Prøv vores nye app
Test: Trek Madone Gen. 8 SLR 9 AXS – Den ultimative aerocykel?
16. januar 2025 17:01
af Christian Bæksted Jessen

En af sæsonens mest omtalte cykler er næsten et perfekt blend mellem fart og vægt, hvilket giver rytteren optimale betingelser for at præstere. Uanset om man er en af de hurtigste ryttere i verden eller en almindelig motionist.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

Introduktion
Trek Madone Gen 8 - uanset om det er SLR 9-modellen, som vi har testet på Feltet.dk, eller andre modeller i serien - har ét klart mål: at være den ultimative cykel. Denne model er et resultat af en kombination af Treks ikoniske Madone-serie og deres velkendte bjergcykel, Émonda.

Cyklen er både let og hurtig og præsterer lige så godt som tidligere Madone-modeller. Den store forskel er dog, at Gen 8 er ekstremt let, hvilket gør den til en unik kombination af en aero- og bjergcykel.

Det er en cykel designet til fart, og vi kan forvente at se den på stigninger og flade strækninger hos mange licensryttere i fremtiden. Trek har udviklet en stiv og let ramme, der gør det nemt for rytteren at mærke accelerationen både på flad vej og op ad bakke.

 

Fakta

Producent: Trek

Model: Madone Gen. 8 SLR 9 AXS 
Størrelse: Small
Vægt: 7,39 kg
Farve: Team Replica
Pris: Kr. 114.999,-

 

Test

 

Læs også
Vingegaard får hjælp fra ny løjtnant i sæsonens første mål

 

Hvem er cyklen til?
Trek Madone Gen 8 appellerer bredt, selvom den primært er tænkt til race. Det vil sige, at selvom Madone-serien generelt har været tiltænkt som en fuld aero-cykel, så er det helt nye ved generation 8, at vægten nu også matcher diverse bjergcykler.
Derfor håber Trek at kunne opnå en cykel for alle. Løbsrytteren og motionisten skulle gerne begge kunne se sig på denne cykel.

Gen 8-serien fås i flere prisklasser - fra SL5 til SLR 9 - så der er noget for enhver type rytter og budget. Der findes med andre ord både en udgave for ’begynderen’ og selvfølgelig en udgave for de helt hardcore.


Trek Madone-modellerne har jo også traditionelt set været at finde både i den danske licensklasse og på World Touren, og den nyeste dreng i klassen har allerede nu haft et par måneder på øverste hylde. Mads Pedersen vandt endda sit første løb på denne model, hvilket jo ikke gør noget dårligt for førstehåndsindtrykket af denne cykel.


Men Madone Gen 8 er altså også tiltænkt motionsrytteren, og i Danmark kan kombinationen af aerodynamik og letvægt være perfekt til både flade strækninger og ture til sydens bjerge.

 

Hvordan er Trek kommet i mål med deres ambitioner?
Vi har testet topmodellen, Trek Madone SLR 9, over et par måneder på Feltet.dk. Og vi kan forsigtigt starte med at sige, at cyklen lever op til sit ry. Cyklen, vi har testet, er udstyret med den nyeste SRAM AXS-gruppe, Bontrager Aelous-hjul i topklassen og en ramme af OCLV 900-carbon, hvilket tilsammen gør cyklen ekstremt hurtig. Vægten er reduceret markant, om end cyklen ikke er helt nede ved UCI’s grænse endnu. Trek hævder dog, at de aerodynamiske fordele kompenserer for vægten.


Hele sammenspillet mellem aero og letvægt er dog lidt svært at teste fuldt ud her i flade Danmark, men jeg havde også fornøjelsen af at prøve cyklen i Spaniens bjerge på en testtur før sommerferien—en oplevelse, jeg allerede dengang skrev om her på Feltet.dk.

 


Cyklen klatrer fantastisk og giver virkelig efter, når man rejser sig i pedalerne. Det føles næsten som at accelerere på flad vej, hvilket er en ret fed fornemmelse. Jeg kan kun forestille mig, at løbsryttere ville mærke denne oplevelse endnu stærkere. Og så gør det jo ingenting, at Madone i forvejen er en fartmaskine. Man får som rytter et indtryk af, at cyklen kan klare det meste.


På testturen i Spanien fik vi fremmødte et længere oplæg om, hvordan ryttere på World Tour-holdet havde givet udtryk for ønsket om en cykel til alle formål. Når de sad i løbssituationer, hvor de måske var kommet i udbrud på en bjergetape på en Émonda, så følte de sig modsat ikke hjulpet nok på de flade stykker. Det fik flere af rytterne (som vi også så med Mads Pedersen) til at gå med Madone i alle situationer, på trods af den højere vægt i bjergene. Det fik Trek til at trække i arbejdstøjet, for nu skulle Émondaen væk, og i stedet skulle den lynhurtige Madone også præstere i bjergene.

Annonce

 

Her står vi tilbage som ryttere i alle størrelser og gørelser og kan profitere på det. For nu kan vi gå ud og købe en cykel, som vi ved kan gavne os i enhver situation. Det er i øvrigt bare fedt at sidde på en cykel og klemme sig ned i en aerodynamisk position og føle sig på sit hurtigste. Når man så endelig rammer en dansk bakke, så er man på udstyrsfronten alligevel klar på at tackle den.


Cyklen har allerede vundet flere cykelløb, og vi så også Mattias Skjelmose gennemføre en rigtig fin Vuelta på den samme Madone hele løbet igennem. Men hvad med os motionister? Ja, jeg kunne ikke forestille mig en bedre måde end at tage mit nye våben og angribe den KOM, jeg simpelthen ikke har kunnet tage. Men ved I hvad? Jeg tog den, endelig!!

 

De nye RSL-dunke
Det kan virke lidt underligt at tilegne et ekstra afsnit her til at snakke om drikkedunke i en artikel om en cykel. Men de nye aero RSL-dunke og -dunkeholdere kommer som en integreret del af cyklen. Trek anbefaler endda, at man som rytter beholder begge dunke på cyklen hele tiden.

Det er for at lukke hullet midt i rammen, og derfor kører cyklen altså den smule hurtigere, hvis dunkene sidder på.

Som rytter vil det sige, at uanset længden på din tur, så kør altid med to dunke. Det samme vil vi se på World Touren, hvor Lidl-Trek-rytterne nok ikke kommer til at smide deres dunke på samme måde. Især ikke på den type bjerge og stigninger, hvor aerodynamik stadig spiller en rolle.


Det er en speciel og interessant udvikling. Dunkene ser også lidt sejere ud end normale drikkedunke, men rent funktionelt har de et stykke vej endnu. De er faktisk ret uhandy at håndtere, og man skal lige huske at vende dunken den rigtige vej, når den skal tilbage i holderen.

Du kan heller ikke rigtig stille dunken andre steder i dit hjem, da de ikke er designet til at kunne stå op. Endnu mere incitament til at lade dem blive på cyklen.

 

Rammespecifikationer
For at udvikle en aerodynamisk klatrercykel kræves der innovation. Rammen på Madone Gen 8 ligner umiddelbart forgængeren Gen 7, men er blevet forfinet og støbt i ét stykke, især ved forgaflen, hvor der er skåret vægt af. Den nye ramme vejer 765 gram, og forgaflen er nede på 370 gram.

Det velkendte ISOFlow-hul under saddelpinden, som både forbedrer aerodynamik og sparer vægt, er også bibeholdt.

 

Det giver et meget kompakt og let udseende. Der har i de senere år været en tendens til, at ægte aerocykler har set en smule tunge ud. Eller er det bare mig? Fartmaskiner har været støbt på en måde, så alle dele har gået lidt ud i ét. På den måde kunne de have en tendens til at se lidt store og måske endda klodsede ud. Letvægtscykler har derimod haft rammer, hvor man kunne se, at alt var skåret ind til benene.

Nu ser vi i stedet på en ramme, hvor de aerodynamiske tanker møder den lidt mere pillede udgave. Det ser ret godt ud, især fordi det strømlinede design ikke er til at tage fejl af, men alligevel er cyklen tynd og ’let’.

 

Tilpasningsmuligheder
Treks nye størrelsesguide har ændret nogle størrelser, så størrelse M nu er blevet den mest fleksible. Ryttere, som tidligere har kørt med en ramme på 54 cm., vil opleve, at størrelse M giver dem større frihed til tilpasning.

Saddelpinden fås i to længder, hvilket giver fleksibilitet i sadelhøjden og mulighed for et ekstra aerodynamisk setup.


Testcyklen, som jeg selv har testet, er en størrelse S, og jeg befinder mig måske et sted mellem størrelser. Især hos Trek, hvor jeg helt sikkert også ville kunne køre på en størrelse M. Her gjorde muligheden for at skifte saddelpinden en betydelig forskel, og så sidder man også pludselig mere foroverbøjet på cyklen (aero!).

 

Treks Project One
Trek tilbyder også Project One, hvor du kan specialdesigne cyklens farve og finish. Hvis Lidl-Trek-farverne ikke er noget for dig (uanset hvor ikoniske/velkendte de snart må være), kan du skabe et helt unikt udtryk på cyklen. Alt fra farve, men også til hvilken glans cyklen skal have.
 

Nu fik jeg ikke muligheden for at vælge farver til testen, men jeg brugte alligevel en god time på at sammensætte netop mit eget design på www.trekbikes.com/dk/da_DK/project-one/. Prøv at finde mig en anden cykelproducent, der tilbyder samme tilpasningsniveau?

For inspiration kan I f.eks. se nogle af Treks egne bud på speciallakeringer. Det er altså lidt blæret:

 

Læs også
Van der Poel sætter potentiel dato på karrierestop

 

 

Komponenter
Lad os snakke lidt om komponenterne. Det er for de ægte cykeltechnørder. Og med den model, som vi på Feltet har testet, får vi også cyklen at se fra den allerbedste side.


Rammen er støbt forskelligt alt efter størrelsen. Det betyder, at rammen ser ret anderledes ud på f.eks. en Small, end den vil gøre på en Large. Det er der også en mening med, da rammens forskellige former er for at udligne de forskelle, der vil være i aerodynamikken. Så selvom det er en Small-ramme, vi har testet, som ser noget mere endurance-agtig ud, så er cyklen lige så hurtig og aerodynamisk som de tilsvarende større modeller. Hvis man går med den dyreste udgave, så er rammen desuden støbt i OCLV 900 carbon.


Sadlen er en let Aeolus RSL-saddel med carbonskinner. Den er desuden ergonomisk lavet og skulle give støtte på den mest optimale måde. Sadlen fås, som også tidligere nævnt, med to længder af saddelpinde. Der kommer én med cyklen, men hvis man har behov for at hæve (eller sænke) sadlen yderligere, kan der tilkøbes en saddelpind i en anden længde. Begge saddelpinde har ret meget mulighed for justering.


Frempinden og styret er et lækkert OCLV carbon-integreret styr med et fast reach på 80 mm. Desuden er det fra 38-44 cm mellem drops, afhængig af størrelsen. Det er altså matchende med de standarder, vi snart forventer for styr, reach og cykler, og så er det MEGET racefit. Fart er tænkt ind alle steder på cyklen.
 

Hjulene er de lynhurtige Bontrager Aeolus RSL 51 mm carbonhjul, selvfølgelig med skivebremser og gennemgående aksel. Jeg tror, for mange er det egentlig her, man vil kigge først for at finde farten. Og med 51 mm fælgdybde er der en bred palette af brugsmuligheder her, da fælgen selvfølgelig er dyb, men ikke alt for dyb. Det tyder også lidt på, at alsidigheden i cyklen selvfølgelig er tænkt ind alle steder. Så er det i øvrigt vigtigt at nævne, at hjulene kommer tubeless-ready, hvilket snart er selvsagt i moderne cykelproduktion. Det gælder også Pirelli P Zero Race-dækkene, som kommer monteret på cyklen. Her kunne man som forbruger aftale at få cyklen sat op med tubeless fra start. I testen har vi dog kørt med slanger, så selve delen om tubeless kan jeg ikke udtale mig om. Dog er testen gennemført uden skyggen af punkteringer!


Lad os til sidst snakke lidt om SRAM AXS E1-gruppen, som sidder på cyklen. Vi cykelmotionister og ryttere deler os altid lidt i to lejre, når det kommer til geargrupper: SRAM eller Shimano? Cyklen fås dog med begge som mulighed, men World Tour-holdet kører SRAM, og det har vi også gjort til testen. Det er en virkelig god geargruppe. Virkelig god. Men jeg kan ikke komme udenom, at jeg har haft forbehold for SRAM og egentlig ser mig selv som en Shimano-guy.

 

Det er dog puttet en smule til skamme under testen, og jeg har ikke oplevet problemer med gearene; det har kørt fantastisk. Man skal selvfølgelig vænne sig til et lidt anderledes gearskifte, men det er et gearskifte, som kører smooth. SRAM-kæder er i øvrigt ret lækre at se på. Det ligner bare noget, der virker. Jeg må dog sige, at for en hurtig aero-cykel er det lidt specielt med en 48/35 foran og en kun 165 mm pedalarmslængde.

 

Det er altså 48/35-udveksling uanset model og størrelse, hvilket måske virker fint nok til en mindre rytter som mig, men er lige i underkanten for en større rytter. Det er også på trods af 12-speed-kassetten med en 10-33-udveksling. Og parret med den korte pedalarm skal man pludselig tænke meget i kadence for at producere sine watt. Det er da også tendensen i cykelverden lige nu (alle må umiddelbart tænke direkte på Pogacars 165 mm pedalarm), så måske er det en tilvænningssag?

Annonce

 

Det er måske også her, alsidigheden spiller lidt en rolle. Der er dog tale om en upåklagelig geargruppe med et nemt opladeligt batteri og lang levetid. Så er det i øvrigt fedt at kunne foretage gearskiftet oppe på toppen af grebet, så det f.eks. er nemmere i situationer, hvor man er mere pakket ned på cyklen.

 

Køreegenskaber
Madone Gen 8 er behagelig at køre og minder med sin lille ramme lidt om en endurance-cykel, selvom den ikke er det.
På cyklen føler man sig hjemme med det samme, og den giver en lyst til at presse på. Under en septembertur i modvind kunne cyklen fastholde farten, og det føltes som at køre på en ægte aerocykel. Her var jeg presset helt i bund og måtte som enhver motionist næsten give op under den ekstreme modvind. Men da jeg rejste mig i pedalerne og etablerede farten, ville cyklen ikke give slip igen. Cyklen holdt simpelthen legende let farten, og den følelse vil jeg ikke glemme cyklen for. Det er decideret motiverende.

Det samme kan siges om cyklens egenskaber på bakkerne, hvor en acceleration kan mærkes, og man fristes mere og mere til at tackle sine egne personlige rekorder.

Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at denne cykel ville tage mig godt igennem mit eget første licensløb, hvis jeg havde den som min egen (og samlede mig mod til at stille op i sådan et). Selv med mine begrænsede tekniske evner tog det ikke længe, før jeg også skulle prøve at presse cyklen i et sving. Man bliver kun bedre af at prøve, men med den helt rigtige fartmaskine er man også godt på vej. Går det for hurtigt, kan man jo altid bremse, hvilket med en cykel på skivebremser også er en stor tryghed.


Konklusion
Trek Madone Gen 8 - uanset om det er topmodellen SLR 9 eller den mere prisvenlige SL 5 - vil appellere til både konkurrence- og motionsryttere. Cyklen er næsten et perfekt blend mellem fart og vægt, hvilket giver rytteren optimale betingelser for at præstere. Det er altså uanset, om vi taler de hurtigste ryttere i verden eller os almindelige motionister.


For fremtidige generationer kunne det dog være spændende, hvis RSL-dunkene blev mindre afgørende for aerodynamikken, og vægten måske endda blev bragt tættere på UCI’s nedre grænse. Det er selvfølgelig en ønsketænkning og et drømmescenarie. Trek tænker dog nok allerede i disse baner, og måske ser vi en yderligere udvikling i denne retning næste år?

Jeg kan varmt anbefale Trek Madone Gen 8, hvis du overvejer en cykel, der både leverer fart og performance - uanset om du er væddeløber eller motionist.

 

Stillet til rådighed af: Trek

 

 

Annonce

 

Læs også
Movistar-profil: Vingegaard er ikke bedst til alt

 

 

 

 

 

Annonce

 

Feltet.dk's vurdering

(9/10)

Se mere om Feltet.dk's test kriterier

INFO
Arkiv: Cykler
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
DEL
KOMMENTARER

SENESTE

Lørdag den 18. januar 2025

Landevej
Far Nys løfter sløret for sønnens landevejssæson
Landevej
Kæmpe stjerne misser World Cup-cross i Spanien
Landevej
Stor oversigt: Stjernernes 2025-programmer
Landevej
Carapaz afslører program og Tour-strategi
Landevej
”Jeg hader Poggio,” siger Girmay
Landevej
Bemærkelsesværdigt: Lidl-Trek-stjerne har ingen mål
Landevej
Red Bull-sprinter sejrer i australsk kriterium – kæmpe styrt i finalen
Landevej
Skeptisk Girmay overvejer at droppe historisk VM
Landevej
Vingegaard med klar doping-opfordring: Det er ikke fair
Landevej
Et perfekt angreb sender EF-rytter til tops på dronningeetapen
Landevej
Begejstret vinder: Helt fantastisk, når planen lykkedes

Fredag den 17. januar 2025

INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewValgren: Ét skud i bøssen er ikke længere nok
Landevej
Visma-boss vil ændre cykelsporten: Det er der, profitten ligger

Annonce

Landevej
”Hver dag vil Giroen byde på store overraskelser,” mener Quintana
Landevej
Selvtillidsfuld Mads P.: Vi vil vinde overalt
Landevej
Alpecin Deceuninck præsenterer ny trøje
Landevej
Riis savner et klart svar fra Vingegaard
Landevej
Tidligere rytter kritiserer Vismas Tour-hold
Landevej
Rytter med skarp kritik af Lotto
Landevej
Mads P. kører ikke Tour de France
Landevej
Uttrup hyldet i Australien

Annonce

Landevej
Belgier skal hjælpe Vingegaard i Portugal og Tour de France
Landevej
Storhold tager stjerner med til Australien
Landevej
Cancellara afslører Tudors WorldTour-plan

Annonce

Landevej
”Jeg kørte, som jeg var 18” – Etapevinder sejrer efter hård periode
Landevej
Hollænder kører alene hjem i WorldTour-åbner
Cross
Van Aert forklarer VM-afbud: Jeg forstår ikke opstandelsen

Annonce

Torsdag den 16. januar 2025

INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewValgren skal vænne sig til at være hjælperytter
Landevej
Medie: Ny storsponsor til Ineos-mandskabet
Landevej
Tratniks svære kamp: Det var en cirkel, jeg ikke kunne slippe ud af
Landevej
Armstrong åbner op om alkoholproblemer
Landevej
Van Aert afviser: Jeg bryder mig slet ikke om det
Udstyr og test
Test: Trek Madone Gen. 8 SLR 9 AXS – Den ultimative aerocykel?
Landevej
UCI har omfattende sikkerhedsstruktur på plads
Landevej
Tidligere stjernerytter indgår forlig efter turbulent periode
Landevej
Kæmpetalent delte værelse med Vingegaard - Fra idol til holdkammerat
Landevej
Sprinterstjerne jagter sejr nummer 100: Her er hans program
Landevej
Bahrain Victorious udtager lynhurtigt hold
Landevej
Tour de France overvejer OL-kopi
Cross
Danmark har VM-truppen på plads
Landevej
Dumoulin langer ud efter Visma
Landevej
To danskere til start i kvindernes sæsonåbner
Landevej
Slovenien jagter Tour-start
Landevej
Vingegaard får super-hjælper med til Vueltaen
Landevej
Visma-stjerne fravalgt til Touren - på vej mod exit?
Landevej
Sparket ud af Visma - nu får han ny stor chance

Onsdag den 15. januar 2025

Landevej
Vingegaard har sat kryds ved VM
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewValgren kopierer 2024 men med nye målsætninger
Landevej
Karantæneramt eks-Visma-rytter registreret hos WorldTour-hold
Landevej
Tidligere vinder stiller til start i Giroen
Udstyr og test
Test: Trek Velocis MIPS hjelm
Landevej
Disse hold skal deltage i belgisk klassiker
Landevej
Vingegaards holdkammerat skal 'lære at vinde'
Udstyr og test
Test: BMC URS 01 Three Gravelbike
Landevej
Pogacars løjtnant roser sin leder til skyerne
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewLongread: Talenternes dødskamp #3
Landevej
Visma-leder: Vi viste modstandskraft
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewEvenepoel-styrt og Lefevere-afgang: Selvfølgelig har det påvirket
Landevej
Ultimatum: Giro-arrangører har særlige krav til Tudor
Landevej
Ny tøjproducent – Se Danmarks nye landsholdstrøje
Landevej
Cavendish blev truet med kniv: Jeg var hjælpeløs
Landevej
Van Aert frygter Mads P.: Vil ikke til målstregen med ham

Tirsdag den 14. januar 2025

Landevej
Svinet til på nettet: Når man taber, er man noget lort
Landevej
Medie: Denne Grand Tour kører Van der Poel
Landevej
Grus og voldsomme stigninger: Her er Giro-ruten 2025
Landevej
”Det er ikke let mentalt,” siger UAE-profil om vild træningsform
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewFra Japan til Kina: Daniel Gulds eksotiske cykeleventyr fortsætter
MTB
Dansk verdensmester har nyt hold på plads
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewHonoré giver sit besyv på heftig debat
Landevej
Oversigt: Disse Grand Tours kører stjernerne
Landevej
Van Aert går travlt år i møde - Her er hans program
Landevej
Officielt: Her er Jonas Vingegaards løbsprogram for 2025
Landevej
"95% af feltet har ikke en gang fuldt udviklede frontallapper endnu"
Landevej
Yates med klart svar på Vingegaard-spørgsmål
Landevej
Vingegaards stjernehjælper har egne ambitioner i Touren
Landevej
Vingegaard forklarer sine anderledes valg
Landevej
Visma afslører vilde Tour-hjælpere til Vingegaard
Landevej
Jonas Vingegaard kører Tour de France 2025
VIS FLERE

Annonce