Hjuls\u00e6t: Bontrager Aeolus carbon 37 mm f\u00e6lgh\u00f8jde og tubeless ready.\u00a0<\/p>
Cyklerne med brede d\u00e6k, men geometri som en racercykel vinder mere og mere frem. Og efterh\u00e5nden har en hver motionist anskaffet sig en gravelcykel. Gravelcykling er eksploderet i popularitet og derfor har stort set alle cykelproducenter en eller to gravelcykler i deres sortiment. \u00a0<\/p>
Den amerikanske cykelgigant Trek har i 2022 opdateret deres bud p\u00e5 en sand maskine til gruset: Checkpoint.
2022-modellen har f\u00e5et en ny opdateret geometri og plads til st\u00f8rre d\u00e6k, hvilket f\u00f8lger tidens trend. Derudover er der blevet gjort plads til forskellige tasker p\u00e5 cyklen, samt en lille opbevarings boks i stellet under den ene dunkholder.<\/p>","
Trek Checkpoint SLR 9 er Treks anden generation af gravelcykler og kommer fire \u00e5r efter den f\u00f8rste Checkpoint.<\/p>
Cyklen ligner i bund og grund en landevejscykel, med nye aeroformede r\u00f8r. Desuden er der hentet inspiration fra Emonda-serien og hele geometrien ser meget hurtig ud.<\/p>
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Selve rammen er i en flot hvid farve, kombineret med lime grøn. Det er Treks topramme, lavet i 700 Serie OCLV carbon, hvilket gør at rammen er helt nede på 1000 gram. Det er lavt for en gravelramme.
Den nye Checkpoint har også fået Treks banebrydende Isospeed ved saddelpinden, som er en teknologi der dæmper vibrationerne. Læs mere her.
Derudover har Trek også opdateret geometrien, så rammen er blevet længere for at få mere kontrol, og i og med rammen er blevet længere, så har de også lavet en usædvanlig kort frempind dertil. Dette skulle gøre, at man har bedre kontrol med cyklen.
Udover at komme i SLR-modellen, fås den også i de lidt mere prisvenlige SL-udgave, hvor der er blevet brugt et andet carbon-layout, som gør rammen en anelse tungere.
Endeligt kan den også fås i en aluminiumsudgave Checkpoint ALR.
Den nye Checkpoint kan også sættes op til bikepacking.
Udstyr
Cyklen fra Trek leveres med SRAM RED eTap AXS 12-speed, hvilket er toppen fra amerikanerne. Dette gør også, at cyklen er meget alsidig og kan uden problemer både bruges i skoven på stejle opkørsler, men også landevejen, hvor man ikke føler man mangler gear, selvom man faktisk kun har en klinge foran.
Cyklen leveres med SRAM RED AXS Quarg Dzero wattmåler, hvilket er en wattmåler fra SRAM selv, der udmærker sig ved at være krankbasseret og levere en af markedets mest præcise målinger.
Cockpittet er selvfølgelig helt uden kabler og styret er Treks eget mærke Bontrager der er rundt og meget klassisk og det føles rart at holde ved, og man føler ikke at hænderne glider på nogen måde.
Hjulene er også Treks eget mærke: Bontrager Aeolus 37 mm. gravelhjul.
Hjulene virker hurtige og med de 40 mm. bredde dæk, også fra Bontrager, så ruller cyklen rigtig godt i terrænet. Dækkene fra Bontrager er GR1 Team Issue og er et fint allround-dæk, dog bedst på tørt underlag. Så hvis man vil bruge cyklen om vinteren, så kan man med fordel montere lidt mere hårdføre dæk.
Checkpoint er en helstøbt gravelcykel, som gør sig godt under alle forhold.
Komfort
Komforten er meget afgørende ved en cykel, og specielt ved en gravelcykel synes jeg, det er altafgørende.
På de længere ture på grusvejene skal man føle sig komfortabel på cyklen. Det må man sige, at man gør på Checkpoint’en. De brede dæk og Treks eget Isospeed, der absorberer stødene bedre, gør at man føler sig tilpas på cyklen, selv når underlaget virkelig bliver ujævnt. Helt generelt føles den rigtig lækker at køre på. Det er tydeligt at se, at det er en cykel der bygget til en god blanding af fart og komfort.
Ligesom andre gravelcykler, er der også blevet gjort plads til masser af opbevaringsmuligheder på cyklen.
Styreegenskaber
Det er ekstremt vigtigt, at man føler sig komfortabelt på enhver cykel. Men endnu højere grad at man har kontrol over cyklen. Dette gælder både på de udfordrende grusveje, men også på den almindelige asfalt, hvor farten typisk kommer over de 40 km/t. Hverken på grusvejene eller på landevejene føler man, at man ikke har kontrol over cyklen. Der var kontant afregning i forhold til styreegenskaber. Det man beder cyklen om, er det man får.
Den følelse man har når man kører på cyklen er, at det er en cykel der er bygget til fart på grusvejene. Den kraft man smider ned i pedalerne, bliver prompte overført til fart når man accelerer på grusvejene. Derudover synes jeg, at styreegenskaberne er gode selv når man presser den rundt i svingene
Cyklen er også blevet testet på singletrack og her gør den lave vægt den ideel at styre udenom de forskellige forhindringer, der måtte komme.
Cyklen er dog en gravelcykel og ikke en mountainbike, derfor har det også været begrænset, hvor teknisk singletrack, den er blevet testet på.
Opbevaring af multitool og slange i skrårøret er en fin detalje.
Der vil helt sikkert også være andre med bedre teknik end mig, der ville kunne presse cyklen endnu mere ud, og jeg er ikke i tvivl om, at den også her ville kunne stå for presset.
Cyklen er også blevet brugt til en del landevejskørsel. Her gør den det også rigtig godt. Man sidder godt i bukningerne og føler virkelig at man har kontrol over cyklen, der også gør det rigtig godt i det løse grus og i svingene. Her er de 40 mm. dæk dog en anelse for bredde, men man har muligheden for at smide 30 mm. eller 32 mm. racerdæk på og så har man rent faktisk en high end racercykel på højde med de landevejscykler, der har fokus på komfort.
Bredere dæk og opbevaring
Trek følger tidens trend og har lavet en forgaffel, hvor der er plads til brede dæk. Cyklen bliver leveret med 40 mm. dæk, hvilket er en god bredde til gravel, da man typisk får mere komfort sammenlignet med smallere versioner. Samtidig har man mere kontrol over cyklen. Dog føles de lidt tungere, når cyklen skal ud på landevejen.
Man har muligheden for at montere helt op til 45 mm. dæk på 700cc hjul eller 2.1 på 650b hjul ved den nye forgaffel.
Konklusion
Trek har bygget en sand grusmaskine og den gør det virkelig godt på alle de testede parametre. Der er virkelig sket meget siden Trek lancerede deres første model for fire år siden og cyklen er forbedret på alle parametre.
I disse tider er der mange der måske er ude efter at opgradere deres gamle cross eller gravel cykel, og her er den nye Checkpoint Gravel et rigtig godt bud. Man kan diskutere om cyklen er over 100.000,- kroner værd, men for pengene får man også virkelig det ypperste indenfor gravelcykling.
Stillet til rådighed af
Trek Danmark
Om testeren:
Alder: 34 år.
Højde: 173 cm
Vægt: 73 kg
Jeg har cyklet i: 11 år
Så ofte cykler jeg: 4-5 gange om ugen
Jeg kører disse discipliner: Landevej, gravel og E-cykling.