Prøv vores nye app
Test: Trek Checkpoint SLR 9 AXS gravel
17. maj 2023 13:00
af Mads Søndergaard Jensen

Ny gravelcykel fra Trek, hvor komfort og aerodynamik går hånd i hånd.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

Fakta

Producent: Trek
Produkt: Trek Checkpoint SLR 9 AXS
Farver: Matt deep smoke, Era White, Marigold, Radioactive coral
Størrelse: Testet i størrelse 54. (Fås også i 49, 52, 56, 58 og 61).
Vægt: 8 kilo

Pris: 104.299,-  

 

 

Specifikationer

Ramme: 700 series OCLV.

Forgaffel: Checkpoint carbon.

Geargruppe: SRAM RED eTap AXS 12 gear.

Kranksæt: SRAM RED AXS med wattmåler.

Hjulsæt: Bontrager Aeolus carbon 37 mm fælghøjde og tubeless ready. 

Dæk: Bontrager GR1 team issue 700x40 mm tubeless ready.

Saddelpind: Bontrager  

Saddel: Bontrager Verse short pro 155mm.

Frempind: Bontrager RSL kulfiber 7 grader 80 mm længde.

Styr: Bontrager Pro isocore 42 mm

 

Læs også
Evenepoel melder klar til dyst mod Pogacar og Roglic

 


Introduktion

Cyklerne med brede dæk, men geometri som en racercykel vinder mere og mere frem. Og efterhånden har en hver motionist anskaffet sig en gravelcykel. Gravelcykling er eksploderet i popularitet og derfor har stort set alle cykelproducenter en eller to gravelcykler i deres sortiment.  

Den amerikanske cykelgigant Trek har i 2022 opdateret deres bud på en sand maskine til gruset: Checkpoint.

2022-modellen har fået en ny opdateret geometri og plads til større dæk, hvilket følger tidens trend. Derudover er der blevet gjort plads til forskellige tasker på cyklen, samt en lille opbevarings boks i stellet under den ene dunkholder.

 

Test

 

Trek Checkpoint SLR 9 er Treks anden generation af gravelcykler og kommer fire år efter den første Checkpoint.

Cyklen ligner i bund og grund en landevejscykel, med nye aeroformede rør. Desuden er der hentet inspiration fra Emonda-serien og hele geometrien ser meget hurtig ud.

Annonce

 

Selve rammen er i en flot hvid farve, kombineret med lime grøn. Det er Treks topramme, lavet i 700 Serie OCLV carbon, hvilket gør at rammen er helt nede på 1000 gram. Det er lavt for en gravelramme.

 

Den nye Checkpoint har også fået Treks banebrydende Isospeed ved saddelpinden, som er en teknologi der dæmper vibrationerne. Læs mere her.
Derudover har Trek også opdateret geometrien, så rammen er blevet længere for at få mere kontrol, og i og med rammen er blevet længere, så har de også lavet en usædvanlig kort frempind dertil. Dette skulle gøre, at man har bedre kontrol med cyklen. 

 

Udover at komme i SLR-modellen, fås den også i de lidt mere prisvenlige SL-udgave, hvor der er blevet brugt et andet carbon-layout, som gør rammen en anelse tungere.

 

Endeligt kan den også fås i en aluminiumsudgave Checkpoint ALR.

 

Den nye Checkpoint kan også sættes op til bikepacking.

 

Udstyr

Cyklen fra Trek leveres med SRAM RED eTap AXS 12-speed, hvilket er toppen fra amerikanerne. Dette gør også, at cyklen er meget alsidig og kan uden problemer både bruges i skoven på stejle opkørsler, men også landevejen, hvor man ikke føler man mangler gear, selvom man faktisk kun har en klinge foran.

 

Læs også
UAE tangerer endnu en imponerende rekord

 

Cyklen leveres med SRAM RED AXS Quarg Dzero wattmåler, hvilket er en wattmåler fra SRAM selv, der udmærker sig ved at være krankbasseret og levere en af markedets mest præcise målinger.

 

Cockpittet er selvfølgelig helt uden kabler og styret er Treks eget mærke Bontrager der er rundt og meget klassisk og det føles rart at holde ved, og man føler ikke at hænderne glider på nogen måde.

 

Hjulene er også Treks eget mærke: Bontrager Aeolus 37 mm. gravelhjul.
Hjulene virker hurtige og med de 40 mm. bredde dæk, også fra Bontrager, så ruller cyklen rigtig godt i terrænet. Dækkene fra Bontrager er GR1 Team Issue og er et fint allround-dæk, dog bedst på tørt underlag. Så hvis man vil bruge cyklen om vinteren, så kan man med fordel montere lidt mere hårdføre dæk.

 

Checkpoint er en helstøbt gravelcykel, som gør sig godt under alle forhold.

Annonce

 

Komfort

Komforten er meget afgørende ved en cykel, og specielt ved en gravelcykel synes jeg, det er altafgørende.

 

På de længere ture på grusvejene skal man føle sig komfortabel på cyklen. Det må man sige, at man gør på Checkpoint’en. De brede dæk og Treks eget Isospeed, der absorberer stødene bedre, gør at man føler sig tilpas på cyklen, selv når underlaget virkelig bliver ujævnt. Helt generelt føles den rigtig lækker at køre på. Det er tydeligt at se, at det er en cykel der bygget til en god blanding af fart og komfort.

 

Ligesom andre gravelcykler, er der også blevet gjort plads til masser af opbevaringsmuligheder på cyklen.

 

Styreegenskaber

Det er ekstremt vigtigt, at man føler sig komfortabelt på enhver cykel. Men endnu højere grad at man har kontrol over cyklen. Dette gælder både på de udfordrende grusveje, men også på den almindelige asfalt, hvor farten typisk kommer over de 40 km/t. Hverken på grusvejene eller på landevejene føler man, at man ikke har kontrol over cyklen. Der var kontant afregning i forhold til styreegenskaber. Det man beder cyklen om, er det man får.

 

Den følelse man har når man kører på cyklen er, at det er en cykel der er bygget til fart på grusvejene. Den kraft man smider ned i pedalerne, bliver prompte overført til fart når man accelerer på grusvejene. Derudover synes jeg, at styreegenskaberne er gode selv når man presser den rundt i svingene

Annonce

 

Læs også
Tre ryttere bekræftet på nyt dansk kontihold

 

Cyklen er også blevet testet på singletrack og her gør den lave vægt den ideel at styre udenom de forskellige forhindringer, der måtte komme.

Cyklen er dog en gravelcykel og ikke en mountainbike, derfor har det også været begrænset, hvor teknisk singletrack, den er blevet testet på.

Opbevaring af multitool og slange i skrårøret er en fin detalje.

 

Der vil helt sikkert også være andre med bedre teknik end mig, der ville kunne presse cyklen endnu mere ud, og jeg er ikke i tvivl om, at den også her ville kunne stå for presset.

 

Cyklen er også blevet brugt til en del landevejskørsel. Her gør den det også rigtig godt. Man sidder godt i bukningerne og føler virkelig at man har kontrol over cyklen, der også gør det rigtig godt i det løse grus og i svingene. Her er de 40 mm. dæk dog en anelse for bredde, men man har muligheden for at smide 30 mm. eller 32 mm. racerdæk på og så har man rent faktisk en high end racercykel på højde med de landevejscykler, der har fokus på komfort.

 

Bredere dæk og opbevaring

 

Trek følger tidens trend og har lavet en forgaffel, hvor der er plads til brede dæk. Cyklen bliver leveret med 40 mm. dæk, hvilket er en god bredde til gravel, da man typisk får mere komfort sammenlignet med smallere versioner. Samtidig har man mere kontrol over cyklen. Dog føles de lidt tungere, når cyklen skal ud på landevejen.

Annonce

 

Man har muligheden for at montere helt op til 45 mm. dæk på 700cc hjul eller 2.1 på 650b hjul ved den nye forgaffel.

 

 

Konklusion

Trek har bygget en sand grusmaskine og den gør det virkelig godt på alle de testede parametre. Der er virkelig sket meget siden Trek lancerede deres første model for fire år siden og cyklen er forbedret på alle parametre.

 

I disse tider er der mange der måske er ude efter at opgradere deres gamle cross eller gravel cykel, og her er den nye Checkpoint Gravel et rigtig godt bud. Man kan diskutere om cyklen er over 100.000,- kroner værd, men for pengene får man også virkelig det ypperste indenfor gravelcykling.



Stillet til rådighed af

Trek Danmark
 

 

Læs også
Storhold på rov hos UAE

 

Om testeren:

Alder: 34 år.  
Højde: 173 cm
Vægt: 73 kg

Jeg har cyklet i: 11 år   
Så ofte cykler jeg: 4-5 gange om ugen  

Jeg kører disse discipliner: Landevej, gravel og E-cykling.  

Annonce

 

 

Feltet.dk's vurdering

(10/10)

Se mere om Feltet.dk's test kriterier

INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Cykler
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Torsdag den 03. oktober 2024

Landevej
Storhold på rov hos UAE
Landevej
Tre ryttere bekræftet på nyt dansk kontihold
Landevej
"En mærkelig dag", siger UAE-profil om solosejr
Landevej
Transferlisten 2024-2025 - WorldTour
Landevej
Transferlisten 2024-2025 - ProTeams
Landevej
Philipsen gør status: Det var højdepunktet
Landevej
Video i artiklenSe Philipsen tage sin niende sejr i år
Landevej
Video i artiklenPhilipsen spurter sig til fornem sejr
Landevej
Hurtig franskmand fortsætter på WorldTouren
Landevej
Tour de France-åbenbaring forlænger
Udstyr og test
Test: Envy Light sommertøj fra Re-Behave
Landevej
Sådan vandt Philipsen sprinterdyst
Landevej
Video i artiklenUAE-stjerne vinder efter vildt soloridt - Tobias Lund bliver treer
Landevej
Medie: Belgisk profil forlænger ikke
Motion
Nyt cykelmagasin på gaden
Landevej
Pogacar ser frem til “favoritperiode” i VM-striber
Landevej
Danskere blandt favoritterne: Etape forkortes
Landevej
Lidl-Trek-profil ser frem til VM-duel: Van der Poel er den klare favorit
Landevej
Lidl-Trek-rytter skifter hold
Landevej
Visma-sportsdirektør: Som hold tog vi en chance og tabte
Landevej
Kasper Asgreen skal opereres

Annonce

Landevej
Bjarne Riis om Mørkøv: Et par års erfaring inden havde været godt
Landevej
Oversigt: Her er danskerne, der skal køre tysk endagsløb
Landevej
Suveræn hollænder triumferer igen med dansk leadout

Annonce

Landevej
Agent afslører: Pogacar tæt på ny kontrakt
Landevej
Skifter hold: Belgier bryder sin kontrakt
Landevej
Gilbert vil have kæmpe job

Annonce

Landevej
Verdensmester skifter til UAE

Onsdag den 02. oktober 2024

Landevej
UAE skriver historie med ny sejr
Landevej
Merckx fastslår: Pogacar er ikke større end mig
Landevej
Efter sejr: Håber på ny kontrakt
Landevej
UAE-sprinter hurtigst i Kroatien - Danskere lurer på klassementet
Landevej
Anders Lund taler ud: Ikke altid lige sjovt
Landevej
Derfor forlader Visma-stortalent holdet
Landevej
Efter skadeshelvede - Hollænder vinder solo
Landevej
Pogacar klar til regnbue-debut
Landevej
Medie: Her er Cavendish’ muligheder
Landevej
Decathlon forlænger med fire ryttere
Landevej
EF-profil forklarer, hvorfor han skifter hold
Landevej
37-årig enkeltstartsspecialist forlænger karrieren
Landevej
Norsk Visma-rytter bryder kontrakt og skifter hold
Landevej
Lettisk forbund raser over Van der Poel-episode: Vi forventer en forklaring
Landevej
Charmig rykker frem i klassementet - Hollænder vinder nervepirrende etape
Landevej
Norsk Visma-stortalent triumferer igen: Jeg havde det dårligt

Tirsdag den 01. oktober 2024

Landevej
Visma-komet vinder igen - danskerne langt fra et resultat
Landevej
Frederik Bjørn i slemt styrt under dansk løb
Landevej
Tre ryttere forlænger med schweizisk ProTour-hold
Landevej
De Lie efter sejr: Jeg havde dårlige ben
Landevej
Kristoff efter sejr i Kroatien: Jeg er ikke i topform
Udstyr og test
Produktnyt: BMC URS gravelcykler
Landevej
Belgisk mester overlister Philipsen og tager sejr i stjernespækket endagsløb
Landevej
Foldager blandede sig da norsk veteran tog sejren
Landevej
Juniorverdensmester sætter seniorerne til vægs
Landevej
Flandern- og Giro-vinder skifter hold
Landevej
Vuelta-etapevinder har fremtiden på plads
Landevej
Mørkøv vil have fingrene i Vingegaard: Jeg håber selvfølgelig utrolig meget
Landevej
Dansker kører sig til topresultat på hård bjergetape
Landevej
Læserbrev: Pokal eller kiste?
Landevej
Skjelmose-holdkammerat: Jeg blev forbrændt
Landevej
Fem prominente danskere kører kroatisk etapeløb
Landevej
Pogacar løfter overliggeren - og det kan blive vildere endnu
Landevej
Bennekou forklarer valget af Mørkøv
Landevej
"Det er en ære," siger Mørkøv
Landevej
Bennekou hylder den danske landstræner: Enestående
Landevej
Stolt Lund kommenterer afsked
Landevej
Danmark får ny landstræner

Mandag den 30. september 2024

Landevej
Få adgang til et annoncefrit Feltet.dk
Landevej
Vild detalje om Pogacar: Bedre end flere WorldTour-hold
Landevej
Tidligere UAE-rytter gør comeback
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewSkandaløs episode kostede dyrt for dansk konti-hold: Vi var kede af det
Landevej
Van der Poel om Pogcar: Han er sindsforvirret
Landevej
Van der Poel afviser Lombardiet-rygter men kører VM i gravel
Landevej
Ayuso raser efter tragedie: Hvis du tænker, mister du lysten til at stige på cyklen
Landevej
Bruyneel: Vingegaard kan ikke gøre det, Pogacar gjorde til VM
Udstyr og test
Som en gazelle på savannen – testkørsel af Gazelle Eclipse T11
Landevej
Visma Lease a Bike henter nykåret tysk verdensmester
Landevej
Sten i knæet: Visma-stjerne færdig for 2024
Landevej
Scorer stor kontrakt: Teenager går i fodsporene på idolet
VIS FLERE

Annonce