Pris: Kr. 69.999,-<\/p>","
Det schweiziske cykelm\u00e6rke Scott har sendt en opdateret udgave af deres Addict p\u00e5 gaden, og den g\u00f8r det godt.<\/p>
Addict rammen er oprindeligt udviklet til landevejen, men Scott kom for et par \u00e5r siden, med en Addict Gravel udgave, og 2022 udgaven af deres Addict Gravel Tuned er en forn\u00f8jelse at k\u00f8re p\u00e5, b\u00e5de i terr\u00e6net og p\u00e5 landevejen.<\/p>","
Den nye Scott Addict Gravel Tuned er en high-end gravel cykel, og Scott har helt sikkert haft b\u00e5de fart og performance i tankerne, da de designede cyklen.<\/p>","
N\u00e5r Scott m\u00e6rker deres cykler eller \u00f8vrige produkter med \u201dTuned\u201d, ved man at her er der kr\u00e6set for kvaliteten. Tuned er en high-end-kollektion, hvor der ikke bliver g\u00e5et p\u00e5 kompromis.<\/p>","
Designet p\u00e5 den nye Addict Gravel Tuned, leder tankerne hen p\u00e5 en landevejs aerocykel, men geometrien er velgennemt\u00e6nkt, og selvom cyklen ved f\u00f8rste \u00f8jekast kan synes aggressiv, er komforten h\u00f8j og man har altid kontrollen. Cyklen appellerer derfor b\u00e5de til konkurrencerytteren og til motionisten, der \u00f8nsker en fantastisk cykel til motionsturene p\u00e5 gruset eller de l\u00e6ngere eventyr med oppakning.<\/p>
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Alle detaljer er på plads, og kigger man på udstyrslisten er der ikke sparet på noget. Scott har begået en cykel der kan det hele og som nærmest tigger om at blive udfordret.
Test
Scott Addict Gravel Tuned er bygget til at blive udfordret.
Ved første øjekast er det næsten kun de brede dæk, der afslører at det er en gravelcykel.
Designet og geometrien gør, at der lige så godt kunne være tale om en racercykel i komfort/endurance-segmentet.
Ift. størstedelen af de gravelcykler man ser, kan designet på Addict umiddelbart virke aggressivt, og man tvivler ikke på, at cyklen er bygget til fart. Cyklen gør sig også virkelig godt, både på landevejen og i skoven, og selvom designet måske ser aggressivt ud, performer den virkelig godt, selv når stierne bliver smalle og det stiller krav til rytterens teknik.
På de hurtige segmenter, enten på den faste grus eller på landevejen, mærker man at cyklen også her kan følge med. Man kan indtage en mere aerodynamisk position, og få omsat sine watt til fart, i en stadig komfortabel siddestilling.
Den lave vægt, gravel-geometrien, de brede dæk, gearingen, aerodynamikken, der er ikke gået på kompromis med noget. Man har alle muligheder for at udfordre sine egne evner, det bliver næppe cyklen der sætter begrænsningen i jagten på personlige rekorder. Derudover er designet i topklasse, så man kan se godt ud samtidig.
Udstyr
Cyklen leveres med SRAM RED eTap AXS 2x12, hvilket gør cyklen meget alsidig, og gearingen giver rigtig god mening, når underlaget er skiftende og der på ruten er segmenter, hvor hastigheden kan være høj.
Hjulene er de lynhurtige DT Swiss GRC 1100, der flere steder nævnes som værende de hurtigste på gravelmarkedet. På hjulene er som standard monteret 45mm brede dæk, hvilket virkelig kan mærkes, når terrænet bliver ujævnt.
Cyklen leveres med SRAM RED AXS Quarg DZero wattmåler, som er en krankbaseret wattmåler fra øverste hylde, og som udemærker sig ved sin høje præcision.
Cockpittet er selvfølgelig helt uden kabler, og det integrerede computermount gør, at man ikke behøver forstyrre det rene look.
Vægten er lav, kun 8.1 kg, hvilket sammen med geometrien bl.a. gør, at cyklen er nem at håndtere på de snævre singletracks.
Komfort
For mig er komfort meget vigtigt på en gravelcykel. På længere grusture, hvor underlaget kan være skiftende og til tider meget ujævnt, skal jeg kunne indtage en forholdsvis komfortabel position, hvor det samtidig er muligt at have en god kraftoverførsel.
Jeg lægger derudover stor vægt på, at jeg har kontrollen, også på højhastigheds segmenter, hvor jeg af og til udfordrer både kondition og teknik.
Jeg må sige, at jeg er imponeret over Addict Tuned. Faktisk kan jeg ikke sætte en finger på noget. Cyklen var utrolig behagelig, og geometrien i kombination med de brede dæk, var virkelig komfortabel.
Både på højhastigheds segmenter, og når underlaget blev mere ujævnt, passede cyklen mig virkelig godt.
Som tidligere nævnt, tvivler man ikke på, at cyklen er bygget til fart og performance, men jeg synes virkelig Scott er lykkes med at bygge en cykel, hvor fart, performance og komfort virkelig spiller sammen.
”Handling”/styreegenskaber
På gravelcyklen er det, for mig, også vigtigt altid at føle, at jeg har kontrol over cyklen. Dette gælder både på tekniske segmenter og højhastighedssegmenterne, men også på transportsegmenterne, hvor kørestilen ofte er mere afslappet.
På Addict’en havde jeg på intet tidspunkt følelsen af, ikke at have fuld kontrol over cyklen, og jeg stolede fuldt ud på, at cyklen gjorde som jeg bad den om, og den svigtede på intet tidspunkt.
Der findes helt sikkert ryttere, der kan presse cyklen længere ud end jeg formåede, men i den tid jeg testede cyklen, fandt jeg ikke grænsen for, hvad den kan håndtere.
På singletrack, stående i pedalerne, virkede vægtfordelingen rigtig god, cyklens lave vægt gjorde den nem at håndtere i snævre sving, når der skulle hoppes over rødder, eller laves hurtige accelerationer.
På højhastighedssegmenterne sidder man godt i bukningerne, aerodynamisk og alligevel med rigtig god kontrol i det løse grus. Igen er vægtfordelingen god, og der er ikke for meget vægt ud over forgaflen, hvilket gør cyklen god at håndtere i sving med høj hastighed.
Konklusion
Scott har i mine øjne bygget en helt fantastisk gravelcykel. Under de forhold jeg har testet cyklen kan jeg ikke finde noget at sætte fingeren på.
Jeg er vild med designet. Den mat sorte farve i kombinationen med det hvide, gør cyklen i øjenfaldende uden det bliver for meget. De brune eller bronzefarvede detaljer, løfter den op til et niveau, hvor det hele bare spiller.
Cyklen er hurtig, den er bygget til dem der ønsker fart, og ønsker udfordre stierne uden at cyklen holder dem tilbage. Den er komfortabel uanset terrænet, og gør det godt både i skoven, på grusstierne og på landevejen.
Udstyret er i top fra start; DT Swiss hjulene med de brede Schwalbe dæk, SRAM RED eTap 2x12, SRAM RED wattmåler, bare for at nævne nogle af specs’ene.
Skulle jeg kun have én cykel i garagen, er der en overvejende sandsynlighed for, at det var en Scott Addict Gravel Tuned.
Om testeren:
Alder: 45 år
Højde: 182 cm
Vægt: 76 kg
Jeg har cyklet i: 16 år
Så ofte cykler jeg: 4-5 gange om ugen
Jeg kører disse discipliner: MTB, gravel, landevej og Zwift i vinterhalvåret