Shimano er mest kendt som verdens ubestridte leder indenfor produktion af geargrupper.<\/p>","
Men japanerne har ogs\u00e5 andre v\u00e5ben i arsenalet - blandt andet en bred skokollektion, hvor juvelen hedder RC9 og indg\u00e5r i S-PHYRE-kollektionen, som er den ypperste.<\/p>","
Skoen er lavet uden kompromiser og er udviklet i samarbejde med og til rytterne i det professionelle felt.<\/p>","
Kigger man p\u00e5 de f\u00f8dderne p\u00e5 rytterne p\u00e5 Pro Touren, s\u00e5 vil man opdage, at der er en del, som sv\u00e6rger til Shimanos topmodel S-PHYRE RC9 hvis vi skal tage hele navnet med.<\/p>","
Og det med skoene p\u00e5 de professionelle er faktisk ret interessant, for det er ikke s\u00e5 hyppigt at et hold har en sponsoraftale med en skoleverand\u00f8r, som forpligter rytterne til at k\u00f8re i et bestemt m\u00e6rke eller model.<\/p>
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Det er der gode grunde til: Fødderne er et ekstremt vigtigt kontaktpunkt med cyklen og et sted, der kan give rigtig man problemer, både med ydeevne og komfort, hvis tingene ikke spiller.
Derfor er det interessant at observere, hvad profferne så vælger. En del sværger som sagt til modellen her og ud ved første øjekast - det æstetiske - kan jeg godt forstå dem. S-PHYRE er en helstøbt racersko, som har et moderne og strømlinet udtryk. Noget som de hurtige drenge og piger sætter pris på.
Skoen fås i fire forskellige farver, hvor Shimano kører en gennemført ensfarvet stil for hver, som giver et karakteristisk og rent look. Den hvide model synes at være populær på vejene (som altid), mens den testede lyseblå farve er interessant og lidt mere modig.
Den blå farve tiltrækker sig faktisk en hel del opmærksomhed og det er mest af den positive slags, hvor man skiller sig lidt ud i mængden.
Pasform
Skoen er forsynet med to BOA-spænder af slagsen Dual Independent IP1.
Det er luksusudgaven af de populære spænder, hvor man får fuld frihed til justeringen. Skoen spændes mod venstre, mens den kan løsnes ved at dreje mod højre, hvor spændingen så vil aftage klikvis eller man kan løfte op i spændet, hvorefter man kan løsne skoen helt.
I min optik er bespændingen alfa-omega i et par sko og et af nøgleparametrene. Ovenstående funktionalitet scorer derfor højt i min bog, fordi man let kan både finjustere eller foretage store ændringer på farten.
Dernæst er der den måde, hvor bespændingssystemet er integreret i skoen. Det øverste BOA-spænde har sine wires til at hæfte på ydersiden af foden, fremfor hen over vristen. Her sidder der i stedet en bred stofrem. Det gør, at trykket fordeles mere jævnt over den øvre vrist.
Hen over forfoden hæfter BOA-spændets wires så i hele tre ankre, som igen er med til at sikre en god trykfordeling.
Det virker som om, at Shimano har gennemtænkt denne feature en del og det giver pote i forhold til at spænde skoen til uden at den strammer eller skaber en ulig trykfordeling.
På indersiden af skoen er der rart med bløde materialer, der gør, at man med det samme har en god fornemmelse. Pasformen er tæt og giver en følelse af at foden omsluttes totalt.
Skoens sål kommer med to kiler til at justere svangstøtten, så man kan optimere sin pasform og støtte. Det fungerer nemt og fint.
Hvor det normalt omhandler forfoden, når man snakker bredde i en sko, så er det faktisk her hælen, som nærmest er lidt smal. Rundingen - der hvor skoen ’griber’ fast i akillessenen - er rundet helt smalt af, så man får behagelig støtte. Det forstærker følelsen af en tæt sko med et godt fit.
Og så er materialet lavet, som det yder lidt modstand mod sokkerne, for at hjælpe med at undgå at hælen glider op og ned.
I forfoden er der faktisk lidt mere plads, end man ofte oplever af en så rendyrket racermodel. Men det er virkelig positivt og giver et komfortelement, som er godt, når sålen er rigtig stiv.
Masser af fasthed
Skoens konstruktion vidner om den performance-orienterede tilgang. Den er lavet til at være effektiv. Selve sålen er mega-stiv og kan kræve lidt tilvænning, hvis man har lidt sarte fødder. Der er skruet op for rigiditeten for at smadre så mange watt ned i pedalerne som muligt.
Overdelen i mikrofiber er lavet i ét stykke, så man undgår unødvendige syninger og konstruktionsdele. Materialet er kraftigt og som sagt er det rigtig godt i forhold til at give komfort, når skoene spændes ind til væddeløb og race.
Ydersålen omkring hælen går ret højt op for at give endnu mere støtte og det kan mærkes, at det er med til at balancere skoen, så der ikke er noget flex eller rotation i hælen.
Den store fasthed giver ikke overraskende følelsen af en god kraftoverførsel, når man klikker i pedalerne og trykker den af. Sålen er bundsolid og rigtig stiv. Det skal man vide, hvis man køber denne sko, for sålen er lavet til komfort og fart snarere end endurance-eventyr.
Men der er fin komfort at mærke også, især fordi overdelen, den indre sål og bespændingen er så fremragende, som det er. Det er let at spænde skoen op til race uden at den klemmer og på farten justeres let, hvad enten der skal strammes op før et interval eller løsnes op, når man ruller mod bageren.
Skoene er forsynet med en masse små udluftningshuller, som også gør den velegnet til de varme sommerdage. Det har med garanti været et krav fra de professionelle ryttere.
Konklusion
S-PHYRE er en særdeles helstøbt sko til raceren, som stiller store krav til sit udstyr.
Først og fremmest er det en performance-sko, så der er stivhed og saft og kraft, i en grad, som sjældent matches.
Når skoen er kørt til, så er den også særdeles behagelig og hele skoens overdel er med sin komfort og bespænding helt oppe i superligaen.
Æstetikken er moderne og gennemført og jeg synes faktisk, at det er en af de mest gennemførte sko på markedet.
Sådan har vi testet: Skoene er testet på i foråret og sommeren på danske landeveje.
Stillet til rådighed af: Shimano Nordic
TESTRAPPORT
Brand: Shimano
Model: S-PHYRE
Hvad er skoen lavet til?
Skoen er lavet til den performanceorienterede landevejsrytter, der vil have maksimal ydeevne.
Hvilke særlige tekniske features har skoen?
Dual Micro-Adjusting Lacing med Boa IP1-spænder, overdel uden syninger samt stabiliserende, ekstern hælkonstruktion.
Bedøm skoens konstruktion
Konstruktionen er af ekstraordinær kvalitet både i kraftige materialer samt sammensætningen, hvor både overdelen og den nærmest integrerede sål springer i øjnene.
Bedøm ydeevnen
Skoen er stiv. Rigtig stiv! Det betyder, at kraftoverførslen er virkelig høj. Her spiller overdelen også en rolle, da den kan spændes nok ind til at håndtere stivheden, uden at det strammer til hen over foden.
Bedøm kvalitet/holdbarhed
Kvaliteten er rigtig god i materialerne og overdelen er slidstærk med sit mikrofibermateriale.
Hvis man behandler BOA-spænderne godt, så kan man forvente lang levetid.
Bedøm pasform
Overordnet så fitter skoen som en racersko og sidder godt til.
I forfoden er der dog lidt mere plads, end man ofte oplever af en så rendyrket racermodel. Men det er virkelig positivt og giver et komfortelement, som er godt, når sålen er rigtig stiv.
Bedøm størrelse
Skoen er tro mod sin størrelse. Hverken stor eller lille.
Bedøm vægt
258 gram per sko i størrelse 43 er godkendt.
Bedøm komfort
Skoen er en udpræget racersko, så den er stiv og det skal man kunne holde til.
Det er altså ikke en udpræget komfortsko, men omvendt vil de fleste finde den behagelig, når den er kørt til.
Bedøm ’Value-for-money’
Skoen er ikke billig og henvender sig til dem, som gerne vil betale ekstra for optimeret ydeevne.
Hvad kunne du især lide ved produktet?
Konstruktion, følelsen af stabilitet, spændesystemet og design.
Var det noget som du ikke kunne lide?
Skoen kan være lidt hård at køre til, så man skal nok planlægge nogle kortere ture i starten, hvis man har tendens til ømme fødder.
Hvordan er prisen sammenlignet med andre, tilsvarende produkter?
De fleste topbrands har sko i denne prisklasse, når vi taler deres produkter fra øverste hylde.
Skoen henvender sig til eliten.
Konklusion
Nød du at køre med skoene?
Ja - efter de var kørt til, så er kraftoverførslen og stabiliteten en fornøjelse.
Om testeren:
Alder: 37
Højde: 183 cm
Vægt: 75 kg
Jeg har cyklet i: 12 år
Så ofte cykler jeg: 3 gange om ugen
Jeg kører disse discipliner: Landevej