Test: Pronghorn Aero Disc
28. oktober 2020 12:57
af Mads Søndergaard Jensen

Ny racercykel fra det danske mærke Pronghorn, der sagtens kan tage kampen op mod de store spillere på markedet. Cyklen udmærker sig ved flot design og så skriger den på fart.

Fakta:

Producent: Pronghorn
Produkt: Pronghorn Aero Disc SRAM Force eTap AXS
Farver: Glossy Red og Matt Black
Størrelse: Testet i størrelse 52 - findes i 49, 52, 54, 56 og 58.
Vægt: 7,4 kilo

Vejledende udsalgspris: 41.990,- kroner

 

Fakta om cyklen

Ramme: Road Carbon Aero Disc

Forgaffel: Full Carbon Aero

Geargruppe: SRAM Force eTap AXS 12-speed

Kranksæt: SRAM Force AXS 48/35

Bremser: SRAM Force AXS Hydraulic Disc 160 mm

Hjulsæt: Pronghorn Carbon Racing DT-Swiss nav, tubeless ready 38 mm

Dæk: Continental GP5000s 28 C

Saddelpind: Full Carbon Aero

Saddel: San Marco Aspide Sort

Frempind: Pronghorn Carbon Aero integreret

Styr: Pronghorn Carbon Racing Combo integreret 420 mm bredde.

 

Introduktion

Pronghorn er noget så sjældent som et dansk high-end cykelmærke. Pronghorn blev etableret i 2007 med udgangspunkt i mountainbikesporten.

 

Siden da, har de udvidet til både at have cross- og gravelcykler samt landevejscykler. Pronghorns koncept er, at de bygger cyklerne når kunden har købt den, og den bliver sat præcist op til den enkelte rytter.

 

Det er muligt at prøve cyklerne i Danmark i tre showrooms i Skanderborg, Middelfart og Allerød. Har du ikke mulighed for at komme og prøve cyklerne, kan de også bestilles på Pronghorns hjemmeside.

 

Hos Pronghorn har du mulighed for, at opgradere din nye cykel med blandt andet bedre hjul, wattmålere, carbonstyr og Ceramic Speed kuglelejer.

 

Hos Feltet.dk har vi haft mulighed for at teste en cykel til 42.000 kroner, dette er den næstdyreste landevejscykel i Pronghorns sortiment. 

 

 

Test

Den helt nye Pronghorn Carbon Road Aero Disc med den elektroniske SRAM Force eTap, kommer i en flot rød farve og en matsort. Den cykel vi har fået til test er i den røde farve.

 

Selve cyklen er en flot sag og at dømme ud fra udseende oser den af fart. Fra 2020 kan man få alle deres aerocykler med elektronisk gear med 100 % integreret kabelføring.

 

Det giver cyklen et mere aerodynamisk look. På den nye 2020 model, har Pronghorn fået udviklet en ny forgaffel, og en ny type spacere.

 

Dette giver cyklen et komplet rent look, hvor bremsekablerne er 100 % skjult inde i styr og forgaflen. Denne integrerede kabelføring i styret tilkøbes let på webshoppen eller hvis du bestiller i et af deres show-rooms.

 

 

Køreoplevelsen

Når det handler om at bygge en perfekt landevejscykel, kigges der specielt på to parametre: Om den er behagelig at køre på og om den er hurtig.

 

Cyklen fra Pronghorn ser hurtig ud med de aerodynamiske rør, og efter første tur kan jeg også konstatere, at den er bygget til at køre stærkt. Denne tester har efterhånden prøvet en del aerocykler, og cyklen fra Pronghorn udmærker sig ved at være blandt de hurtigste vi har prøvet.

 

Allerede ved første pedaltråd, kan jeg fornemme, at dette er en rigtig racer, der vil fremad. På de næste ture kom testen, om den så var komfortabel at køre på.

 

Her må jeg bare sige, at det er den. Uden at det føles, som om cyklen sejler under en, så er den bare rigtig behagelig at køre på, men samtidig føler jeg ikke, at være gået på kompromis med farten.

 

 

God balance

Cyklen er utrolig balanceret at køre på. S tyringen er præcis, og allerede på første tur var der ingen betænkeligheder ved at kaste den igennem svingene.

 

Styringen er meget neutral og reagerer hurtigt på rytterens bevægelser. Cyklens styreegenskaber er klart på højde med andre topmærker.

 

Komponenter

Pronghorn tilbyder den samme ramme i seks forskellige opsætninger. I modsætning til andre store mærker, har Pronghorn kun én ramme og det er en topramme. Aeromodellen fås fra 20.000,- kroner og op til 59.000,- kroner.

 

Cyklen har integreret styr og frempind. Dette er en rigtig god løsning for at skjule kablerne og det giver et flottere design. Du har dog mulighed for at vælge det setup, der passer bedst til en dig.

 

Vil du ikke have styr og frempind i et, men have mulighed for at skifte frempind og styr selv, er dette som tidligere nævnt også en mulighed.

 

Hjulene er Pronghorns egne Carbon Racing med nav fra DT-Swiss i 38 millimeter. Hjulene passer rigtig godt til cyklen. Det er et rigtig fint allround hjulsæt, der både kan bruges på de danske landeveje og med en vægt på knap 1500 gram, kan de også bruges i mere bjergrigt terræn sydpå.  

 

Hjulene er tubeless ready, men man har valgt ikke at montere tubeless setup fra starten af. Det kan være en god løsning, da det ikke er alle der lige begejstrede for tubeless.

 

Der kan tilkøbes tubeless opsætning, så det bliver monteret inden levering. Men deter rart med muligheden for at gøre det forholdsvis simpelt. I stedet for tubeless, er der monteret et sæt almindelig clincher i 28 millimeter.

 

Fælgen kan tage op til 32 millimeter, så her er der også mulighed for, at opnå mere komfort. De 28 millimeter ruller dog fint og giver en god komfort, specielt på de lange ture.

 

Cyklen fra Pronghorn kommer med den nye elektroniske geargruppe SRAM Force eTap, der leverer elektronisk gearskifte uden nogen kabler og med 12-tandhjul på kassetten bagpå.

 

Dette fungerer bare rigtig godt og skifter upåklageligt. Skifterne er sat op sådan, at man skifter op på kassetten med det ene greb, og ned med det andet. Skal man skifte op eller ned foran, skal man trykke på begge to på en gang. Dette skal man lige vænne sig til, hvis man kommer fra en anden producent.


Ellers er det et rigtigt fedt system, hvor der er masser af muligheder for at finindstille det via SRAMs app.

 

 

Konklusion

Den overordnede konklusion, er at Pronghorn er lykkedes med at lave en rigtig god cykel, der udmærker sig specielt ved det aerodynamiske design. Et design der leder tankerne hen på andre, langt dyrere cykler.

 

Hos Pronghorn har man mulighed for at vælge cykler i forskellige prisklasser uden om nogen forhandler. Det gør, at det danske mærke kan være ret konkurrencedygtig på prisen i forhold til andre mærker.

 

Alt i alt synes jeg, at Pronghorn har lavet en rigtig god cykel til en rigtig fornuftig pris, med nogle fede detaljer og noget godt udstyr.

 

Sådan har vi testet: Cyklen er blevet testet i september måned på landevejene i Nordjylland.

Stillet til rådighed af: Pronghorn

 

 

TESTRAPPORT

 

Brand

Pronghorn
 

Model

Pronghorn Aero Disc SRAM Force eTap
 

Hvad er cyklen lavet til og hvem henvender den sig til?

Cyklen henvender sig både til motionisten og eliterytteren, der gerne vil have en aerodynamisk cykel, hvor pris og performance hænger rigtig godt sammen.

 

Bedøm hvordan producenten er lykkedes med at ramme formål og målgruppe

Jeg synes, at producenten er lykkedes rigtig fint med at ramme målgruppen.

 

Hvordan er prisen i forhold til lignende cykler?

Her får man rigtig meget cykel for pengene. Så prisen er god i forhold til lignende cykler.

 

Ramme

Bedøm rammens udførsel / konstruktion

 

Rammen er rigtig fint udført, specielt de aerodynamiske rør er jeg meget begejstret for.

 

Hvordan er indstillingsmulighederne?

Indstillingsmulighederne er fine. Der hvor man kan indstille, er det nemt at komme til.

 

Hvad vejer den testede cykel?

Cyklen vejer 7,4 kg.


Beskriv cyklens køregenskaber

Cyklen har rigtig gode køreegenskaber.

 

Bedøm cyklens stivhed og kraftoverførsel

Stivheden er tilpas i rammen og der er god kraftoverførsel når man træder an.

 

Beskriv styring - er den livlig, neutral eller doven?

Den er neutral.

 

Komponenter

Er der nogle komponenter som bør opgraderes i forhold til rammen?

 

Jeg synes ikke der er noget der bør opgraderes i forhold til rammen.

 

Bedøm hjulsættet

Rigtig godt allround hjulsæt i carbon, der både kan bruges på de hjemlige landeveje, og

 

Konklusion

Alt i alt synes jeg, at Pronghorn har lavet en rigtig god cykel til en rigtig fornuftig pris, med nogle fede detaljer og noget godt udstyr.

 

Om testeren:

Alder: 31 år.  
Højde: 173 cm
Vægt: 73 kg

Jeg har cyklet i: ni år   
Så ofte cykler jeg: 4-5 gange om ugen  

Jeg kører disse discipliner: Landevej, gravel og E-cykling.  

Feltet.dk's vurdering

(9/10)

Se mere om Feltet.dk's test kriterier

INFO
Arkiv: Cykler
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Stærk gruppe samlet: DCU har udtaget U23-landsholdet

Landevej

Oversigt: Sådan sluttede danskerne på UCI´s verdensrangliste

Landevej

Gense triumferne: Her er alle de danske WorldTour- og ProSeries-sejre

Landevej

Stor hæder på vej til amerikansk cykellegende

Landevej

Dansk investeringsbank lægger navn til belgisk klassiker

Landevej

Tidligere U23-verdensmester i enkeltstart færdig på Cofidis

Landevej

Drømmer stort: Guardini kæmper stadig for prof-kontrakt

Landevej

Colombiansk U23-mester skifter til EF Pro Cycling

Landevej

Astana og kvindeholdet skilles

Landevej

Eksklusivt interviewRiwal forhandler med mulig sponsor - Skelde stopper på holdet

Landevej

Aru afvist af Astana: Han passer ikke ind

Landevej

Video i artiklenRadio Tour, sæson 2, afsnit 31: Cykel-soigneur med Jesper Larsen

Video

Danske topryttere ønsker Anders Lund tillykke med nominering

Landevej

Job: Shimano søger QC officer og Innersales Officer

Udstyr og test

Caja Rural har holdet på plads

Landevej

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST
Fuglsang som Grand Tour-kaptajn i 2021 også?

Landevej

UCI-hold sponsoreret af Andy Schleck håber på de store klassikere i 2021

Landevej

Video i artiklenStil spørgsmål til Feltet.dks ekspert

Landevej

Styrter midt i jubel: Colombiansk rytter overbegejstret efter sejr

Landevej

EF Pro Cycling-rytter får flænge i skulderen efter styrt på MTB

Landevej

Afstemning: Hvilke transfers var de bedste og værste?

Landevej

Afstemning: Hvad var årets danske sejr og årets overraskelse?

Landevej

Produktnyt: Canyon Spectral 29 CF

Udstyr og test

Schweizer og canadier fuldender Israel Start-Up Nations hold for 2021

Landevej

Belgien har holdet klar til VM i e-cykling

E-cykling

Nicolai Brøchner forlænger sin kontrakt med ColoQuick

Landevej

Ny cykel på plads: NPV-Carl Ras skal køre på Argon 18

Landevej

Prøv banecykling - slå til nu og spar 30%

Motion

Overblik: Disse profiler mangler kontrakt for 2021

Landevej

Demare ser sig selv i Tour de France 2021

Landevej

Alpecin-Fenix henter ung østriger

Landevej

BHS-PL Beton Bornholm henter endnu et stortalent

Landevej

Aalborg Cykle Ring-rytter skifter til Mascot Workwear

Landevej

Burgos BH siger farvel til brite og byder velkommen til 34-årig franskmand

Landevej

To år efter fødsel er Deignan tilbage på top-niveau

Landevej

Boganmeldelse: Over alle bjerge

Motion

Video i artiklenHar du en fysisk cykelbutik? Så lad os hjælpe dig gratis!

Udstyr og test

Benægter Aderlass-indblanding: Bahrain-manager forsvarer sig igen

Landevej

Sprinterveteran stopper karrieren efter 17 år i sporten

Landevej

Transferlisten 2020-2021 – ProTeams

Landevej

Disse løb var de bedste i 2020-sæsonen

Landevej

Dygert tilbage på cyklen efter voldsomt styrt

Landevej

Brandvarm Brand: Coronapausen forbedrede mine crossevner

Cross

Sammenstød med skivebremse sender ung cross-stjerne på operationsbordet

Cross

World Cup-vinder: Jeg havde endnu mere i tanken

Landevej

Helt oppe i rød zone: Van Aert havde ikke flere kræfter

Cross

Eksklusivt interviewJuniorlandstræneren jubler over nyt konti-hold: En styrkelse af udviklingen

Landevej

Lucinda Brand vinder kvindernes cross-løb

Cross

Vanthourenhout vinder i Tabor

Cross

Almeida om vild Giro: Det var fantastisk

Landevej

Gasparotto indstiller karrieren

Landevej

Zoidl bliver hos sit østrigske mandskab

Landevej

Tilbud på vintertøj i webshoppen

Motion

Transferlisten 2020-2021 - WorldTour

Landevej

Afstemning: Hele fem afstemninger om Årets Rytter

Landevej

Gustav Wang nupper femteplads i Tabor

Cross

Wout van Aert efter Kortrijk: Glad for tredjepladsen alligevel

Cross

Hollandsk veteran håber at blive sportsdirektør en dag

Landevej

Betsema spurtede for tidligt: Skulle have ventet

Cross

Trodser horribel start: Brand stolede på sin spurt hele vejen

Cross

Uenigheder med UCI: Intet Hammer Series i 2021

Landevej

Sejrherren Iserbyt efter storduel: Van Aert kørte fantastisk

Cross

Iserbyt sejrer i Kortrijk

Cross

Hollandsk opvisning: Brand vinder for anden uge i streg

Cross

Anders Lund nomineret til årets træner

Landevej

Nibali rygtes til INEOS i 2022

Landevej

Geoghegan Hart drømmer om at vinde alle Grand Tours

Landevej

Chloé Dygert fortsat i problemer efter likes til Trump-budskaber

Landevej

Vilde Black Friday / Black Week tilbud

Udstyr og test

Eksklusivt interviewBane-verdensmester vil lære at vinde på nyt Konti-hold

Landevej

Fra WorldTouren til DCU-hold: Byriel vender hjem

Landevej

Vandenbergh stopper endegyldigt karrieren

Landevej

18-årig colombianer træder i Bernals fodspor

Landevej

Richard Carapaz bruger Svampebob Firkant til at lære engelsk

Landevej

Medie: Den hollandske cykelunion hemmeligholdt positiv EPO-prøve

Landevej

De danske ryttere til VM i e-cykling kører løbet i København

E-cykling

Tidligere fransk mester stopper karrieren

Landevej

Oversigt: Slutresultater af DCU Feltet.dk November Series

E-cykling

Trio skifter til Team Qhubeka-ASSOS

Landevej

Video i artiklenDanskernes cykelfremtid på World Touren – vi ser frem mod 2021

Video