat op med Treks egne komponenter fra søstermærket Bontrager.


Derudover er cyklen blevet udstyret med en solid geargruppe i den mekaniske 11-speed Ultegra-gruppe.

 

Hvis man kigger på designet, har Trek taget deres traditionelle røde farve, og kombineret den med en flot sort farve. Dette gør, at cyklen er meget stilren og disse farver går aldrig af mode.

 

 

Køreoplevelsen

Det første jeg bider mærker i, når man tager en tur på den nye Émonda, er stivheden og man har virkelig en god fornemmelse, når man kører på cyklen.

 

Stivheden kan også mærkes, når man accelererer cyklen op i fart. Det er en sand fornøjelse, når der skal accelereres ud af sving.

 

Èmondaen var oprindeligt Treks bud på en bjergcykel. Det er det sådan set stadigvæk. Vi har ikke haft mulighed for at teste den i deciderede bjerge, men den er blevet testet godt og grundigt i de nordjyske bakker.

 

Her gør cyklen det godt og når man skal op, føler man virkelig, at de kræfter man smider i pedalerne, bliver overført til fremdrift i cyklen. Men også på nedkørslerne er den let at styre. Det har naturligvis ikke været nogle lange nedkørsler, men selv korte og stejle nedkørsler kan være meget tekniske, her gør cyklen det også godt.

 

Trek kalder selv deres nye cykel for en allround-cykel.


Den påstand vil vi sådan set holde med dem i. Udover at køre godt på bakker, gør stivheden og de nye aerodynamiske rør, at den også kan holde en høj fart på det flade.  

 

 

Gear og bremser

Trek Émonda SL Pro 6 er udstyret med den fulde Ultegra-gruppe. Det er ikke muligt at finde noget dårligt at sige om denne gruppe.

 

Den er pålidelig og skifter godt, og den er til at få til fornuftige penge. Går man modellen op Émonda SL 7, får man Ultegra Di2, men her skal man også give 43.000.

 

Det er altså en del mere, man skal give for at få elektronisk gear. Efter vores mening er den mekaniske Ultegra en rigtig god gruppe og den skifter godt, hvis den er indstillet rigtigt. I vores test har der ikke været yderligere behov for justering.

 

Cyklen er også udstyret med Ultegra-skivebremser. Disse bremser som de skal, og der har ikke været nogen problemer med mislyde fra bremsen.

 

Der har været sagt og skrevet meget om skivebremser, men efter denne testers mening, så er det det eneste rigtige. Skivebremser bremser bare bedre og mere rent, og det er helt klart mere sikkert i regnvejr.

 

 

Hjul og dæk

Hjulene er fra Bontrager. Modellen hedder Bontrager Elite 35 og er Bontragers billigste carbonfælge. Selvom det er de billigste, er de absolut ikke dårlige. Tværtimod så er hjulene rigtig stive og de ruller rigtig godt på vejen.

 

Udover at være fremstillet i carbon er hjulene også tubeless ready, så man har mulighed for at få et tubeless setup.

 

Desværre var de udleverede dæk ikke tubeless ready. De monterede dæk er 25 millimeter, mens jeg synes, at man skulle have monteret et 28 millimeter dæk, når man nu har pladsen til det og det vil køre oplevelsen på cyklen endnu bedre.

 


Konklusion

Overordnede konklusion er, at Trek har lavet en rigtig god cykel. Jeg er specielt vild med de aerodynamiske rørformer og de gode hjul.

 

Trek har ligesom mange andre cykelmærker forsøgt at lave en cykel til det hele. Det er de lykkedes ret godt med. Selvom dette ikke er topmodellen, kan man godt mærke, at der er blevet arbejdet meget med specielt rørformene.

 

Et lille minus er vægten. Trek har valgt at bruge 500 OCLV, det gør rammen tungere end, hvis man købte topmodellen. Det er en skam, at den er så meget tungere, og det trækker ned på en ellers rigtig fin cykel til en fornuftig pris, hvor alle kan være med.


Sådan har vi testet: Cyklen er blevet testet den seneste måned i alt slags vejr. Den er blevet testet både til træning og i konkurrence.

Stillet til rådighed af: Trek Danmark

 

 

TESTRAPPORT

 

Brand

Trek
 

Model

Trek Èmonda SL 6 Pro 2021
 

Hvad er cyklen lavet til og hvem henvender den sig til?

Cyklen henvender sig til motionisten, der gerne vil have en god allround cykel, der både kører godt på stigninger og på det flade.

 

Bedøm hvordan producenten er lykkedes med at ramme formål og målgruppe

Synes, at Trek er lykkedes rigtig godt med deres nye Èmonda, der er virkelig sket noget på designet.

 

Hvordan er prisen i forhold til lignende cykler?

Prisen ligger på 30.000, dette er i den høje ende i forhold til det udstyr man får. Det er muligt at finde cykler med bedre udstyr til de samme penge, men vi synes dog, at det er en rigtig fed cykel til pengene.

 

Ramme

Bedøm rammens udførsel / konstruktion

 

Trek har ændret udseendet på Èmondaen kraftigt, til det bedre. De er gået væk fra de runde rør over til de ovale, mere aerodynamiske rør. Virkelig en forbedring.

 

Hvordan er indstillingsmulighederne?

Det er ganske simpelt at indstille både saddel og styrhøjde.

 

Hvad vejer den testede cykel?

Cyklen vejer omkring 8 kilo

 

Køreegenskaber

Er cyklen komfortabel at køre?

 

Ja den er komfortabel at køre på.


Beskriv cyklens køregenskaber

De overordnede styreegenskaber er rigtig gode. Den reagere på den man vil have den til.

 

Bedøm cyklens stivhed og kraftoverførsel

Èmonda SL 6 Pro er stiv og den kraft man fører ned i pedalerne bliver overført til god fart i cyklen.

 

Beskriv styring - er den livlig, neutral eller doven?

Styringen er neutral.

 

Komponenter

Matcher de valgte komponenter rammens egenskaber?

 

Komponenterne matcher godt til rammen.

 

Er der nogle komponenter som bør opgraderes i forhold til rammen?

Man kunne godt montere tubeless dæk i 700x28 mm fra starten af, da der er lavet plads til dem.

 

Bedøm hjulsættet

Hjulene fra Bontrager er nogle rigtig solide allround hjul i carbon, der er aerodynamiske på det flade, og samtidig ikke for tunge, hvis man skal køre stigninger med dem.

 

Konklusion

Overordnede konklusion er, at Trek har lavet en rigtig god cykel. Jeg er specielt vild med de aerodynamiske rørformer og de gode hjul. Derfor kan jeg godt anbefale denne cykel.

 

Om testeren:

Alder: 31 år.  
Højde: 173 cm
Vægt: 73 kg

Jeg har cyklet i: ni år   
Så ofte cykler jeg: 4-5 gange om ugen  

Jeg kører disse discipliner: Landevej, Gravel og E-cykling.

Feltet.dk's vurdering

(8/10)

Se mere om Feltet.dk's test kriterier

INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Cykler
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Juniorverdensmester tørner ud for Sunweb

Tour de France ruten lækket

Video i artiklenAckermann på lægebesøg

Video i artiklenSaez i asfalten

Guillén om den grønne trøje: Vi laver ikke reglerne om

LIVE nu: Tager Cort sin chance i Vueltaens anden massespurt?

Video i artiklenOptakt: 9. etape af Vuelta a Espana

Video i artiklenVuelta a Espana-analyse: Hvem sagde svaghedstegn?

Vegni om monument: Vi træffer ikke beslutning endnu

Transferlisten 2020-2021 – ProTour

Protour-holdene har gang i transfermarkedet

Contadors udviklingshold opruster kraftigt

Medie: Australske Worldtour-løb aflyst

Følg Feltet.dk på de sociale medier

EF forlænger med uortodoks profil

Contador: Store cykelnationer er blevet overhalet indenom

Eksklusivt interviewUno-X Cup-vinder vender 'hjem': Rosenlund skifter til BHS-PL Beton Bornholm

Eksklusivt interviewAlexander Salby fortsætter gennembrudsjagt hos ColoQuick: 2021 er nok min sidste chance

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST

ONSDAG

Clément Champoussin tror på etapesejr

Vlasov: Jeg lavede et hul, mens favoritterne så hinanden an

Mas efter Moncalvillo: Jeg har tabt tid, men er stadig motiveret

Feltet.dk lancerer cykelduellen 2020

Carapaz nyder 'fede' dueller mod duellanten Roglic

Chaves: Movistar-hammeren kostede mig i finalen

Roglic kendte ikke finalestigningen: Kan bare godt lide at vinde

Kuss: Roglic er sulten efter sejren

Video i artiklenDramatisk bjergdrama med slovensk vinder: Se highlights fra 8. etape

Roglic-sejr efter vanvittig favoritdyst på Moncalvillo

Video i artiklenRoglic tager dramatisk etapesejr på vild bjergetape! Se den sidste km her

Video i artiklenSå går det løs! Carapaz angriber med Roglic på hjul

Giro-ruten for 2021 kommer til januar - Udenlandske etaper ikke udelukket

Video i artiklenMovistar trykker igennem! Feltet lider imens

Mitchelton-Scott skriver med rytter fra Trinidad og Tobago

Storsind: EF tilbyder kontrakter for 2021 til alle holdets ryttere

Video i artiklenGruppeangreb fra Caja Rujal!

Medie: Izagirre-brødrene har styr på fremtiden

Video i artiklenHvilke Vuelta-historier trender på Twitter? Se her

Video i artiklenOptakt: 8. etape af Vuelta a Espana

Yderligere to ryttere ude af Vueltaen

Video i artiklenVuelta a Espana-analyse: Nekrologskrivning på pause

Test: Pronghorn Aero Disc

ASO dropper traditionel Tour-præsentation

Træt Dumoulin ude af Vueltaen

Oversigt: Så meget tjente Fuglsang i præmiepenge i Giroen

Alpecin-Fenix står foran invitationer til Grand Tours

Prøv banecykling - slå til nu og spar 30%

Giro-direktør langer ud efter to storhold

Eksklusivt interviewHolm om talenterne: Den første førertrøje betyder alt

Video i artiklenFind cykeludstyr og priser på tværs af shops

Bora-rytter uden brækkede knogler efter mærkværdigt styrt

TIRSDAG

Træt Fraile led nederlag på hjemmebane

Dumoulin efter etape: Det går ikke så godt

Valverde ærgrer sig: Jeg skulle ikke have ladet ham køre

Video i artiklenMystisk styrt under Vueltaen - Jay McCarthy ligger pludselig ude på marken

NTT-rytter skifter til norsk danskerhold

Vindende Woods: Skulle have siddet ved Hugh Carthy

Video i artiklenSe højdepunkter fra 7. etape af Vueltaen

Cort efter dagens etape: Alle var på grænsen

Video i artiklenMagnus Cort: Da jeg kom tilbage til feltet, indså jeg, hvor hård etapen havde været

Video i artiklenLykkelig Woods: Det var en helt speciel dag

Video i artiklenSe frem mod morgendagens 8. etape her

Video i artiklenMichael Woods får revanche fra søndag og vinder 7. etape af Vueltaen

Woods vinder syvende etape af Vueltaen – Valverde i storstilet angreb

Mitchelton-Scott opruster på trænerfronten

Video i artiklenRoglic før dagens etape: Jeg brugte meget energi på at komme tilbage i søndags

Schweizisk tempomaskine skifter til Alé BTC Ljubljana

Tour Down Under i fare - Alternativ overvejes

Video i artiklenOptakt: 7. etape af Vuelta a Espana

Martin glæder sig til at køre sammen med Froome

Godt nyt: Ingen positive Covid-19 prøver i Vueltaen

Stortalent skifter til BHS-PL Beton Bornholm: Hele tiden mit førstevalg

Eksklusivt interviewVuelta-debutanten Vingegaard: Håber at fortsætte den gode stil

CCC-rytter skifter til Total Direct Energie

Thomas efter Giro-exit: Var i bedre form end ved min Tour-triumf

Campenaerts: Hvis min karriere er forbi, vil jeg være brandmand

MANDAG

Video i artiklenGiro d'Italia-analyse: Den (u)forudsigelige grand tour

Louis Bendixen forlænger med Team Coop

Kirsten Wild tilbage på landevejen efter Covid-19-kamp

Video i artiklenVuelta a Espana-analyse: Roglical eller Andorra om igen?

Cykelcross Cup i Holbæk