Prøv vores nye app
Test: Reform Seymour sadel
04. oktober 2024 10:30
af Ole Bjerre Christiansen

Reform Seymour sadlen er et godt bud på at optimere både komfort og effektivitet i trådet med sin individuelle tilpasning til siddelejet.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

Introduktion
Reform er en Canadisk virksomhed grundlagt og stadig placeret i Vancouver, British Colombia på vestkysten af Canada.

Mike Perreten og Tom Edstrand, som er to outdoor-freaks, grundlagde virksomheden i 1997 med fokus på skateboard og senere skiprodukter.

I 2015 deltog Mike i et af de mange krævende landevejsløb omkring byen Whistler i British Colombia og fik så godt og grundigt ondt i bagdelen, at det gav inspiration til udvikling af en mere komfortabel cykelsadel. Fra skistøvler var teknikken med at optimere pasformen, gennem støbning af indmaden i skistøvlerne, allerede kendt. Filosofien fra skistøvlerne blev således overført til støbning af siddelejet på sadler, og efter flere forsøg, blev Reformsadlen skabt.


Reform sponsorer flere topatleter, primært canadiske landshold og OL-deltagere, og virksomheden får gode tilbagemeldinger til de løbende forbedringer.

 

Fakta
Produkt:
Reform Seymour Sadel
Producent: Reform, Vancouver, BC, Canada
Importør: HF Christiansen
Vægt: 197 gram
Materiale: Carbon
Længde og bredde: 252 * 142 mm
Vejledende pris: Kr. 3399,- inklusiv lader - kr. 2999,- uden lader

(Sadlen findes også i en titaniumudgave (Reform Tantalus) med en vægt på 235 gram, samme dimensioner og vejledende pris på kr. 2699,- inklusiv lader og 2299 uden lader).
 


Sadlen kommer komplet og med gode instruktioner.

 

Test
 

Mange undervurderer betydningen af den rigtige sadel og den korrekte indstilling. Sadlen som med begrænset støtteflade, skal bære en stor del af rytterens vægt er afgørende for både komforten og effektiviteten. Personligt er jeg relativt robust og kan sidde ret lang tid i sadlen, når denne er indstillet korrekt. Derfor har jeg aldrig været den store konsument af diverse cremer og ekstra vaskeskind til bagdelen.

Da jeg skulle teste Reform sadlen, reflekterede jeg over min aktuelle sadel. Jeg har faktisk kørt med den samme sadel i mere end otte år og føler mig efter flere tusinde kilometer fortsat rigtigt godt tilpas. Jeg tror det er almindeligt at man finder en sadel man føler sig ”hjemme” på, og derfor ikke skifter og eksperimenterer unødigt med.

Sadlen har to områder med termoformiske egenskaber, som er placeret, hvor trykket på bagdelen er størst, det vil sige hvor siddeknoglerne støtter på sadlen. Ikke mange ryttere er symmetriske ej heller ved siddeknoglerne, så støbningen af sadlens støttepunkter er for at kompensere for en asymmetri giver mening, så derfor glæder jeg mig til testen.


Støbningen let og hometrainer anbefales.

 

Læs også
Van der Poel vinder gravel-VM – Dansker viser sig flot frem

 

Der skal støbes

Reform kommer med en udførlig introduktion og instruktionsvideo Molding Instructions - Reform Saddle til selve støbningen af sadlen, hvilket er let udført og overstået på 15 - 20 minutter inklusiv sadelskifte. Det anbefales, at der bruges en hometrainer til selve støbeprocessen, for at sikre mest mulig stabilitet under processen. Sadlen opvarmes samt støbes og under afkølings- og hærdeprocesserne fortsætter man med at cykle, med forskellige greb i styret.

Sadlen er efterfølgende ikke overdrevent formet omkring støttepunkterne, men byder på bløde overgange og fordybninger, hvilket sikrer en god fordeling på understøtningspunkterne. Støbeprocessen kan gentages, enten for at optimere støtten lidt mere eller for at støbe til en anden rytter.


Så på landevejen

Alle ryttere er forskellige og ikke nødvendigvis symmetriske, derfor giver det god mening at tilpasse sadlen, så der på trods af forskelligheder sikres et godt siddeleje. Sidder man ”rigtigt” flytter man sig ikke (så meget) og flere watt kan gå i pedalerne og dermed opnås større ydeevne. Fra besøg på flere fabrikker, der arbejder sammen med World Tour holdene, ved jeg at 1. prioritet i udviklingen af alt udstyr er reduktion i watt-tab, og det gælder alt fra lejer og hjelme til tøj og sko. Så logikken her er at energien skal ned i pedalerne og ikke bruges på at flytte kroppen på sadlen, igen en præmis, der giver mening.


Sadlen er relativt bred i forhold til min egen sadel, det er selvfølgeligt en individuel præference, men jeg foretrækker en rimeligt smal sadel, en bred sadel er ikke optimal for mig. Fordi jeg kører mest racer, foretrækker jeg en lidt smallere sadel, som jeg føler giver mere bevægelsesfrihed. Kvinder har en større afstand og vinkling af siddeknoglerne, så generelt er en relativ bred sadel mere optimal for kvinder.


Siddekomforten er fin allerede på første tur, som var en god times tid i sadlen. Jeg bemærkede at jeg marginalt ændrer min position et par gange, for at finde den bedste placering. Ikke uroligt, men mere instinktivt for at prøve at finde de bedste positioner. Allerede på anden og specielt på de efterfølgende ture følte jeg mig godt ”hjemme” og tilpas på Reformsadlen. Tredje tur kørte jeg lidt under 3 timer og havde slet ikke antydninger af ubehag, så antager det er resultatet af den individuelle tilpasning. Jeg har hen over sommeren fortsat med Reformsadlen, der er blevet kørt både stærkt og i bjerge. Både på det flade terræn og i bjergene syntes jeg,  det føltes godt - og jeg føler faktisk jeg kan sidde ned lidt længere end normalt i bjergene, inden jeg skal op og stå.

 


Lækre materialer og håndværksmæssig kvalitet.


Kvaliteten og design

Der er tale om et klassisk design i klassiske farver, som signalerer der fokuseres på komfort og ydeevne. Ikke nogen ”frække” farver og fancy udsparinger, blot en troværdig klassiker.

Der findes grundlæggende to modeller hvor materialevalget er forskelligt. Topmodellen er bygget op på carbon rails og alternativet er bygget op på titanium rails, begge materialer er fra øverste hylde, og understreger der ikke er gået på kompromis med kvaliteten. Vægten for den testede carbonmodel er 197 gram, hvilket er overraskende let for en forholdsvis bred sadel og med de indbyggede termoformiske zoner. Titaniummodellen vejer 235 gram, hvilket også er acceptabelt, men der findes selvfølgelig lettere alternativer.


Design, materialevalg og ikke mindst bearbejdningsfinish af sadlen, giver et rigtigt godt og gedigent indtryk af en kvalitetssadel.

 


Reforms sadler er 142 mm. i alle modeller.


Konklusion:

Der er helt sikkert et behov for individuel tilpasning af sadel via støbning, som Reformsadlen tilbyder. Jeg kender flere der har langt større problemer med ubehag og siddesår end jeg har, her er Reformsadlen et godt alternativ. Manglende siddekomfort på cykelturene kan virkelig ødelægge en ellers dejlig tur ud på landevejen. Reformsadlen sidder stadig på min cykel og den fungerer godt for mig.

Siddekomforten er helt i top og føler også jeg sidder mere roligt. Jeg cykler normal med 131 mm bred sadel, så ideelt set ville jeg gerne have en smallere Reformsadel end bredden på 142 mm, der er eneste tilgængelige.

Kvaliteten og helhedsindtrykket er virkelig god, det er en god følelse at håndtere sadlen, der er let og lækker.


Prisen for sadlen er i den høje ende, så tror ikke Reform Seymour bliver markedsleder, men der er helt sikkert et segment af ryttere, der vil have fordel af den individuelle tilpasning af støttepunkterne i sadlen. Jeg har testet sadlen på min racercykel, men den er også anvendelig på MTB. Jeg har ligeledes bemærket, at flere endurance-ryttere benytter Reformsadlen, hvor netop trykudligning er supervigtigt over de lange distancer.


Reformsadlen giver value for money, hvis du har problemer med ubehag og siddesår, når du cykler og specielt når du cykler langt. For de fleste findes der billigere alternativer, hvor tilfredsstillende komfort og ydeevne kan opnås. Jeg syntes det trækker lidt ned i den overordnede vurdering, at der kun findes en bredde sadel. Reformsadlen giver også mening i en cykelglad familie eller måske en mindre klub, hvor man kan bruge Reformsadlen, som en del af optimeringsarbejdet.

Annonce

Feltet.dk's vurdering

(7/10)

Se mere om Feltet.dk's test kriterier

INFO
Arkiv: Andet udstyr
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Søndag den 06. oktober 2024

Landevej
Minut for minut: Sådan snuppede Laporte sin første sejr i et år
Landevej
Mads P. er klar: Normalt bør det være et godt løb for mig
Landevej
Vuelta-åbenbaring har fremtiden på plads
Gravel
Isaac Del Toro skal køre gravel-VM
Landevej
Stephen Roche efter VM: Pogacar er velkommen i vores klub

Annonce

Landevej
Colombiansk cykelrytter myrdet
Landevej
Dansker kører i top-5 i britisk triumf
Landevej
Vender Alpe d’huez og Mont Ventoux tilbage til Touren?
Landevej
Oversigt: Disse danskere skal køre Paris-Tours

Annonce

Lørdag den 05. oktober 2024

Landevej
Medie: Pidcock i overraskende skifte
Landevej
Kyllingen: Her skal Skjelmose forbedre sig
Landevej
Optakt: Paris-Tours
Landevej
”Jeg følte virkelig et pres,” siger Pogacar

Annonce

Landevej
Se Pogacars knusende angreb
Gravel
Stjerne forklarer, hvorfor hun tabte: Det var forfærdeligt
Gravel
Utroligt: Visma-komet reagerer på sin fjortende VM-titel
Landevej
Dansk top 10-placering i italiensk klassiker
Landevej
Første mand i 29 år: Opvisning sikrer Pogacar unik bedrift
Gravel
Video i artiklenSe spurten: Vild stjerneduel afgør VM
Landevej
Stjerne vinder for fjerde gang
Landevej
Lund tættere førertrøjen i ny Kristoff-sejr

Annonce

Landevej
Pogacar er ikke færdig: Vil slutte sæsonen stærkt af
Landevej
Italiener igen hurtigst: Vinder sin anden etapesejr
Gravel
Tidligere verdensmester melder afbud til Gravel-VM

Annonce

Gravel
Formel 1-stjerne klar til Gravel-VM

Fredag den 04. oktober 2024

Landevej
Cecilie Uttrup får startnummer 1
Landevej
Optakt: Giro dell'Emilia

Annonce

Landevej
Skjelmose afslører: Har to diskusprolapser
Landevej
DCU glæder sig: God dato for PostNord Danmark Rundt 2025
Landevej
Tobias Lund øjner ny milepæl i karrieren efter sejren
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lund vinde 4. etape af Cro Race
Landevej
Belgier prøver lykken hos nyt hold
Landevej
Video i artiklenOversigt: Se alle danske UCI-sejre i 2024
Landevej
Tobias Lund tager sejren i Kroatien
Landevej
Transferlisten 2024-2025 - ProTeams
Landevej
Skræmmende stærkt hold bag Pogacar i regnbuedebut
Landevej
Mads Würtz udgår af CRO Race efter hjernerystelse
Udstyr og test
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Landevej
Van Aert er på cyklen igen
Motion
Nyt cykelmagasin på gaden
Landevej
Tidligere verdensmester giver op: Bundlinjen er, at jeg ikke er god nok
Landevej
Pogacar viser VM-tøjet frem
Landevej
”Han har en vilje som få,” siger tidligere sportsdirektør
Udstyr og test
Test: Reform Seymour sadel
Landevej
Medie: Visma-rytter skifter hold
Landevej
Visma-chef langer ud: De er milevidt bagude
Landevej
Stor overraskelse: Italiener snyder WorldTour-rytterne

Torsdag den 03. oktober 2024

Landevej
Storhold på rov hos UAE
Landevej
Tre ryttere bekræftet på nyt dansk kontihold
Landevej
Evenepoel melder klar til dyst mod Pogacar og Roglic
Landevej
UAE tangerer endnu en imponerende rekord
Landevej
"En mærkelig dag", siger UAE-profil om solosejr
Landevej
Transferlisten 2024-2025 - WorldTour
Landevej
Philipsen gør status: Det var højdepunktet
Landevej
Video i artiklenSe Philipsen tage sin niende sejr i år
Landevej
Video i artiklenPhilipsen spurter sig til fornem sejr
Landevej
Hurtig franskmand fortsætter på WorldTouren
Landevej
Tour de France-åbenbaring forlænger
Udstyr og test
Test: Envy Light sommertøj fra Re-Behave
Landevej
Video i artiklenUAE-stjerne vinder efter vildt soloridt - Tobias Lund bliver treer
Landevej
Medie: Belgisk profil forlænger ikke
Landevej
Pogacar ser frem til “favoritperiode” i VM-striber
Landevej
Danskere blandt favoritterne: Etape forkortes
Landevej
Lidl-Trek-profil ser frem til VM-duel: Van der Poel er den klare favorit
Landevej
Lidl-Trek-rytter skifter hold
Landevej
Visma-sportsdirektør: Som hold tog vi en chance og tabte
Landevej
Kasper Asgreen skal opereres
Landevej
Bjarne Riis om Mørkøv: Et par års erfaring inden havde været godt
Landevej
Oversigt: Her er danskerne, der skal køre tysk endagsløb
Landevej
Suveræn hollænder triumferer igen med dansk leadout
Landevej
Agent afslører: Pogacar tæt på ny kontrakt
Landevej
Skifter hold: Belgier bryder sin kontrakt
Landevej
Gilbert vil have kæmpe job
Landevej
Verdensmester skifter til UAE

Onsdag den 02. oktober 2024

Landevej
UAE skriver historie med ny sejr
Landevej
Merckx fastslår: Pogacar er ikke større end mig
VIS FLERE

Annonce