Prøv vores nye app
Test: Trek CarBack Radar Tail Light
24. juli 2024 08:15
af Peter Christiansen

Amerikanske Trek tilbyder med sin CarBack Radar Tail Light en stor optimering af sikkerheden, når man cykler på landevejen med en førsteklasses cykelradar.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

Fakta

Produkt: CarBack Radar Tail Light (kombineret radar og baglygte).

Producent: Trek

Kompatibilitet: Kan sættes op på cykelcomputere fra Garmin, Wahoo og Hammerhead

Vejl. pris: Kr. 1.599,-
 

Introduktion

Amerikanske Trek har en historie, der går knap 50 år tilbage i tiden. Fra en beskeden start i en lade i Wisconsin er man nu et globalt cykelbrand, der p.t. forsyner World Tour-holdet Lidl-Trek med udstyr. Kendte modeller er Madone, som er opkaldt efter den berømte stigning nord for Nice, samt Emonda og Domane, hvis navne begge er anagrammer dannet ud fra Madone.

 

Men Trek er mere end cykler. Brandet har også linjer inden for cykeltøj, cykelsko samt briller, og man har netop i foråret 2024 introduceret en cykelradar.

 

Test

 

Læs også
Oversigt: Disse ryttere stopper karrieren

 

Sikkerhed

’Bagfra’, råber min makker, der har vendt sig om i sadlen for at kigge bagud. Men jeg har allerede spottet bilen, der i pæn fart nærmer sig bag os. Både optisk og fonetisk - altså via et visuelt signal samt en advarselslyd - kan jeg registrere, hvad der sker bagude, og det er trygt at vide. Det er ikke nu, jeg skal lægge ud til overhaling, og det er heller ikke nu, jeg skal køre uden om vandpytterne i store buer. Jeg holder mig inde ved rabatten, til bilen er kørt forbi. 

 

Man kan roligt konstatere, at cykelradarer er kommet for at blive. I en tid, hvor medierne skriver om stigende konflikter på landevejen mellem to- og firehjulede trafikanter, og hvor begrebet vejvrede er blevet en del af det danske sprog, er det vigtigt at passe på sig selv og på hinanden. Og som rytter kan man gøre sin del ved ikke at brede sig for meget på vejen. 

 

To i én

I pakken fra Trek ligger en sort radar, der detekterer bagfra kommende biler, og i toppen af radaren er der indbygget en kraftig baglygte. Man har således to sikkerhedsfunktioner indbygget i samme enhed.

Annonce

 

Der medfølger desuden et lille opladerkabel, som via en USB-lader kan tilsluttes lysnettet, og fuldt opladet er der til syv timers brug. De syv timer gælder for maksimal belastning af radaren - altså hvor den hele tiden arbejder - i ”stille” perioder uden biler, tæres der ikke så meget på batteriet. På siden af radaren er der fire lysfelter, og lyser alle fire - hvilket de gør i en grøn farve - er batteriet 75 til 100 % opladet. Hvis kun ét felt lyser - og nu er farven skiftet til rød - indikerer det en batteristand på mellem 5 og 25 %. Baglygten, der kan sættes til at lyse konstant eller blinke, har både dags- og mørkemode, og i den kraftigste indstilling kan den med sine 90 lumen lyse to kilometer væk.

Nemt og overskueligt indhold i pakken - man er hurtigt i gang!

 

Og endelig er der monteringsbeslaget. Det er fremstillet i gummi, hvilket gør det meget fleksibelt, og man kan montere det på både runde og på ovale aero-sadelpinde. Beslaget er hurtigt at montere samt afmontere, og man kan nemt skifte over fra én cykel til en anden.

 

Jeg har testet radaren, hvor det giver mening - nemlig på landevej med bagfrakommende trafik. Når først radaren er sat op på cykelcomputeren - i mit tilfælde en Garmin Edge 540 - og man har tændt og fået forbindelse, er man klar til at køre.

 

I det øjeblik en bil nærmer sig bagfra, afgiver radaren et signal, når bilen er omkring 240 meter bagude. Dette giver - alt efter hvor hurtigt bilen kører, samt efter hvor hurtigt man selv cykler - en responstid på 8-10 sekunder. Og netop dette forhold er den helt store gevinst ved Trek-radaren. Med de 240 meter har man næsten fordoblet afstanden i forhold til andre radarer, hvor standardafstanden ligger omkring 140 meter.

 

Samtidig med at der kommer et fonetisk signal i form af et bip, kommer der også en prik forneden på cykelcomputerens skærm. Denne prik bevæger sig opad i et tempo, der svarer til bilens hastighed. Kommer bilen i stærk fart, bevæger prikken sig hurtigt, og bevæger prikken sig langsomt, har bilen tilsvarende lav fart.

Det mount, der medfølger, kan forme sig omkring alle sadelpinde.

 

Når bilen er kørt forbi, kommer der ligeledes et afsluttende bip. Dette kan i første omgang synes overflødigt - jeg kan jo se, at bilen er kørt forbi - men signalet giver god mening, for det afsluttende bip betyder, at der ikke kommer flere biler. Kommer der til gengæld flere biler på én gang, registrerer radaren dem visuelt som separate prikker på computerskærmen, og først når den bagerste bil er kørt forbi, kommer det afsluttende bip.

 

Læs også
Medie: Outsider dropper OL med andet mål for øje

 

Fire grønne lys indikerer, at der er strøm til syv timers brug.

 

Jeg testede under forskellige forhold. Naturligvis testede jeg dér, hvor jeg normalt hiver cyklen frem - altså i dagtimerne og i tørvejr - men jeg var også ude om aftenen og i regnvejr. Ved aftenkørslen kunne min hustru konstatere, at radarens baglygte lyste kraftigt op, når hun nærmede sig bagfra i bil, og under regnvejrskørslen kunne jeg konstatere, at radaren er vandtæt, og at sensoren ikke lader sig påvirke af vand og skidt, som slynges op af det roterende baghjul.

 

Konklusion

På alle parametre er jeg positivt overrasket over Treks cykelradar. Rent teknisk er den nem at betjene, og det kræver ingen Ph.d. i informatik at koble de to enheder - radar og computer - sammen. Både den fonetiske og den visuelle signalgivning fungerer. Man får den information, der er nødvendig, signalgivningen er bygget logisk op, og man forvirres ikke af overflødige informationer.

 

Og så er der alt det, som ikke kan måles, men skal fornemmes og føles. Førhen har støj og uopmærksomhed gjort, at jeg ikke var opmærksom på alle de biler, der pludselig kom op på siden af cyklen. Men nu mærker jeg en større tryghed ved at bevæge mig ud på landevejen, end jeg gjorde før. Helt automatisk trækker jeg længere ud mod rabatten, når der kommer en bil bagfra, og kommer den stærkt, er jeg ekstra opmærksom.

Annonce

 

Ikke én gang har radaren svigtet. Den virker upåklageligt, hver gang en bil overhaler bagfra, men man skal dog være opmærksom på, at radaren skal have visuel kontakt med den bil, som nærmer sig, og det er ikke altid tilfældet i sving med blinde vinkler. Her kan en bil godt komme tættere på end de 240 meter, inden den bliver detekteret.

 

En test samt efterfølgende konklusion vil ikke være troværdig, hvis alt fremstår perfekt. Så hvor kan Trek forbedre sit produkt? Først og fremmest er der vægten på 84 gram, som ligger i den høje ende, når man sammenligner med andre cykelradarer. Enkelte konkurrerende produkter er 30 gram lettere, og isoleret set betyder det minimalt, men går man op i marginalerne, er det en relativ stor vægtforskel.

 

Et andet forhold er det monteringssystem i gummi, der medfølger. Det kan som nævnt monteres på forskellige former for sadelpinde, men på min runde sadelpind virker det en anelse ustabilt og minder mest om noget, man kan sætte en almindelig cykellygte fast til. Her kunne jeg godt tænke mig en mere gedigen løsning.


På baggrund af en dyster statistik kan Treks løsning være med til at redde liv. 

 

Men disse forhold ændrer på ingen måde ved, at Treks CarBack Radar Tail Light er et førsteklasses produkt, der er alle penge værd. Ifølge Vejdirektoratet er de såkaldte bagendekollisioner - altså hvor cyklister påkøres bagfra af biler - den hyppigste ulykkestype, hvor cyklister mister livet. Det vil være en betydelig forbedring af trafiksikkerheden, hvis det tal kan bringes ned, og her kan radaren fra Trek gøre en markant forskel.

 

Annonce

 

Feltet.dk's vurdering

(9/10)

Se mere om Feltet.dk's test kriterier

INFO
Arkiv: Andet udstyr
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Onsdag den 24. juli 2024

Landevej
Norsk sejrherre fik indfriet særligt mål med dagens triumf
Landevej
Storhold skriver lang kontrakt med talent
Landevej
Johansen millisekunder fra triumf og førertrøje
Udstyr og test
Stor konkurrence: Vind Cannondale-cykel til 22.000 kr
Landevej
Her er overblikket over alt cykling ved OL
Landevej
Dansker vinder polsk åbningsetape
Landevej
Norsk mester snyder favoritterne på belgisk kongeetape – Dansker bliver firer
Udstyr og test
ABUS sikrer kvaliteten i Italien
Landevej
Oversigt: Disse ryttere stopper karrieren

Annonce

INTERVIEW MTB
Eksklusivt interviewDansk MTB-stjerne ser frem til OL: Jeg har udviklet mig sindssyg meget
Landevej
Her er danskerne, der skal køre Tjekkiet Rundt
Landevej
Første Vuelta-hold udtaget
Landevej
Dødsfald har sat sig i kæmpetalent: Foretrækker at holde mig bagest i feltet

Annonce

Landevej
Få adgang til et annoncefrit Feltet.dk
Landevej
På én betingelse havde 41-årig legende fortsat et år mere
Landevej
”Nederlagene har givet ham mere styrke”
Landevej
UAE-sportsdirektør forklarer, hvorfor Pogacar ikke satser på Vueltaen
Landevej
Roglic afslører: Har brud på ryghvirvel
Udstyr og test
Test: Trek CarBack Radar Tail Light
Landevej
Italiener ramt af lastbil under træning

Tirsdag den 23. juli 2024

Landevej
Red Bull forlænger med belgisk profil

Annonce

Landevej
Pogacar afviser rygte
Landevej
Danskernes Tour-historie: Én udgik, da cykelskoene forsvandt
Landevej
Etapevinder vil gøre alt for at beholde førertrøjen på hård etape

Annonce

Landevej
Tidligere topsprinter vinder spansk endagsløb
Landevej
Stærk newzealænder tager både etapesejr og førertrøje i Belgien - Kron styrter i finalen
Landevej
Dansker leverer topplacering i Polen

Annonce

Landevej
Tourens bedste franskmand kørte uden cykelcomputer: Vil ikke gøre min cykel tungere
Landevej
Sjældent set: Tidsforskellene illustrerer Pogacars suverænitet
Udstyr og test
Video i artiklenProduktnyt: Ny Garmin Edge 1050 med højttaler
Landevej
Fuglsang og Juul udligner Riis og Holm
Motion
Cypern: Det oversete paradis for cykelryttere
Landevej
Evenepoel har stort mål efter Tour-podie: Det er en realistisk drøm
Landevej
Kun tre sekunder adskiller Vingegaard og Pogacar efter 13.667 kilometer
Landevej
Her er Pogacars efterårsprogram
Landevej
Roglic er endnu ikke tilbage på landevejen – Vueltaen er i fare
Landevej
Tour-Tadej i tal: Pogacars vilde bedrifter
Landevej
Pogacar runder vild milepæl mens de danske stjerner falder tilbage
Landevej
Fuglsang ærgrer sig over manglende OL-udtagelse
Landevej
Vingegaard beholder Tour-rekord

Mandag den 22. juli 2024

Landevej
Disse ryttere var mest i udbrud i årets Tour de France
Landevej
Belgisk kæmpetalent vinder sit tredje etapeløb i træk
Landevej
Pogacar skipper OL
Landevej
Belgisk sprinter tager overbevisende sejr - Kron i bjergtrøjen
Landevej
Medie: Alpecin må slippe kæmpetalent
Landevej
Tour de France-stjerneskud forlænger kontrakt
Landevej
Pogacar om rekorder: Det interesserer mig ikke
Landevej
Movistar-kaptajn har fået blod på tanden: Jeg vil vinde Vueltaen
Landevej
WorldTour-stjerner og danmarksmesteren: Brølstærkt landshold til Danmark Rundt
Landevej
Carapaz kom på podiet i Nice: Stolt over at bringe trøjen hjem
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewFlyvende belgier sværger Remco og Wout troskab: Det er en ære
Landevej
Skuffet Van der Poel ser tilbage: Jeg har ikke været tæt på
Landevej
”Jeg måtte bare takke gud” - Ekstatisk sprinterstjerne holdt tårerne inde
Landevej
Historisk overblik: Sådan har danskerne klaret sig i Touren
Landevej
Stolt Van Aert lovpriser Vingegaard: Han er en mester
Landevej
Journalist: Ineos gør 29-årig historisk
Landevej
Total dominans: Så mange penge scorede Pogacar og UAE
Landevej
Stor oversigt: De varmeste transferrygter
Landevej
Evenepoel forklarer, hvorfor han og Pogacar ”kommer godt ud af det med hinanden”
Landevej
Fire danskere til start i Ethias-Tour de Wallonie

Søndag den 21. juli 2024

Landevej
Vingegaard afslører løbsprogram efter Tour de France
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewCort evaluerer på ”blandet” Tour de France
Landevej
Van Aert kritiserer: Nedkørslerne var forræderiske
Landevej
Pogacar om tredje Tour-sejr: I år gik alting perfekt
Landevej
Pogacar tager også sidste stik foran Vingegaard i sin tredje Tour-sejr
Landevej
Sådan kronede Pogacar Touren med sjette etapesejr
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewTrods corona: Mørkøv melder stærkt ud om OL
Landevej
Magtdemonstration: Hollandsk stjerne fuldender dominans
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewChris Juul har færdiggjort sin syvende Tour: De ville nok have givet deres højre ben for det
Landevej
Mørkøv bekræfter: Cavendish stopper karrieren
Landevej
Emma Norsgaard viser storform før OL
Landevej
UDSALG: 12 gode Tour-bøger - SPAR 15-60%
Landevej
Vingegaard frygter ikke Evenepoel, men ”man kan tabe meget tid på den her rute”
Landevej
Optakt: 21. etape af Tour de France
Landevej
Starttiderne på 21. etape af Touren
Landevej
Dansker slutter på podiet i Østrig
Landevej
Deltag i efterårsmanagerspillet - Præmier til top 50
Landevej
Fuglsang styrter før sidste etape i Touren
VIS FLERE

Annonce