Prøv vores nye app
Test: Panaracer GravelKing X1+ TLR
06. februar 2025 13:32
af Jesper Johannesen

Feltet.dk har testet Panaracer graveldæk - GravelKing X1+ TLR. 

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

Panaracer GravelKing X1+ er det nye ultimative graveldæk, som nærmest er designet til racing.

 

Feltet.dk har haft et sæt TLR 40c-dæk til test, som er den nyeste udgave af en snart lang serie af gode Panaracer-dæk i GravelKing-serien.

 

Det nye GravelKing-dæk er tænkt som et punkterfrit og lynhurtigt dæk. Man kunne nok ikke ønske sig meget mere fra et dæk til sin gravelcykel. Panaracer beskriver dækket som det hurtigst rullende dæk hidtil, men også uden at gå på kompromis med kontrol eller greb. Det dækker mange af de behov, man som rytter kunne møde på de danske grusveje.

 

Læs også
Pogacar smækker døren i, skriver medie

 

Ja, vel egentlig for alle behov?

 

Det tekniske

Hvis et graveldæk skal kunne leve op til et løfte om fart, så er vægten vigtig. Det testede dæk var et 40c-dæk, altså 40 mm i bredden, hvilket ikke nødvendigvis er forbundet med fart. Vi er også oppe på 535 g, hvilket nok gør den testede model, TLR-udgaven, til den tungeste udgave.

 

Annonce

 

Men dækket var utroligt let at montere. Det ene kunne sættes op tubeless med fodpumpe, mens det andet måtte have lidt hjælp fra en airtank. Alt i alt ret problemfrit, og det er vigtigt, når man skal bøvle med nye tubeless-dæk.

 

Derudover kendetegnes dækket ved et par features, som især fokuserer på at gøre dækket punkteringsresistent samt at sænke rullemodstanden:

 

- ZSG Gravel Compound

- 120 TPI TuffTex+, dobbeltlagshus

- BeadLock-teknologi

- Fås i både TLR / Tubeless Ready / foldedæk

- Alle dæk er i foldedæksdesign

 

ZSG (Zero Slip Grip) er et Panaracer-eksklusivt materiale, som er udviklet specifikt med det formål at sænke rullemodstanden, men samtidig holde grebet på vejen. TuffTex+-huset sikrer holdbarheden på dækket (så det også holder om et år), og det er her, den ægte punkteringsresistens findes. BeadLock-teknologien fortjener også en uddybning: Den er skabt for at gøre installationen af dækket supernem. Som jeg også beskrev længere oppe, betyder BeadLock-teknologien, at dækket i princippet skal kunne installeres med en fodpumpe hver gang.

 

Ud over den nemme installation, som Panaracer markedsfører, og som vi i testen oplevede, skal det heller ikke være nogen hemmelighed, at der under testen heller ikke var én eneste punktering.

 

Test af dækket

For at teste dækket optimalt har vi prøvet det i så mange forskellige terræner og forhold som muligt. Det gælder både løst grus, fast grus, græs, singletrack, skovveje og mudder - og i forskellige vejrforhold, hvilket heldigvis ikke er svært i Danmark. Det vil sige både våde og tørre forhold.

 

Læs også
Mads P.s sportsdirektør maner til ro, men erkender nedgang

 

Lad os først se på rullemodstanden. Én ting er selvfølgelig, om der har været punkteringer, men vigtigere er det nok, om dækket faktisk kører godt. På trods af dækkets relativt høje vægt (535 g ved egen vejning), rullede det godt - endda rigtig godt - på de fleste underlag.

 

 

Det gik hurtigt, så hurtigt, at vi havde dækket på til et gravel criterium race. Her kunne dækket holde den høje fart, hvor der for alvor blev kørt til.

 

Det var også under dette race, at det eneste, meget lille problem, blev oplevet med dækket. Under løbet var der et særligt muddersving, som blev mere tricky, som løbet skred frem. GravelKing X1+ er nok ikke et decideret mudderdæk, og det blev også en udfordring, efterhånden som forholdene ændrede sig. Men her skal man også huske, at mudder generelt er svært at køre igennem.

Annonce

 

Løbet blev stadig gennemført med høj fart og uden styrt eller andre problemer.

 

Skift i dæktryk

Dæktryk betyder meget for alle, der kører gravel. Dækket har et maksimum på 75 psi (ca. 5 bar). Men ingen, absolut ingen, maxer ud på dæktrykket til gravel. Vi har for det meste kørt med 40 psi (2,7 bar) for og bag. Det har klaret det meste, og med en ryttervægt på omkring 80 kg har det været tæt på det perfekte dæktryk.

 

Men for testens skyld var jeg også med på et langt social ride i vådt føre. Her måtte dæktrykket ned på 30 psi (2 bar) for at få den optimale oplevelse. Egentlig er det også her, jeg normalt ville have dæktrykket. Grunden til, at de fleste ture blev kørt med 40 psi frem for 30 psi, var, at mange af turene foregik på længere stykker med asfalt, og her får man mere ud af dækket med bare 10 psi ekstra. Desuden, med et gravelrace på programmet, ville de ekstra få psi i dækket ikke gå på kompromis med grebet, men stadig sikre høj fart.

 

Dæktryk er en videnskab, og alle har deres holdninger. GravelKing X1+ fungerede rigtig fint uanset skift i dæktryk.

 

Annonce

 

Læs også
Visma-stjerne slår kaptajnsspekulationer fast

 

Anbefaling af dækket

Gravelmarkedet er sprængfyldt med muligheder inden for dæktyper, dækstørrelser og dækfabrikanter. For mange er Panaracer et godt og sikkert valg. Panaracer har længe været kendt for at lave nogle af de hurtigste dæk, og dette nye X1+-dæk - især som tubeless - lever op til det ry.

 

Det har været en fornøjelse at teste og køre dækket uden at gå på kompromis med den måde, jeg cykler gravel på. Dækket var nemt at sætte op og fungerede bare, så jeg også kunne bruge det til gravel race. Det vægter højt i bedømmelsen, at det både har levet op til forventningerne om fart, men at jeg under hele testperioden (selv med opsætning) ikke har haft en eneste defekt eller et problem med dækket.

 

Den form for tilgængelighed, komfort og mangel på kompromis med performance gør dette dæk til noget nær det perfekte valg for langt de fleste motionister. Køber man dette dæk, er der ikke meget behov for at skifte rundt, og 40c-udgaven, som testen her er baseret på, har også en god bredde til de fleste underlag.

 

Derfor vil jeg ud over min anbefaling også give dækket en god karakter. Plusser gives for punkteringsbeskyttelsen, opsætningen samt dækkets allround-egenskaber. Eneste minus er den lidt høje vægt på 535 g. Dog kan dækket fås i en R-udgave, hvis man gerne vil have endnu lavere rullemodstand og vægt.

Feltet.dk's vurdering

(9/10)

Se mere om Feltet.dk's test kriterier

INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
DEL
KOMMENTARER

SENESTE

Lørdag den 15. februar 2025

Landevej
Froome tager hul på sin 18. profsæson
Landevej
Pogacars satsning afskrives ikke af stjerne: - Stadig muligt
Landevej
- Vi kopierer hinanden, fortæller Visma-boss

Fredag den 14. februar 2025

Bane
Oversigt: EM på bane 2025
Bane
Amalie Dideriksen sikrer dansk EM-medalje - styrt kostede brite sejren
INTERVIEW Bane
Eksklusivt interviewSejr ved både VM og EM - Men hvilken er størst?
Bane
Aagaard skuffede, da portugiser blev europamester
Bane
Dideriksen med i guldkampen
Landevej
Mads P.s overmand påpeger fordel, der hjalp ham til sejr

Annonce

Landevej
Hollandsk dominans fortsætter
Landevej
Norman og Skivild er ude
Landevej
Mads P. besejret på opløbet
Landevej
Norsgaard kører første løb i Europa

Annonce

Landevej
Yderligere fire danskere ved UAE Tour
Landevej
Følg Mads P. på ny kuperet etape
Landevej
Vanvittigt sprinter-felt: Casper P. udtaget til stort løb
Landevej
Dideriksen stadig i spil efter første disciplin
Landevej
Selvtillidsfuld Fuglsang: Ingen er bedre end mig til jobbet
Landevej
EF går danskeramok: Sender fire styks til Portugal
Landevej
Vingegaard: - Det giver ekstra motivation
Landevej
- Jeg ser kun få mulige scenarier, siger Van Aert

Annonce

Bane
Klasker konkurrenterne med vild gennemsnitsfart
Bane
Gyser: Italienerne vinder EM-guld
INTERVIEW Bane
Eksklusivt interviewKan mærke det er blevet sværere

Annonce

Torsdag den 13. februar 2025

Bane
Danmark er europamestre i holdforfølgelsesløb
Bane
Dansker tæt på top-10 i EM-debut
Bane
Haugsted i minus i portugisisk magtdemonstration

Annonce

Landevej
Danmarksmesterens WorldTour-debut bekræftet
Landevej
Hollandsk superstjerne vandt overbevisende i dobbeltdebut
Udstyr og test
Test: Trek Madone Gen. 8 SLR 9 AXS – Den ultimative aerocykel?
Landevej
Lidl-Trek sender stærkt hold til Provence i Mads P.s forsvar
Bane
Danmark er i finalen ved EM efter magtdemonstration
Bane
Dansker færdig ved EM
Landevej
Debuterede under sidste års Tour – mangler stadig svar
Landevej
DCU-valg: Her er formandskandidaterne
Landevej
Visma kommenterer Tour-dilemma
Landevej
Skjelmose kører: Her er ruten til Baskerlandet Rundt 2025
Landevej
UAE udtager holdet til Vingegaard-premiere
Landevej
Medie: Netflix stopper Tour de France-produktion
Landevej
Roglic og Red Bull-boss indrømmer stor fejl
Landevej
Evenepoel accepterer beslutning: - Ikke til diskussion
Landevej
André Dreges familie forklarer dødsårsag efter tragisk ulykke
Landevej
I dag gør legenden comeback
Landevej
Bling ser efter guld og diamanter: Tre monumenter på programmet
INTERVIEW Bane
Eksklusivt interviewFørste gang uden Leth: - Det er specielt
Landevej
Syv timer på cyklen og en løbetur: Van Aert med vild træningsdag

Onsdag den 12. februar 2025

Bane
Ingen regnbuemagi: Holland taber - og vinder
Bane
Dansk teenager med kæmpe præstation
Bane
Klinge og stjernen sat til vægs af italiener
Landevej
Belgisk superstjerne annoncerer pakket løbsprogram
Landevej
- Det er ikke et videospil, påpeger sportsdirektør
Landevej
Yates hæfter sig ved én ting efter triumf
Bane
Danmark perfekt fra land ved EM
Landevej
19-årige Juan David Cárdenas er død efter kollision med varevogn
Landevej
Van der Poel offentliggør programmet: Her starter han sæsonen
Landevej
Stjernes bluff-nummer kiksede totalt
Landevej
Kragh Andersens debut udskudt
Udstyr og test
Test: BMC URS 01 Three Gravelbike
Landevej
Superstjerne er klar med holdet til Uttrup-dyst
Landevej
Rolf Sørensen foran Tour de France-comeback
Landevej
Endnu et offer for NATO-topmøde
Landevej
Uttrup skal støtte Tour-vinderen, men får stor chance
Landevej
Medie afslører: Lille by betaler millionbeløb
Landevej
Selvsikker sejrherre kørte Yates ud af hjulet: - Ikke en overraskelse
Landevej
Pidcock med klar satsning efter vild start - Her er hans program
Landevej
Skjelmoses særlige evne sikrede ham en plads i Tour-truppen
Landevej
Yates sat til vægs igen, men vinder alligevel
Landevej
Ændring der påvirker Vingegaard kan blive nødvendig, erkender Visma-boss
Landevej
Grimme styrt har fået Visma-veteran til at overveje karrieren
INTERVIEW Bane
Eksklusivt interviewKlar tale: - Vi går efter guldet

Tirsdag den 11. februar 2025

Landevej
Fuglsang undrer sig over Froome: - Kører bedre tal end nogensinde
Landevej
Medie: Her er Bernals forårsprogram
Landevej
Stærk melding: - Mads taler allerede om den lyserøde trøje
Landevej
Impulsiv Pogacar: UAE-profil beskriver vild træningstur
Landevej
Lund udtaget til næste løb – sportsdirektør afslører rollefordeling
VIS FLERE

Annonce