Test: Pirelli Zero Cinturato dæk
27. marts 2020 19:00
af Jesper Johannesen

Pirelli har med Cinturato dækket leveret et rigtigt kompetent dæk til de koldere måneder samt pendling. Særligt rullemodstand og vægt imponerer på dette super velrullende dæk.  

Fakta

Producent: Pirelli

Model: Cinturato (Tubeless ready)

Størrelse: 700x26c (findes også i 700x24c-28c-32c-35c)

TPI: 66

Vægt: 290 gram

Vejledende udsalgspris: 449,- kroner

 

Introduktion

Findes det perfekte dæk egentlig? Nej, vil de fleste nok sige da årstidernes karakteristika og de her afledte rytterbehov varierer for meget til at et dæk kan løse alle opgaver. På den aktuelle årstid hersker ’off-season’-dækkene og Pirelli Cinturato er efter producentens udsagn et bud på et perfekt dæk til de kolde måneder, hvor terrænet er ekstra hårdt ved gummiet.

For de fleste vil navnet Pirelli nok hænge ulasteligt sammen med enten Formel 1, MotoGP eller en anden form for motorsport, og selvom der har siddet Pirelli-dæk på samtlige Formel 1-racere siden 2011, har italienerne faktisk også en lang historie indenfor cykelsporten.

 

I den første udgave af Giro d’Italia i 1909 var Pirelli således partner på løbet, og ikke mindre end 30 af de 49 ryttere, der gennemførte løbet, kørte på Pirelli-dæk. Den måske allermest legendariske cykelrytter nogensinden, Fausto Coppi, havde naturligvis også udstyret sin Bianchi-cykel med hjemlandets Pirelli-dæk.


Pirelli Cinturato er Pirellis bud på et racerdæk til ydersæsonen, eller et helårs punkteringsresistent dæk om man vil, med en kombination af lav rullemodstand og vægt, høj slidstyrke, god komfort og godt vejgreb. Feltet.dk har testet Cinturato dækket hen over vinterperioden.

 

Vil du blive lidt klogere på dækket kan du læse her

 

Eller her

 

Test

Pirelli lancerede Zero Cinturato i efteråret 2019, og vi har testet dækket grundigt hen over hele vinteren. Det er blevet brugt til pendling dagligt (ca. 60 km. om dagen), længere træningsture og i alt slags vejr. Alt i alt ca. 1500 testkilometer uden nogen punkteringer. Dækkene har været monteres på et sæt Mavic Cosmic Elite.

 

Dækkene bliver leveret i lækker indpakning, og man kan med det samme fornemme kvaliteten af dækket. En lille spøjs ting er at dækket er fastholdt foldet sammen af et lille gummibånd. Sådan et som man kan bære som armbånd, og formentligt inspireret af Livestrong armbåndene.

 

Dette kan faktisk godt bruges efterfølgende - enten til de ekstra slanger, man har med på turen, eller som på billedet nedenfor.

 

 

Montering

Dækkene har været brugt i et almindeligt setup med dæk og slange. I forhold til selve monteringen måtte denne tester virkelig arbejde for sagen. Det var ikke nogen let sag og alle tricks i bogen måtte sættes i spil. Det blev ikke nemmere, når vi forsøgte med at andet hjulsæt.

 

Efterfølgende måtte der også arbejdes en del for at få dækket til at ”sidde lige” hele vejen rundt, således der ingen bump er i dækket.

 

 

Funktionalitet

På med dækkene og ud på vejen - det er trods alt her slaget skal slås. Første indtryk er da også af en ”soldat”, som er en meget kompetent kandidat til at vinde slaget om vintervejene og ikke mindst nul punkteringer året rundt. De 26 millimeter. giver en god komfort og sikrer et fint vejgreb selv i vintervejr.

 

Den første ting der særligt springer i øjnene, er rullemodstand, vægt og vejgreb, som virker umådeligt godt. Rullemodstand og vægt er typisk modstridende i forhold til at gøre dæk punkterfrie, da punkteringsresistens ofte koster på vægten.

 

Det har Pirelli løst ved at anvende en forholdsvis smidig gummiblanding, samt et fiberbælte, der er forholdsvis tyndt, men derfor også smidigt, hvilket bidrager til at give gode rulleegenskaber. 

 

Særligt her virker det særligt som om at Pirelli har knækket koden. Man bliver næsten i tvivl om hvorvidt man rent faktisk har med et punkteringsresistent vinterdæk at gøre, da det næsten virker som et helt almindeligt sommerdæk.

 

I forhold til holdbarhed er der under testperioden ikke noget, som har indikeret at ovenstående har bidraget til en nedsat holdbarhed på dækket. Det virker solidt og med en forventeligt dækslidtage. Det benchmarker fint i forhold til konkurrenterne på markedet.  

 

 

Konklusion

Pirelli Zero Cinturato er et rigtig godt dæk, der uden problemer leverer det producenten lover. Om det er verdens bedste vinterdæk, skal vi lade være op til brugeren, men det er i hvert fald et meget kompetent bud.

 

Faktisk vil jeg ikke kalde det et vinterdæk, men nærmere et helårsdæk med rigtig høj punkteringsresidens. Så det er et åbenlyst valg som pendlerdæk eller på ture hvor man bare ikke gider punktere. For på trods af den højre punkteringsresistens er vægt og rullemodstand stadig imponerende god.

 

Alle disse elementer sammenholdt, er dette dæk et af de bedst rullende dæk beregnet til ydersæsonerne, denne tester nogensinde har prøvet

 

TESTRAPPORT

 

Hvad er produktet lavet til?

Vinterdæk med punkteringsresistens som nøgleparameter.

 

Hvilke særlige tekniske features har produktet?

Armour Tech, SmartNET og fiberbælte. Dækket kan sættes op til tubeless, hvilket giver et endnu mere smidigt dæk og reducerer rullemodstand yderligere.

 

Bedøm konstruktion / udførelse

Kvaliteten er rigtig god både i udførelse og holdbarhed.

 

Bedøm produktets ydeevne

Dækket leverer på rigtigt højt niveau og bechmarker på alle parameter.

 

Bedøm kvalitet/holdbarhed

Kvalitet, konstruktion og testkilometer kørt vidner i det hele om et dæk som leverer god holdbarhed

 

Bedøm vægt

Produktet virker let i forhold til funktionalitet.

 

Bedøm ’Value-for-money’

Prisen virker fornuftig i forhold til produktet.

 

Hvad kunne du især lide ved produktet?

Lav rullemodstand, lav vægt og punkteringsresistens.

 

Var det noget som du ikke kunne lide?

Montering kræver knofedt med kan reelt monteres af alle.

 

Hvordan er prisen sammenlignet med andre, tilsvarende produkter?

Sammenlignet med konkurrenterne leverer dækket meget fornuftigt.

 

Konklusion

 

Nød du at benytte produktet?

Ja- de nævnte produktkarakteristika er medvirkende til et iøjnefaldende godt dæk.

 

Om testeren:

Alder: 39
Højde: 173
Vægt: 69

Jeg har cyklet i: 24 år
Så ofte cykler jeg: ca. 300-500 km. om ugen

Jeg kører disse discipliner: Landevej og MTB

 

 

INFO
Arkiv: Andet udstyr
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

FREDAG

Küng har lært at være leder

Norsk hold skriver med skistjerne - Skal inspirere og lære

Medie: Sunweb jagter Bardet

Norsgaard starstruck, da han mødte Valverde

Eksklusivt interviewGustav Heby: Kan ikke forestille sig hvor hårdt det er

Ny bog: Læs løbet - taktik for cykelryttere

Video i artiklenMens vi venter på cykelsporten: Froome ser tilbage på ikonisk angreb

Thibaut Pinot: Jeg er ikke færdig med at skrive min historie

Hollandsk veteran vender tilbage: Weening til Trek-Segafredo

Produktnyt: Specialized lancerer ny sko - S-Works Vent

Video i artiklenHøjdepunkter: 5. afdeling af Uno-X Cup

Kombinér cykeldrømme med skoleophold

Mørkøv om bane-VM: Jeg var heldig med UCI-lægen

Video i artiklenGuide til cykeludstyr -Få 20% rabat på Feltet.dks webshop

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST

TORSDAG

Produktnyt: Cannondale Scalpel 2021

Demare: Groupama-FDJ er det eneste hold for mig

Lefevere: Har været nødt til at gribe ind i holdets økonomi

Ungdommens Tour de France bekræfter: Vi kører i 2020

Arrangør må aflyse Ladies Tour of Norway

Bora: Buchmann kan ende på Tour-podiet

Overraskende vinder i C - ny mand i front i D

Fyen Rundt bliver til DM i landevej

DCU har plan A og B klar for afvikling af DM

Primus Classic siger nej tak til ny dato: Vi vil ikke have Tour-sammenfald

Produktnyt: Specialized lancerer ny sadel - skabt med 3D print

Pro Cycling Manager 2020 - udkommer i dag

Valverde: Soler kører på podiet i Giroen

Avis: Colombianske ryttere lander i Europa den 20. juli

Mørkøv om tilbagevendt OL-disciplin: Det er det ultimative

Evenepoel: Jeg vil ikke køre defensivt, men tage chancer

Spansk cykelkoryfæ: Min første cykel vejede 18 kilo og kostede 200 kroner

Groupama-FDJ forlænger med fire profiler

Aftale om ejerskab er stadig ikke faldet på plads for Riis og NTT Pro Cycling

Cykelryttere kan opleve fald i lønkroner på 30 procent

Danskere gav tidligere Canyon SRAM-rytter kamp til stregen

ONSDAG

Medie: Vuelta-arrangører har nye etaper på plads

Movistar klar med Grand Tour-kaptajnerne: Valverde og Mas i Touren

Norsgaard: Jeg kom for tidligt til udlandet hos SEG

Jutlander Bank Grand Prix aflyses i 2020

MTB World Cup-afdeling aflyst

Team Sunweb sikrer sig tysk talent

Stærkt soloangreb afgjorde hårdt B-løb

Medie: Sibiu Cycling Tour rykkes

Higuita tror på stærke colombianske ryttere efter covid-19

Armstrong: Sastre-sejr gav mig håb om ottende Tour-sejr

Racercykler og rødvin på Samsø

Lopez: Træning er ikke motivation i sig selv mere

Wiebes efter skifte: Havde afskrevet 2020 som et tabt år

Vichot ude af Touren grundet ukendt infektion

Degn: Den nye MTB-sæson kan give muligheder

Internationale stjerner slog danskerne - Gudnitz ny mand i spidsen

TIRSDAG

Pogacar: Mindre pres på mine skuldre i Touren

Danskerne vs. Top 4 i verden - se eller gense Uno-X Cup

Se verdens bedste afgøre vildt e-løb

AG2R forlænger med erfaren franskmand

Giro-feber: Carapaz og den lyserøde triumf

Vind Tour de France præmie - Vi udlodder 10 præmier

Fransk hold udtager bruttotrup til Touren

Viviani: Trafiksikkerhed har ikke ændret sig under coronakrisen

Papegøjen Frankie har fået en ny træningsmakker

Sachsenring lagde asfalt til tysk løb i weekenden

Iserbyt: Har van der Poel en svaghed?

Suveræne Wærenskjold slår norsk temporekord

Armstrong insisterer: Jeg er stadig relevant

Video i artiklenGiro-klassiker! Carapaz vinder Giroen og bliver ny superstjerne

Belgisk U23-mester skifter til Lotto Soudal

MANDAG

Nibali åbner for ny kontrakt efter 2021

Tidligere Flandern Rundt-vinder er død

Roglic tør ikke afskrive Froome til Tour-sejren

Contador: Bernal kan vinde både Touren og Giroen næste år

Viviani vil have ny dato til Milano - Sanremo

Video i artiklenPerfekt gave til fars dag

Mikkel Bjerg kører Mont Ventoux Dénivelé Challenge

Fusion sponsor for Uno-X Cup og dansk e-cykling

Dumoulin glad for at dele kaptajnrollen

Hollandsk mester til Sunweb

Eksklusivt interviewHonoré spår rekordhøjt niveau til efteråret

SØNDAG

Lampaert snakker med potentielle nye arbejdsgivere

Van Aert og Terpstra kørte 320-kilometers gruseventyr

Video i artiklenMens vi venter: Tjener cykelryttere for lidt?