Test: Scott Road RC-landevejssko
11. oktober 2023 20:30
af Peter Christiansen

Schweiziske Scott lancerer sin opgraderede Road RC-sko, hvor der er fokus på stivhed og justeringsmuligheder samt fin balance i forholdet mellem pris og kvalitet.

Annonce

Producent: Scott

Produkt: Road RC-landevejssko

Farver: Hvid/sort

Størrelse: 38-48

Vægt: 297 gram i størrelse 44 1/2 (uden klamper)

Pris: 2.499,- kroner

 

Introduktion

Trods det engelskklingende flyttede Scott til Schweiz i 1998 med hovedsæde i Givisiez. Fokus er på outdoorudstyr i den høje ende af kvalitetsskalaen, og blandt hovedprodukterne er løbesko og -tøj, ski og skiudstyr samt motorcykelbriller og -tasker. Herudover producerer Scott hele pakken af cykeludstyr fra hjelme, briller, tøj og sko til landevejs-, gravel- og mountainbikes, og i indeværende sæson kører Team DSM med Romain Bardet og Alberto Dainese i front på Scott-cykler.

 

Og så var der lige det med navnet, for det kommer faktisk fra USA. I 1958 introducerede den amerikanske skiløber og ingeniør Ed Scott verdens første skistav i aluminium, og siden har produktsortimentet bredt sig til andre sportsgrene - stadig i Ed Scotts navn - og i 1978 flyttede hovedkvarteret fra USA til Schweiz.

 

Scott Road RC er to-farvet med to BOA-spænder.

 

Stiv sål

Lad os starte med sålen, for den er stiv - meget stiv endda - og netop det forhold er en af skoens nøglefunktioner. Flere brands kører med deres egne skalaer for stivhed, så en præcis sammenligning mellem forskellige skomærker kan være behæftet med en vis unøjagtighed, men fælles er, at man udsætter sålen for pres, og derefter måler man, hvor meget den bøjer. Ifølge Scotts egen skala for stivhed, der går fra 1 til 10, ligger Road RC-skoen på 10, altså det højeste på skalaen og samtidig det stiveste. Det giver nogle klare fordele, men også en potentiel ulempe.

 

Den oplagte fordel er en kontant kraftoverførsel, når der trædes igennem. Meget få watt absorberes til deformering af sålen, og flest muligt watt går til fremdrift af cyklen. Selv om det mærkes mindre for en almindelig motionist, mærkes det tydeligt for en konkurrencerytter - især under en acceleration. En anden fordel er den reducerede vægt, som anvendelsen af karbon medfører.

Annonce

 

En potentiel ulempe er den træthed, der kan vise sig efter mange timer i skoen. Den stive sål begrænser fodens mulighed for at variere trykket, og en vis træthed kan hobe sig op. Så skåret ind til benet er der tale om effektivitet kontra komfort, men da Road RC’en er beregnet til performance, har man prioriteret effektivitet og høj grad af stivhed.

 

For at tilgodese komforten er sålen dog knap så stiv i den bagerste del. Her betyder stivheden ikke helt så meget som ved forfoden, der har kontakt med pedalen. Ydermere har man via forsænkede riller i sålens længderetning tilført skoen en vis evne til at kunne vride fra side til side.

 

På sålens yderside - altså den del der har kontakt med asfalten, når man går - er sålen både foran og bagpå udstyret med en gummiagtig forhøjning

 

Som at tage en sok på

Selv om det kan lyde klicheagtigt, føles det som at have en sok på, når man har stukket foden i skoen. Dette skyldes primært skoens lethed samt den bløde overdel, der er fremstillet i TPU, hvilket står for termoplastisk polyurethan. Det er et stærkt og holdbart plastikprodukt, der føles som en mellemting mellem gummi og læder, og det har både elasticitet, blødhed og fleksibilitet over sig. Der er ingen generende syninger, og overdelen smyger sig om foden

 

Læs også
Tidligere Saxo Bank-rytter stifter Danmarks første gravel-hold: Vi kan se et talent

 

Et enkelt hul til luftindtag under samt en række udluftningshuller på skoens forreste del giver ventilation under kørslen. Flere andre skomærker har udluftning hele vejen hen langs siden, men Scott holder sig til forfoden og pløsen.

 

Der er tale om en sko til performance, så Scott har ikke ødslet med skoens indre volumen. Road RC’en har et slim fit, sidder relativt stramt omkring forfoden, og den sidder tæt og stabilt omkring hælkappen. Jeg kunne fint komme i skoen, men har man brede fødder, kan man potentielt få en udfordring.

 

Den ergonomiske indersål skal også fremhæves. Her kan man via et aftageligt indlæg finjustere den svangstøtte, man ønsker, og man kan - igen via et aftageligt indlæg - finjustere trykket på mellemfoden. Det sidste er en god løsning, hvis foden begynder at sove.

  1. På forfoden sørger en række ventilationshuller for god udluftning.


Bespænding

Hver sko er udstyret med to Boa Fit System Li2-bespændinger. Ren Boa - og ikke velcro - antyder, at der er tale om en sko fra en af de øvre hylder. Man strammer på traditionel vis ved at dreje på knappen i urets retning på højre sko og mod urets retning på den venstre - samme princip som ved linksgevind. Vil man finjustere og løsne en lille smule, drejer man modsat. Når skoen skal helt af, hives knappen helt op. Knapperne har riller på omkredsen, så man bedre kan få fat.

 

Udseende

En performance-sko er først og fremmest konstrueret, så den skal være effektiv, og i den kontekst er udseendet sekundært. Men derfor må en hurtig sko jo godt være pæn samtidig. Road RC’en er hvid foran og sort bagpå, og bortset fra de kontrasterende farver er designet rent og minimalistisk og uden overflødig pynt.

 

Test

Mine testture blev kørt under forskellige forhold. Jeg kørte korte ture med høj intensitet, og jeg tog nogle ture, der varede mere end tre timer for at tjekke, om sålens høje stivhedsindeks ville trætte foden i længden. Desuden foretog jeg en del accelerationer, og jeg opsøgte nogle af vejleegnens berygtede bakker med stigningsprocenter på over 20, hvor jeg var nødt til at rejse mig fra sadlen.



Med en vægt under 300 gram ligger Scott Road RC i den lette ende.
 

Konklusion

Skoen er ikke Scotts absolutte topmodel, men den kommer tæt på. Det, skoen lover, holder den, og jeg mærkede det især på bakkerne, hvor jeg rejste mig op, samt under accelerationerne, hvor jeg trådte igennem. Begge steder kunne jeg mærke sålens stivhed og evne til kontant kraftoverførsel.

 

På de lange ture mærkede jeg ikke andre træthedssymptomer, end jeg gør i mine andre sko. På intet tidspunkt begyndte min fod at sove, og når noget føltes for stramt, kunne det hurtigt klares med finjustering af Boa-spændet.

Annonce

 

Om skoens design vil dele vandene, må fremtiden vise. Smag kan som bekendt ikke diskuteres, men personligt finder jeg skoens design forfriskende.

 

En test er kun fuldstændig, hvis også de kritiske briller tages på. Så er der områder, hvor RC-modellen underperformer? Hmmm … jeg kan ikke nævne væsentlige mangler, hvilket ovenstående beskrivelse da også vidner om. Men det er faktisk muligt at gå et step op i Scotts program med en Ultimate-model, der er udstyret med carbitex-teknologi. Her har man indvævet karbontråde i overdelen og gjort denne del af skoen stærkere, mere åndbar og nogle gram lettere. Men - uden dog at have testet Ultimate-modellen - formoder jeg, at der er tale om marginaler, som den almindelige bruger næppe mærker. Skoens vægt ligger absolut i den lave ende, men vægten på 297 gram i størrelse 44 1/2 er ikke påfaldende lav, når man sammenligner med andre mærkers topsko.

 

Men summa summarum - på alle vigtige parametre præsterer RC-modellen upåklageligt, og i forholdet mellem pris og kvalitet, får man en rigtig god performance-sko til en fair pris.

Feltet.dk's vurdering

(8/10)

Se mere om Feltet.dk's test kriterier

INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Beklædning og beskyttelse
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Lørdag den 02. december 2023

Test: AGU Vigarous MIPS
Udstyr og test
Produktnyt: Silca Kæderens og Wax Coating
Udstyr og test
Cross-profil får læreplads hos Lidl-Trek
Landevej
Eksklusivt interviewTidligere Saxo Bank-rytter stifter Danmarks første gravel-hold: Vi kan se et talent
INTERVIEW Gravel
Lotto kommer med kækt svar til AG2R-ryttere
Landevej

Annonce

Video i artiklenGensyn med landevejssæsonen: Se alle danske UCI-sejre
Landevej
Hollænder tager anden sejr i træk efter intenst tovtrækkeri
Cross
Transferanalyse 2024: Hvordan gik det for Bahrain-Victorious?
Landevej
Verdensmesteren fortsætter vild stime
Cross

Annonce

Officielt: Movistar henter hurtig italiener
Landevej
Eksklusivt interviewAsgreen reagerer på fejlslagen fusion og kigger frem
INTERVIEW Landevej
Nu sætter Van Aert ord på Giro-ambitionerne
Landevej
Jumbo-chef om massiv succes: Har den ulempe, at folk kopierer os
Landevej

Annonce

Cross-stjerne melder afbud: Jeg er knust
Cross
Jumbo-profil i spøjst styrt: Røg i vandet med hovedet først
Landevej
Feltet.dk’s Julekalender 2. december: Årets mest mærkværdige spurt?
Landevej
Poels mindes afdød holdkammerat: Føles som et slag i ansigtet
Landevej

Fredag den 01. december 2023

Arrangør prøver at lokke Van Aert: Vi skal presse ham lidt
Cross
Oversigt: Eksperten analyserer og vurderer
Landevej
Transferlisten 2023-2024 - WorldTour
Landevej
Transferlisten 2023-2024 - ProTeams
Landevej

Annonce

Transferlisten 2023-2024 - Dansk
Landevej
Tidligere verdensmester har planen klart for comeback efter graviditet
Landevej
Rygte: Movistar jagter garvet italiener i 11. time
Landevej

Annonce

Medie: Suspenderet cross-stjerne har kontrakt på plads
Cross
Spektakulær scene venter i Vingegaards triumfløb
Landevej
Prudhomme vil gentage "folkelig succes" med ny Tour-start
Landevej

Annonce

Transferanalyse 2024: Hvordan gik det for Decathlon AG2R La Mondiale Team?
Landevej
Video i artiklenEvenepoels diæt før enkeltstart skaber debat
Video
Giro Donne-arrangør vil forvandle løbet – snart offentliggøres ruten
Landevej
Tourens ruteplanlægger: Derfor er der ingen brosten
Landevej
Pensioneret brostensspecialist får vigtig rolle på EF
Landevej
Vinjebo stopper karrieren
Landevej
Eksklusivt interviewSkuffet verdensmester: Jeg troede, jeg ville blive professionel
INTERVIEW E-cykling
Stor dansk pointhøst ved UCI-aften i Ballerup
Bane
Bardet forsvarer Vingegaard i dopingsnak
Landevej
Forrest I Feltet - Eksperten vurderer, hvem der skal med til OL på landevejen
Podcast
Stort søgsmål truer løbsarrangør
Landevej
Julekonkurrence: Vind vintertøj fra AGU - værdi 3.148 kr
Udstyr og test
Feltet.dk’s Julekalender 1. december: Årets første danske WorldTour-sejr
Landevej

Torsdag den 30. november 2023

Jasper Philipsen holder formen ved lige med halvmaraton
Landevej
Fra rugby i Irland til cykelløb i Italien
Landevej
Nyt norsk håb: Det er en drøm, der går i opfyldelse
Landevej
Belgisk stjerneskuds holdleder: Her har han virkelig udviklet sig
Cross
Prudhomme om Evenepoels Tour-debut: Han kan vinde
Landevej
Franck Alaphilippe smidt på porten hos Quick-Step
Landevej
Test: Fizik Omna
Udstyr og test
Danskerhold vil sikre rytternes sikkerhed
Landevej
Legende spår Evenepoels chancer i Touren
Landevej
Transferanalyse 2024: Hvordan gik det for Groupama-FDJ?
Landevej
Pidcocks træner forklarer VM-afbud
Cross
Her er de første tre etaper i Tour de France 2025
Landevej
Positiv EPO-prøve udelukker colombianer
Landevej
Video i artiklenWorre ser positivt på omdiskuteret Tour-etape
Video
Multitalent går all in: Vil forsøge udfordrende olympisk kombination
Landevej
Oversigt: Her er alle årets kåringer
Landevej
OL-målsætningen klar: Dansk elitechef med ambitiøs udmelding for Paris
Landevej
Mytisk stigning rygtes tilbage til Vueltaen
Landevej
Eksklusivt interviewUdbruddet: Jumbo-Visma-dansker kæmpede sej kamp mod lymfeknude
INTERVIEW Podcast

Onsdag den 29. november 2023

Ny cykelbane i Aarhus på tegnebrættet: En af de fedeste cykelbaner i Europa
Bane
22-årig indstiller karrieren: Glæden ved at cykle er bare væk
Landevej
Vingegaard-hjælper: Vi mister helt sikkert en masse sejre
Landevej
Quintana afslører: Her gør han comeback
Landevej
Enkeltstartsspecialist forlænger med ColoQuick
Landevej
Video i artiklenHolm om Jan Ullrich: Jeg troede, han havde indrømmet det for mange år siden
Video
Arnaud De Lie starter sin sæson i Spanien
Landevej
Transferanalyse 2024: Hvordan gik det for Alpecin-Deceuninck?
Landevej
Dansk 11. plads ved VM i MTB cross-country eliminator
MTB
Mattias Skjelmose har sæsonstarten på plads
Landevej
Cykelsporten dominerer fornem dansk pris
Landevej
Officielt: Her brager ’de tre store’ sammen
Cross
Kåring: Her er Årets Danske Sejr
Landevej
Jumbo-Visma-profil om van Aerts Giro-satsning: Han er nødt til at ofre noget
Landevej
Tidligere Tour-vinder drømmer om mytisk hattrick
Landevej
Belgier forlader Alpecin-Deceuninck: Jeg vælger frihed og ambition
Landevej
Han fulgte Vingegaard og Pogacar: Den ultimative drøm er en gul trøje
Landevej

Tirsdag den 28. november 2023

Supersprinter vil tilbage på toppen: Cavendish er en stor inspiration
Landevej
Australsk supersprinter-dilemma: Han skal til Tour de France
Landevej
VIS FLERE

Annonce