Test: Rapha Pro Team sko
28. februar 2020 19:00
af Morten Andersen

Rapha lancerer en ny sko som kører sig direkte ind i eliten med et vanvittigt godt miks af stivhed og komfort og et nyt, spændende materiale; Powerweave.

Fakta

Producent: Rapha
Produkt: Pro Team sko
Farver: Lilla/sort (fås også i hvid og sort)

Størrelse: Testet i str. 43

Vægt (vejet): 270 gram

Vejledende udsalgspris: 2400,- kroner

 
Introduktion

Engelske Rapha er kendte for at lave kollektioner til alle typer ryttere og discipliner.


Pro Team-kollektionen er rettet mod den seriøse rytter og med sponsoratet af Pro Tour-holdet EF Education First udvikles produkterne både til og i samarbejde med de professionelle ryttere.

 

Her er der fokus på produkter som både har ydeevne og komfort til at performe i cyklingens allerhårdeste arena: Det professionelle cykelfelt.

 

I denne kategori falder den seneste tilføjelse også: Rapha Pro Team-skoen.

 

 

Test

Pro Team skoene er første gang, at Rapha selv laver en sko specifikt til ryttere med væddeløbs-gener.

 

Skoen er lavet i samarbejde med materialeteknikkere, carbon-eksperter samt med inputs fra de professionelle ryttere. Og det er da også et spændende produkt med en innovativ kant, som Rapha her smider på markedet.

 

Powerweave

Skoens overdel er måske den mest iøjnefaldende og den sektion, hvor der er mest nytænkning. Rapha forsøgte sig igennem udviklingsarbejdet med en række materialer, inden at de besluttede sig for at udvikle deres eget: Powerweave.

 

Powerweave er en utraditionel overflade til en cykelsko. Den er er ru og materialet føles mere som stof eller sågar en vævning, hvor man hos andre mærker ofte får en blank overflade i stedet.

 

Powerweave er da også et vævet materiale, som ifølge Rapha især har to fordele.


For det første kan selve garn og vævning konstrueres på en måde, så man kan forstærke enkelte sektioner af overdelen.

 

Dermed kan man skabe styrke og fasthed, hvor der er brug for det. Lidt på samme måde som man ser man en carbonramme, som er forstærket og ekstra stiv på udvalgte steder.

 

 

Den anden fordel ved vævninger er, at skoen nærmest eer fri for syninger og samlinger. Det hjælper både på vægt og komfort.

 

Hvordan fungerer det så?

 

Jeg skal ærligt erkende, at jeg var skeptisk, da jeg før har set cykelsko benytte sig af en vævet overdel uden at resultatet nødvendigvis har været imponerende.

 

Men Raphas Powerweave er ikke blot et fancy navn, det fungerer faktisk. Overdelen har nemlig masser af struktur og fasthed, sådan at man ikke mister power eller pasform, når der trykkes til i pedalerne.

 

 

Vævningen er så tyk, at man på ingen måde kan se igennem den og den giver som sagt masser af ballast og ydeevne.

 

På den anden side er den meget komfortabel. Overdelen er tætsiddende og smyger sig med det samme omkring foden, så man opnår både en tilpas fast og tætsiddende pasform.

 

Faktisk vil jeg sige, at Rapha med deres Powerweave opnår et af de mest imponerende forhold mellem ydeevne, stivhed og komfort, som jeg har oplevet længe.

 

Ifølge Rapha har Powerweave også den fordel, at det vævede materiale ventilerer bedre på varme dage og ophober mindre fugt.

 

Når man ser og føler konstruktionen, så synes det meget plausibelt, om end jeg har haft svært ved at teste det for alvor her i vinterperioden.

 

Når jeg har brugt skoene indendørs, så er der ganske rigtigt ikke nogen ophobning af fugt, men det er svært at teste for alvor i forhold til på landevejen.

 

Dog er min klare fornemmelse, at skoen er til den luftige side og altså sandsynligvis vil performe godt til sommer.

 

Endeligt så er overdelen behandlet med en hydrofobisk opløsning, sådan at modstanden mod regn og sprøjt forbedres. Igen er det ikke noget, jeg har kunne teste i praksis i regnvejr, men materialet er ganske rigtigt vandskyende og afviser både sveddråber og vandsprøjt påført for testens skyld.

 

Det giver ro i maven i forhold til langsigtet brug, hvor man måske kunne frygte at overdelens eneste svaghed kunne være at den tog mod vand.

 

 

Sål

Sålen er udviklet med en specialiseret carbon-leverandør. Den er designet til at yde masser af stivhed først og fremmest, som jo oftest er hovedtemaet i en performance-sko.

 

Det mest signifikante ved første øjekast er den udvendige hælforstærkning, hvor sålen fortsætter op omkring hælen for at forstærke hele området. Det vidner igen om et stort fokus på netop ydeevne og på den ambitiøse rytter.

 

Selve sålen er rigtig stiv. Det er vanskeligt at vurdere den officielle stivhed, da alle producenter benytter deres eget stivhedsindeks, men jeg vurderer, at stivheden er helt oppe blandt de andre topsko på markedet.

 

Tester man skoen i hænderne, så er den fuldstændig rigid i både længe- og bredderetning og kan på ingen måde bøjes. Det plejer at indikere en rigtig stiv sko og det bekræftes også i pedalerne.

 

Her leverer sålen masser af saft og kraft og i hvert fald ikke giver rytteren en undskyldning for manglende power-overførsel.

 

Sålen forstærker indtrykket fra skoens overdel, hvor stivheden kombineres med fin komfort. Jeg er typen, som normalt skal bruge 8-10 træningsture til at blive venner med en ny sko, men det er ikke tilfældet her.

 

Udover et velafbalanceret miks af materialer og en klog konstruktion, så tilskriver jeg til dels også dette til det faktum, at skoen føles som om, at den her en lille anelse mere bredde end man ofte får i sko til eliten.

 

Her er lige de få millimeter mere plads, som gør de fleste rigtig godt. Især tåboksen har lidt spillerum, hvilket bekommer min fod rigtig fint.

 

 

Øvrige detaljer

Med det basale på plads, så lad os se på skoens øvrige detaljer.

 

Mest centralt finder man de to BOA-spænder, som sørger for lukningen af skoen.


BOA er vel den mest brugte teknologi, så intet nyt under solen her. Men et godt valg ikke desto mindre.

 

BOA-spænderne er blevet forfinet over de seneste sæsoner og giver nu endnu mere spænding og mulighed for at mikrojustere på farten. Det passer perfekt til Pro Team-skoen, hvor man kan få den rette spænding til at matche stivheden, men også kan justere for at finde komforten.

 

Indersålen er af forventet kvalitet og kommer med tre indlæg til svangstøtte (Neutral, Medium og High). Fin feature, som man forventer til en sko til denne pris.

 

Sålen er forstærket forreste med et stykke plastik, som skal forhindre slid, når man bruger tæerne til at finde pedalen, når der skal klikke si.

 

Og så naturligvis beskytte, når man går i skoene. Hælstykket er også forstærket med en udskiftelig plastikplade, så man ikke slider carbonsålen i stykker.

 

Gevindene til klampeskruerne er lavet af titanium hvilket skal sikre lav vægt og stor holdbarhed.

 

Der er reelt ikke så meget at sige om detaljerne, ud over at de alle er hentet på øverste hylde og fuldender en meget fin pakke med et niveau som er forventeligt helt i top.

 

 

Konklusion

Rapha Pro Team-sko er en længe ventet opdatering for Rapha-fans. Og den skuffer ikke!

 

Først og fremmest er skoen her ikke et tilfælde af gammel vin på nye flasker. Powerteknologien lader til at være gennemført og tilbyde de ønskede kvaliteter i form af komfort og stivhed i fin forening.

 

Sålen er også imponerende. Det er ikke svært at lave en stiv sål, men at få den til at fremstå komfortabel er en anden snak, som her lykkes.

 

De to ting til sammen giver en rigtig god pasform, som man ikke skal bruge masser af tid på at køre ind. Skoene sidder fra første gang man klikker i.

 

Konklusionen er derved, at min oplevelse med skoen her er, at den forener komfort og ydeevne, så man som seriøs rytter får en sko, som kan klare det hele. Det er svært at sætte en finger på nogen reelle svagheder eller mangler.

 

Prisen? Skoene er bestemt ikke billige, men stikker omvendt heller ikke af i forhold til konkurrerende topsko. Der er i hvert fald ikke noget i hverken ydeevne eller komfort, som taler imod, hvis man vil lave investeringen.

Stillet til rådighed af: Rapha

TESTRAPPORT

 

Brand: Rapha

Model: Pro Team sko

Hvad er skoen lavet til?

Den seriøse rytter, som vil have en sko, som er gearet til cykling på konkurrenceniveau.

 

Hvilke særlige tekniske features har skoen?

Powerweave-overdel,s om er en ny vævning udviklet af Rapha. Den skal give mere komfort og bibeholde ydeevne, ved at forstærke skoen på udvalgte steder. Samtidig reducerer den antallet af syninger markant.

 

Skoen har også en specieludviklet carbonsål.

 

Bedøm skoens konstruktion

Skoen er særdeles veludført med elegrnate overgange og sammenspil mellem Powerweave-materialet, carbonsål og -hæl samt BOA-bespændingen. Alt er gennemtænkt og veludført.

 

Bedøm ydeevnen

Skoene er først og fremmest stive og leverer rigtig god kraftoverførsel. Dette kommer efter fint samspil mellem over- og underdel.

 

Bedøm kvalitet/holdbarhed

Powerweave er et lækkert materiale, som er helt tætvævet. Det har således ikke nogle umiddelbare svage punkter, som man ellers kan se med den type materiale, når det bruges til sko.

 

Udførslen er i høj kvalitet hele vejen rundt, så man kan forvente lang levetid på produktet.

 

Bedøm pasform

Pasformen har umiddelbart en anelse mere plads, end man ofte oplever i raceorienterede sko. Derved appellerer den lidt bredere til sin målgruppe.

 

Powerweave-materialet sidder tæt, men komfortabelt og det er let at justere sit fit ind via BOA-spænderne, som materialerne reagerer godt på. Skoen er tro mod sin størrelse, måske med et lille tip imod den lille side.

 

Bedøm vægt

Er skoen let / tungt?

 

Bedøm komfort

Ja, skoen har rigtig meget komfort for en performance-sko

 

Bedøm ’Value-for-money’

Prisen er i den høje ende, men matcher topskoene fra andre brands.


Det er en investering for feinschmekeren eller den kræsne rytter.

 

Hvad kunne du især lide ved produktet?

Powerweave er spændende og sidder imponerende godt om foden.

 

Ellers er jeg imponeret af en helstøbt sko hvor overdel, underdel og bespænding går op i en sjældent høj enhed.

 

Var det noget som du ikke kunne lide?

Der er ikke noget som skuffer og det er svært at sætte en finger på mangler eller åbenlyse opgraderinger. Jeg er spændt på at se, om overdelen er til at holde ren, når den kommer ud i al slags vejr uden skoovertræk.

 

Konklusion

Nød du at køre med skoene?

 

Ja, her et en sublim balance mellem ydeevne og komfort.

 

Om testeren:

Alder: 36
Højde: 183
Vægt: 75 kilo

Jeg har cyklet i: 11 år 
Så ofte cykler jeg: 2-3 gange om ugen

Jeg kører disse discipliner: Landevej, Gravel

Feltet.dk's vurdering

(9/10)

Se mere om Feltet.dk's test kriterier

INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Beklædning og beskyttelse
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Video i artiklenInteresseret i cykeludstyr, rabatter, guides - se her!

Nyt økonomisk styresystem skal bære hele cykelsporten

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST

TIRSDAG

Van Avermaet: Touren 2021 bør rykkes

LIVESTREAM: Feltet.dk Race Series

Bekymret Aru: Cykling mister skønheden uden publikum

Virtu Cycling afvikler sine aktiviteter og lukker

Flerdobbelt verdensmester: At vinde OL er mit ultimative mål

De Gendt diskvalificeret fra Zwift pga. ”overmenneskelig” styrke

Dennis’ træner: Rohan giver aldrig op

Formolo om Corona: Vi er i krig

To franske løb er aflyst

Thomas: Touren uden publikum er ikke at foretrække

GOOD VIBES (ONLY) - Fra ret fed plan til RIDE SOLO - FLATTEN THE CURVE!

Riwal-Readynez suspenderer ansatte og søger lønkompensation

Moolman-Pasio: Man lærer meget af cykelsporten

Eksklusivt interviewLotto-dansker gik frivilligt ned i løn

Operation skal sikre Hermans comeback

Declercq måtte kæmpe sig til WorldTouren

Medie: Sponsorerne har tabt 40 procents synlighed

Modolo ser pessimistisk på tiden efter covid-19

Terpstra vil have ny og revolutionerende kalender

MANDAG

Lefevere: Jeg er skeptisk overfor Touren i juli

Lelangue om lønnedgang: En speciel situation

Optakt: 7. afdeling af Feltet.dk Race Series

Cataldo fordriver tiden med hobby fra yngre dage

Prof-tilværelsen har overrasket Bagioli

Declercq: Alle ved jeg ikke er en Ferrari

Overblik: Disse løb er berørt af coronavirus

Ny OL-dato fundet - Overlapper med dansk Tour-start

'Byriels brevkasse' - Stil spørgsmål til WorldTour-rytteren

Lappartient om aflyste løb: Det er ikke nemt

Gense momentet: Fuglsang først på Alto de La Cubilla

Arrangør: Gent-Wevelgem i 2020 er en mulighed

Burghardt: Jeg mangler fem procent talent

Burgos BH sender ryttere hjem uden løn

Teuns: Nibali fyldte rigtig meget

Medie: Astana skærer lønningerne med 30 procent

VIND ET HJULSÆT - VÆRDI 7.399!

Brand: Træner ikke for et bestemt mål

Vuelta-direktør: Det bliver den smukkeste Vuelta nogensinde

Mads P om forkortet VM-rute: Hold kæft nogle tøsedrenge!

SØNDAG

Egan Bernal: Lige nu træner jeg slet ikke

Jumbo-sportsdirektør om Touren: Vi holder os klar

Gensyn med triumfen: Mads P ser tilbage på VM-spurten

Det sociale hjørne: Zabel væltes af en hest i 2000

Alaphilippe: Publikum er en del af Tour de France

Barguil: Umuligt at holde folk væk fra Touren

USA Cycling fyrer medarbejdere

Steimle har fortsat sæsonmål at kæmpe for

Van der Poel prioriterer efterårsklassikere over cross

Gense momentet: Kristoff slår Degenkolb i Wevelgem

Spekenbrink: Rytterne skal træne udendørs før Touren

Gilbert kæmper for sin cykelforretning

Velon arrangerer elektronisk Schweiz Rundt

USADA-boss advarer om mulighed for dopingsyndere

Holst Enger kritiserer norske bilister efter farlige episoder

LØRDAG

E3 BinckBank Classic får ikke ny 2020-dato

Bennekou om OL-chancer i 2021: Danskerne kører jo også godt næste år

Samuel Sanchez: Valverde skal nok blive klar til OL 2021

Chavanel: Det er næppe løsningen at køre Touren uden tilskuere

Garcia Cortina om sejr i Paris-Nice: Jeg var syg inden løbet

Pinots far er smittet med covid-19

Bakelants: Sælg Tour-rettighederne til Netflix

Video i artiklenMens vi venter... En gylden, dansk cykelgeneration

Wiggins: Situationen gavner Froome mere end Dumoulin

Holm: Sponsorerne betaler ikke for tre måneder uden løb

Dlamini tilbage på landevejen efter overgreb

Medie: ASO tager Tour-beslutning i midt-maj

Bemærkelsesværdige mandskaber: Læsernes sidste bud

Nyt i shoppen: Ideel gave til cykelentusiasten

Eksklusivt interviewBystrøm fanget af Covid-19 i to omgange

FREDAG

Krisen kradser hos Lotto Soudal

FDJ-boss åben for et tilskuerløst Tour de France

Evenepoel: Cykelforbud i Frankrig og Spanien er åndssvagt

Movistar lancerer mini-serie på Netflix

Test: Pirelli Zero Cinturato dæk

Gaviria udskrevet fra hospitalet

UCI udskyder VM i mountainbike

Opdateret oversigt: Stillinger i Feltet.dk Race Series

Michael Rasmussen: Tilskuerløst Tour de France vil være et logistisk mareridt