Test: Scott Addict Gravel 20 Disc
28. januar 2020 13:10
af Mads Søndergaard Jensen

Gravel-cykel fra Scott, der udmærker sig ved at være hurtig på det ujævne underlag, med en solid geargruppe specielt til gravel-kørsel og en ramme, der skiller sig ud med nogle flotte farver.

Fakta

Producent: Scott
Produkt: Scott Addict Gravel 20
Farve: Brown/grey   
Størrelse: XS, S, M, L, XL (testet cykel er størrelse S)
Vægt: 8,6 kilo

Vejledende udsalgspris: 29.999,- kroner

 

 

 

Ramme: Addict Gravel Disc IMP Carbon

Forgaffel: Addict Gravel flatmount

Frempind/styr: Syncros Creston flare

Saddelpind: Syncros Duncan 1.0

Saddel: Syncros Tofino Regular

Hjul: Syncros RP2.0 disc

Dæk: Schwalbe G-One allround tubeless 700x35 c

Geargruppe: Shimano GRX disc 11-speed

Bremser: Shimano BR-RX810 disc

Kranksæt: Shimano GRX FC-RX810- 48x31 T

 

Introduktion

Ethvert stort cykelmærke på markedet har gravel-cykler i deres sortiment.

 

Dette gælder naturligvis også for det store schweiziske cykelmærke Scott. Mærket har i flere år været blandt de førende på mountainbikes, hvor amerikaneren var de første til at producere en mountainbike i carbon i 1995.

 

Tidligere var de også med til at revolutionere landevejssporten, da de i 1989 stod bag Greg Lemonds aerodynamiske styr. Styret der gjorde, at amerikaneren vandt Tour de France, ved at vinde den sidste enkeltstart foran Laurent Fignon.

 

I 2007 introducerede Scott så carbon-rammen Addict. Denne ramme har senere vundet flere sejre i de største løb i verden. Erfaringerne fra Addict-rammen er nu blevet omdannet til en ny gravel-cykel fra Scott. Der har fået navnet Scott Addict Gravel.

 

Netop denne cykel har vi på Feltet.dk haft mulighed for at teste.

 


 

Test

Scott Addict Gravel springer ved første øjekast i øjnene med den brun/rødlige farve, der giver et rigtig godt farvespil sammen med den grå farve der præger undersiden af rammen.

 

Cyklen fra Scott er ikke præget af forskellige Scott stafferinger, men kun det klassiske Scott logo foran på cyklen og under cyklen.

 

Stilmæssigt stemmer farverne meget godt overens med de sidste års trend inden for cykelrammer og specielt cross/gravel rammer: Der skal være farver på og mange farver.


Dog er disse farver noget mere nedtonede end man tidligere har set.

 

Efter cyklen var blevet set an og pedaler var blevet monteret, var det blevet tid til første tur på cyklen.

 

Jomfruturen blev dog på landevejen. Jeg modtog cyklen i starten af december. Måneden forinden havde været ret våd og mine lokale grusveje var blevet totalt undermineret af alt den nedbør. Derfor blev den første uges tid på landevejen.

 

 

Kørsel på landevej
På Scotts egen hjemmeside hævder de, at det er en cykel der kan køre i alle terræner, derfor var det også nærliggende at teste cyklen på landevejen. Det er også min erfaring, at mange der har en gravel/cross cykel, også benytter den til vinterkørsel på landevejen.

 

Landevejskørslen har primært foregået med min lokale cykelklub. Her har cyklen gjort det over alt forventning. Man har uden problemer kunne køre to timer, sammen med andre der kører landevejscykler og med landevejsdæk, uden problemer med farten.


Det skal dog siges, at hvis jeg prøvede at give den gas i nogle intervaller, kunne man godt mærke, at det ikke var en landevejscykel. Den reagerede ikke med samme antrit, når man trådte til, og generelt var det svært at presse cyklen højt op i fart.

 

På den leverede cykel er der monteret Schwalbes G-One allround dæk i 35 millimeter. Disse dæk har jeg tidligere kørt på og ved, at de har en fin rullemodstand på landevejen, jeg har kørt med et dæktryk på 4,5 bar, hvilket også er meget tæt på det maksimale dæktryk for dette dæk.

 

 

Hurtig cykel i terrænet

Jeg har testet en del cross- og gravelcykler. Det der efter min mening skal være til stede ved en gravelcykel er, at komforten skal være i top.

 

Fordi cyklen som oftest bliver brugt på forskelligt og oftest ujævnt underlag, skal det være en behagelig oplevelse at køre på cyklen.

 

Umiddelbart er det her en fin oplevelse. Grusveje og skovveje er forskellige, men på de hårde veje med få huller, ruller cyklen helt fantastisk.

 

Men lige så snart man kommer ud på veje der er meget hullede og med store sten, er komforten ikke nær så god.

 

Dette hænger i høj grad sammen med dækvalget. Dækkene er 35 millimeter og uden de store knopper gør det, at der mangler en del komfort, når cyklen rammer hårdt underlag.

 

Det er tydeligt, at Scott Addict Gravel er bygget til at få rytteren fra A-B så hurtigt som muligt, men hvor hovedvægten ikke er på det komfortmæssige. Dog kan der skrues op for komfortegenskaberne ved at lege med dæktrykket. Finder man et sæt dæk, som kan tåle et lavere tryk, så kan det give noget ekstra komfort.

 

Styreegenskaberne kan der dog ikke sættes en finger på. Cyklen reagerer, som man gerne vil på de forskellige underlag.

 

Cyklen er for det meste blevet testet på grusveje eller større skovveje. Men nogle enkelte gange er cyklen også blevet testet på MTB-spor. Dette er ikke denne cykels stærkeste side.

 

På de ruter jeg har kørt, har der været mange rødder og stødene fra dem har ikke været specielt behagelige.

 

Vil man have en bedre køreoplevelse på sporene kan man sætte nogle bredere dæk på, da rammen kan tage helt op til 40 millimeter dæk.

 

Dette vil gøre meget for komforten, også på de mere ujævne grusveje.  

 

 

Gear og bremser

Scott Addict Gravel er udstyret med den nye gravel gear-gruppe fra Shimano. Navnet er GRX og fås i forskellige varianter, med forskellige kranksæt. Denne gruppe er den mekaniske udgave og med 2x11 speed.

 

GRX-gruppen fra Shimano har jeg aldrig tidligere kørt med, men første indtryk af gruppen er positivt. Under hele testen har der ikke været nogen problemer eller justering af gearene.

 

Gearskiftet fungerer ligesom Shimanos andre grupper, og er man vant til disse vil der ikke være nogen tilvænning.

 

Den helt store ændring for mig, er grebene. Disse er blevet gjort mere komfortable at holde ved. Selvom grebene ser mere aggressive ud, så føles det som, at man har et mere sikkert greb om styret.

 

Bremserne er også fra GRX og er den hydrauliske model. Her er der ingen slinger i valsen, når cyklen skal bremses ned, de leverer rigtig god bremsekraft. Heller ikke ved bremserne har der været behov for yderligere justering.

 

 

Hjul og Dæk

Cyklen fra Scott bliver leveret med hjul fra Syncros.


Syncros er Scotts eget mærke og laver alt fra hjul, til styr, frempinde, saddelpinde og sadler.

 

Hjulene hedder Syncros RP 2.0 og er et aluminiumshjulsæt. Det er et fint allround hjulsæt der ikke er specielt bygget til gravel-kørsel, men kan også sagtens bruges på landevejen.

 

Hjulen er sat op til tubeless. Denne opsætning har været fremme i nogle år efterhånden. Fordelen ved at køre tubeless er, at man kan køre med et mindre dæktryk, fordi der ikke er en slange der kan punktere. Ligeledes kan man også bruge en speciel lappevæske der kan lappe de små punkteringer.

 

Dækken er som tidligere nævnt fra Schwalbe, og hedder Schwalbe G-One Allround. Dækket er et specielt udviklet til gravel cykler og er 35 millimeter bredt. Dækket har en lav rullemodstand og derfor ruller det også udmærket på asfalt. Der hvor dækket udmærker sig mest, er dog på grusveje uden for store sten.

 
Konklusion

Scott har lavet en gravelcykel, der klarer det godt på de fleste af de parametre, vi har testet. Cyklen fungerer fint på grusveje, hvor man virkelig føler, at man kan give den gas. Køreoplevelsen er i bund og grund ok.

 

Dog føler vi, at bliver cyklen udfordret med grusveje med store sten og huller, er komforten ikke så god, som hvis man holder den op imod andre mærker vi tidligere har testet. Til gengæld er den hurtig.

 

Og så er styregenskaberne i top, selv hvis man kommer ud i noget løst grus, føler man, at cyklen står godt fast i underlaget.

 

Vi har som bekendt også testet cyklen en del på landevejen. Her gør den det dog overraskende godt, og her mærker man stivheden fra Addict-rammen.

 

Det eneste minus ved udelukkende kun at køre landevej er dækkene. 35 millimeter gravel-dæk ruller ikke så godt som et almindelige landevejsdæk. Men skal man køre lidt blandet, gør dækket det rigtig godt. 

 

Alt i alt har Scott lavet en rigtig fin cykel, der kan lidt af det hele. Cyklen gør det godt på de fleste grusveje, og på landevejen er den også meget pålidelig.
 

Sådan har vi testet

Cyklen er blevet testet på de nordjyske veje i december måned. Cyklen har kørt under forskellige vejrforhold. Testturene har været fra 1,5-3 timer. Turene har været på både grusveje, landevej og lidt singletrack.  

Stillet til rådighed af: Scott Danmark

 

TESTRAPPORT

 

Brand

Scott

 

Model

Scott Addict Gravel 20 Disc

 

Hvad er cyklen lavet til og hvem henvender den sig til?

Cyklen er bygget til de ryttere der gerne vil køre stærkt på grusvejene Den almindelige motionist, eller supermotionisten eller licensrytteren hvor fart er vigtigere en rendyrket komfort.

 

Bedøm hvordan producenten er lykkedes med at ramme formål og målgruppe

Scott har lavet en god cykel. Dog føler vi, at der til målgruppen godt kunne have været mere fokus på komforten.

 

Hvordan er prisen i forhold til lignende cykler?

Prisen på denne cykel er 29.000,-, og i forhold til det udstyr man får for de penge, mener vi bestemt, at det er en god cykel i forhold til andre modeller.

 

Ramme

Bedøm rammens udførsel / konstruktion

 

Rammen er en meget klassisk konstruktion, som man kender det fra racercykler eller andre gravel-cykler. Dog er denne ramme en kende mere aggressiv end normalt ved gravel-cykler.

 

Hvordan er indstillingsmulighederne?

Det er ret nemt og enkelt at indstille saddel og styrhøjden. Dette giver en stor fordel, da man nemt kan ændre på sin position på cyklen.

 

Hvad vejer den testede cykel?

8,6 kilo med Frontmount og pedaler.

 

Køreegenskaber

Er cyklen komfortabel at køre?

 

Vi har testet cykler, der har været mere komfortable at køre på. Komforten er ikke i højsædet ved denne cykel. Specielt på meget hullede grusveje.

 

Beskriv cyklens køregenskaber

Køreegenskaberne er ok for denne cykel.

 

Bedøm cyklens stivhed og kraftoverførsel

Hvad denne cykel ikke har på komforten opvejer den på stivheden. Man føler virkelig, at den kraft man smider i pedalerne, bliver overført til fart på cyklen på grusvejene.  

 

Beskriv styring - er den livlig, neutral eller doven?

Cyklens styring er meget neutral. Det var ikke denne testers oplevelse, at den var meget livlig.

 

Komponenter

Matcher de valgte komponenter rammens egenskaber?

 

Komponenterne på denne cykel passer godt. Man har valgt at sætte den nye gravel-gruppe fra Shimano GRX på denne cykel. Det er en rigtig god løsning til en gravelcykel. I modsætningen til en almindelig landevejsgruppe. Så giver gravel-gruppen lidt mere. Derfor mener vi, at rammen og komponenterne harmonerer godt.

 

Er der nogle komponenter som bør opgraderes i forhold til rammen?

Hvis man skulle opgradere noget på denne cykel, skulle det være fra mekanisk gear til elektronisk. Men det skal dog siges, at den mekaniske GRX-gruppe har gjort det rigtig fint.

 

Bedøm hjulsættet

Hjulsættet er rigtig fint allroundsæt. Hjulene passer fint til de danske forhold. Hjulene er fint aluminiumshjulsæt. Men her kunne man godt opgradere endnu mere.

 

Konklusion

Nød du at køre på cyklen?

 

Det korte svar er ja. Denne cykel er den mest aggressive gravelcykel denne tester har prøvet, og man kan give den gas på grusvejene. Et minus er som tidligere nævnt komforten. 

 

Vil du anbefale cyklen?

Vi kan godt anbefale Scott Addict Gravel, hvis man er til fart på grusveje. Det er ikke den mest komfortable cykel at cykle langt på. Men sætter man nogle bredere dæk på, kan det højst sandsynligt gøre komforten bedre.

 

Om testeren:

Alder: 31 år

Højde: 173 cm
Vægt: 73 kilo

Jeg har cyklet i: Otte år
Så ofte cykler jeg: tre-fire gange om ugen

Jeg kører disse discipliner: Landevej og gravel

Feltet.dk's vurdering

(8/10)

Se mere om Feltet.dk's test kriterier

INFO
Arkiv: Cykler
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

LIVE nu: Mitchelton sætter Fuglsang under pres

Optakt: 1. etape af UAE Tour

Lonardi sejrer i tyrkisk møgvejr

Næsten 25.000 kroner i puljen i Feltet.dk Tour - vokser hele tiden

Optakt: UAE Tour

Feltet.dk lancerer cykelduellen 2020

Optakt: Fredagens etaper i Andalusien, Algarve og Frankrig

Optakt: Tour des Alpes-Maritimes et du Var

Nibali ser Evenepoel som Giro-rival: Knægten er ekstraordinær

Froome får comeback søndag: Alt hvad jeg har tænkt på

Valgren og Stokbro i aktion i hårdt fransk etapeløb

Fuglsang efter trøjeforsvar: Jeg har det godt

Evenepoel: Jeg overraskede mig selv

Sejrsløs spanier overraskede i Andalucien: Jeg kan ikke tro det

Banelandsholdet tror på VM-medaljer

Cykelrejser: Hvor går turen til i 2020?

Video i artiklenInteresseret i cykeludstyr, rabatter, guides - se her!

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST

TORSDAG

Python Pro øger præmiepuljen i Feltet.dk Tour - Nu over 50.000 kr.

Video i artiklenRemco rev rivalerne itu i Algarve

Kæmpe TV-oversigt for 2020 - Køb Eurosport Player

Landsholdet udtaget til VM på bane

Stjernespækket felt til Ardèche

Kwiatkowski dropper endnu engang brostenene

Video i artiklenMonsteret Evenepoel satte alle på plads i Algarve

Video i artiklenNorsgaard tager første stik i Spanien

Video i artiklenCaja Rural-rytter snyder favoritterne i Andalusien

Video i artiklenSerrano snød favoritterne i Andalusien

Video i artiklenLovende Sunweb-talent klar til debut

Video i artiklenPogacar sigter efter ny triumf i UAE Tour

Tidligere stortalent havde brug for forandring

Tidligere TdF-etapevinder efterforskes for systematisk kriminalitet

Video i artiklenRadio Tour om Bjarne Riis' nye job: Findes Bjarne-effekten?

Video i artiklenRadio Tour: Gennemgang af Fuglsang-sagen

Video i artiklenEstisk sprinter sejrede på første etape af Tour of Antalya

Eksklusivt interviewZwift blev redningskrans for Norsgaard: Den hårdeste måned i mit liv

Optakt: Torsdagens etaper i Andalusien og Algarve

Tour de France på dansk tv til 2025

Eksklusivt interviewBlaudzun inden Haut Var: Kron er sulten efter mere

Pinot vil forsvare sejr i Haut Var

Feltet.dk Race Series: Læs referat af C-løbet og se hele D-løbet

Ineos forlænger med Luke Rowe

Fusion Development fik perfekt start i spændende B-løb

Landa: Fuglsang var stærk

21-årig dansker vinder 1. afdeling af Feltet.dk Race Series

ONSDAG

Deltag på Python Camp Mallorca

Video i artiklenFlyvende Fuglsang: Denne sejr betyder meget

Adam Yates klar til at skyde 2020 i gang

Jakobsen: Vil vinde så meget som muligt i denne sæson

Nyt Trek-Segafredo-talent: Surrealistisk at køre med Mads P

Bagioli kører ikke Grand Tours i 2020

Video i artiklenVelvalgt timing sikrer Fabio Jakobsen sejren i Portugal

Van Loy tager endnu et år hos Telenet Baloise Lions

Video i artiklenJakobsen stærkest i spurten i Algarve

Kometa-bossen Basso: Grand Tours ligger langt ude i fremtiden

Brølstærk Fuglsang slår Landa i Andalusien

Leezer gør comeback efter rygproblemer

Video i artiklenGense: Fuglsang vinder første etape i Vuelta a Andalucia!

Evenepoel: Det bliver en stor udfordring

Optimistisk Nibali: Min form er ret god

Test: Trek Supercaliber 9.8 2020

Optakt: Volta ao Algarve

Optakt: Vuelta a Andalucia

Optakt: Onsdagens etaper i Andalusien og Algarve

Benoot vælger højdetræning over løb: Kan fokusere kun på cykling

Bardet anerkender Quintanas magtdemonstration: Bliver svært

Futurum: Kæmp som en ulv, klæd dig som et lam

Jumbo med Groenewegen og De Plus i UAE Tour

Wattene bag Verdensklassen - Vidunderbarnet flyver til tops

TIRSDAG

LIVESTREAM: 1. afdeling af Feltet.dk Race Series

Video i artiklenHonoré: Jeg minder lidt om Alaphilippe

Feltet.dk Race Series starter 20.15

Video i artiklenSmed kilo for hurtigt: Mont Ventoux knækkede Ineos' guldfugl

Video i artiklenDegenkolb og Ballerini misser Algarve grundet sygdom

Over 400 har tilmeldt sig Feltet.dk Race Series - bliv den næste her

Video i artiklenBennetts anden lead-out man roser Mørkøv

Video i artiklenSunweb-hjælper skadet efter styrt i fransk etapeløb

Ineos har Thomas og Dennis med til Algarve

Video i artiklenRadio Tour, sæson 2, afsnit 1: En snak om Fuglsang-sagen og Riis' nye job

Eksklusivt interviewSkelde om Andalusien: Et af de sværeste løb i holdets historie

Video i artiklenMacAskill gør det igen: MTB-akrobaten i træningscenter