Trods det engelskklingende flyttede Scott til Schweiz i 1998 med hoveds\u00e6de i Givisiez. Fokus er p\u00e5 outdoorudstyr i den h\u00f8je ende af kvalitetsskalaen, og blandt hovedprodukterne er l\u00f8besko og -t\u00f8j, ski og skiudstyr samt motorcykelbriller og -tasker. Herudover producerer Scott hele pakken af cykeludstyr fra hjelme, briller, t\u00f8j og sko til landevejs-, gravel- og mountainbikes, og i indev\u00e6rende s\u00e6son k\u00f8rer Team DSM med Romain Bardet og Alberto Dainese i front p\u00e5 Scott-cykler.<\/p>","
Og s\u00e5 var der lige det med navnet, for det kommer faktisk fra USA. I 1958 introducerede den amerikanske skil\u00f8ber og ingeni\u00f8r Ed Scott verdens f\u00f8rste skistav i aluminium, og siden har produktsortimentet bredt sig til andre sportsgrene - stadig i Ed Scotts navn - og i 1978 flyttede hovedkvarteret fra USA til Schweiz.<\/p>","
Lad os starte med s\u00e5len, for den er stiv - meget stiv endda - og netop det forhold er en af skoens n\u00f8glefunktioner. Flere brands k\u00f8rer med deres egne skalaer for stivhed, s\u00e5 en pr\u00e6cis sammenligning mellem forskellige skom\u00e6rker kan v\u00e6re beh\u00e6ftet med en vis un\u00f8jagtighed, men f\u00e6lles er, at man uds\u00e6tter s\u00e5len for pres, og derefter m\u00e5ler man, hvor meget den b\u00f8jer. If\u00f8lge Scotts egen skala for stivhed, der g\u00e5r fra 1 til 10, ligger Road RC-skoen p\u00e5 10, alts\u00e5 det h\u00f8jeste p\u00e5 skalaen og samtidig det stiveste. Det giver nogle klare fordele, men ogs\u00e5 en potentiel ulempe.<\/p>","
Den oplagte fordel er en kontant kraftoverf\u00f8rsel, n\u00e5r der tr\u00e6des igennem. Meget f\u00e5 watt absorberes til deformering af s\u00e5len, og flest muligt watt g\u00e5r til fremdrift af cyklen. Selv om det m\u00e6rkes mindre for en almindelig motionist, m\u00e6rkes det tydeligt for en konkurrencerytter - is\u00e6r under en acceleration. En anden fordel er den reducerede v\u00e6gt, som anvendelsen af karbon medf\u00f8rer.<\/p>
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
En potentiel ulempe er den træthed, der kan vise sig efter mange timer i skoen. Den stive sål begrænser fodens mulighed for at variere trykket, og en vis træthed kan hobe sig op. Så skåret ind til benet er der tale om effektivitet kontra komfort, men da Road RC’en er beregnet til performance, har man prioriteret effektivitet og høj grad af stivhed.
For at tilgodese komforten er sålen dog knap så stiv i den bagerste del. Her betyder stivheden ikke helt så meget som ved forfoden, der har kontakt med pedalen. Ydermere har man via forsænkede riller i sålens længderetning tilført skoen en vis evne til at kunne vride fra side til side.
På sålens yderside - altså den del der har kontakt med asfalten, når man går - er sålen både foran og bagpå udstyret med en gummiagtig forhøjning
Som at tage en sok på
Selv om det kan lyde klicheagtigt, føles det som at have en sok på, når man har stukket foden i skoen. Dette skyldes primært skoens lethed samt den bløde overdel, der er fremstillet i TPU, hvilket står for termoplastisk polyurethan. Det er et stærkt og holdbart plastikprodukt, der føles som en mellemting mellem gummi og læder, og det har både elasticitet, blødhed og fleksibilitet over sig. Der er ingen generende syninger, og overdelen smyger sig om foden
Et enkelt hul til luftindtag under samt en række udluftningshuller på skoens forreste del giver ventilation under kørslen. Flere andre skomærker har udluftning hele vejen hen langs siden, men Scott holder sig til forfoden og pløsen.
Der er tale om en sko til performance, så Scott har ikke ødslet med skoens indre volumen. Road RC’en har et slim fit, sidder relativt stramt omkring forfoden, og den sidder tæt og stabilt omkring hælkappen. Jeg kunne fint komme i skoen, men har man brede fødder, kan man potentielt få en udfordring.
Den ergonomiske indersål skal også fremhæves. Her kan man via et aftageligt indlæg finjustere den svangstøtte, man ønsker, og man kan - igen via et aftageligt indlæg - finjustere trykket på mellemfoden. Det sidste er en god løsning, hvis foden begynder at sove.

- På forfoden sørger en række ventilationshuller for god udluftning.
Bespænding
Hver sko er udstyret med to Boa Fit System Li2-bespændinger. Ren Boa - og ikke velcro - antyder, at der er tale om en sko fra en af de øvre hylder. Man strammer på traditionel vis ved at dreje på knappen i urets retning på højre sko og mod urets retning på den venstre - samme princip som ved linksgevind. Vil man finjustere og løsne en lille smule, drejer man modsat. Når skoen skal helt af, hives knappen helt op. Knapperne har riller på omkredsen, så man bedre kan få fat.
Udseende
En performance-sko er først og fremmest konstrueret, så den skal være effektiv, og i den kontekst er udseendet sekundært. Men derfor må en hurtig sko jo godt være pæn samtidig. Road RC’en er hvid foran og sort bagpå, og bortset fra de kontrasterende farver er designet rent og minimalistisk og uden overflødig pynt.
Test
Mine testture blev kørt under forskellige forhold. Jeg kørte korte ture med høj intensitet, og jeg tog nogle ture, der varede mere end tre timer for at tjekke, om sålens høje stivhedsindeks ville trætte foden i længden. Desuden foretog jeg en del accelerationer, og jeg opsøgte nogle af vejleegnens berygtede bakker med stigningsprocenter på over 20, hvor jeg var nødt til at rejse mig fra sadlen.

Med en vægt under 300 gram ligger Scott Road RC i den lette ende.
Konklusion
Skoen er ikke Scotts absolutte topmodel, men den kommer tæt på. Det, skoen lover, holder den, og jeg mærkede det især på bakkerne, hvor jeg rejste mig op, samt under accelerationerne, hvor jeg trådte igennem. Begge steder kunne jeg mærke sålens stivhed og evne til kontant kraftoverførsel.
På de lange ture mærkede jeg ikke andre træthedssymptomer, end jeg gør i mine andre sko. På intet tidspunkt begyndte min fod at sove, og når noget føltes for stramt, kunne det hurtigt klares med finjustering af Boa-spændet.
Om skoens design vil dele vandene, må fremtiden vise. Smag kan som bekendt ikke diskuteres, men personligt finder jeg skoens design forfriskende.
En test er kun fuldstændig, hvis også de kritiske briller tages på. Så er der områder, hvor RC-modellen underperformer? Hmmm … jeg kan ikke nævne væsentlige mangler, hvilket ovenstående beskrivelse da også vidner om. Men det er faktisk muligt at gå et step op i Scotts program med en Ultimate-model, der er udstyret med carbitex-teknologi. Her har man indvævet karbontråde i overdelen og gjort denne del af skoen stærkere, mere åndbar og nogle gram lettere. Men - uden dog at have testet Ultimate-modellen - formoder jeg, at der er tale om marginaler, som den almindelige bruger næppe mærker. Skoens vægt ligger absolut i den lave ende, men vægten på 297 gram i størrelse 44 1/2 er ikke påfaldende lav, når man sammenligner med andre mærkers topsko.
Men summa summarum - på alle vigtige parametre præsterer RC-modellen upåklageligt, og i forholdet mellem pris og kvalitet, får man en rigtig god performance-sko til en fair pris.