test<\/a>.<\/p>
Men landevejscykling er ikke kun topfart og evnen til at holde h\u00f8j fart over lang tid. V\u00e6ddel\u00f8b is\u00e6r er ogs\u00e5 fyldt med masser af temposkift og evnen til at accelerere er en afg\u00f8rende faktor. Det er her, at udviklingen af Stealth-rammen tog sin start.<\/p>
Python var s\u00e5ledes p\u00e5 jagt efter at kunne supplere is\u00e6r konti-rytterne fra BHS-Bornholm med en cykel, som var aerodynamisk s\u00e5vel som adr\u00e6t og kontant. Alts\u00e5 en mere allround racercykel udviklet til v\u00e6ddel\u00f8b.<\/p>","
<\/p>
En moderne racercykel<\/b><\/p>
Resultatet er Stealth.<\/p>
Har man fulgt udviklingen af rammer i de seneste s\u00e6soner, s\u00e5 er Stealth-rammens design eller geometri ikke nogen st\u00f8rre overraskelse. Den f\u00f8lger de trends som for alvor er i markedet.\u00a0<\/p>
Kedeligt? Absolut ikke, for rammen er veludf\u00f8rt og i\u00f8jnefaldende p\u00e5 den gode m\u00e5de. Der hvor man drages af formerne og linjerne og ikke af vilde farver eller outrerede detaljer.<\/p>
Rammen er nutidig uden at v\u00e6re banebrydende eller kontroversiel. En rammegeometri, som vi tror p\u00e5 bliver normen mere og mere og som om nogle s\u00e6soner vil v\u00e6re det nye normal.<\/p>
Stealth b\u00e6rer dog stadig p\u00e5 en betydelig aerodynamisk arv og deler flere af sine gener med Aero1.<\/p>
Blandt de mest karakteristiske detaljer er de dr\u00e5beformede r\u00f8rprofiler, som nu ikke l\u00e6ngere er forbeholdt rendyrkede, aerodynamiske rammer.<\/p>
Ligeledes h\u00e6fter saddelstr\u00e6berne lavt p\u00e5 saddelr\u00f8ret for at give bagenden stivhed og forbedre aerodynamikken. Igen en feature, som tidligere var forbeholdt landevejens tidsmaskiner, men som nu er p\u00e5 vej til at g\u00f8re sig g\u00e6ldende over en bred kam.<\/p>
Selvsamme saddelr\u00f8r er buet, s\u00e5 det smyger sig omkring baghjulets buede kontur. Igen en aerodynamisk overvejelse.<\/p>
I forhold til Aero1 er det hele blot mere underspillet og en anelse mere traditionelt, s\u00e5ledes at cyklen fremst\u00e5r mere allround.<\/p>","
<\/p>","
K\u00f8reegenskaber<\/b>
Med baggrunden for rammens tilbliven in mente er det ikke overraskende at hoppe p\u00e5 rammen og m\u00e6rke en responsiv og kontant maskine.<\/p>
Rammen er stiv, som man forventer af en topcykel. Responsen er kontant og det er let at tr\u00e6de cyklen an og op i fart. Kr\u00e6fterne fordeler sig fint og der er fin balance, og derved tryghed, n\u00e5r man fyrer den af.<\/p>
Det kritiske omr\u00e5de omkring krankboksen er der ikke en finger at s\u00e6tte p\u00e5 og det tager fint imod de 1100 watt, som vi var i stand til at trykke ud af benene p\u00e5 de lokale sm\u00e5bakker, og oms\u00e6tter wattene elegant til fart.<\/p>
Det er for alvor cyklens store force og den g\u00f8r en meget fin figur, hvis man er p\u00e5 jagt efter en cykel til at sl\u00e5 huller til konkurrenterne med.<\/p>","
Eller hvis man bare vil g\u00f8re cykelkammeraterne godt gale i skralden, n\u00e5r man accelererer ud af svingene p\u00e5 tr\u00e6ningsturene.<\/p>
Der er ogs\u00e5 en fin balance i rammen, som er let at h\u00e5ndtere. Styringen er rolig og pr\u00e6cis og man f\u00f8ler sig generelt godt tilpas fra f\u00f8rste pedaltr\u00e5d. Den er let at have med at g\u00f8re og er til den rolige side.<\/p>
Nogle foretr\u00e6kker racerrammer som er meget aggressive i h\u00e5ndteringen. Her er Stealth lidt mere tilbageholden og hvis man er vant til det andet, s\u00e5 vil man m\u00e5ske savne lidt hidsighed i svingene.<\/p>
Vi synes, at trygheden og den udm\u00e6rkede balance giver en ramme, som kan races, men som ogs\u00e5 kan bruges af mere uerfarne ryttere.<\/p>
Vi har testet modellen med skivebremser i denne omgang. Oplevelsen er, at Python har dimensioneret rammen fint til skiverne og at den \u00f8gede bremsekraft fordelen sig fint i rammen og ikke forstyrrer hverken balancen eller k\u00f8reegenskaberne.<\/p>
Skiverne leverer selvsagt masser af bremseevne, hvilket vi synes, passer rigtig godt til cyklens \u00f8vrige egenskaber og desuden komplimenterer en cykel, som \u00f8jensynligt er lavet mest til dem , som gerne vil k\u00f8re aggressivt.<\/p>
Testcyklen er monteret med Rebel-hjul, som ogs\u00e5 kontinentalrytterne k\u00f8rer med. De f\u00f8les skarpe og hurtige, og med en god allround-performance, s\u00e5 de tager ved, n\u00e5r der skal accelereres, men ogs\u00e5 holder farten godt p\u00e5 lige tonserstykker.<\/p>
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Står ikke tilbage for de store
På detaljesiden står Python heller ikke tilbage for de store producenter og Stealth markerer endnu et skridt i den rigtige retning.
For der er masser af detaljer, som er veludførte og omvendt ikke mange detaljer, som man rigtig kan sætte en finger på.
Den matte lakering er den mest gennemgåede, men brydes af blanke og ’glossy’ områder. Det er faktisk ikke kun for syns skyld, for områder der har fået denne kærlige behandling, er nemlig dem, hvor cyklen samler mest snavs op. Og de ’glossy’ overflader er nemmere at holde rene end de blanke. Smart!
Derudover er spændet til saddelrøret gemt af vejen i overrøret, hvilket er med til at fremme den flotte finish.
På testcyklen var der monteret det tilhørende Stealth S1 styr, som kan huse junction-boksen fra Shimano indeni. Så slipper man for den udvendige boks under frempinden og stikket til laderen sidder i den ene bar-end. Rigtig fed detalje!
Styr-/frempindsløsningen var i starten den eneste æstetiske detalje ved cyklen, som vi var lidt i tvivl om. Frempinden er ligesom bøjet og har en rund form, der hvor den komme rop fra rammen, hvilket øjet lige skal vænne sig til. Men efter lidt tid, synes vi faktisk, at det passer helt fint til cyklen.
En anden visuel detalje er omkring sadelrøret, der hvor det buer og giver plads til baghjulet. Der er nemlig lidt mere clearance end man tidligere har set. Igen en detalje, som nogle måske vil bemærke negativt, men som har sin naturlige forklaring. Python har nemlig ønsket at give plads til store dækstørrelse, som jo uomtvisteligt er kommet for at blive. Ingen tvivl om, at meget af udviklingen på dæksiden vil fordre de bredere dæk, så i vores øjne et ganske naturligt valg fra Python, som absolut kan forsvares.
Konklusion
Har Python så nået deres mål med Stealth? I høj grad.
For cyklen er kontant, hurtigt og aggressiv på et meget højt niveau. Den excellerer især med sit antrit og dens største force er de kraftige accelerationer. Styring og håndtering er forholdsvis neutral og derved får man en cykel som kan køres af langt de fleste og sine egenskaber til trods, ikke kun er for profferne.
Alt i alt en virkelig god pakke til det danske terræn for dem, som er på jagt efter en ’rigtigø racercykel, hvor der er fokus på performance snarere end komfort.
Stillet til rådighed af: Python Pro