Test: Specialized S-Works Tarmac Disc
28. august 2019 14:28
af Morten Andersen

Med sikkerhed en af markedets bedste racercykler, som excellerer i alt hvad den udsættes for.

Fakta:

Producent: Specialized
Model: S-Works Tarmac Disc
Fås i størrelserne: 49, 52, 54, 56, 58, 61, (Str. 56 er testet)
Farve: Sort
Vejledende udsalgspris: 84.995,- kroner


Indledning

‘The Big S’ som Specialized populært kaldes er en sand sværvægter, når vi taler populære cykler til landevejen.

 

En af juvelerne i samlingen er Tarmac-modellen, som igennem lang tid har været anset som en af feltets bedste og mest alsidige fartmaskiner. Lavet til alle terræner og med køregenskaber som kan klare det meste, er Tarmac-modellen en af de mest vindende cykler i det moderne felt.

 

Vi har prøvekørt topmodellen fra den ikoniske S-Works-kollektion. 

 

 

Test

Specialized’s landevejskollektion er især kendt for den aerodynamiske fladbanetonser Venge og så allrounderen Tarmac.

 

Begge modeller får med jævne mellemrum en opdatering, når der er udviklet på rammen i vindtunellen og laboratoriet i Californien.

 

Den nuværende Tarmac er således et produkt af denne udvikling. Hvor modellen i flere år havde mere runde rørformer, så er den nuværende model mere moderne i sit look og design, med rørformer og en udformning, som trækker referencer til de mere rendyrkede aero-modeller.

 

En sand allrounder, som kan det hele. Understreget ved at store dele af rytterne på de sponsorerede pro-hold sværger til netop denne model året rundt, uanset terræn.

 

 

Et flueben i alle bokse

Når man hopper ombord på en Tarmac S-Works, så kræver det ikke mange ture, før man indser at cyklen tikker alle de bokse, som skal til for at lave en rigtig god cykel.

 

For det første er den let. Rammen er en letvægter og det monterede udstyr (Dura Ace Di2, Roval komponenter og Roval-hjul) komplimenterer den flot, at man selv med pedaler, flaskeholdere og mount tiil cykelcomputeren monteret leger med UCI’s vægtgrænse.

 

Sætter man et par lette bjerghjul på, så er man under den magiske grænse. Og husk, at det er modellen med disc, vi taler om her.

 

Udstyret er i top hele vejen rundt, og man får noget af det bedste man kan købe på markedet.

 

Stivheden er også i top. Faktisk er carbon-layuppet det stiveste som Specialized kan byde på.

 

Så fundamentet er helt sikkert på plads. Lad os se på, hvordan de enkelte dele gør cyklen her til en top-performer.

 

 

Rammegeometri

Rammen her er som sagt den første store ændring af Tarmac-platformen, siden den blev til. Specialized har brugt deres aerodynamiske erfaring til at ændre både opbygning og rørformer, så rammen får flere aerodynamiske fordele end tidligere. Det kræver blot et enkelt blik på cyklen at notere sig dette.

 

Geometrien er race-orienteret, uden at være ekstrem. Der er en lille smule slope, så kronrøret ikke sidder alt for lavt og med et Stack/Reach-ratio på 1.43 er vi godt nede i afdelingen for ’long and low’ - en position, som favoriserer en performance-orienteret position på cyklen.

 

Dog synes jeg ikke, at positionen på nogen måde er ekstrem og det er en ramme, som langt de fleste kan føle sig hjemme på, med mindre man er til en decideret afslappet geometri.

 

 

Hurtig og let

Den opdaterede geometri, den stive stel samt den lave vægt gør, at man hurtig får fornemmelsen af en cykel, som er hurtig på alle parametre.

 

Først og fremmest er den hurtig i sin acceleration, med en ultrastiv krankboks og bagende, som kan tøjle alle de kræfter, man måtte have. Den er en fornøjelse at træde op i fart efter et sving og angribe små bakker på.

 

Samtidig har jeg på intet tidspunkt på flad vej med høj fart følt at letheden giver anledning til kompromisser. Cyklen er effektiv og ruller langt hen ad vejen som en aeroracer også gør på flad vej: Effektivt og stabilt. De dybe hjul fra Roval spiller selvfølgelig også en rolle her og generelt gør rammen sig rigtig godt med et højprofilshjulsæt på danske landeveje.

 

Dermed får man oplevelsen af en virkelig god allrounder uanset terræn og kørestil.

 

 

Styregenskaber

Hvor krankboksen og bagenden giver stivheden til at accelerere, så er fronten garant for masser af stabilitet og rolig styring.

 

Rammen er imponerende direkte i sin styring uden at blive for responsiv, så man hele tiden føler sig i kontrol. Tarmac-modellerne er netop kendte for deres præcise og pålidelige styregenskaber, som det altså til fulde er lykkedes at føre med over på den nye ramme.

 

Vi har desværre ikke haft lejlighed til at køre den i bjergene, men jeg tør godt at lægge hovedet på blokken og garantere, at den er en drøm at navigere nedad.

 

Skivebremser får kredit for at levere mere bremsekraft end fælgbremser, hvilket isoleret set er korrekt, men sandheden er også, at hvis rammen ikke er i stand til at tøjle og udnytte de øgede kræfter og stadig forblive i balance, så er skivebremserne måske ikke bedre end alt muligt andet.

 

Til gengæld er de en fornøjelse, når rammen er dimensioneret til at kunne bruge den øgede bremsekraft og stadig være effektiv og lade rytteren være i fuld kontrol. Det må man sige, at Specialized er lykkedes med her, hvor skivebremserne spiller perfekt sammen med rammen. Igen ville man ønske, at man kunne drøne ned af en bjergside sydpå og nyde balancen og kræfterne i skønt samspil.

 

 

Konklusion
Tarmac’ens ry som en af de mest pålidelige allroundere i branchen er ikke kommet ud af ingenting.


Det er en cykel, som kan det hele og som gør det hele let for den rytter, som er ombord.

 

Jeg har sjældent kørt på en maskine, som forener lav vægt, stivhed og effektivitet så godt. Kort sagt, så er Tarmac’en langt hen ad vejen en ultimativ cykeloplevelse!

 

Man skal finde den store pengepung frem - bevares - men så får man med garanti også en af de bedste cykler på markedet. Intet mindre.

 

Stillet til rådighed af: Specialized Nordic

 

Læs vores optakt og få oversigten over indholdet i denne stortest.

INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Cykler
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

TORSDAG

Python Pro øger præmiepuljen i Feltet.dk Tour - Nu over 50.000 kr.

Optakt: Fredagens etaper i Andalusien, Algarve og Frankrig

Optakt: Tour des Alpes-Maritimes et du Var

Følg Fuglsangs trøjeforsvar på knaldhård dag i Andalusien

Rahbek bedste dansker i Tyrkiet

Optakt: UAE Tour

Video i artiklenRemco rev rivalerne itu i Algarve

Kæmpe TV-oversigt for 2020 - Køb Eurosport Player

Landsholdet udtaget til VM på bane

Stjernespækket felt til Ardèche

Kwiatkowski dropper endnu engang brostenene

Video i artiklenMonsteret Evenepoel satte alle på plads i Algarve

Norsgaard tager første stik i Spanien

Video i artiklenCaja Rural-rytter snyder favoritterne i Andalusien

Video i artiklenSerrano snød favoritterne i Andalusien

Video i artiklenLovende Sunweb-talent klar til debut

Video i artiklenPogacar sigter efter ny triumf i UAE Tour

Tidligere stortalent havde brug for forandring

Tidligere TdF-etapevinder efterforskes for systematisk kriminalitet

Video i artiklenRadio Tour om Bjarne Riis' nye job: Findes Bjarne-effekten?

Video i artiklenRadio Tour: Gennemgang af Fuglsang-sagen

Video i artiklenEstisk sprinter sejrede på første etape af Tour of Antalya

Eksklusivt interviewZwift blev redningskrans for Norsgaard: Den hårdeste måned i mit liv

Næsten 25.000 kroner i puljen i Feltet.dk Tour - vokser hele tiden

Optakt: Torsdagens etaper i Andalusien og Algarve

Tour de France på dansk tv til 2025

Eksklusivt interviewBlaudzun inden Haut Var: Kron er sulten efter mere

Pinot vil forsvare sejr i Haut Var

Feltet.dk Race Series: Læs referat af C-løbet og se hele D-løbet

Ineos forlænger med Luke Rowe

Fusion Development fik perfekt start i spændende B-løb

Landa: Fuglsang var stærk

21-årig dansker vinder 1. afdeling af Feltet.dk Race Series

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST

ONSDAG

Deltag på Python Camp Mallorca

Video i artiklenFlyvende Fuglsang: Denne sejr betyder meget

Adam Yates klar til at skyde 2020 i gang

Jakobsen: Vil vinde så meget som muligt i denne sæson

Nyt Trek-Segafredo-talent: Surrealistisk at køre med Mads P

Bagioli kører ikke Grand Tours i 2020

Video i artiklenVelvalgt timing sikrer Fabio Jakobsen sejren i Portugal

Van Loy tager endnu et år hos Telenet Baloise Lions

Video i artiklenJakobsen stærkest i spurten i Algarve

Kometa-bossen Basso: Grand Tours ligger langt ude i fremtiden

Brølstærk Fuglsang slår Landa i Andalusien

Leezer gør comeback efter rygproblemer

Video i artiklenGense: Fuglsang vinder første etape i Vuelta a Andalucia!

Evenepoel: Det bliver en stor udfordring

Optimistisk Nibali: Min form er ret god

Test: Trek Supercaliber 9.8 2020

Optakt: Vuelta a Andalucia

Optakt: Volta ao Algarve

Optakt: Onsdagens etaper i Andalusien og Algarve

Benoot vælger højdetræning over løb: Kan fokusere kun på cykling

Bardet anerkender Quintanas magtdemonstration: Bliver svært

Futurum: Kæmp som en ulv, klæd dig som et lam

Jumbo med Groenewegen og De Plus i UAE Tour

Wattene bag Verdensklassen - Vidunderbarnet flyver til tops

TIRSDAG

LIVESTREAM: 1. afdeling af Feltet.dk Race Series

Video i artiklenHonoré: Jeg minder lidt om Alaphilippe

Feltet.dk Race Series starter 20.15

Video i artiklenSmed kilo for hurtigt: Mont Ventoux knækkede Ineos' guldfugl

Video i artiklenDegenkolb og Ballerini misser Algarve grundet sygdom

Over 400 har tilmeldt sig Feltet.dk Race Series - bliv den næste her

Video i artiklenBennetts anden lead-out man roser Mørkøv

Video i artiklenSunweb-hjælper skadet efter styrt i fransk etapeløb

Ineos har Thomas og Dennis med til Algarve

Video i artiklenRadio Tour, sæson 2, afsnit 1: En snak om Fuglsang-sagen og Riis' nye job

Eksklusivt interviewSkelde om Andalusien: Et af de sværeste løb i holdets historie

Video i artiklenMacAskill gør det igen: MTB-akrobaten i træningscenter

MANDAG

Dumoulin har fundet grunden til sin sygdom: Parasitter i tarmen

Riwal Readynez har holdet klar til Andalusien

Quintana: En ny æra for holdet

Asbjørn Kragh med i UAE Tour

Pinot: Mit første sæsonmål er Paris-Nice

Bernal: Giroen må blive næste år

Casper P sæsondebuterer i Algarve

Riwal og Uno-X til start i belgisk semiklassiker

Campenaerts vinder afrikansk cykelløb og donerer præmiepengene

Efter påkørsel: Landa får sæsondebut i Andalusien

Kristoff: Jeg er lettere end sidste år