Scott Sheild Light Sensitive<\/a>
Farve:<\/b> Matsort stel + gr\u00e5 linse. (Findes i to farvekombinationer).
St\u00f8rrelse:<\/b> Bredde:145 mm. \/ H\u00f8jde: 61 mm. L\u00e6ngde p\u00e5 st\u00e6nger: 115 mm. (Testbrillerne passer til ansigter i st\u00f8rrelsen Medium \/ Large).<\/p>V\u00e6gt:<\/b> 34 gram vejet. (Opgivet til 33 gram)
Vejl. udsalgspris:<\/b> kr. 999,-<\/p>","","
Test<\/b>
SCOTT Shield bliver leveret i et sort etui, med en hvid transport pose af bl\u00f8dt stof til opbevaring. Dertil en mindre manual. Selve brillen er sort i rammen med en gr\u00e5 linse. Det hele bliver sendt i en almindelig sort papkasse og kvalitetsoplevelsen virker rigtig god.
Ved f\u00f8rste \u00f8jekast er brillerne l\u00e6kre at se p\u00e5 og kvalitet af materialer og samlekvalitet er overbevisende. De er smarte, med indgraveret logo p\u00e5 selve brilleglasset og m\u00e6rker p\u00e5 stellet.
Unboxing: I den sorte kasse er en bl\u00f8d opbevaringspose, manual og sort etui.<\/i>
Brillerne har en skridsikker n\u00e6sest\u00f8tte, og tilsvarende bl\u00f8de st\u00e6nger til bag om \u00f8rerne. Disse st\u00e6nger er b\u00f8jet ned og presser lidt ind, ligesom de er belagt med skridsikkert materiale.
Alt sammen for at sikre, at brillen sidder som den skal. St\u00e6ngerne kan ikke forl\u00e6nges og er faste i b\u00f8jningen.
Efter lidt justering og nogle dages opvarmning, s\u00e5 virker den skridsikre funktion fra n\u00e6seb\u00f8jlen og fra st\u00e6ngerne rigtigt godt. Selv p\u00e5 en l\u00e6ngere gravel-tur var der kun f\u00e5 gange behov for at rette p\u00e5 brillerne.
Jeg har en lidt bred n\u00e6se, og Shield-brillen har en fast facon. Derfor vil en brille som denne, aldrig kunne justeres ret meget i selve stellet, men naturligvis p\u00e5 st\u00f8ttepuderne. Puderne kan justeres, og dermed sidder den godt og behageligt p\u00e5 de lange ture.<\/p>
Under testen ramte hjelmen og brillen hinanden et par gange. Dels fordi brillen er s\u00e5 forholdsvis stor og d\u00e6kker s\u00e5 godt, men ogs\u00e5 fordi hjelmen vippede lidt ned ved k\u00f8rsel p\u00e5 uj\u00e6vnt terr\u00e6n. Du b\u00f8r derfor v\u00e6re opm\u00e6rksom p\u00e5, om din hjelm \u201cspidser\u201d til foran eller har plads til den store brille.
Udsynet er rigtigt godt og meget klart. P\u00e5 grund af den store st\u00f8rrelse og den runde facon, s\u00e5 er der frit udsyn b\u00e5de op, ned og til siderne. Kigger man ned, ses den nederste del af stellet, men ikke generende. Helt overordnet giver den store linse et fantastisk udsyn.
<\/p>
Brillerne klar til en gravel-tur p\u00e5 en frostklar l\u00f8rdag i februar.<\/i>
Brillerne er ganske store og d\u00e6kker rigtigt godt for \u00f8jnene. Det er der flere fordele i. Under testen i februar m\u00e5ned, oplevede jeg, at brillerne ikke bare beskytter mod sol og UV men ogs\u00e5 mod almindelig tr\u00e6k og kulde i \u00f8jnene. For mig virkede det ganske overbevisende.
SCOTT fremh\u00e6ver selv deres \u2019Photochromic Technology\u2019, der benyttes i linsen og g\u00f8r, at brillerne bliver m\u00f8rkere, n\u00e5r de uds\u00e6ttes for UV-str\u00e5ler og opf\u00f8rer sig omvendt, n\u00e5r der bliver overskyet og dermed mindre lys.<\/p>
Det skulle vi naturligvis teste, og under en l\u00e6ngere tur i vintersol oplevede jeg, at linsen roligt og ubem\u00e6rket blev m\u00f8rkere og ydede en god balanceret d\u00e6mpning mod solen. Brillerne blev aldrig helt m\u00f8rke, og det virkede som om der var plads til yderligere d\u00e6mpning, n\u00e5r sommeren kommer og solens UV-str\u00e5ler, virkelig fyrer op for kraften.
Omvendt vil brillen altid v\u00e6re lidt gr\u00e5, og k\u00f8rer du i gr\u00e5vejr, s\u00e5 vil det altid f\u00f8les lidt m\u00f8rkere.
Selve linsen er som sagt ganske stor. P\u00e5 trods af st\u00f8rrelsen, s\u00e5 er linsens udf\u00f8relse af rigtig h\u00f8j kvalitet. Der er ingen forstyrrelser i udsynet i glasset, hverken op, ned, til siden eller n\u00e5r man lader \u00f8jnene vandre fra den ene side til den anden. Noget af det vigtigste ved briller i det hele taget. SCOTT kalder dette for \u2019Precision Optics\u2019, og m\u00e5 siges at virke ganske godt.<\/p>
Og nu vi er ved linsen, s\u00e5 var der dage under testen, hvor der blev k\u00f8rt i decideret regnvejr. Meget positivt, s\u00e5 bet\u00f8d det aldrig, at brillerne duggede undervejs, hvilket m\u00e5 tilskrives en god nok ventilation, hvilket er et klart plus.
Efter nogle uger med brug af brillerne, er der kun kommet ganske f\u00e5 brugsspor. De er blevet pudset ofte, for at se efter om de er modtagelige for ridser. Der kommer ikke flere ridser, end man kunne forvente, nemlig ganske f\u00e5. Resten af brillen virker ganske solid i samling og h\u00e6ngsler. Det skridsikre gummi er fuldt intakt her i slutningen af testen og virker godt og solidt og skal nok holde i lang tid.
<\/p>
\u00c9t styk tester med solen i \u00f8jnene. Bem\u00e6rk, hvordan brillerne d\u00e6kker rigtig meget omkring \u00f8jenene og sidder t\u00e6t p\u00e5 hjelmen.<\/i><\/p>
Brillerne fra Scott virker til at v\u00e6re bygget rigtigt godt, og kunne holde i lang tid, hvilket man ogs\u00e5 b\u00f8r kunne forvente, n\u00e5r man rammer denne prisklasse.<\/p>
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
En brille som denne er, ud over det praktiske, også en vigtig accessory, hvor et smart design og et moderne look har afgørende betydning. Denne brille fås i to forskellige farvekombinationer og sammen med din cykel og cykeltøj, vil man kunne skille sig ud fra mængden.
Konklusion
SCOTT Shield er en smart og moderne brille med et rigtigt fint udsyn og en god præcis linse med fotokromiske egenskaber. Oplevelsen med den store brille er en helt anden, end noget jeg tidligere har kørt med og det kan anbefales at prøve. Kvaliteten af SCOTT-brillerne er i top, og produktet kan anbefales til race og landevejskørsel, men bestemt også til gravel og MTB.
Brillerne kan placeres i hjelmen og sidder, pga det skridsikre gummi på ørestængerne, ganske godt fast.
Stillet til rådighed af: Scott
Om testeren:
Alder: 57 år
Højde: 177 cm
Vægt: 74 Kg
Så længe har jeg cyklet: Siden 2008
Så ofte cykler jeg: 2-4 gange pr. uge + daglig pendling